Sinä, joka olet paljon matkustellut! Missä maissa olet kohdannut ystävällisyyttä ja missä taas epäystävällisyyttä?
Voisit myös kertoa miten Suomi sijoittuu, kun on vertauspohjaa 😉
Kommentit (47)
Mun mielestä Budapestissa oli ehkä vähän töykeää, vaikka sitä kaupunkia kehutaan aina niin ystävälliseksi..? Todella mukava kaupunki kyllä oli, ei sillä.
Monilla on näköjään huonoja kokemuksia Itä-Euroopasta. Minulla on ihan erilainen kokemus, esim. Tsekki Puola, Viro ja Latvia ovat varsin ystävällisiä paikkoja. Unkarissa olen saanut vähän tympeää palvelua.
Japania monet kehuvat ystävälliseksi. Minusta japanilaiset eivät ole ystävällisiä vaan vain erittäin kohteliaita ja avuliaita. He ovat etäisiä ja sulkeutuneita, ja monet suhtautuvat länsimaalaisiin avoimen rasistisesti.
Tanskalaiset ovat todella ystävällistä ja helposti lähestyttävää porukkaa. Ruotsissa taas palvelu on usein tylyä. Saksassa saan yleensä hyvää palvelua.
Britit ovat erittäin kohteliaita ja useimmat myös ystävällisiä, tosin minulla on kokemusta vain Lontoosta.
Tietysti palvelu vaihtelee paljon jokaisessa maassa. Joka paikassa on myös niitä ikäviä ihmisiä.
Minua se Japanin kumartelukulttuuri kiusaannutti. Kohteliasta mutta niin, niin etäistä ja muodollista. En tuntunut saavan minkäänlaista aitoa yhteyttä ihmisiin.
Intiassa on naisena aika hirveää, siis todella uhkaava tunnelma jopa. Vieraat miehet lähtee seuraamaan kadulla, huutelee, tuijottaa ja yrittää huijata kaikin keinoin. Sen koen epäystävällisimpänä maana, jossa olen ollut.
Jännästi taas naapurimaa Nepalissa oli pelkästään todella ystävällisiä ja ihania ihmisiä.
"Yliystävällistä: USAn ravintolat ja kaupat (saavat kenkää elleivät teeskentele nöyrintä alamaistasi)"
Minusta palvelu on kohteliaan ystavallista eika kukaan ole noyralta alamaiselta vaikuttanut. Mutta olenkin asunut ja asioinut taalla vasta 40+ vuotta.
Epäystävällistä palvelua olen saanut monien kehumassa USAssa, New Yorkissa.
Tähän ikään mennessä olen matkustanut seuraavissa maissa:
Ruotsi, Ranska, Saksa, Viro, Espanja, Englanti, Tanska, Thaimaa, Portugali, Venäjä, Italia ja Sveitsi. Olen tietenkin matkustatunit myös Suomessa.
Missään maassa en ole kohdannut systemaattista epäystävällisyyttä.
Kaikissa noissa maissa olen pääsääntöisesti kohdannut mukavia ja ystävällisiä ihmisiä.
Oma kokemus on, että jos itse on ystävällinen niin ne toisetkin on.