Onko sormiruokailu pakollista?
Olen syöttänyt parin kuukauden ajan soseita nyt puolivuotiaalle vauvalle. Joitain kertoja olen antanut jotain banaani- tai bataattisiivuja kokeilla sormiruuaksi. Jotain se yrittää laittaa suuhunsa, mutta pääasiassa vaan ihmettelee. Olen niin väsynyt ja laiska, että olen sitten vaan syöttänyt soseita, että saa äkkiä mahan täyteen. Itsellenikään ruokailu ei ole mikään elämys, vaan pakollinen mahantäyttöoperaatio, niin en jaksa vauvankaan kanssa viettää tuntikausia ihmetellen jotain banaanisiivua. Onko pakko. Kauanko voi mennä pelkillä soseilla?
Kommentit (27)
On pakko, tän vuoden alusta tuli laki voimaan.
Lapseni eivät ole edes aikuisia vielä, mutta en kyllä muista, että mistään sormiruokailusta olisi edes puhuttu heidän ollessaan taaperoita. Syötin soseita lusikalla niin kauan, että osasivat itse. Täytyy tässä lisätä, että meillä on aina syöty melko siististi. En ymmärrä, miten jotkut sanovat, että taaperon jäljiltä keittiö on kuin ruoalla ruiskutettu. Toki satunnaisia vahinkosotkuja joskus oli, mutta meillä ei ikinä leikitty ruoalla. Täytyy varmaan kysyä lapsilta, tuliko traumoja :) . En kyllä ottaisi tästä sormiruokailusta mitään stressiä.
Jos siitä ei ole mainintaa Finlexissä niin ei ole pakollista.
Annoin soseita nälkään ja iskin sitten "jälkiruuaksi" eteen vähän jotain kurkun/banaanin-palasia yms. ihmeteltäväksi ja nypittäväksi, jotta sain itse syödä rauhassa tai juoda kahvia. Yleensä annoin myös oman lusikan lapselle ja todella nopeasti oppivat siinä sivussa itsekin syömään lusikalla. Eikä juurikaan mitään sotkua tullut, vaikka ei käytetty niitä sadetakin mallisia "ruokalappuja".
Pakollista on verot ja kuolema. Kaikki muu on valinnaista.
Sormiruokaileva lapsi siirtyy helpommin ja nopeammin syömään samaa ruokaa kuin muu perhe. Eli helpommalla varmaan pääsisit niin. Netistä löytyy kivoja sormiruokailujuttujen ohjeita välipaloiksi, niitä voi tehdä ison erän pakkaseen.
Jos se on mainittu Suomen laissa, se on pakollista. Jos ei, niin ei ole pakollista.
Maalaisjärkeä SAA käyttää.
Suu tarvitsee monenlaisia kokemuksia, aistimuksia ja harjoittelua ennen kuin ruokailu ja myöhemmin puhe alkaa sujua.
Ei ole pakko. Mulle se oli virkistävää ja elämys itsessään, kun lapsi aloitti heti sormiruokailun, vaikka sotkua tulikin. Olen vain antanut vähemmän sotkettavaa kerrallaan ja seurannut lapsen käytöksestä, koska on täynnä ja alkaa puhtaasti leikkimään ruualla ja koska se on oppimista ruokailun ohella.
Ei tää oo mikään paremmuushomma, teet just niinkuin itse parhaaksi näet. Tähän mennessä on tainnut jokainen lapsi oppia syömään itse, on sitten soseiltu, sormiruokailtu tai sekaruokailtu. Käytät niitä voimavaroja, kuin jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Suu tarvitsee monenlaisia kokemuksia, aistimuksia ja harjoittelua ennen kuin ruokailu ja myöhemmin puhe alkaa sujua.
Tästähän ei ole yhtään mitään näyttöä, että nykyään sormiruokitut lapset olisi kyseisissä asioissa edellä tai etevämpiä, kuin esim. sodanajan vauvat. Vauva kyllä hakee aistimukset, kokemukset ym. ilman ruokaakin suullaan. Sormiruoka on vähän hömpötystä nykyää, mutta ihan ok.
Terv. sormiruokailevan lapsen äiti
Pakko ei ole ku syntyä ja kuolla, ja niitäkin vaan kerran kumpaakin.
Miksi olisi pakko? Minä en ainakaan anna muiden äitien määritellä lapsen ruokailua. Katson vauvan valmiuksia. Jossain vaiheessa toki alkavat itse syödä, riippuu lapsesta, milloin.
Maissinaksut ym. sellainen mitä saa valmiina sormiruokailuun kaupoista on hyvä aloittaa, nää sulaa suuhun, ainakin noin maissinaksut tekee niin. Kannattaa antaa vauvan käyttää niitä sormiaan ruokailuun, vaikka söisi soseita, tekee motoriikalle hyvää.
Sormiruokailu on hömpötystä! Päiväkodissa nämä sormiruokailijat ovat tuhottomia sotkijoita eivätkä he ole mitenkään kehittyneempiä syömään itse kuin lusikalla syötetyt. Päin vastoin, yleensä lusikalla syötetyt syö itse ja siististi 2 vuotiaina kun taas sormiruokailijat sotkee puuron kanssa vielä 2,5 - vuotiaanakin.
Joten päiväkodin tädin toive: opeta itse lapsesi syömään lusikalla ennen kuin hän menee hoitoon mikäli meinaat Sormiruokailun aloittaa. Jos et sitä jaksa tehdä yhden lapsen kanssa, mieti millaista se on kun 12 sormiruokailijaa opettelee syömistä kolmen aikuisen turvin. Voin kertoa: se on hirveää.
Mulla on kaksi isoa lasta 15v ja 10v ja sitten pikkunen 1v3kk. Edes tuolloin 10v sitten ei ollut tietoakaan sormiruokailusta. Kyseisen lapsen sormiruokailut oli leivänkannikka käteen-tyyppistä. Valtaosa olisi tuolloin pitänyt sormiruokailua yhtä kuin sotkemisena ja nauraa räkättänyt moiselle. Myös minä.
No, nyt tän tuoreen pikkusen kanssa olen hurahtanut ko.touhuun! Se maailma on aivan huikea! Ja sotkuinen, kyllä. Simppelin kirja on hyvä alku! Myös samasta padasta-kirja! Taaperosta on kasvanut kunnon kulinaristi! Syö kyllä myös itse tekemiäni soseita lusikalla. Ja purkistakin välillä.
Sosetta ja sormiruokaa ei saa sekoittaa samalla aterialla, koska lapsi työstää ne erilailla! Tämä on tärkeää!
Komppaan päiväkodin tätiä, siskoni sormiruokailijaa opetettiin päiväkodissa syömään lusikalla eikä sormiruokailusta kyllä pisteitä herunut.
Kyllä on kädestä syöty jo 80-luvulla, aivan tavallista oli antaa lapselle käteen leivän tai hedelmän pala.
Nyt aivan tavallinen toiminta on tuotteistettu ja sillä on hieno nimi.
Miten luulet ihmiskunnan välttyneen sukupuutolta, jos sormiruokailu olisi pakollista? Se on keksitty vasta tällä vuosituhannella.
Sinulle itsellesi annettiin luultavasti oma lusikka käteen samalla kun joku aikuinen mätti sosetta suuhusi toisella lusikalla. Tai ehkä sinä keksi ihan itse sormiruokailun ja aloit räpiä käsin ruokalautasta. Kysypä äidiltäsi.
Voi olla jotain perää siinäkin, että sormiruokailu edistää puheen oppimista, (10:n viesti). Nuorimpana oppi puhumaan se lapseni, joka pyydysti omin sormin suuhunsa kaiken mitä kiinni sai, niin ruokapöydältä kuin sen alta.
Samaa ruokaa oppivat syömään kaikki, kun ei muutakaan ollut tarjolla - paitsi se sormiruokailija, joka oppi hyvin pienenä valmistamaan itselleen mieleistään ruokaa.
Mä annoin samalla sormiruokaa kun syötin soseita. Sai samalla ihmetellä/syödä kun minä syötin.