Vakava 2018
Kommentit (40)
Oon raivona!!! SiinĂ€ mitattii vaan lukunopeutta!! Harmittaa niin paljon, kun tuntuu siltĂ€ ettĂ€ koko lukuputki meni ihan hukkaan. Ne oikeat vastaukset olis sieltĂ€ tullu jos olis vaan aikaa ollu lisÀÀ. ĂrsyttĂ€vÀÀ, kun menee lopussa ajan takia paniikinomaiseksi sĂ€hlĂ€ykseksi đȘ
PettynytVakavaan1 kirjoitti:
Oon raivona!!! SiinĂ€ mitattii vaan lukunopeutta!! Harmittaa niin paljon, kun tuntuu siltĂ€ ettĂ€ koko lukuputki meni ihan hukkaan. Ne oikeat vastaukset olis sieltĂ€ tullu jos olis vaan aikaa ollu lisÀÀ. ĂrsyttĂ€vÀÀ, kun menee lopussa ajan takia paniikinomaiseksi sĂ€hlĂ€ykseksi đȘ
Minulle tuli ihan samanlainen olo. Tuntuu ettÀ kÀytin turhaan neljÀ viikkoa neljÀn artikkelin opetteluun, kun puolet kokeesta koostuikin aivan uudesta artikkelista joka olisi pitÀnyt sisÀistÀÀ siinÀ kolmen tunnin aikana ja sen lisÀksi ehtiÀ vastaamaan kysymyksiin. En tule pÀÀsemÀÀn sisÀÀn ja tuskin aion edes yrittÀÀ ensi vuonna uudestaan, kasvatustieteet eivÀt ilmeisesti ole ihan minun juttu (vaikka kuulemma VAKAVA-koe ei mitÀÀn itse alasta kerrokaan)
Koe oli mielestÀni haastava ja laaja. KÀytin 15 minuuttia vaille 3 tuntia koeaikaa ja loppuajan katselin ikkunasta ulos. En jaksanut oikein enÀÀ keskittyÀ erillisen artikkelin lukemiseen ja viimeisiin kysymyksiin vastailin puoliksi arvatenkin. PÀÀtin kuitenkin vastata ennemmin, kuin jÀttÀÀ vastaamatta miinuspisteiden mahdollisuudesta huolimatta. EpÀtoivon hetkiÀ ei tullut ja varmaa tietoakin minulla oli paljon. Osa kysymyksistÀ taas oli sellaisia, etten olisi osannut vastata edes kirja kÀdessÀ. On kyllÀ todella vaikea sanoa, miten kokeessa pÀrjÀsin, mutta ihan ok olo eilen oli kokeesta lÀhtiessÀ. Jotenkin ajattelin, ettÀ koe oli pidennetyn ajan puitteissa helpompi, kuin edellisvuoden koe. Mutta missÀÀn nimessÀ sitÀ ei voinut silti helpoksi sanoa.
Minullakin aika loppui kesken enkÀ pystynyt vastaamaan kaikkiin uutta artikkelia koskeviin kysymyksiin. Musta ne ekat tehtÀvÀt oli kyllÀ mielenkiintoisia ja kiva kun oli tollainen soveltava koe. Ei silti mikÀÀn helppo ollut ja epÀvarma olo jÀi ettÀ pÀÀsenkö kakkosvaiheeseen vai en..
TiedÀttekö koska kokeen kysymykset ja oikeat vastaukset julkaistaan netissÀ?
Löysinkin jo vastauksen kysymykseeni eli 15.5 vasta julkaistaan se kysymysvihko. Harmi kun olisi ollut kiva katsoa sitÀ nÀin kokeen jÀlkeen..
Muistatteks yhtÀÀn mitÀ vastailitte mihinkin?
MÀ en muista kauhee hyvin. Mut ihan ekaan tehtÀvÀÀn missÀ kysyttiin 5 vÀittÀmÀÀ koko artikkelista niin vastasin 1. TyhjÀ ja 2-5. VÀÀrin
Sit oli joku kysymys ettĂ€ onko moraalista paniikkia vai moraalista sÀÀtelyĂ€ niin ne laitoin muistaakseni joka toisen a ja joka toinen b đ€ olis kiva kuulla miten muut vastasi mut jotenki se koe oli niin laaja ja aikaa vĂ€hĂ€n ettei muista niitĂ€ kysymyksiĂ€ saati vastausvaihtoehtoja.
Sarjakuva kysymyksestÀ laitoin ainakin ettÀ siinÀ tulee esiin yksi artikkelissa mainittu huoli (plagiointi).
Jakamista koskevassa tehtÀvÀssÀ tuli ruksittua ainakin liberaali, tarpeita ja yhteisöÀ korostavat.
Joo mulla joitakin samoja kun edellisellÀ. Esimerkiksi moraalinen paniikki ja sÀÀtely oli neljÀ perÀkkÀin joka toinen muistaakseni. Muistatko noita aivan ensimmÀisiÀ kysymyksiÀ? Tai jotain niistÀ? Niin osaisin sanoa mitÀ vastasin.
Mun mielestÀ oli tosi hÀiritsevÀÀ kun kysymyksen yhdeydessÀ kuvailtiinkin yhtÀkkiÀ uusi termi moraalisÀteily, joka erosi siitÀ miten moraalisÀÀtely tai moraalipaniikki oli aineistossa kuvattu. Mulla ainakin meni hetki ettÀ sain aivoni kieputettua tÀmÀn uuden termin piirteiden ympÀrille.
Itse kokeessa toivon ettÀ en ottanut liian montaa miinuspistettÀ. Vasin ehkÀ liian isolla riskillÀ joihinkin kysymyksiin, nÀin jÀlkikÀteen ajatellen. Toisaalta jos olisin vastannut vain niihin mistÀ olen aivan 100% varma, niin olisi jÀÀnyt liikaa tyhjÀÀ.
Kokeessa tulleen aineiston kanssa loppui aika. Harmitti jÀttÀÀ niissÀ kysymyksissÀ mitÀÀn vastaamatta, kun aineisto kuitenkin oli koko ajan siinÀ mukana.
Miten tulkitsitte nelikenttÀkysymystÀ?
MenkÀÀ antamaan kokeesta kommenttia, jos loppui just esim aika kokeessa jaettavan materiaalin kanssa. Löytyy, kun laittaa googleen vakava 2018 palaute.
Omasta mielestÀ kokeessa jaettava materiaali oli tÀysi floppi. Kiinnostava aihe sinÀnsÀ, mut ei kyl liittynyt kasvatustieteisiin. Samainen artikkeli onkin ollu joskus sotelin AMK:n kokeessa..
Muistan vaan sen ihan ekan vÀittÀmÀn idean "artikkelin mukaan nuorissa on tulevaisuus"
NelikenttĂ€ oli kyllĂ€ vaikea, ja vastasin muistaakseni niistĂ€ vain 2.. niis mihin vastasin oli musta relativismia ja ymmĂ€rsin et siinĂ€ olisi ollut kyse tiedon suhteellisuudesta, sitĂ€ en muista oliko se mun mielestĂ€ sitten samalla deskriptiivistĂ€ vai normatiivista đ€
Sekin on hÀiritsevÀÀ kun tulkitsee aineistoa joka pitÀisi lukea hyvin kirjaimellisesti ja muistaa tarkasti mihin asioihin ei varsinaisesti oteta kantaa.
Kysymysvihko on sittenki julkaistu vakavan sivuilla, nyt meneekin ilta miettiessÀ ettÀ mitÀ tuli vastattua :D
HyvÀ koe mittaamaan kykyÀ selviytyÀ kÀytÀnnön kasvatus- ja opetustyöstÀ. VÀhintÀÀn 50% nykyajan pÀivÀkoti- ja koulumaailmasta vaatii opettajalta taitoa nopeaan tilanteen hahmottamiseen ja perusteltavan ratkaisun löytÀmiseen. Ulkoaopetellun teorian ja 'oikean vastauksen' etukÀteen tietÀmisen kÀyttöarvo opettajan työssÀ on nykyÀÀn taatusti alle 50%. Uudet ops:it on mielestÀni VAKAVAssa sisÀÀnrakennettuna. Mittaa valmiuksia opiskella, ajatella ja toimia opena tai kasvatustieteilijÀnÀ.
Opettaja kirjoitti:
HyvÀ koe mittaamaan kykyÀ selviytyÀ kÀytÀnnön kasvatus- ja opetustyöstÀ. VÀhintÀÀn 50% nykyajan pÀivÀkoti- ja koulumaailmasta vaatii opettajalta taitoa nopeaan tilanteen hahmottamiseen ja perusteltavan ratkaisun löytÀmiseen. Ulkoaopetellun teorian ja 'oikean vastauksen' etukÀteen tietÀmisen kÀyttöarvo opettajan työssÀ on nykyÀÀn taatusti alle 50%. Uudet ops:it on mielestÀni VAKAVAssa sisÀÀnrakennettuna. Mittaa valmiuksia opiskella, ajatella ja toimia opena tai kasvatustieteilijÀnÀ.
Samaa mietin, kun nÀitÀ vastauksia luin. Kuulostaa siltÀ, ettÀ nyt mitataan oikeita valmiuksia.
Terveisin erÀs ope
VÀittÀmÀ 1: Nuorissa on tulevaisuus. Tukeeko aineisto vÀittÀmÀÀ?
MitÀ vastasitte?
Minunkin mielestÀ koe oli tosi haastava. Luettavaa oli paljon. NelikenttÀtehtÀvÀ oli yksittÀisistÀ tehtÀvistÀ vaikein. MielestÀni monessa kysymyksessÀ oli tulkinnanvaraa.
Loistavaa, jos testataan aineistolla. TÀrkeintÀhÀn on nopea omaksumiskyky, kyky poimia kiireessÀ olennainen jne. SillÀhÀn ne jyvÀt akanoista erotellaan.
Itse kÀvin muutama vuosi sitten Vakavassa ja kauhuissani luin AbitreenistÀ, kuinka porukka luki jo toista tai kolmatta vuotta. Olivat lukeneet 3kk ja osasivat jokaisen kuvatekstin ulkoa. Itse luin 2-3 pÀivÀÀ. KyllÀ ymmÀrryksessÀ on jotain vikaa, jos sen olemattoman helpon aineiston omaksumiseen menee kuukausia. Pari kertaa lukee lÀpi, sillÀ selvÀ. Ja kokeen jÀlkeen itkivÀt, kuinka taas kysyttiin vuosilukuja ja eivÀt pÀÀsseet nytkÀÀn. Minusta siellÀ ei kysytty mitÀÀn sellaista, mikÀ ei ole kokonaisuudesta tai ole yleissivistyksellÀ hahmotettavissa. TÀssÀ teoreettinen "vuosilukukysymys" vÀhÀn sinnepÀin:
- Opettajankoulutuksessa Virtanen-Kökön vertailun mukaan korostettiin sotilasvoimistelua tÀrkeÀnÀ osana liikunnan opetusta:
a. 1881
b. 1934
c. 1968
d. 1990
Tarviiko tohon edes lukea materiaalia, kun sen jo arvaa oikein? Tietysti, jos on hamsterin yleissivistys, niin tokihan se tuntuu kauhean vaikealta asialta muistaa jostain vertailutaulukosta. Mutta kun luokanopettajan yksi tÀrkeimpiÀ osaamisalueita on juuri yleissivistys. SillÀhÀn sitÀ työtÀ tehdÀÀn, kun ei sinÀnsÀ ainehallintaa juuri opetella eikÀ voidakaan kaikissa aineissa. YlipÀÀtÀÀn kaikki yksityiskohtaiset kysymykset olivat aina hyvin selkeitÀ ja nivoutuivat helposti isompaan kokemukseen, jolloin muut vaihtoehdot oli niin ÀlyttömiÀ, ettÀ oli helppo poimia se oikea. Jos kysytÀÀn vaikka suomenkielisen lyseon perustamisvuotta, niin ei ole vaikea poimia oikeaa hollia, jos vÀhÀn pysyi materiaalissa mukana ja on jonkinlainen kÀsitys asioista.
Niin, sain huippupisteet. Samaa pari muutakin, aikuista opiskelukaveria sanoi, ettÀ alkoivat lukea maanantaina, kun koe oli torstaina. MeillÀ kaikilla oli yliopistotutkinnot takana, lieneekö se helpottanut.
Haha, huomaa kyl heti ettÀ et tiiÀ VAKAVASTA mitÀÀn :D EnsinÀkin aineisto julkaistaan vasta n. kuukausi ennen koetta, KUKAAN ei ole voinut lukea sitÀ vuosia tai kuukausia etukÀteen.
TÀnÀÀn olis sit vissiin tiedossa miten kokeet on menneet. MihinköhÀn aikaan ne julkistetaan?
Oli kyl aika vaikee. No ens vuonna uudestaa.