viiltävät tuntemukset-synnytykseen liittyvää?
Kyselin jo aiemmin oireista, jotka liittyvät synnytyksen käynnistymiseen. Nyt on ollut muutamia kertoja, erityisesti myöhään illalla, olo niin kuin veitsellä oltaisiin viilletty, myös virtsarakon seudulla on tuo viilto tuntunut. Lyhyitä sellaisia mutta inhottavia. Liittyiskö synnytykseen? Raskausviikkoja 39 ensi tiistaina.
Kommentit (6)
... voisin itse kuvata kivun olevan. Puhutaan varmaan samasta kivusta, aivan tuonne keskelle ja koskee niin että kämmenet kostuu. Yleensä tuo ei kestä yhdellä kerralla kauaa, mutta ei sitä kyllä huutamatta kauaa kuuntelisikaan!! Samalla vauva yleensä liikkuu kovasti, ei kuitenkaan aina. Vauva on minulla kiinnittyneenä, joten pään pyörittelyä tai kiinnittymiseen liittyviä tuntemuksia nuo ei ole. Kysyin tuota terkalta, ei osannut vastata täsmällisesti. Voi olla kyse siitä, että vauva laskeutuu aina vain alemmas ja paine/ paino aiheuttaa hermokipua. Arveli hän.
Jos jollakulla tosiaan olisi kertoa mitä nuo kivut ovat, niin olisi todella lohduttavaa kuulla.
Pikkumiina 36+6
viiltävä kipu virtsarakon lähellä oli niitä oikeita supistuksia kun synnytin esikoista. Mitään muuta kipua en siinä synnytyksessä tuntenutkaan kuin niitä viiltelyitä alavatsalla.
Olen tosin kuullut myös että joillakin tulee muuten vaan viiltävää kipua loppuraskaudesta eikä se liity supistuksiin.
Mutta jos se kipu tulee säännöllisesti muutaman tunnin ajan ja muuttuu kovemmaksi ja alkaa tulla tiheämmin, on silloin todennäköisesti kyse suppareista ja kannattaa käydä ainakin näytillä synnärillä :)
tuollaisia viiltäviä kipuja loppuraskaudessa kun keskimmäistä odotin. Eivät liittyneet mitenkään supistuksiin, vaan vauvan pää oli vain tosi alhaalla ja kun se sitä liikutteli niin aiheutti neuvolan mukaan tuollaista " hermokipua" . Saahan vauva päätään käänneltyä, vaikka kiinnittynyt olisikin! On todella ikävän tuntoista, mutta vain merkki siitä, että vauvasi on lähtökuopissa. Tsemppiä!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7026369&t=7024316&appid=&…
mun mielestä kuullostais ehkä samalta...
-k- rv32+2
mitä tarkoitat! Esikoista odottaessani luulin niiden olevan supistuksia, kun olivat TODELLA kipeitä ja yllättäviä,kuin puukon iskuja alakautta alapäähän, samoin mietin olisiko se ollut tuota ' yllättävää alavatsakipua' , mikä voi olla merkki jostakin ikävästä.. Ja kävin kättärillä, mitään ei löytynyt. Ei siis merkkejä supistelustakaan:)
Nyt toista odottaessa on ollut samanmoisia, ehkä vieläkin voimakkaampia, ja nyt loppuvaiheessa(rv 39) tulee vähän erilaisia mutta erittäin inhottavia vihlaisuja sarjassa joka ilta kun yritän nauttia hetken rauhasta telkkarin äärellä ja istun puolimakuullaan. Olen tulkinnut että vauva tuuppisi virtsarakkoon..
Minulla siis nuo viiltelyt eivät liittyneet supistuksiin mitenkään, neuvolassa he tarjosivat aina ratkaisuna kohdun kiinnikkeitä..
Todelliset supistukset ovat olleet aivan erilaisia ja muutenkin eriluokkaa. En kokenut varmaan yhtään oikeaa supistusta ensimmäisen kanssa ennen kuin 9h synnytys käynnistyi. Nyt sensijaan olen saanut jo muistutuksia: kipu on puristavaa(kuin tiukka kiristysside puristaisi koko ajan enemmän alavatsan ympärillä) ja TÄYSIN erilaista kuin mikään kipu maailmassa. Sen vuoksi siitä ei voinut ensimmäiselläkään kerralla erehtyä!
Muistan miettineeni monesti silloin ääneen, että jos supistukset ovat tuota viiltävää kipua, en tule selviämään synnytyksestä, ainakaan ilman kipulääkkeitä. Joten olin kiitollinen, että todellinen synnytyskipu oli aivan muuta, vaikka olikin jotain aivan käsittämätöntä. Silti sen liikkuminen ja aaltomainen ilmentyminen kehossa oli helpompi ottaa vastaan ja antaa sen tehdä työtä vauvan maailmaan saattamiseksi, kuin äkillisten viiltojen kanssa olisi ollut.
Se oli minun kokemukseni:)
Eilen jo ajattelin, että pitääkö näitä ruveta laskemaan supistuksiksi kun tuli säännöllisesti parin tunnin ajan hirveitä viiltoja tuonne alas. Nyt myös selkä juili näiden kahden tunnin ajan. (Ja siis näitä viiltelyjä on tullut viimeiset kolme yötä, aina pelkästään yöllä). Samalla vauveli kyllä liikuskelee aivan mahdottomasti, joten voisiko liittyä vauvan laskeutumiseen? Jos joku viisaampi osaisi kertoa, et onko synnytys edes lähellä?!? Mulla siis rv 40+5