Liian ahtaasti rakennetut omakotialueet ja naapurit
Aika sekasoppa naapureiden kanssa. Verhot pitää pitää kiinni (lähes) sillä olohuoneen ikkunoista on suora näköyhteys naapurin olohuoneeseen. Voisimme katsoa heidän telkkarista vaikka TV-ohjelmat...,toinen naapuri kyttää - tuijottaa keittiön ikkunasta ja huutelee aidan takaa.
Kolmas naapuri tekee koko kesän pihatöitä ... ja tulee valittamaan ja juoruamaan.
Ahtaasti asuminen on perseestä.
En siis oikeasti tajua miksi jotkut ottavat isoja lainoja asuakseen kolhoosissa?
Kommentit (34)
Kannattaa ottaa selvää naapureiden ikäluokista. Jos ovat vanhempaa väkeä, niin tuo juoruaminen ja utelu on todennäköisempää. Omaa elämää kun ei enää ole elettäväksi, niin pitää piinata muita. Työikäisillä on yleensä stressiä enemmän eikä kiinnosta naapureiden asiat. Voi toki olla myös sukupolviasia.
Eihän omakotitalossa pitänyt olla ongelmia naapureista. Näin minulle on kerrottu.
t. kerrostalotuhnu
Vaikka nuo talot on likekkäin ja ajaa traktori,rekka,lumitöitä tekevät muutaman m päässä..Ei kuulu äänet..mutta auta armias okalueelle tuodaan navetta kone Avant.Se herättää puputuksella kaikki.24/7 joka helvetin viikonpäivä juhannus,joulu..Kokeillaan.Senkun pelle tietää, ajaako uhallaan ees taas katua.Ok alueelle perustettu teollisuus tontti.Sinne kaikkea romua varastoi.Varastointi on väliaikaista ei pysyvää.
Minulle sopii hyvin, tällainen 567 m2 tontti.
Ainut miinus, tai oikeastaan ongelma, on ihan helvetillinen liikennemelu. Alueen läpi vedetty kokoojakatu, jonka äänet saa levitä ihan esteettä talojen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Et tajua miksi jotkut - mutta jotenkin kirjoitat kuin asuisit itsekin.
Meillä ei ole ollut ongelmia. Kaikki naapurit pysyvät omien pensasaitojensa sisäpuolella eivätkä tuijottele ketään.
-
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä vihreiden yhteisöllisyyttä. Tähän pyritään joka paikassa.
Kultaseni, energiatehoton omakotiasuminen ei ole vihreiden agendalla. Hellitä HETKEKSI siitä olkiukosta.
Huvitti kerran asuessani rivarissa, naapurin puolelta oli kantautunut pihalleni pieni kivi, jollaisia naapurilla sitten oli omassa pihassaan kasapäin. Hän kävi ottamassa sen yhden kiven pihaltani itselleen. Eihän tälläistä voi sattua.. Nyt asun väljästi maalla okt:ssa esimerkin naapurista kaukana.
Entinen duunikaveri kehuskeli aina kuinka hän asuu Saaristokaupungissa. Mainitsi sen useaan kertaan kun oli olevinaan niin hienoa. Kerran katsoin uteliaisuuttani google mapsista talonsa, ja se oli lähes kiinni naapurissa kuten koko asuinalue.
Talot ja tontit lohkottu mahdollisimman pieniksi jotta mahtuu useampi talo. Karseaa.
Asun 75V vanhalla OK alueella, täällä tontit n.1000 m2 siis nykyään tällä tontilla pitäisi olla kaksi ja puoli taloa omg.
Jos tästä pitäisi johonkin lähteä niin sitten t.näk. kerrostaloon. Mitä hittoa tekisin omakotitalolla jossa ei ole kunnollista pihaa, rauhaa ja yksityisyyttä, vielä karmeaan hintaan tietenkin. Mä oikeasti järkytyin kun kävin kesällä Tampereella kaverin luona. Mieluummin asuisin kerrostalossa. Meluhaitatkin voi olla tiiviillä okt-alueella melkoiset kun otetaan koiria ja annetaan niiden räksyttää miten huvittaa, mopot, ruohonleikkurit, lehtipuhaltimet jne.
Vierailija kirjoitti:
Juuri katselin kun naapurit -snip-.
Mitä äitisi ja isäsi sanoi? Eikö heitä häiritse kun roikut aikuinen mies heidän nurkissa runkuttelemassa?
Hieman sietokykyä ja itsehillintää ihmiset. Naapurit voivat ajatella teistä juuri samoin kun te heistä. Pihaäänet kuuluva omakotiasumiseen. Ainahan on näitä, jotka moottorileikkurilla keräävät joka roskan nurmikolta, oli pyhä tai arki. Se on vain hetken harmi, ei muuta.
Minä asun 80-luvun omakotitaloalueella, jossa on tuhannen neliön tontit. Olen asunut täällä jo 10 vuotta, enkä tiedä edes naapurieni nimiä rajanaapuria lukuunottamatta (piti hakea allekirjoitus rakennuslupaan, kun halusimme puuvajan pihaamme). Moikataan kyllä kaikkien kanssa lehteä hakiessa, mutta muuten ovat minulle täysin vieraita. Pihalta toiselle ei näy. Talosta toiseen ei näy. On aidat välissä ja talot sijoiteltu niin, että toisen olkkaria vasten on toisen eteinen tai saunaseinämä. Ihana rauha!