Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuesta ja laskuista kysymys

Vierailija
26.04.2018 |

Olen niin viimeisen päälle jurppiintunut Kelaan kun eivät osaa maksaa laskuja eivätkä edes ilmoittaa minulle että eivät ole maksaneet jotta voisin itse yrittää maksaa ne. Niinpä haluan nyt kysyä; tiedän että kunnan sosiaalitoimesta saa täydentävää toimeentulotukea tarvittaessa. Voiko minä lähettää nuo laskut suoraan, tai pyytää Kelaa lähettämään, ne tuohon täydentävään toimeentulotuen instanssiin ja maksetaanko ne siellä, vaikka ne virallisesti kuuluisikin Kelan maksettavaksi? Syy miksi Kela ei niitä maksa johtuu näemmä siitä että niistä ei tule ilmi kaikki tarvittavia tietoja, koska kyseessä saatta olla esim. toinen lasku, koska ensimmäistä en ole muistanut lähettää (olen masentunut joten minulla menee aikaa että saan asioita tehtyä).

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankippa itsellesi AIDS.

Vierailija
2/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankippa itsellesi AIDS.

Minä tiedän että tämä on yksi huonoimpia aikoja yrittää saada asiallisia vastauksia, mutta haluaisiko joku edes yrittää. Kyllä minä itsemurhaakin joskus mietin jos se tekee sinut onnelliseksi, mutta vielä ei ole rohkeus riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Kelaan kun eivät osaa maksaa laskuja..."

Jotenkin välittyy sellainen fiilis, ettet sinäkään taida tuossa hommassa kauhean hyvä olla.

Vierailija
4/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksa sellaisia, joista se alkuperäinen eräpäivä on jo mennyt. Mä laitoin ttt-hakemukseen Kelalle, sinne viestiosioon pyynnön saada yhteys kunnalliseen sos.toimeen (näin neuvotaan Kelan sivuilla). Mulle sit soitettiin sossusta (en saanut apua). 

Tai soita suoraan itse sinne kunnalliseen sos.toimeen ja kysy. Joskus mulle on ehditty jo maksaa  kuluvan kuukauden tt-tuki ja sitten tulikin sähkölasku. Laitoin sen Kelaan ja Kela ei maksanut sitä, vaan laittoi rahan tilille ja seuraavaan hakemukseen pitää olla liitettynä se kuitti. 

Siellä Kelan sivuilla oma- asioinnissa on kohta jossa voit laittaa viestiä sinne ja kysyä neuvoa. Mulle on vastaus yleensä tullut jo seuraavana päivänä.

Ihan mikä tahansa konsti on parempi kuin kysyä täältä. Luettuasi kommentit, masennut varmasti lisää.

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. Tsemppiä.

Vierailija
5/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä elämänhallinta täysin hukassa. Voiko se olla niin vaikeaa toimittaa ne alkuperäiset laskut sinne kelaan kun yhteiskunta muuten jo huolehtii toimeentulostasi?

Vierailija
6/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin välittyy sellainen fiilis, ettet sinäkään taida tuossa hommassa kauhean hyvä olla.

Ja minä sanoinkin aloituksessa että minulla on mielenterveysongelmia, jotka vaikuttaa toimintakykyyni. Tiedän kyllä että tämä on erittäin vaikea konsepti ymmärtää koska minä osaa puhua ja kirjoittaa ihan normaalisti joten ruudun kautta vaikutan taatusti yhtä terveeltä kuin sinäkin. Ap

Vierailija
7/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain pystyt maksa lasku itse ja toimita lasku ja kuitti kelaan, jos hyvin sattuu saat rahat takaisin tilillesi alle kuukaudessa! Jos viet laskut kelan maksettavaksi täytyy vaan hyväksyä että ne ovat aina myöhässa, sossu tuskin alkaa niitä maksamaan jos kuuluvat perustoimeentulotukeen esim. sähkölasku.

Vierailija
8/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä sanoinkin aloituksessa että minulla on mielenterveysongelmia, jotka vaikuttaa toimintakykyyni. Tiedän kyllä että tämä on erittäin vaikea konsepti ymmärtää koska minä osaa puhua ja kirjoittaa ihan normaalisti joten ruudun kautta vaikutan taatusti yhtä terveeltä kuin sinäkin. Ap

Joo, et vaikuta.

Vierailija
9/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankippa itsellesi AIDS.

Haluaisin tietää miten tämä liittyy asiaan?

Vierailija
10/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, et vaikuta.

Ehkä sitten joku voisi ystävällisesti häntä auttaa. Itse luulen, että pitää käydä sossun juttusilla, mutta he ei voi maksaa, jos se kuuluu Kelalle. Tämä on arveltu.

Vierailija
11/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksa sellaisia, joista se alkuperäinen eräpäivä on jo mennyt. Mä laitoin ttt-hakemukseen Kelalle, sinne viestiosioon pyynnön saada yhteys kunnalliseen sos.toimeen (näin neuvotaan Kelan sivuilla). Mulle sit soitettiin sossusta (en saanut apua). 

Tai soita suoraan itse sinne kunnalliseen sos.toimeen ja kysy. Joskus mulle on ehditty jo maksaa  kuluvan kuukauden tt-tuki ja sitten tulikin sähkölasku. Laitoin sen Kelaan ja Kela ei maksanut sitä, vaan laittoi rahan tilille ja seuraavaan hakemukseen pitää olla liitettynä se kuitti. 

Siellä Kelan sivuilla oma- asioinnissa on kohta jossa voit laittaa viestiä sinne ja kysyä neuvoa. Mulle on vastaus yleensä tullut jo seuraavana päivänä.

Ihan mikä tahansa konsti on parempi kuin kysyä täältä. Luettuasi kommentit, masennut varmasti lisää.

Minä ajattelin mennä paikanpäälle kelaan näiden laskujen ja lapukkeiden kanssa ja pelkään että he sielläkin vaativat alkuperäisiä laskuja, ja minun toimintakyvylläni niiden hankkimisessa tulee menemään niin kauan että laskut taas kasvaa korkoa. Siksi minä haluan että edes joku voisi maksaa ne että minä en vielä pisteenä I:n päälle menetä luottotietojakin. Ap

Vierailija
12/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa tulee olla alkuperäinen lasku, jotta se voidaan maksaa. Maksumuistutus- ja perintälaskuja ei voida huomioida, jos niistä ei näy laskun alkuperäistä eräpäivää ja sitä, mitä lasku koskee. Jos laskussa näkyy alkuperäinen eräpäivä ja laskuttaja, voidaan myös sen perusteella maksaa. Olethan kirjoittanut laskuun, että toivot sen maksettavan suoraan laskuttajalle? Jos Kela ei voi laskua maksaa, siitä tulee tieto asiaakkaalle. Kannattaa lukea päätös. Kela voi siirtää laskun kuntaan pyynnöstäsi ja kunta sitten harkitsee maksaako maksumuistutukset. Voi olla, että ohjaavat sinua pyytämään alkuperäiset laskut laskuttajalta ja toimittamaan edelleen Kelaan. T. Etuuskäsittelijä

Vierailija
13/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankippa itsellesi AIDS.

Hanki sinä itsellesi sydän.

Vierailija
14/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että laskuja ei ole maksettu omalle tilillesi ja sinun tulisi itse maksaa ne?

Vierailija
15/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ryhdy teippaamaan laskut näkyville tai pyhitä niille yksi ylälaatikko. Postit on nostettava kynnykseltä joten voit teipata ne samalla näkyville tai laittaa aina samaan ylälaatikkoon. Joudut joka tapauksessa maksamaan muistutuskulut itse joten säästät rahaa tällä pienellä kikalla.

Laita puhelimeen/kalenteriin muistutus tai oveen lappu milloin laskut pitää laittaa eteenpäin.

Voit laittaa laskujen yhteyteen jotain "jos päätös on kielteinen niin pyydän ohjaamaan kunnan sosiaalitoimeen" tms. niin menevät suoraan kunnalle.

Vierailija
16/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että laskuja ei ole maksettu omalle tilillesi ja sinun tulisi itse maksaa ne?

Ei ole. Kysyin Kelasta ovatko maksaneet laskuja niin he sanoivat että eivät ja että tarvitsisivat alkuperäiset laskut. En tajunnut että tuo tarkoitti ihan ensimmäistä laskua joten lähetin sen korollisen laskun, koska olen jo hukannut alkuperäisen. Tuon jälkeen tuli hiljainen kausi ja postiluukusta napsahti sitten taas yhä korkeampi lasku, jolloin vasta ymmärsin että he eivät olleet reagoineet mitenkään. Tässä vaiheessa alkaa tuntua siltä että minun pitäisi ottaa iso pikavippi, jolla maksan kaikki laskut ja siten oman jaksamisen mukaan saada pyydettyä ne alkuperäiset laskut jotka lähetän kelaan. Oikeasti tämä stressaa minuakin vaikka varmaan näytän vain laiskurilta.

Vierailija
17/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Laskuihin tai viestikenttään on merkittävä, että haluaa kelan maksavan laskut suoraan.

Vierailija
18/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kysyin Kelasta ovatko maksaneet laskuja niin he sanoivat että eivät ja että tarvitsisivat alkuperäiset laskut. En tajunnut että tuo tarkoitti ihan ensimmäistä laskua joten lähetin sen korollisen laskun, koska olen jo hukannut alkuperäisen. Tuon jälkeen tuli hiljainen kausi ja postiluukusta napsahti sitten taas yhä korkeampi lasku, jolloin vasta ymmärsin että he eivät olleet reagoineet mitenkään. Tässä vaiheessa alkaa tuntua siltä että minun pitäisi ottaa iso pikavippi, jolla maksan kaikki laskut ja siten oman jaksamisen mukaan saada pyydettyä ne alkuperäiset laskut jotka lähetän kelaan. Oikeasti tämä stressaa minuakin vaikka varmaan näytän vain laiskurilta.

Silloin kun ulosotto uhkaa niin ei ole sellaista kuin oma jaksaminen. Silloin tehdään asiat itkien pakolla ja verenmaku suussa.

Vierailija
19/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitithan siitä korollisesta maksumuistutuslaskusta kaikki sivut? Jos siinä on tarvittavat tiedot alkuperäisestä laskusta, se pitäisi käsitellä. Voit myös pyytää laskuttajalta alkuperäisen laskun.

Vierailija
20/50 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin mennä paikanpäälle kelaan näiden laskujen ja lapukkeiden kanssa ja pelkään että he sielläkin vaativat alkuperäisiä laskuja, ja minun toimintakyvylläni niiden hankkimisessa tulee menemään niin kauan että laskut taas kasvaa korkoa. Siksi minä haluan että edes joku voisi maksaa ne että minä en vielä pisteenä I:n päälle menetä luottotietojakin. Ap

Ihan hyvä idea mennä suoraan Kelaan niiden kanssa, kyllä ne siellä auttaa ja neuvoo eteenpäin. Varaudu jonottamaan.