Pahat uskovaiset
Monille meistä on tullut selväksi, että uskovaisten joukossa on paljon hyvin ikäviä ja vastenmielisiä ihmisiä. Nyt puhutaan siis ulkokultaisista, kylmistä, tuomitsevaisista ja laumahenkisistä uskovaisista - sellaisista, jotka ovat kiinnostuneita siitä, miltä näyttävät toisten ihmisten silmissä. Tällainen ihminen pyrkii mukautumaan sosiaalisiin normeihin mahdollisimman paljon, joka näkyy heidän käytöksessään ja puhumisissaan. Puhutaan Jumalan rakkaudesta, käsiä levitellään ihmisten edessä ja muutenkin pyritään olemaan mahdollisimman ulkoisesti kunnollisia ihmisiä.
Tämän pinnallisen ulkokuoren alla on kuitenkin täysin erilainen ihminen kuin mitä antaa ymmärtää. Tällainen ihminen aktiivisesti kyttää ja tarkkailee toisia ihmisiä. Toisten ihmisten asioita pitää oikein penkoa, jotta sieltä löytyisi jotain, mikä on joidenkin sääntöjen vastaista. Jos jotain tällaista löytyy, pitää tieto antaa eteenpäin. Yhdessä sitten muiden vastaavien ihmisten kanssa puidaan tämän ihmisen puutteita, hankitaan ylemmyydentunnetta ja vahvistetaan ryhmämentaliteettia. Tällaisella ihmisellä on alhainen kyky itsenäiseen ajatteluun ja hän toimii ensisijaisesti joidenkin alkukantaisten laumaviettien pohjalta.
Tänne tarinoita tallaisista tapauksista.
Kommentit (4)
Jokainen uskovainen on pohjimmiltaan ihminen eli heitä on moneen lähtöön. Olen kohdannut erittäin vastenmielisen tekopyhiä uskovaisia, saanut paskaa niskaan uskovaisilta jotka ovat olleet olevinaan niin paljon parempia ihmisiä ym. Silti olen uskovainen, omalla tavallani. Jos se ei kelpaa Jumalalle niin sitten ei voi mitään, ihmisille ei tarvitse kelvatakaan.
Minun kokemukseni mukaan uskovaiset ovat kaikkein kärkkäimpiä tuomitsemaan toisia. Minä olen ateisti ja koen että minussa on enemmän empatiaa ja lähimmäisenrakkautta kuin monessa tuntemassani uskovaisessa ihmisessä.
Rehellinen uskova yhtyy Paavalin sanoihin:
sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Room. 7:19
Ihmisillä on taipumus niputtaa ihmisiä eri ryhmiin.
Kuulostaa tyypilliseltä hellarilta