Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki uusperheessä missä vain osa lapsista saa maksusitoumuksella pyöriä, harrastuksia yms..

Tukiapu
25.04.2018 |

Miten selittäisitte tuon asian 13 vuotiaalle joka käy joka toinen viikko 3 pv meillä...? Että isä ja minä ostamme sossun tukemana esim. uuden pyörän pysyvästi asuville mutta etä lapselle ei voida ostaa uutena kun muillekaan ei ole muuten varaa... harrastuksissa näkyy sama kans.. Etälapsen toinen perhe on kyllä erittäin varakas ja siellä saa kaiken ja enemmän, että sen puoleen hänellä kaikki ok. Me vaan emme voi ostella uutena ilman tätä tukea ja tämä tuki ei koske etälasta.. Miten sen hänelle selittää ilman että sisarukset leimataan täysin köyhiksi.. Tai että etälapsi kokee epätasa arvoa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukkuja... Minusta on hyvä että muut lapset saavat pyörän jos tarve on.

Meilläkin kela antoi tarve harkintaista rahaa ja uutena piti ostaa ei ollut vaihtoehto hakea sillä kirpparilta. En ymmärrä miksi.

Kuitti toki pakollinen mutta summaa ei saanut käyttää muuhun kuin uuteen tuotteeseen.

Vierailija
2/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etälapsen "oma" perhe on se toinen perhe, joka kustantaa hänelle mitä parhaaksi katsoo.

Ei siinä tarvitse selittää mitään sen enempää vaan kertoa, että lapsella on aina vain yksi sellainen perhe, jossa hankitaan tavanomaiset tavarat.

Eihän teidänkään toimeentulotukiperheenne saa tavaraa jostakin etävanhemmalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v on jo sen verran iso, että asian voi kertoa ihan niinkuin se on. Toisaalta lasta kannattaa muistuttaa, että hänellä on toisessa kodissa hyvä pyörä, mahdollisuus harrastaa jne. Muutaman päivän takia ei kannata ostaa etäkotiin uutta pyörää tms. vaan siellä ollessa harrastetaan sellaisia asioita, joihin pyörää ei tarvita. Kun etälapsi on käymässä kannattaa harrastaa sellaisia asioita, joita voitte tehdä porukalla. 

Vierailija
4/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomalla rehellisesti, että teillä on rahat tiukassa ja polkupyörät yms. maksetaan Kelan tuesta, jota saadaan vain vakituisesti teillä asuville lapsille. Ei se sen kummempaa ole. Köyhyys ei ole häpeä, jos ette itse sitä häpeile. Saahan hän lähiperheessään pyörän ja harrastuksia!

Noin iso lapsi ymmärtää jo selvää puhetta, ainakin olisi syytä ymmärtää.

Vierailija
5/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää penskoja väännetään, vaikka ei pyörää ole varaa ostaa ilman veronmaksajien kukkarolla käymistä. Jotaivrajaa nyt siihen lisääntymiseen. Hemmetin elättivarikset.

Vierailija
6/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi antaa vinkkejä, kuinka tuollainen maksusitoomus saadaan?

Ihmetteleekö lapsi itse asiaa? Mutta mielestäni 13 vuotiaan kanssa voi asiasta reilusti puhua. Itse puhuisin hiukan, että asia voi olla arkaluontoinen muille. Paitsi tuo viimeinen asia pitää jalostaa.

Vierailija
7/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi antaa vinkkejä, kuinka tuollainen maksusitoomus saadaan?

Ihmetteleekö lapsi itse asiaa? Mutta mielestäni 13 vuotiaan kanssa voi asiasta reilusti puhua. Itse puhuisin hiukan, että asia voi olla arkaluontoinen muille. Paitsi tuo viimeinen asia pitää jalostaa.

Laittamalla sossuun hakemus harkinnanvaraisesta tuesta.

Vierailija
8/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kerro, että sossu maksaa, koska taikaseinä on teidän elättäjä, ei työ.

Vierailija
9/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sitten voi sanoa totuutta. Että olette kamalan köyhiä ja että onnekseen hän asuu varakkaammassa perheessä ja saa sieltä kaiken.

Ja että pyörät ostetaan sossun tuella. Muuten ei olisi varaa. Sossun tukea saa vain teillä vakituisesti asuvat. Ja etenkin, jos hän haluaa muuttaa teille, hän saa sitten samat kuin puolisisarukset.

Vierailija
10/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyl haluis ostaa sun lapsille uusia pyöriä kun ei munkaan lapsilla ole ja mä sentään raadan takamus verillä meen elannon eteen. Hävetkää!!

Vierailija
11/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyl haluis ostaa sun lapsille uusia pyöriä kun ei munkaan lapsilla ole ja mä sentään raadan takamus verillä meen elannon eteen. Hävetkää!!

Sinä voit oikeasti itse valita, mihin ne raatamasi lantit laitat. Olet esim ehkä päättänyt mieluummin vaikka kartuttaa omaisuuttasi asuntosäästämisellä.

Itse olen vähätuloinen. Sisäistä en saa mitään, kun on vähän omaisuutta myös. En silti kateile, vaikka toiset näillä tuloilla saa.

Vierailija
12/36 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän kukaan ole sinua pyytänytkään ap:n lapsille pyöriä ostamaan.

Vierailija
13/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kuulla näin työpäivän aamuna, että teille maksetaan sossusta uusia pyöriä. Itse ostimme juuri Torista lapselle käytetyn, vaikka töissä käymmekin... Olettaisin, että kyse on nuoremmista kuin tämä 13-vuotias. Ei sen ikäiselle pienistä rahoista kannata uutta ostaa. Ehkä aikuiselle tai "viimeiseksi pyöräksi", muttei näitä pikkupyöriä, joiden käyttöikä on 2-3 vuotta maksimissaan. Tietysti jos on rahaa, niin voi ostaa. Yhteiskunnan ei pitäisi niitä maksaa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Kerrotte niin kuin asia on. Olette köyhiä ja saatte sossusta pyörärahat. 13-vuotias ei saa sossusta rahaa, koska hänen asuinperheellään on muutenkin

Vierailija
14/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olettaisin yhteisiä rahoja jakavan käyttävän harkintaa etuisuuksien jakamisessa. Uusi pyörä lapselle ei ole välttämätön. Niitä saa käytettynäkin.

Nämä asiat juuri aiheuttaa sitä, ettei ihmiset pidä tukia saavista. Fakta on, että työssäkäyvällä pitää aina olla parempi elintaso kuin sosiaalituilla elävällä. Sen eron pitää olla merkittävä. Se on yhteiskuntamoraalin kannalta välttämätöntä ja myös sen kannalta, että ihmisiä huvittaa rahottaa järjestelmää.

Vierailija
15/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Isäsi on luuseri”

Vierailija
16/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva kuulla näin työpäivän aamuna, että teille maksetaan sossusta uusia pyöriä. Itse ostimme juuri Torista lapselle käytetyn, vaikka töissä käymmekin... Olettaisin, että kyse on nuoremmista kuin tämä 13-vuotias. Ei sen ikäiselle pienistä rahoista kannata uutta ostaa. Ehkä aikuiselle tai "viimeiseksi pyöräksi", muttei näitä pikkupyöriä, joiden käyttöikä on 2-3 vuotta maksimissaan. Tietysti jos on rahaa, niin voi ostaa. Yhteiskunnan ei pitäisi niitä maksaa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Kerrotte niin kuin asia on. Olette köyhiä ja saatte sossusta pyörärahat. 13-vuotias ei saa sossusta rahaa, koska hänen asuinperheellään on muutenkin

Tuo on sitä syrjäytymistä ehkäisevää työtä, joka kantaa hedelmää muutaman vuoden kuluttua. Tietysti saattaisi olla taloudellisesti järkevää hankkia uuden sijaan käytetty pyörä, mutta jostain syystä ap:n paikkakunnalla on päädytty siihen että ei käy, ehkäpä väärinkäytösten välttämiseksi.

Vierailija
17/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä taas valtio tuhlaa minulta ja muilta veronmaksajilta varastettuja rahoja. Kiitos, että muistutitte minua taas kerran siitä, että miksi olen muuttamassa täältä pois. 

Vierailija
18/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sossu jakaa maksusitoumuksia uusien pyörien ostamiseen? Itse olen myöntänyt vain käytettyjä. Helsingissä esimerkiksi Kierrätyskeskus kunnostaa fillareita ja myy niitä sitten kohtuuhintaan.

Vierailija
19/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette vain kateellisia. Veisitte lapselta vaikka tikkarin suusta, itsekkäät!

Vierailija
20/36 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kirjoitti:

Miksi alapeukkuja... Minusta on hyvä että muut lapset saavat pyörän jos tarve on.

Meilläkin kela antoi tarve harkintaista rahaa ja uutena piti ostaa ei ollut vaihtoehto hakea sillä kirpparilta. En ymmärrä miksi.

Kuitti toki pakollinen mutta summaa ei saanut käyttää muuhun kuin uuteen tuotteeseen.

Kela ei myönnä mitään harkinnanvaraista. Kela myöntää perustoimeentulotuen, harkinnanvarainen tuki haetaan kunnan sosiaalitoimesta.