Millä puhtaaksi TODELLA likainen pönttö?
Pönttö on jostain 90-luvulta ja pinttynyt monesta kohtaa. Sekä nyt meidän käytön aikaan on tullut pinttymiä, vaikka olen kovasti koittanut putsailla.
-Pöntön sisällä reunustassa (se mitä vesi huuhtoutuu, niin siitä päältä, eli vesi ei koskaan huuhdo siitä kohtaa) on ilmeisesti virtsasta kellastunut rannu. Menee siinä takaseinää pitkin, mihin miehet seisaalleen tähtäisivät (oletan).
-Kalkkirannua sisältä ylhäältä alas (sieltä mistä vesi valuu). Harmahtavaa.
-Kalkkirannua pohjan sisäpinnalla, sinne minnee putki lähtee, niin siellä päällä (eli siis ei pohjaan jumahtaneena, vaan sieltä mistä ei niin tajua kurkata kunnolla)
-Pöntön ulkopuolella, vesisäiliön ja istuimen saumassa on railo, jonne on kertynyt ruskeaa kovaa (ruostetta+kalkkia?).
-Musta puuistuin kerää alapintaan vaaleaa kalkkia (tämä meidän aikana syntynyt).
Millä tuota posauttaa puhtaaksi? Olen kokeillut etikkaa, ruokasoodaa, mäntysuopaa ja ties mitä eri wc-putsareita ja taikasientä. Keltainen reunus tuntuu karhealta, ja harjalla kun hinkaa niin ei tapahdu mitään. Kalkit pöntön sisällä ajattelin vielä testata kunnolla etikalla, yön yli liottamalla, mutta pystypinnalle sitä on hankalampi laittaa vaikuttamaan. Istuinsauman ruskeaa olen koettanut liottaa etikalla ja rapsuttaa, mutta tulos on aika heikko (ja hankala kun on sellaisen loven sisällä). Istuimen kalkkia olen joskus saanut etikka-ruokasooda tahnalla hieman paremmaksi, mutta kerää aina sitä uudestaan ja saa tosissaan kauan hinkkailla että saa puhtaammaksi.
Mitä vinkkejä teillä on antaa? Vessa siivotaan viikottain, ja vaihtelevilla aineilla. Välillä "oikeita" wc putsareita, ja välillä mäntysuopaa ja etikkaa. Silti tuntuu että pinttyy lisää tai että aiempia pinttymiä ei saa pois. Haluaisin saada tuon ihan oikeasti puhtaaksi, ja pitää sellaisena! Pöntön sisäpintä on ainut joka hangataan vessaharjalla, muuten käytän liinaa. Mietin, auttaisiko hankkia ulkopintaa vartenkin harjaa, jos olisi tehokkaampi?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Olettekohan te muuttaneet meidän vanhaan taloon? Sielläkin oli parikymmentä vuotta vanha vessanpytty, jossa oli pinttyneitä kalkkisaostumia. Yritin poistaa niitä vaikka millä keinolla, mutta ihan turhaan. Lopulta yritin poistaa niitä jopa lattapäämeisselillä. Aina ne kuitenkin tulivat takaisin.
Entiset asukkaat olivat varmaan jättäneet vessanpytyn huuhtelun väliin pikkuhädän sattuessa, kun oli samanlaisia kusirantuja pitkin pöntön sisäpintaa. Vessanpytty oli todennäköisesti jokin sekundatuote, kun sitä ei saanut puhtaaksi. Epäilin myös, että vesi on niin kovaa, että se tekee kalkkisaostumia pönttöön. Samanlaisia saostumarantuja, mutta pienempiä, olen nähnyt muuallakin vanhoissa vessanpöntöissä.
Tuohon ei auta muu kuin uuden pöntön ostaminen. Ostakaa laadukas pönttö. Sitten pesette sitä säännöllisesti pari kertaa viikossa.
Haha, en tiedä vaikka olisimmekin! :D Tuntuu tosiaan, että kun hieman saa puhtaammaksi, niin kohta on taas samanlainen (tai jopa pahempi jos ei ole aivan hiki päässä jynssäillyt pitkään aikaan). Auttaisiko tuohon veden kovuuten sitten se, että tuonne säiliöön laittaisi välillä jotain etikkaa tms? Onko siitä haittaa?
Ap
Olettekohan te muuttaneet meidän vanhaan taloon? Sielläkin oli parikymmentä vuotta vanha vessanpytty, jossa oli pinttyneitä kalkkisaostumia. Yritin poistaa niitä vaikka millä keinolla, mutta ihan turhaan. Lopulta yritin poistaa niitä jopa lattapäämeisselillä. Aina ne kuitenkin tulivat takaisin.
Entiset asukkaat olivat varmaan jättäneet vessanpytyn huuhtelun väliin pikkuhädän sattuessa, kun oli samanlaisia kusirantuja pitkin pöntön sisäpintaa. Vessanpytty oli todennäköisesti jokin sekundatuote, kun sitä ei saanut puhtaaksi. Epäilin myös, että vesi on niin kovaa, että se tekee kalkkisaostumia pönttöön. Samanlaisia saostumarantuja, mutta pienempiä, olen nähnyt muuallakin vanhoissa vessanpöntöissä.
Tuohon ei auta muu kuin uuden pöntön ostaminen. Ostakaa laadukas pönttö. Sitten pesette sitä säännöllisesti pari kertaa viikossa.