Yläkoulun unisex-vessat paljastuivat huonoksi ideaksi - ”Osa oppilaista pidätteli koko päivän”
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804262200904295_u0.shtml
Ja feministit ajavat tätäkin typerää ideaa suu vaahdossa.
Kommentit (50)
Koko vessasosialisointi on naisia ja minenomaan kehitysiässä olevai tyttöjä vastaan. Olen kasvanut lapsesta lähtien veljieni kanssa ja seurannut heidän vessakäyttäytymistään, joka on aivan erilaista kuin naisten. Roiskitaan minne sattuu, kun ei aina osu pönttöön. Jo hygieniasyistä nuorille tytöille ja naisille on oltava omat vessat. Yksi erillinen koppi voi sitten olla vaikka kaikille sukupuolille.
Meitä on ryhmä naisia, jotka boikotoimme kaikkia niitä paikkoja, joissa on vain yhteisvessat.
Toimiiko raikastimet ja irtopaperi vain sukupuolittain jaetuissa vessoissa vai miksei niitä voinut unisex-vessoihin laittaa?
Olinko ainoa, jonka silmiin piste sukupuolittunut asenne?
Kun vessojen tila oli ongelma, josta kärsivät kaikki, oli negatiivinen palaute ihan asiasta. Yhdessä tehtiin projekti ja jossa kivasti keksittiin vain tyttöjen elämää helpottava ratkaisu. Sen jälkeen ongelma olikin enää vain pojilla ja kas negatiivinen palaute olikin turhaa vinkumista ("vetivät älyttömästi tunteisiin"). Sitten jouduttiin pakon edessä helpottamaan poikienkin elämää.
Kertoo minusta hyvin miten erilailla yhteiskunnassamme edelleen suhtaudutaan tyttöihin ja poikiin sekä heidän ongelmiinsa. Tyttöjen ongelmat ovat yhteisiä ja vakavasti otettavia, kun taas poikien tulee pärjätä omillaan tai ovat riesana kaikille.
Turha leimata kaikkia "feminismiä" jos jotkut itseään "feministeiksi" kutsuvat sekoilevat nykyään hospteririlleissään.
Minä en ainakaan ole mitään unisexvessoja ajanut minnekään, idioottimainen idea.
Naisten oikeuksia kannatan kyllä ja niiden parantamista. Eli olen "feministi", mutta nykyään ei sitä voi enää ääneen sanoa, koska kaikki liittävät sen hörhöilyyn, ainakin ap:n kaltaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän ON huono idea. Koettu eräässä saunaravintolassa. Miksi ylipäätään tällaista lähdetään kokeilemaan?
Koska feminismi. Feminismi tulee tuomaan maailmaan yhtä paljon pahaa kuin kommunismi ja fasismi. Johan sen Euroopan suunnasta näkee, että huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Pidä nyt pääsi jo kiinni. Aina tätä samaa jankutusta. Ei tolla ole alkuperäsen (eli oikean) feminismin kanssa mitään tekemistä.
Noh, meillä rakennettiin uusi koulu, jossa on unisexvessat. En ole vielä kuullut miten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa epäselväksi jäi olivatko vessat siis sellaisia isoja tiloja, joissa on monta koppia vierekkäin ja mahdollisesti seinät eivät yletä lattiasta kattoon. Näin käsitin, koska jos käytävän varrella on yksittäinen vessa, sen lukko todennäköisesti on kunnossa. En minäkään olisi halunnut mihinkään yleiseen vessaan kuselle, saati sitten paskalle taikka kuukautissuojaa vaihtamaan. Meidän koulussa oli noita yksittäisiä vessoja kunnollisella ovella ja lukolla varustettuna siellä täällä pitkin käytäviä. Muistaakseni ei ollut erikseen tyttöjen tai poikien ja siisteinä pysyivät.
Meidän yläkoulussa on juuri noita yksittäisiä vessoja. Silti lukot ja kahvat rikotaan. Siis ihan rikkomalla rikotaan, ei vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt kun "feministit" eivät ole yhtenäinen puolue tai ryhmä. Itse radikaalifeministiksi lukeutuvana ankarasti vastustan unisex-vessoja sekä trans-identiteettisten miesten tuloa naisten tiloihin sillä verukkeella että on hame päällä. Meillä on isoja ryhmiä jotka keskustelevat tästä aiheesta. Tosin meidät on ajettu maan alle koska liberaalifeministit ja muut feministeiksi itseään nimittävät tykkäävät kutsua naisten oikeuksien puolustajia tätä nykyä fasisteiksi. Itseasiassa voisivat olla teidän ruikku-miesten bestiksiä, sinne sekaan vaan.
Nimenomaan. Minäkin olen feministi, vaikken sitä kailottele turuilla ja toreilla, kysehän on vain siitä että pitää naisiakin ihmisinä eikä miehiä alempina olentoina, jokaisen suomalaisen luulisi olevan feministi.
enkä näe mitään yhtäläisyyksiä niihin sateenkaarilippuja heilutteleviin liberaalifeministeihin, jotka leikkivät että on vähintään sata sukupuolta jne. Täydellistä hörhösakkia, kuten kaikki "feministipuolueen" edustajatkin. En löydä näistä mitään yhtäläisyyksiä itseeni. Harmi että ovat pilanneet sekoilullaan sen mitä feminismi tarkottaa.
Onko monellakin kotonaan erikseen vessat miehille ja naisille? Ei tietenkään. Unisex-vessat tervetuloa ihan kaikkialle!
Öö, mitvit. Ettäkö epäsiisteys johtuu jotenkin nimenomaan siitä, että vessat on unisex :D Olin itse reilu kymmenen vuotta sitten yläkoulussa, jossa oli vain unisex-vessoja. Kukaan ei nostanut asiasta haloota ja toimivat ihan kuin vessojen kuuluu. Tikusta asiaa taas vaihteeks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa epäselväksi jäi olivatko vessat siis sellaisia isoja tiloja, joissa on monta koppia vierekkäin ja mahdollisesti seinät eivät yletä lattiasta kattoon. Näin käsitin, koska jos käytävän varrella on yksittäinen vessa, sen lukko todennäköisesti on kunnossa. En minäkään olisi halunnut mihinkään yleiseen vessaan kuselle, saati sitten paskalle taikka kuukautissuojaa vaihtamaan. Meidän koulussa oli noita yksittäisiä vessoja kunnollisella ovella ja lukolla varustettuna siellä täällä pitkin käytäviä. Muistaakseni ei ollut erikseen tyttöjen tai poikien ja siisteinä pysyivät.
Meidän yläkoulussa on juuri noita yksittäisiä vessoja. Silti lukot ja kahvat rikotaan. Siis ihan rikkomalla rikotaan, ei vahingossa.
Kyse ei siis ehkä ole unisex-vessoista vaan oppilasaineksesta.
Kumma juttu. Meillä 2000-luvun alussa yläasteella oli jo unisex-vessat enkä muista että olisi ikinä mitään ongelmia siisteyden tai muunkaan kanssa ollut. Onkohan tämä joku vähän matalamman tason yläaste?
Opetushallituksen pytingissä Hakaniemessä on jo pitkään ollut ala-aulassa unisex-vessat. Ja sen kyllä haistaa. Ei niin hienoa pukumiestä ole, joka ei väkevänhajuista virtsatippaa jättäisi käyntinsä merkiksi pöntön eteen. Aina on omat kengänpohjat virtsatahmassa, kun siellä joudun käymään, vaikka miten jalat harallaan yrittäisi pöntön päälle hivuttautua.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Meillä 2000-luvun alussa yläasteella oli jo unisex-vessat enkä muista että olisi ikinä mitään ongelmia siisteyden tai muunkaan kanssa ollut. Onkohan tämä joku vähän matalamman tason yläaste?
Meilläkin oli lukiossa 2000-luvun loppupuolella vain yksittäisiä unisex-vessoja. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Koko vessasosialisointi on naisia ja minenomaan kehitysiässä olevai tyttöjä vastaan. Olen kasvanut lapsesta lähtien veljieni kanssa ja seurannut heidän vessakäyttäytymistään, joka on aivan erilaista kuin naisten. Roiskitaan minne sattuu, kun ei aina osu pönttöön. Jo hygieniasyistä nuorille tytöille ja naisille on oltava omat vessat. Yksi erillinen koppi voi sitten olla vaikka kaikille sukupuolille.
Meitä on ryhmä naisia, jotka boikotoimme kaikkia niitä paikkoja, joissa on vain yhteisvessat.
Palstalta käy selväksi, että pojat pilaavat koulutunnit ja nyt vessatkin. Pojat siis pilaavat tyttöjen elämän joka paikassa , jopa kodeissa.
Samat käyttäjät käyttävät koulun vessoja edelleen, miten siisteys voi silloin parantua (siivoojakin peukutti)? Ja kyllä minä haluan toimivat lukot, vaikka kävisin naistenvessassa.
Meillä töissä unisex-vessat toimivat, taitaa suurin ongelma tässä olla, että teinityttöjen meikkauspaikka on hävinnyt.
Unisex-vessat pahimmassa teini-iässä oleville, joilla hormonit hyrräävät normaalia enemmän ja ajatus ei aina kulje kaiken järjen mukaan. Todella hyvä idea.
Unisex-vessoja on esim junissa ja lentokoneissa, mutta yläkoulussa homma ei toimikaan kun tulee iik tyttö/poikabakteereja!
Lapseni koulussa on hyvät vessat, kun käytävien varrella on ihan vain yhden hengen koppeja. Nekin on merkitty tytöille ja pojille, mutta jos se alkaisi kiristää jonkun hermoa niin olisi helppo ottaa kyltit pois. Naisena kyllä luulen että tytöt arvostavat ettei tarvitse istua kenenkään virtsassa kun tekee itse tarpeitaan.
Entä jos tyttö onkin ihastunut toiseen tyttöön?