Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitajat hoi!

Huolestunut
27.04.2018 |

Moi, oon hakenut lähärille keväisessä yhteishaussa ja kun oon lähihoitaja tutuilta kysellyt ja tätä kuuluisaa naistenhuonetta lukenut niin kuvailtu tätä alaa on mulle näin:

Vaikein ala opiskella ammattikoulussa, paskaa duunia, pitkiä päiviä ja huonoa palkkaa.

Alkanut ehkä vähän mietityttämään tämä ala, että haluanko sittenkään mennä. Joten nyt kaikki lähihoitajat kertokaa mulle teidän oma kokemus lähihoitajan ammatista, pystyttekö elättämään itsenne sillä palkalla, kauanko olette tehnyt työtä, onko mukavaa työtä ymsyms.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, yks parhaista aloista amiksessa.

Vierailija
2/22 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole mikään vaikea ala opiskella. Toiset, joilla ei kiinnostusta edes ollut opiskeluun työnnettiin vaikka väkisin läpi.

Työskentely lähihoitajana on toki raskasta mutta myös palkitsevaa. Itse teen kolmivuorotyötä ja kyllä tällä palkalla elää. Lähihoitajana olen työskennellyt kolme vuotta vanhusten ympärivuorokautisessa yksikössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Hain erityisopettajaksi ja nyt olen vain lukenut joka paikasta kuinka työ on kamalaa ja kaikki opettajat uupuu. Olen alkanut empimään valintaani.

Vierailija
4/22 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen läpäisyyn riittää, että omaa pulssin.

Vierailija
5/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana työ, raskas, mutta hyvin palkitseva. Soveltuvuus alalle on tärkeää. Koulutuksen keskeyttäviä on melko paljon, joista osa hakeutuu tosin uudelleen myöhemmin ja jatkaa opintojaan.

Koulutus voi sikäli olla raskas, että siihen sisältyy käytännön harjoittelut aidolla kentällä ja hyvän ohjaajan ja harjoituspaikan saanti on arpapeliä. Osa ohjaajista on oikeasti ilkeitä ihmisiä ja haluttomia ohjaamaan ja jos tällaisia sattuu omalle kohdalle parikin peräjälkeen koulutuksen alussa, niin keskeyttäminen on todennäköistä.

Ja mitään ydinfysiikkaa koulutus ei ole. Perusmatematiikkaa lääkelaskuissa, anatomia/fysiologia suppea, sekä tautioppia. Kaikki teoriat oppii kyllä, ei hätää!

Palkka on pieni. Asiakkaat ovat tasan yhtä hankalia tai helppoja kuin ovat hoitajan vuorovaikutustaidot. Mutta niitäkin opetetaan koulussa.

Tervetuloa alalle!

Vierailija
6/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulussani opiskelu oli erittäin haastavaa ja vaativaa. Joissakin kuulemma vaaditaan paljon vähemmän. Työn raskaus riippuu työpaikasta ja siitä mihin suuntaudut. Hirvittävän monipuolinen koulutushan se on. Palkka ei ole hääppöinen, kuten ei hoitoalalla yleensäkään.

Vierailija
7/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettelisit äidinkieltäs, saattaisit saada joskus töitäkin. 

Vierailija
8/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat sinulle.

Vierailija
9/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin keski-iässä koulutuksen. Tein muutaman sijaisuuden. Järkyttävää työtä, liian vähän henkilökuntaa, huonot työilmapiirit. Sijaista kohdellaan kuin ruttotautista. En kestänyt. Mieluummin työttömänä.

Vierailija
10/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 v lähihoitajana vuodeosastolla. Ihan paskaa duunia, jatkuva kiire ja sairaanhoitajia arvostetaan paljon enemmän. Pomo on suoraan sanonu, että vastavalmistunut sh on paljon pätevämpi ku lh joka tehty vuosia töitä. Jos oot valmis vaihtaa paska vaippoja ja sietää huonoo työilmapiiriä ja omaisten/asiakkaiden paskaa käyttäytymistä, tervetuloo joukkoon. Kannattas kyllä vielä harkita alan vaihtoo...

Vierailija
11/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hemmetin raskas ala. Kouluttauduin alalle parikymppisenä reilu 5v sitten ja työllistyin vakituiseksi heti valmistuttuani. Opiskeluaijan tein keikkaa monissa paikoissa. Ikinä, missään, koskaan, milloinkaan en ole tavannut yhtä tulehtuneita työilmapiirejä kuin mitä hoiva-alalla. Työ on fyysisesti raskasta, väkivallan uhka häilyy välillä läsnä, palkka pieni ja uusimpien leikkausten myötä työpäivän päätteeksi on entistä huonompi omatunto. En todellakaan suosittele tätä p.aska-alaa kellekään ja lähden syksyllä opiskelemaan muuta alaa. 

Vierailija
12/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt amiksessa kosmetologin koulutuksen ja amk:ssa sairaanhoitajan. Mielestäni kosmetologinkin opinnot olivat hankalammat, joten en kyllä lähtisi keulimaan lähärin opintojen vaikeudella.

Vierailija
13/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että lähihoitaja löytää töitä, vaikka todistus olisi täynnä ykkösiä ja opinnot venyneet neljään tai viiteen vuoteen. Itse valmistuin lähäriksi 2v sitten ja ne yksinkertaisimmatkin wt-tytyt ovat työllistyneet. Jopa ne, jotka eivät viimeisenä opintovuonna tienneet mikä on akillesjänne tai motoriikka tai tienneet miten kirjoitetaan menopaussikognitiivinen tai magneetti 

Vierailija
14/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Opinnot pääsee kyllä läpi vaikka ei hirveästi panostaisikaan. Ne voi myös suorittaa oikeasti opiskellen asiat kunnolla jolloin on todella helppoa opiskella lisää ja kehittyä hoitajana kun pohja on kunnossa.  

Kummasti ne asiakkaat, kollegat ja omaisetkin tuppaavat muuttumaan vähemmän hankaliksi ja ilkeiksi kun löytyy sitä ammattitaitoa ihmisen kohtaamiseen  ;) 

Mun palkkakuitti sanoo viime vuoden tuloiksi 36900€. En tee yövuoroja ja osan vuodesta tein osa-aikaisena töitä omasta toiveestani.

Aika ikävä lukea näitä hoitajien(?) perseenpesukommentteja täältä. Kuitenkin kun se ihmisen hyvinvointi lähtee siitä että perusasiat on kunnossa...

Vierailija
15/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin työpaikasta. Olen lähärinä työskennellyt sekä työurani parhaimmissa että huonoimmissa työpaikoissa. Joissakin työpaikoissa sekä johtamiskulttuuri, esimies, työyhteisö, asiakkaat ja kaikki muutkin keskeiset asiat olleet aivan kauheita, toisissa taas kaikki edellämainitut olleet aivan mahtavia. Useimmissa paikoissa jotakin siltä väliltä, mutta missään nimessä ei voi yleistää kaikkea mahdollista lähärin koulutuksella tehtävää työtä sen enempää mukavaksi kuin kurjaksikaan.

Noin kuusi vuotta vammais-, päihde- ja mt-puolilla n. kymmenessä eri työpaikassa töitä tehneenä olen ihan tyytyväinen nykyiseen työpaikkaani, toimenkuvaani ja palkkaani. Jos en olisi, niin vaihtaisin työpaikkaa. Julkisella puolella paljon öitä, viikonloppuja ja juhlapyhiä tekevänä bruttopalkkani on vuodessa n. 30-35 tuhatta eli hieman keskimääräistä palkansaajaa vähemmän. Reilut pari tonnia kuussa käteen riittää kuitenkin siihen elintasoon, jonka koen omalla kohdallani riittäväksi.  

Vierailija
16/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin lähihoitajaksi v. 2010. Palkalla pärjää jos asuu yksin eikä haaveile omistusasunnosta tai matkustelusta. Jos sinulla on perhe tai päädyt yksinhuoltajaksi, olet totaalisen kuse-ssa näillä palkoilla. Työkavereita on laidasta laitaan... osa mukavia ja osa taas elämäänsä kyllästyneitä juorukelloja. Monet hoitajat juhlivat aika rankastikin ja joskus se näkyy töissä. Paljon riidellään ja etenkin vanhainkodissa myös omaiset ovat joskus oikea kipu takapuolessa. 

Vierailija
17/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite saan keskimäärin melkein 3000 euroa kuussa ja työpaikkani on pieni ja työkaverit ihania. En kadu valintaani.

Vierailija
18/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue hammashoitajaksi! Se on mukavaa ja siistiä työtä. Lisäksi hyvät työajat ja kivaa tiimityötä hammaslääkärin kanssa.

Terv hammaslääkäriopiskelija, joka tehnyt kesätöitä hammashoitajana

Vierailija
19/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa paikassa lopultakin pyllyn pessu tai kakkavaipat kuuluvat työnkuvaan. Mutta eiväthän nekään mitään kummallisia juttuja ole. Kyllä meidän piti koulussamme tehdä tosissaan töitä, että läpi pääsimme ja hyvä niin.  Tiedättehän, että lähihoitaja ei tarkoita automaattisesti samaa kuin vanhustenhoitaja?

Vierailija
20/22 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoi! Hommia löytyy myös meriltä! Ryhdy sinäkin merimieheksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä