Millä puhtaaksi TODELLA likainen pönttö?
Pönttö on jostain 90-luvulta ja pinttynyt monesta kohtaa. Sekä nyt meidän käytön aikaan on tullut pinttymiä, vaikka olen kovasti koittanut putsailla.
-Pöntön sisällä reunustassa (se mitä vesi huuhtoutuu, niin siitä päältä, eli vesi ei koskaan huuhdo siitä kohtaa) on ilmeisesti virtsasta kellastunut rannu. Menee siinä takaseinää pitkin, mihin miehet seisaalleen tähtäisivät (oletan).
-Kalkkirannua sisältä ylhäältä alas (sieltä mistä vesi valuu). Harmahtavaa.
-Kalkkirannua pohjan sisäpinnalla, sinne minnee putki lähtee, niin siellä päällä (eli siis ei pohjaan jumahtaneena, vaan sieltä mistä ei niin tajua kurkata kunnolla)
-Pöntön ulkopuolella, vesisäiliön ja istuimen saumassa on railo, jonne on kertynyt ruskeaa kovaa (ruostetta+kalkkia?).
-Musta puuistuin kerää alapintaan vaaleaa kalkkia (tämä meidän aikana syntynyt).
Millä tuota posauttaa puhtaaksi? Olen kokeillut etikkaa, ruokasoodaa, mäntysuopaa ja ties mitä eri wc-putsareita ja taikasientä. Keltainen reunus tuntuu karhealta, ja harjalla kun hinkaa niin ei tapahdu mitään. Kalkit pöntön sisällä ajattelin vielä testata kunnolla etikalla, yön yli liottamalla, mutta pystypinnalle sitä on hankalampi laittaa vaikuttamaan. Istuinsauman ruskeaa olen koettanut liottaa etikalla ja rapsuttaa, mutta tulos on aika heikko (ja hankala kun on sellaisen loven sisällä). Istuimen kalkkia olen joskus saanut etikka-ruokasooda tahnalla hieman paremmaksi, mutta kerää aina sitä uudestaan ja saa tosissaan kauan hinkkailla että saa puhtaammaksi.
Mitä vinkkejä teillä on antaa? Vessa siivotaan viikottain, ja vaihtelevilla aineilla. Välillä "oikeita" wc putsareita, ja välillä mäntysuopaa ja etikkaa. Silti tuntuu että pinttyy lisää tai että aiempia pinttymiä ei saa pois. Haluaisin saada tuon ihan oikeasti puhtaaksi, ja pitää sellaisena! Pöntön sisäpintä on ainut joka hangataan vessaharjalla, muuten käytän liinaa. Mietin, auttaisiko hankkia ulkopintaa vartenkin harjaa, jos olisi tehokkaampi?
Kommentit (62)
En ole itse kokeillut, mutta joku kertoi putsanneensa coca-colalla.
Kaada pullollinen pönttöön ja anna vaikuttaa yön yli. Ihan järjettömältä kuulostaa, mutta itse kyllä olen sen verran yllytyshullu, että kokeilisin. Kloriitti voisi myös toimia,
Vierailija kirjoitti:
Harpic Power Plus auttoi meillä!
Kiitos vinkistä! Muistelisin, että meillä mies kokeili joskus tuota. Mutta en sitä lopputulosta muista kun en itse ollut jynssäämässä. Mutta testataan sekin vielä kertaalleen. Ei se nyt kovin pahaakaan voi tehdä? Tätä voisi kokeilla siihen keltaiseen osaankin ja antaisi vaikuttaa ihan kunnolla. Harmi kun meillä on vaan tuo yksi vessa, niin täytyy aina suunnitella nuo aineiden vaikutusajat että on silloin joko nukkumassa tai poissa kotoa, että ehtii vaikuttaa reilun ajan. Ei tarvitse jalat ristissä siivota vessaa. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asenna vessaharja iskuporakoneeseen, lorauta kloorihappoa pyttyyn ja rock and roll. (sukkahousut voit pitää jalassa)
Enää pitäis tietää, mitä helkkaria on kloorihappo.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kokeillut, mutta joku kertoi putsanneensa coca-colalla.
Kaada pullollinen pönttöön ja anna vaikuttaa yön yli. Ihan järjettömältä kuulostaa, mutta itse kyllä olen sen verran yllytyshullu, että kokeilisin. Kloriitti voisi myös toimia,
Olen jo niin epätoivoinen tuon kanssa että kokeilen. :D Aloitan nuista "normaalimman kuuloisista" keinoista ensin ja siirryn sitten oudoimpiin ja järeämpiin. Luulisi että jokin nuista auttaa! Ja sitten on se hankala vaihe, että saa pytyn pysymään jatkossakin puhtaana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kloriittia
Mikä kloriitissa aiheuttaa alapeukun? Tehokas puhdistus ja valkaisuaine !
Voitko laittaa kuvaa. Arvostaisin suuresti henkilökohtaisista syistä ;)
Pyykinpesuaine, jauhemainen siis, toimii joissakin lioissa. Myös joku ihan pöntön puhdistukseen tarkoitettu aine oli tehokas. Oliskohan ollut harpic power plus, en ole aivan varma, kun (edellisen asukkaan) pöntön tehopuhdistuksen tarpeesta on aikaa. Pytyn pinta menee hyvin hyvin harvoin oikeasti pilalle. Se on lasitettua posliinia ja todella kestävää. Siis käytännössä lasia. Sen voi kyllä mekaanisesti raapia pilalle, mutta lika tai puhdistusaineet ei sitä tuhoa. Todennäköisesti siinä pinnassa on kovettuneena pinttynyttä likaa (yöks) ja jos aineet ei siihen tehoa ja olet oikein kätevä käsistäsi ja haluat pöntön kanssa uurastaa niin rapsuta lika pois varovasti jollain terällä siten, että pääset kovettuman alle. Varo raapimasta naarmuja. Jo ei auta, niin ei taida olla kuin pöntön vaihto edessä.
Seuraavalla kerralla puhdista useammin, eli heti kun on likainen. Ja turhaan suotta säästelet pesuaineissa, enemmän nimittäin luontoa pilaa uuden pöntön valmistus: raaka-aineet, valaminen, poltto, varastointi ja kuljetus. Helpommalla selviät jos puhdistat tarpeeksi usein. Silloin riittää tavallinen mieto puhdistusaine tai vaikka käsisaippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kloriittia
En tiedä, täällä on jokin alapeukkuhullu. Tuo ei kai säännöllisessä käytössä ole niin ekologinen (?), mutta kyllä minäkin silloin tällöin kokeilen hankalampiin paikkoihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaine, jauhemainen siis, toimii joissakin lioissa. Myös joku ihan pöntön puhdistukseen tarkoitettu aine oli tehokas. Oliskohan ollut harpic power plus, en ole aivan varma, kun (edellisen asukkaan) pöntön tehopuhdistuksen tarpeesta on aikaa. Pytyn pinta menee hyvin hyvin harvoin oikeasti pilalle. Se on lasitettua posliinia ja todella kestävää. Siis käytännössä lasia. Sen voi kyllä mekaanisesti raapia pilalle, mutta lika tai puhdistusaineet ei sitä tuhoa. Todennäköisesti siinä pinnassa on kovettuneena pinttynyttä likaa (yöks) ja jos aineet ei siihen tehoa ja olet oikein kätevä käsistäsi ja haluat pöntön kanssa uurastaa niin rapsuta lika pois varovasti jollain terällä siten, että pääset kovettuman alle. Varo raapimasta naarmuja. Jo ei auta, niin ei taida olla kuin pöntön vaihto edessä.
Seuraavalla kerralla puhdista useammin, eli heti kun on likainen. Ja turhaan suotta säästelet pesuaineissa, enemmän nimittäin luontoa pilaa uuden pöntön valmistus: raaka-aineet, valaminen, poltto, varastointi ja kuljetus. Helpommalla selviät jos puhdistat tarpeeksi usein. Silloin riittää tavallinen mieto puhdistusaine tai vaikka käsisaippua.
Ei kai se auta kuin useasti jynssätä. En kovin mielelläni vaihda uuteen, mutta jos muu ei auta niin sitten. Kävisiköhän rapsutteluun sellainen ikkunaskrapa, jolla voi rapsutella keraamista liettäkin? Tuli tuosta lasituksesta mieleen. Kaareville pinnoille ei ihan taida tepsiä kun on sen verran leveä, mutta jos tuon keltaisen saisi rapsuteltua pois, kun se on heti silmien tasalla ikävästi.
Ap
Uohda se mäntysuopa vessan pesussa, ellei teillä tule rasvaisia kaadeltua vessanpyttyyn. Saostumiin on 2 syytä. Toinen on virtsan aineet, ja toinen on huuhteluveden sisältämät rauta ja mangaani, ym.
Kumpaankin näistä tepsii hyvin ihan tavallinen hapan aine. esimerkiksi Pirkka vessanpesuaine, on halpa ja ph on peräti 2 eli hyvin hapan. Ruokaetikka on vain 10 prosenttista etikkahappoa, ja sen kanssa pitää kuumentaa etikka vaikka teräskattilassa ensin. Sitten pyttyä likoon kuumalla etkalla!
Jos pytystä on väärillä aineilla liian kauan liottamalla/hinkuttamalla jo lasite viety, ei voi auttaa enää, pytty on uusittava. tämmöinen pytty ei kestä enää happoja koska lasite suojaa pytyn materiaalia syöpymiseltä. Jos se on vaurioitunut, suojaa ei ole.
Aina hapon tai voimakkaan emäksen kanssa:
-levitä aine harjalla vaikuttamaan, korkeintaan 10 minuutiksi. Harjaa. Huuhtele. Harjaa vielä ilman ainetta. Huuhtele.
Tämä on sit ammattisiivoojan vinkkejä. iso osa ihmisiä pilaa pyttynsä väärillä aineilla. Esimerkkeinä nämä gillitbangit, ym. Vievät lasitteet kun raidoiksi jätetään aine pinnoille vaikuttamaan.
Lukekaa ne pikku präntit suurennuslasin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kloriittia
Ei poista kalkkia, mikä luultavammin on ongelma, värjääntynyt kalkki.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdata pönttö, pintalasitus on jo todennäköisesti pilalla ja tilanne vaan pahentuu ajan mittaan.
Millä estää pintalasituksen rikkoutuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Domestos 100%kalkki tms musta pullo, meillä puhdistui vuoden 1983 vessanpytty lähes uudeksi, en jaksa uskoa, että kukaan millään teräsvillalla lasitusta pytystä on rikki hangannut teillä on ilmeisen kalkkinen vesi.
Otetaan kokeiluun, kiitos! Jos tuo meidänkin pytty tuolla pelastuisi.
Ao
Lisään vielä, ettei se kerrasta puhdistunut, mutta aika nopeasti, pari kertaa viikossa pesen tuolla ja on jo vuosia pysynyt hyvänä.
Vie miehesi suihkuun ja jynssää kloorilla ja juuriharjalla, kyllä se siitä lähtee.
yrityserehdys kirjoitti:
Uohda se mäntysuopa vessan pesussa, ellei teillä tule rasvaisia kaadeltua vessanpyttyyn. Saostumiin on 2 syytä. Toinen on virtsan aineet, ja toinen on huuhteluveden sisältämät rauta ja mangaani, ym.
Kumpaankin näistä tepsii hyvin ihan tavallinen hapan aine. esimerkiksi Pirkka vessanpesuaine, on halpa ja ph on peräti 2 eli hyvin hapan. Ruokaetikka on vain 10 prosenttista etikkahappoa, ja sen kanssa pitää kuumentaa etikka vaikka teräskattilassa ensin. Sitten pyttyä likoon kuumalla etkalla!
Jos pytystä on väärillä aineilla liian kauan liottamalla/hinkuttamalla jo lasite viety, ei voi auttaa enää, pytty on uusittava. tämmöinen pytty ei kestä enää happoja koska lasite suojaa pytyn materiaalia syöpymiseltä. Jos se on vaurioitunut, suojaa ei ole.
Aina hapon tai voimakkaan emäksen kanssa:
-levitä aine harjalla vaikuttamaan, korkeintaan 10 minuutiksi. Harjaa. Huuhtele. Harjaa vielä ilman ainetta. Huuhtele.
Tämä on sit ammattisiivoojan vinkkejä. iso osa ihmisiä pilaa pyttynsä väärillä aineilla. Esimerkkeinä nämä gillitbangit, ym. Vievät lasitteet kun raidoiksi jätetään aine pinnoille vaikuttamaan.
Lukekaa ne pikku präntit suurennuslasin kanssa!
Kiitos vinkeistä! Mäntysuopaa olen epätoivoissani käyttänyt kun en ole parempaakaan keksinyt, mutta nyt tiedän sitten paremmin. Auttaisiko tuohon huuhteluvesiasiaan, jos tuonne vesisäiliöön kaataisi etikkaa? Olen sellaisenkin vinkin joskus kuullut, enkä ole uskaltanut vielä kurkata sinne sisälle.
Mielenkiintoinen tuo etikkavinkki, miksi se kuumennetaan? Tehostaa jotenkin toimintaa? Mutta otan kyllä kokeiluun!
Ja jostain luin sellaisenkin, että happaman jälkeen pitäisi emäksisellä "neutralisoida", mutta pitääkö tässä paikkansa ja mikä se sellainen aine sitten olisi?
Ap
Jos ei coca-cola auta,niin ei sitten mikään. Ei uusi pönttö kovin paljon maksa tarjouksessa.
Minulla on huushollissa 2 wc pönttöä,olleet 30v .Ovat aivan valkoisia,just ja just lukuunottamatta ohutta minivanaa takaosassa ( kalkkivesi jana) .Olen ain pessyt pöntöt pirkka pyykkipulverilla ( se edullinen 2kg n 3.60e) ja wc harjalla.
Ei tule pestyä edes aina kerran viikossa,mut ns isot jäljet suihkuttelen het pois pideesuihkulla.
Ukon kanssa kahdestaan sotketaan.
Tyttärelläni on vajaa pari vuotta uusi pönttö aivan pinttynyt. Et silleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei coca-cola auta,niin ei sitten mikään. Ei uusi pönttö kovin paljon maksa tarjouksessa.
Minulla on huushollissa 2 wc pönttöä,olleet 30v .Ovat aivan valkoisia,just ja just lukuunottamatta ohutta minivanaa takaosassa ( kalkkivesi jana) .Olen ain pessyt pöntöt pirkka pyykkipulverilla ( se edullinen 2kg n 3.60e) ja wc harjalla.
Ei tule pestyä edes aina kerran viikossa,mut ns isot jäljet suihkuttelen het pois pideesuihkulla.
Ukon kanssa kahdestaan sotketaan.
Tyttärelläni on vajaa pari vuotta uusi pönttö aivan pinttynyt. Et silleen.
Meillä taitaakin juuri olla tuota pesuainetta tuolla! Vauhtirannuja ei melläkään jätetä, mutta silti tuo pinttyy tuo pönttö. Meitäkään ei ole täällä kuin kaksi, mutta en sitten tiedä edellisistä asukkaista.
Ap
Muistan myös nuo mummolan erikoisen väriset pöntöt! Metallinen pönttö ei vielä ole ollut harkinnassa. Mutta sitä kyllä oisi ihan urakalla hangata, luulisi että olisi pitkään kestävä pönttö. Jokin hieman persoonallisempi pönttö olisi hauska, mmutta sitten olisi kiva saada se pysymään puhtaanakin, kun yleensä sellaiset on kalliimpia.
Ap