Haistan ja maistan olemattomia, päässä vikaa?
Siis en haista tai maista niin, että yhtäkkiä suussani maistuisi suklaa tai viini tsi haistaisin kevään. En pysty tässä istuessani haistamaan miltä chanel 5 tuoksuu, mutta jos joku vaikka elokuvassa suihkuttaa kys. hajuvettä haistan sen tuoksun, koska tunnen sen tuoksun, en siis haista tuntemattomattomia tuoksuja. Tai maista, eilen katselin elokuvaa, jossa mies sanoi juovansa konjakkia ja minä tunsin suussani konjakin maun.
Onko minulla päässä vikaa, olen joskus lukenut, että jossain mielen sairaudessa haistetaan olemattomia?
Kommentit (11)
Maut pystyy helposti kuvittelemaan.
Jos joku lisäisi hajuvettä elokuvissa, niin kaataisin hänen päälleen pullollisen vettä. Hajuvesiä EI lisätä julkisilla paikoilla, vaan kotona ja silloinkin vain hieman. Allergisena olin tukehtua bussissa, kun takanani istunut suihkutti päälleen HAJUvettä.
Mielenterveyteesi en osaa ottaa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Maut pystyy helposti kuvittelemaan.
Jos joku lisäisi hajuvettä elokuvissa, niin kaataisin hänen päälleen pullollisen vettä. Hajuvesiä EI lisätä julkisilla paikoilla, vaan kotona ja silloinkin vain hieman. Allergisena olin tukehtua bussissa, kun takanani istunut suihkutti päälleen HAJUvettä.
Mielenterveyteesi en osaa ottaa kantaa.
Ap ilmeisesti tarkoitti, että siinä leffassa itsessään joku suihkuttaa chanelia. Ei leffateatterissa
Sulla on hyvä hajumuisti tai sitten aivokasvain.
Ei tuo minusta kuulosta vialta vaan ominaisuudelta. Jos sinulla ei ole muita harha-aistimuksia eikä vainoharhoja niin sanoisin että lakkaa huolehtimasta.
Itselläni oli joskus syödessä harha-aistimuksia. Esim. Söin kalaa ravintolassa ja se maistui kuin suolapussi. Toiset maistoivat sitä ja se oli normaali. Joskus joku makea oli niin ylimakea, etten pystynyt syömään sitä. Siltikään vaikka olen oikea sokeripossu. Mutta minulta sitten löytyi kasvain päästä. Tähän liittyi myös, että tunsin äänet kipuna.
Itse kyllä ajattelen, että makujen kuvitteleminen ilman maistamista, toimii eri periaatteella. Esim.henkilöllä on voimakas mielikuvitusmaailma.
Eikös tuo liity ns. synestesiaan (googlaa). Juuri oli jossain lehdessä juttua. Siinä tosin kerrottiin, että jotkut kuulevat ääniä, joita ei kuulu (esim. tekkkarista, josta äänet pois ja näkee vain kuvan), mutta tässä lienee kyse samasta asiasta.
Hajut ja maut voivat olla myös epileptisiä oireita, mutta tuskin tässä siitä on kysymys.
Mulle taas tulee ihan sattumanvaraisia "makuja" suuhun vaikken mitään söisikään tai näkis kyseisen maun lähdettä. Mansikka ja lakritsi on ehkä yleisimpiä makuharhoja. Samoin "kuulen" sähkölaitteiden äänen vaikka olisivat pois päältä. Telkkari ja läppäri on pahimmat. Telkkarista otan johdon seinästä ja läppärin tungen komeroon että saan illalla nukutuksi.
Olet nälässä ja sekaisin. Siinä kaikki.
Aivokasvain aiheuttaa helposti harha-aistimuksia.
Minulla on ollut hajuharhoja koko ikäni. Saatan haistaa esim. savun tai jonkin mausteen, ja minun pitää kysyä ympärillä olevilta ihmisiltä haistavatko hekin saman, en siis erota oikeaa aistimusta harha-aistimuksesta. Tällainen saattaa kuulemma liittyä mm. epilepsiaan, aivokasvaimeen tai migreeniin - minulla on viimeksimainittu.
Oikoluku unohtui, anteeksi.
Ja jostain syystä ei lainaamatta voinut "vastata".
Ap