Jos laiva rakennetaan Suomen Turussa ja sen laivan omistaa saksalainen yhtiö, niin silti se seilaa Maltan lipun alla. Onko tämä ok?
Jos laivan kirjat siirretään Maltalle tai Bahamalle tms, niin se on siis ok. Jos suomalainen henkilö puolestaan siirtää kirjansa Portugaliin, niin siitä taas nousee kauhea huuto. Mitä eroa näillä on?
Kommentit (4)
On se ok. Kas kun telakalla on rakennettu myös laivoja amerikkalaiselle firmalle joka on liputtanut ne Bahamalle.Ja rakenteilla on pian laiva toiselle varustamolle joka liputtanee laivan Panamaan.
Laivan ulosliputtaminen ja ihmisen kirjojen muualle siirto ovat ihan eri asia. Ei sille laivalle makseta Suomesta eläkettä eikä se ole suomalainen laiva vaikka se on Suomessa rakennettu.
Suomalaiset saivat rahansa ja saksalaiset eivät saa verojaan, joten kaikki hyvin. Yrityksen saa perustaa mihin tahansa valtioon ja siirtää omaisuutta sinne lakien suomin mahdollisuuksin.
Tuo on ap sitä normaalia kaupankäyntiä. Yritys haluaa ostaa tuotteen, tässä tapauksessa laivan. Hänen mielestä paras tarjous tuli saksalaiselta yritykseltä, joka nyt sattuu rakentamaan itse laivan Suomessa. Silti projektin maksaa ja tuotteen omistaa tämä yritys jonka sen tilasi.
Ei Suomessa saisi tehdä laivoja, jotka eivät tulevaisuudessa seilaa Suomen lipun alla ja joissa ei ole suomalaista miehistöä. Telakat pitää siis sulkea ja hitsareista kouluttaa lastentarhanopettajia.