Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko potilastietoa poistattaa?

Vierailija
27.04.2018 |

Kävin pitkään yksityisellä hoitamassa uupumusta, masennusta ja työhön liittyvää stressiä. Nämä asiat liittyivät menneisyyteni ja edelliseen työhöni. Hoitoni on suoritettu ja haluaisin päästä eteenpäin elämässä, mutta uudessa paikassa työterveys on samassa paikassa, kuin tämä entinen hoitosuhteeni. En haluaisi enää että näitä asioita tongittaisiin.. onko mitään mitä voin tehdä? Voiko tämä vaikuttaa työhöntulotarkastukseen jne?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoito on ollut asianmukaista ja toivuit, niin ei niitä kaivella. Lääkäri saattaa vastaanotolla kysellä onko kaikki ok, mutta ei pitäisi sen ihmeemmin vaikuttaa.

Vierailija
2/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hoito on ollut asianmukaista ja toivuit, niin ei niitä kaivella. Lääkäri saattaa vastaanotolla kysellä onko kaikki ok, mutta ei pitäisi sen ihmeemmin vaikuttaa.

Okei. Inhottaa vain kun siellä on tekstit ihan koko elämästä.. paljon arkaluontoista materiaalia, joka ei ehkä näytä niin hyvältä :) Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto ja työterveyshuolto ovat eri rekisterissä, eli sinun pitää antaa suostumus siihen, että työterveyshuollon lääkäri näkee vanhat, eri rekisteriin tehdyt potilaskirjaukset. Eli ei niitä automaattisesti näe.

Vierailija
4/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto ja työterveyshuolto ovat eri rekisterissä, eli sinun pitää antaa suostumus siihen, että työterveyshuollon lääkäri näkee vanhat, eri rekisteriin tehdyt potilaskirjaukset. Eli ei niitä automaattisesti näe.

Tämä oli eri työpaikan työterveydenhuollon puolella. Aloitin sitä kautta hoitosuhteeni. Eli näkevät kyllä siis ilmeisesti. Ap

Vierailija
5/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Njaah, eipä kyllä pidä tämä väite paikkaansa. Ensinnäkin osalla työterveyshuolto on järjestetty terveyskeskuksen kautta eli julkisella, ja silloin kaikki kirjaukset menee samaan potilastietojärjestelmään.

Ja taas jos työterveys on vaikkapa Mehiläisen kautta, niin kyllä Mehiläisen työterveyslääkäri näkee ne tekstit, jotka on kirjoittanut vaikkapa Mehiläisen psykiatri, jos olet sellaisella ollut vaikka itsemaksavana potilaana.

Vierailija
6/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä, menee samaan potilastietojärjestelmään, jossa on eri rekistereitä. Jotta eri rekisterien tiedot näkee toiseen rekisteriin kirjautunut lääkäri tms, tarvitaan potilaalta rekisterien välinen suostumus.

Vierailija
7/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten riittää iltalukemista, kun psykiatristen potilastietoihin murtaudutaan ja ladataan nettiin.

Vierailija
8/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt kaikenlaista sinänsä mielenkiintoista keskustelua, mutta ei mitään suoraan APn varsinaiseen kysymykseen liittyen. Eli tietääkö kukaan, voiko potilastietojaan poistattaa eri rekistereistä, jos ne ovat historiaa, ja epärelevantteja?

Vierailija
9/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän korjaus eli psyk. puolen tekstejä ei muut lääkärit näe ellei potilas itse niitä tekstejä näytille tuo. Eli jos käy psykiatrilla niin vain tämä psykiatri näkee ne tekstit.

Vierailija
10/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän korjaus eli psyk. puolen tekstejä ei muut lääkärit näe ellei potilas itse niitä tekstejä näytille tuo. Eli jos käy psykiatrilla niin vain tämä psykiatri näkee ne tekstit.

Tämän piti siis olla vastauksena viestille nro 5 :)

Vierailija
11/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt kaikenlaista sinänsä mielenkiintoista keskustelua, mutta ei mitään suoraan APn varsinaiseen kysymykseen liittyen. Eli tietääkö kukaan, voiko potilastietojaan poistattaa eri rekistereistä, jos ne ovat historiaa, ja epärelevantteja?

Ei voi. Ainoastaan virheelliset tiedot voi poistattaa/korjauttaa. 

Vierailija
12/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minun mielestäni kyllä lääkäri sai auki tietoni, eli eivät olleet lukittuna. Kysyi saako katsoa ja annoin luvan, mutta huomasikin ettei niitä ollut laitettu lukituksen taakse.. Mutta onhan tuolla työterveyspsykologin ja lääkärin kirjoituksissa paljon niitä asioita mitä juttelin psykiatrin kanssa. Ap

Vierailija
13/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy omakannassa piilottamassa.

Vierailija
14/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko lopettaa tuon mielen sairauksien demonisoinnin, kiitos? Tuollaisella ajattelulla ylläpidät sitä valtavaa stigmaa, mikä näihin sairauksiin liittyy.

Vierailija
15/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työterveys joskus Terveystalossa. Kun työsuhteeni päättyi niin pyysin niiltä että kaikki potilastietoni poistettaisiin. Niiden vastaus oli yksinkertainen "Mitään EI poisteta koskaan, kaikki säästetään seuraavat 100 vuotta" (tai kuinkahan monta vuotta se nyt olikaan). Niin tota joo...

Tosi huono säkä aloittajalla että taas sama työterveystalo. Itse veikkaisin että ihan varmasti ne näkee tiedot omista rekistereistään.

Kanta.fi -palvelussa ei tietenkään kannata koskaan sallia minkäänlaisen tiedon näkymistä. Mutta eihän tämäkään läheskään kaikkea tiedonkulkua estä.

Ainoa tietoturvavarma keino saada sairaanhoitoa on käydä ulkomailla yksityisellä, mieluiten EU:n ulkopuolella asti, ei tarvitse edes kertoa niille kuka on, ei tarvii näyttää henkkaria, joten mitään rekisteriä ei sitten ole. Mutta kun en valitettavasti ole miljonääri niin on vain käytettävä tätä Suomen p*skaterveydenhoitoa tietoturvaepäkohtineen. Tietysti välttelen sen käyttämistä viimeiseen asti - mieluummin olen sairas kuin otan sairasta hoitoa.

Vierailija
16/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös itse ollut pääkaupunkiseudulla Terveystalon hoidettavana työsuhteeni kautta. Hoito on heitellyt melkoisesti. Lääkärit ovat vaihdelleet ja vain joltakin 3-4 lääkäriltä on saanut asiallista hoitoa. Olen kroonikko ja yksi lääkäri kieltäytyi itsepintaisesti korjaamasta lääkitystäni. Vasta viimetingassa ilmoitettuani siirtäväni hoitoni kunnalliseen,  lääkitystä korjasi toinen Terkkarin lääkäri. Oli melkoinen farssi. 

Heille tuli vissiin hätä alkaa kipin kapin korjailla hoitovirheitään.  Siellä oli myös eräs fysioterapeutti, joka ei  ollut kiinnostunut antamaan fysioterapiaa, vaan alkoi tarjota minulle psykiatrista hoitoa sillä perusteella, että hän oli juuri aloittanut psykoterapeutin opinnot ja tarvitsi  harjoittelupotilasta. Lopetin fysioterapeutilla käynnit siihen ja siirryin julkiselle. Nyt mietin mitähän soopaa ne siellä on pistäneet minun terveystietoihini.

Vierailija
17/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satu 69 kirjoitti:

Olen myös itse ollut pääkaupunkiseudulla Terveystalon hoidettavana työsuhteeni kautta. Hoito on heitellyt melkoisesti. Lääkärit ovat vaihdelleet ja vain joltakin 3-4 lääkäriltä on saanut asiallista hoitoa. Olen kroonikko ja yksi lääkäri kieltäytyi itsepintaisesti korjaamasta lääkitystäni. Vasta viimetingassa ilmoitettuani siirtäväni hoitoni kunnalliseen,  lääkitystä korjasi toinen Terkkarin lääkäri. Oli melkoinen farssi. 

Heille tuli vissiin hätä alkaa kipin kapin korjailla hoitovirheitään.  Siellä oli myös eräs fysioterapeutti, joka ei  ollut kiinnostunut antamaan fysioterapiaa, vaan alkoi tarjota minulle psykiatrista hoitoa sillä perusteella, että hän oli juuri aloittanut psykoterapeutin opinnot ja tarvitsi  harjoittelupotilasta. Lopetin fysioterapeutilla käynnit siihen ja siirryin julkiselle. Nyt mietin mitähän soopaa ne siellä on pistäneet minun terveystietoihini.

Terveystalo on Suomen huonoin yksityinen, juuri tuollainen kuin kuvailit. Parempi käydä missä vain muualla, vaikkapa julkisella. Ei kai kukaan omilla rahoilla Terveystalolla käy, mutta sinne joutuu jos työterveys on siellä. Huonoimmat firmat ostaa työterveyden sieltä, koska halvimmalla saa. Parempi olisi jos laki ei velvoittaisi firmoja kustantamaan ollenkaan työterveyttä.

Tosiaan, rekistereihin Terveystalon työntekijät saattavat kirjoittaa sinusta terveystietoihisi ihan mitä vain - mutta vain Terveystalon työntekijät voivat sitten lukea niitä tietoja. Kanta.fi -palvelussa niitä tietoja muut eivät voi lukea jos sinä et sitä lukemista siellä palvelussa salli.

Vierailija
18/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli työterveys joskus Terveystalossa. Kun työsuhteeni päättyi niin pyysin niiltä että kaikki potilastietoni poistettaisiin. Niiden vastaus oli yksinkertainen "Mitään EI poisteta koskaan, kaikki säästetään seuraavat 100 vuotta" (tai kuinkahan monta vuotta se nyt olikaan). Niin tota joo...

Tosi huono säkä aloittajalla että taas sama työterveystalo. Itse veikkaisin että ihan varmasti ne näkee tiedot omista rekistereistään.

Kanta.fi -palvelussa ei tietenkään kannata koskaan sallia minkäänlaisen tiedon näkymistä. Mutta eihän tämäkään läheskään kaikkea tiedonkulkua estä.

Ainoa tietoturvavarma keino saada sairaanhoitoa on käydä ulkomailla yksityisellä, mieluiten EU:n ulkopuolella asti, ei tarvitse edes kertoa niille kuka on, ei tarvii näyttää henkkaria, joten mitään rekisteriä ei sitten ole. Mutta kun en valitettavasti ole miljonääri niin on vain käytettävä tätä Suomen p*skaterveydenhoitoa tietoturvaepäkohtineen. Tietysti välttelen sen käyttämistä viimeiseen asti - mieluummin olen sairas kuin otan sairasta hoitoa.

En oikein ymmärrä, miksi et halua, että sinua hoitavilla ihmisillä on parhaat mahdolliset lähtötiedot työhönsä? Onko sinun oma ainoa terveytesi sinulle niin vähäarvoinen, että joku outo periaatekysymys on tärkeämpi?

Vierailija
19/19 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveystalo on Suomen huonoin yksityinen, juuri tuollainen kuin kuvailit. Parempi käydä missä vain muualla, vaikkapa julkisella. Ei kai kukaan omilla rahoilla Terveystalolla käy, mutta sinne joutuu jos työterveys on siellä. Huonoimmat firmat ostaa työterveyden sieltä, koska halvimmalla saa.

Ei sinne pakko ole mennä, vaikka työpaikan työterveys olisinkin Terveystalossa. Itse menen yksityiselle (muualle), kun työpaikalla kysyttiin miksen käyttänyt heidän maksamaansa työterveyslääkäriä vastasin, etten luota heihin.