Onko some osasyynä, ettei nuoria naisia kiinnosta prismaperheily tai lasten teko?
Otetaanpa esimerkkinä kuvapalvelut kuten Instagram. Nykypäivänä ihannoidaan ulkonäköä, vapautta sekä ulkomaanreissailua. Sellaiset kuvat saa tykkäiyksiä ja heidän kuvafiidejä seurataan.
Kommentit (31)
Enpä usko, itse olen lapsesta asti tiennyt ettei lapset ole minun juttuni. Nyt olen 29-vuotias ja mieheni lapset vain vahvistavat tätä tunnetta.
Pahin painajainen...
Täällä yksi 23v, joka tekisi lapsia jos se vain olisi mahdollista. Valitettavasti vaan me kaikki Ei pystytä niitä lapsia tekemään, ja sekin varmasti vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti somella on vaikutusta. Sain omat lapseni ennenkuin oli edes World Wide Webiä. Siihen aikaan mediassa lapsiperhe-elämästä puhuttiin ja kirjoitettiin positiiviseen sävyyn. Jos kerrottiinkin äitien väsymisestä, lapsen uhmaiästä yms ongelmista, niistä puhuttiin normaaleina ongelmina, joihin oli olemassa ratkaisukeinoja. Eikä vanhempia syytelty siitä, jos he sunnuntaiaamuisin laittoivat natiaisille videot pyörimään ja sokerihuurrettuja maissimuroja kulhoon saadakseen itse vielä torkkua jonkin aikaa.
Oletko noin 80v? Www keksittiin 60-luvulla.
Naiset synnyttävät nykyään enemmän kuin vielä vuosituhannen alussa, 2017 1,75 lasta per nainen kun se vuosituhannen alussa oli 1,7.
Pienin syntyvyys per nainen oli vuonna 1973, paljon ennen somea ja internetiä.
https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=fi&v=31
Se, että vauvojen määrä on laskenut, johtuu enemmänkin siitä, että synnytysikäisiä naisia on nyt vähemmän kuin aiemmin.
Mutta eivät nykynaiset ole sen haluttomampia hankkimaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti somella on vaikutusta. Sain omat lapseni ennenkuin oli edes World Wide Webiä. Siihen aikaan mediassa lapsiperhe-elämästä puhuttiin ja kirjoitettiin positiiviseen sävyyn. Jos kerrottiinkin äitien väsymisestä, lapsen uhmaiästä yms ongelmista, niistä puhuttiin normaaleina ongelmina, joihin oli olemassa ratkaisukeinoja. Eikä vanhempia syytelty siitä, jos he sunnuntaiaamuisin laittoivat natiaisille videot pyörimään ja sokerihuurrettuja maissimuroja kulhoon saadakseen itse vielä torkkua jonkin aikaa.
Oletko noin 80v? Www keksittiin 60-luvulla.
Sulla viiraa kuupasta. Netti tuli Suomessa koteihin vasta 1990-luvun puolivälissä.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Internet
Ohis
Varmasti koventuneet ulkonäköpaineet ja taloustilanne on yksi suuri syy. Nykyään lähes kenellä tahansa on mahdollisuus muuttaa ulkonäkönsä tosi kauniiksi - rahalla. Ja ylläpitoon kuluu iän karttuessa yhä enemmän ja enemmän. Jos on tottunut siihen ja saa paljon tyydytystä itsensä tuunauksesta, niin kiinnostaako epävarmoina aikoina vaihtaa se rahankäytön kohde lapsen tarpeiden ylläpitoon?
Verraten entisaikoihin, ne joille ulkonäköä oli siunattu niin niillä sitä oli, ja jokaisella se kauneus kauhtui iän mukana, niin että kenelle tahansa oli järkevää etsiä elämälleen merkitystä keskittymällä seuraavan polven kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Naiset synnyttävät nykyään enemmän kuin vielä vuosituhannen alussa, 2017 1,75 lasta per nainen kun se vuosituhannen alussa oli 1,7.
Pienin syntyvyys per nainen oli vuonna 1973, paljon ennen somea ja internetiä.
https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=fi&v=31
Se, että vauvojen määrä on laskenut, johtuu enemmänkin siitä, että synnytysikäisiä naisia on nyt vähemmän kuin aiemmin.
Mutta eivät nykynaiset ole sen haluttomampia hankkimaan lapsia.
Mitä syitä on sille, että naiset sai niin vähän lapsia tuolloin 70-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä pidennetyn nuoruuden hyväksyminen on vähän ongelma. Kaksi- kolmekymppisenä on hauskaa tehdä sitä ja tätä, mutta sitten onkin lisääntymisaika ohi, kun alkaa tehdä mieli asettua aloilleen. Olemme erilaisia ja näin ei käy aina, mutta usein kumminkin käy ja useimmat ihmiset kaipaa ympärilleen sitä perhettä ennen pitkää.
Pidennetty nuoruus on ongelma lähinnä lapsia haluaville. En ymmärrä sitä, että pitää viettää "villiä nuoruutta" lähelle neljääkymmentä ja sitten tehdään lapset hoitojen avulla. Jos haluaa lapsia, hankkii ne ajoissa. Jos ei halua (kuten minä), ollaan syyllistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä ole somessa mitään muuta kuin onnellisia perheitä ja vauvoja. Itelläni ei vaan ole vakituista työpaikkaa ja aktiivimallin takia voi joutua vaikka lehmiä lypsämään toiselle puolelle Suomea yhtäkkiä. Lapsi kainalossako sitä pitäisi ympäri maita juosta? Entäs puoliso?
Epävarma elämä on helpompi sietää ja siinä selviytyä, kun ei tarvitse päälle pohtia syyllisyydentuskassa lastensa elämää. Nyt voin jopa myös ajoittain, pieninä hetkinä, nauttiakin.
En koe että elämän pitää olla selviytymistaistelu tämän enempää. Tiedän, että minulle tulisi perhe jos vain saisin työn ja paikan, mihin perustaa pesä. Turvan. Tiedon siitä, että ollaan tässä ensikin vuonna. Nyt on olo kuin lehdellä tuulessa, enkä ole ainut.
Aamen, tämä sama syy on minulla ja kaikilla lähipiirini naisilla. Ainoa perheellistynyt on se joka sai ensimmäisenä vakiduunin. Muut saadaan jännittää onko töitä vuoden päästä...
Ei kiinnosta äitiys ja jostai kakarasta huolehtiminen.