Vieraat eivät halua tulla rippijuhliin
Tyttäreni pääsee ensi kesänä ripille. Jo useampi vieras on ilmoittanut, ettei pääse tulemaan rippijuhliin. Osa kutsutuista sanoo, että heillä on muuta menoa ja moni on sanonut matkan juhlapaikalle olevan hankala. Pidämme siis juhlat mökillämme n. 60 km päässä kirkosta, mökille siirrytään siis konfirmaation jälkeen omilla autoilla. Minusta tuo matka ei ole kovin hankala, koska lähes kaikilla on kuitenkin autot ja autottomat voivat varmasti saada joltain kyydin. En siis usko, että kyse on tuosta, jostakin syystä ihmiset vaan aikovat jättää juhlat väliin, mikä on minusta aika loukkaavaa, ripille päästään kuitenkin vain kerran elämässä. Tytär itkee, ettei tule saamaan mitään lahjoja, kun vieraita ei tule. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Meillä on aika pieni suku ja ystäväpiiri, eli ns. varakutsuttaviakaan ei juuri ole.
Kommentit (382)
No kumpi sulle on tärkeämpi: lapsen rippijuhlat vai remontti juuri siihen aikaan? Minä teettäisin remontin joko ennen tai jälkeen lapseni rippijuhlien, mutta en missään tapauksessa juuri rippijuhlien aikana. Ainakin omille lapsilleni on ollut tärkeää, että myös heidän ystävänsä pääsevät rippijuhliin. Ja 15-vuotiailla harvemmin on vielä autoa ja ajokorttia. Sen vuoksi omien lasteni rippijuhlat ovat olleet kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ap,lienet trolli.
Ei kukaan täysjärkinen pidä konffabileitä missään mökillä 60km päässä kirkosta.
Jotkut asuu 60 km päässä kirkosta!
Voittehan pyytää vain pelkät lahjat ( mikä tuntuu nykyään olevan tapana???), jos ei pääse paikan päälle.
Eriasia voisi olla jos voitte itse järjestää kyytejä mökille ja mökiltä pois tai majoitus mahdollisuuden.
Itsekkin ehkä olisin epävarma pukeutumisesta, voiko juhlavaatteissa tulla mökille,pystyykö siellä olemaan iltamekko ja pikkukengät jalassa vai pitäisikö siellä olla ennemmin saappaat ja verkkarit jalassa?
Vieraan tenavan rippijuhlat eivät ole kellekään ainutlaatuiset, sori vaan. Lähinnä omituinen jäänne. Lähipiirin kanssa syömään jonnekin, that’s it. Vaikka kirkonkylän pizzeriaan ja matkalle ulkomaille perheen kanssa.
Eikö kenenkään koti ole kirkolta sinne mökille päin? Tuleeko kaikki jostain toisesta suunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Voittehan pyytää vain pelkät lahjat ( mikä tuntuu nykyään olevan tapana???), jos ei pääse paikan päälle.
Eriasia voisi olla jos voitte itse järjestää kyytejä mökille ja mökiltä pois tai majoitus mahdollisuuden.
Itsekkin ehkä olisin epävarma pukeutumisesta, voiko juhlavaatteissa tulla mökille,pystyykö siellä olemaan iltamekko ja pikkukengät jalassa vai pitäisikö siellä olla ennemmin saappaat ja verkkarit jalassa?
No juhliin tullaan varmaan niissä kirkkovaatteissa, mutta toki sitten illalla vieraat voivat olla missä vaatteissa haluavat. Jos sataa, voidaan olla siinä mökin terassilla, eli juhlavaatteet eivät kastu. Ei tämä ole niin vaikeaa!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin ehkä olisin epävarma pukeutumisesta, voiko juhlavaatteissa tulla mökille,pystyykö siellä olemaan iltamekko ja pikkukengät jalassa vai pitäisikö siellä olla ennemmin saappaat ja verkkarit jalassa?No juhliin tullaan varmaan niissä kirkkovaatteissa, mutta toki sitten illalla vieraat voivat olla missä vaatteissa haluavat. Jos sataa, voidaan olla siinä mökin terassilla, eli juhlavaatteet eivät kastu. Ei tämä ole niin vaikeaa!
-ap
Oliko tämäkin sitten kutsuissa mainittu?
Olik sitä kyytimahdollisuutta järjestetty, vai pitääkö kaikkien itse järjestää omat kyydit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin ehkä olisin epävarma pukeutumisesta, voiko juhlavaatteissa tulla mökille,pystyykö siellä olemaan iltamekko ja pikkukengät jalassa vai pitäisikö siellä olla ennemmin saappaat ja verkkarit jalassa?No juhliin tullaan varmaan niissä kirkkovaatteissa, mutta toki sitten illalla vieraat voivat olla missä vaatteissa haluavat. Jos sataa, voidaan olla siinä mökin terassilla, eli juhlavaatteet eivät kastu. Ei tämä ole niin vaikeaa!
-ap
Tarpeettoman vaikeaa vieraille, kaikki vain siksi että remontti on ihan pakko tehdä juuri rippijuhlien aikaan.
Vuokraa juhlatila tai juhlitte mökillä vain oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni pääsee ensi kesänä ripille. Jo useampi vieras on ilmoittanut, ettei pääse tulemaan rippijuhliin. Osa kutsutuista sanoo, että heillä on muuta menoa ja moni on sanonut matkan juhlapaikalle olevan hankala. Pidämme siis juhlat mökillämme n. 60 km päässä kirkosta, mökille siirrytään siis konfirmaation jälkeen omilla autoilla. Minusta tuo matka ei ole kovin hankala, koska lähes kaikilla on kuitenkin autot ja autottomat voivat varmasti saada joltain kyydin. En siis usko, että kyse on tuosta, jostakin syystä ihmiset vaan aikovat jättää juhlat väliin, mikä on minusta aika loukkaavaa, ripille päästään kuitenkin vain kerran elämässä. Tytär itkee, ettei tule saamaan mitään lahjoja, kun vieraita ei tule. Mitä tehdä tässä tilanteessa? Meillä on aika pieni suku ja ystäväpiiri, eli ns. varakutsuttaviakaan ei juuri ole.
Voiko enää turhempaa olla kuin rippikoulu?
Sittenpähän näet kuka on oikea ystävä ja kuka ei. Turhat tuttavat eivät halua nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kenenkään koti ole kirkolta sinne mökille päin? Tuleeko kaikki jostain toisesta suunnasta?
Kyllä osa asuu vähän lähempänä mökkiä, suurin osa kuitenkin toisessa suunnassa. Miksi kaikki puhuvat nyt siitä matkasta? Sehän ei tosiaan ole niin pitkä, sen ajaa tunnissa. Mökkitiekin on aika hyvässä kunnossa, ei pitäisi olla mikään ongelma. Kaipaisin nyt neuvoja, miten saan vieraita sinne juhliin? Enkä tosiaan aio perua juhlia, olen jo suunnitellut tarjoilut ja pyytänyt miestä maalaamaan mökin terassin ja puuceen juhlia varten, maalitkin on jo ostettu.
Joku kysyi tytön kavereista. He ovat toki tervetulleita juhliin, voivat varmaan saada kyydin vanhemmiltaan tai tulla jonkun muun vieraan kyydissä. Tyttö tosin itse sanoo, ettei kehtaa pyytää kavereitaan mökille, sukulaiset ja muut tuttavat ovat hänelle ok.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Säästä kaikkien aikaa ja pakkaa juhlatarjoilut auton takahuslariin. Siitä sitten takaluukku auki konfirmaatiokirkon jälkeen siinä kirkon parkkipaikalla niin että jengi voi nauttia juhlakahvit. Ei tarvitse kenenkään liiemmälti ajella edestakaisin. Ja kaikki ovat tyytyväisiä! :)
Siis tuleeko sinne kirkkoon koko suku? Miten muka mahtuu? Meilläpäin on rajoitettua, että kirkkoon saa tulla korkeintaan vanhemmat, isovanhemmat ja kummit, ja mielellään niitäkin mahdollisimman vähän.
Ja kaikki muut sitten suoraan juhlapaikalle.
Oman lapsen protu-juhlat pidettiin mökillä (joka on kylläkin ihan omakotitalotasoinen), jonne matkaa lähimmästä kaupungista, jossa suurin osa vieraista asuu, on 50 km. Kukaan ei jättänyt tulematta, eikä matka ollut kenellekään ongelma, en oikein ymmärrä miksi kaikki tähän ketjuun vastanneet pitää mökkiä ja matkaa ongelmana!
Aika monilla on jo tähän aikaan vuodesta tiedossa kesälle ohjelmaa. On varattu jo lomamatkoja, on saatu kutsuja häihin ja rippijuhliin. On siis täysin mahdollista, että ihmisillä todellakin ON muuta menoa lapsesi rippijuhlien ajankohtana. Sitten nämä muut...ovatko he käyneet mökilläsi? Tietävätkö he, että siellä on sisävessa, riittävästi istumapaikkoja kaikille jne? Vai kuvittelevatko he, että mökillä on ulkohuussi, pienet ja ahtaat tilat jne? Olen käynyt siskoni mökillä ja jos hän sanoisi järjestävänsä jotkut juhlat siellä, kieltäytyisin kutsusta ihan sen vuoksi, että hänen mökkinsä on nimenomaan mökki eikä kesähuvila. Voihan sitä tulla rippijuhliin ainoastaan kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Illalla? Pitääkö sinne teidän mökille jäädä iltaan asti sen sijaan että olisi normibileet, joista pääsee lähtemään kotiin viimeistään klo 15? Moni menee maanantaina töihin, ei ole mitään intoa ottaa mökille rönttävaatteita mukaan vain siksi, että sinä et halu järjestää juhlia.
Vierailija kirjoitti:
en oikein ymmärrä miksi kaikki tähän ketjuun vastanneet pitää mökkiä ja matkaa ongelmana!
Luepa uudestaan ketju. Ei pidä paikkaansa.
Ja miten pieni kirkko jos vieraiden määrää muka rajoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa asuu vähän lähempänä mökkiä, suurin osa kuitenkin toisessa suunnassa. Miksi kaikki puhuvat nyt siitä matkasta? Sehän ei tosiaan ole niin pitkä, sen ajaa tunnissa. Mökkitiekin on aika hyvässä kunnossa, ei pitäisi olla mikään ongelma. Kaipaisin nyt neuvoja, miten saan vieraita sinne juhliin? Enkä tosiaan aio perua juhlia, olen jo suunnitellut tarjoilut ja pyytänyt miestä maalaamaan mökin terassin ja puuceen juhlia varten, maalitkin on jo ostettu.
Joku kysyi tytön kavereista. He ovat toki tervetulleita juhliin, voivat varmaan saada kyydin vanhemmiltaan tai tulla jonkun muun vieraan kyydissä. Tyttö tosin itse sanoo, ettei kehtaa pyytää kavereitaan mökille, sukulaiset ja muut tuttavat ovat hänelle ok.
-ap
Matka on ongelma, koska siihen tosiaan menee tunti ja toinen takaisin. Rippijuhlissa ollaan kirkossa ja sen jälkeen juhlapaikassa juodaan kakkukahvit, jutellaan hetken ja lähdetään pois. Kirkon lisäksi siis juhlat kestävät max 2 tuntia. Sinä oletat, että vieraat haluavat käyttää matkaan enemmän aikaa kuin mitä itse juhlissa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti, nuori itkee ettei tule lahjoja!! Siksikö ne vieraat kutsutaankin?
Mites itse 15-vuotiaana ajattelit? Tietysti teinit hinkuaa niitä lahjoja!!! Ei teiniltä voi odottaa aikuisen ajattelutapaa.
Juu, mut itkee tollasesta niin huhhu!
En mä saanu kauheita summia rahaa ja eo vaikuttanu mitenkään, vaikka menin riparille just sen takiimet sais massii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Illalla? Pitääkö sinne teidän mökille jäädä iltaan asti sen sijaan että olisi normibileet, joista pääsee lähtemään kotiin viimeistään klo 15? Moni menee maanantaina töihin, ei ole mitään intoa ottaa mökille rönttävaatteita mukaan vain siksi, että sinä et halu järjestää juhlia.
Iltaohjelmaksi olen suunnitellut saunomista ja makkaranpaistoa, tietenkin siihen aikaan, että ihmiset pääsevät ajoissa kotiin. Ja tietty jos joku haluaa jäädä yöksi, pitää olla vaihtovaatteet mukana.
-ap
Kyllä minä edelleen harkitsisin juhlatilojen vuokrausta lähempää. Jos on varaa ylläpitää mökkiä ja remontoida kotitaloa, niin on varaa myös tilanvuokraan.