Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua, miten kaksi teini-ikäistä tytärtäni ovat niin erilaisia. Toinen tosi laiha, toinen .. ei.

Vierailija
25.04.2018 |

Samaa ruokaa syövät koulussa ja kotona, kun ovat samassa koulussakin. Kotona ainakin ottavat saman verran ruokaa lautasille. Kumpikin syö herkkuja, mutta maltillisesti ja useimmiten saavat herkkunsa samaan aikaan ja määrällisesti yhtä paljon (leffaan tai muina päivinä, esim. tuliaisina meiltä vanhemmilta). Eivät ostele itse karkkia tai suklaata kaupasta.

Molemmat ovat 170-senttisiä. Toinen painaa 50kg, toinen 80kg. Kumpikin harrastaa yhtä paljon liikuntaa ja makoilee yhtä paljon sohvalla.

Mieheni on aina ollut hoikka, vaikka syö paljon ja liikkuu vähän (195cm, 80kg). Minä olen aina ollut pyöreä, vaikka liikun paljon ja syön kevyesti (olen nyt 75kg, 169cm).

Geenitkö?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan kovin paljoa sitten harrasta liikuntaa jos on noin reippaasti ylipainoinen. Hoikempi voi ehkä olla "läpipasko", mutta ei liikuntaa harrastamalla ja kohtuullisesti syömällä 80kg painoiseksi päästä. 

Vierailija
2/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioita molempia sellaisina kuin ovat. Onko toisella joku lääkitys, kilpirauhasongelma tms. Tai toisella lapamato? Älä liikaa kiinnitä huomiota vain ulkoisiin ominaisuuksiin, tehkää yhdessä juttuja esim liikunta, ulkonäköön katsomatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tullaan juuri siihen miksi ihmiskropat ovat erilaisia. Itse todennut jo aikaa sitten, ettei syömällä lihoa.

Vierailija
4/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ihan varma , ettei tuo isompi ostaisi herkkuja tietämättäsi, teinejä kun jo ovat. Tutkipa sen roskis ja laukku joskus.

Vierailija
5/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan kovin paljoa sitten harrasta liikuntaa jos on noin reippaasti ylipainoinen. Hoikempi voi ehkä olla "läpipasko", mutta ei liikuntaa harrastamalla ja kohtuullisesti syömällä 80kg painoiseksi päästä. 

Ei se paino kerro kaikkea. Ite oon 175/80 ja ihmiset ei meinaa uskoa, että painan ton verran. Lääkärit ja terkkarit alkaa soperrella jotaib ylipainosta, kun astun vaa'alle, mutta samalla ihmettelevät kun en näytä yhtään siltä. 18-25-vuotiaana painoin 75 kiloa ja olin maajoukkuetason urheilija. Sitten lopetin ja otin +5kg, kun treenimäärät tippu radikaalisti.

En ole yhtään lihava, olen aika tavallinen/urheilullinen kropaltani, vaikka painoa on se 80kg

Vierailija
6/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on aina ollut lyhyt ja hoikka, pikkusiskonsa on reilusti pidempi ja tuhti.

Vierailija
7/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
8/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto mikä kukkakeppi sun ukko on. Oksu!

Vierailija
9/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen elimistö saa ruoasta enemmän irti kuin toisen. Ei heillä samanlaiset geenit ole!

Pysyäkseen saman painoisina on heidän syötävä eri määrät ruokaa.

Vierailija
10/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä geenit voi hyvinkin aiheuttaa tuollaista. Jos on nopea aineenvaihdunta niin ei liho vaikka sitä yrittäisikin. Hitaalla aineenvaihdunnalla sitten laihdutus on vaikeaa. Tosin ei mahdotonta.

Vierailija
11/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä painoisia ja pituisia tyttärien isät ovat?

Vierailija
12/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Ovat jo aikuisia, mutta jo lapsena toinen tytöistä oli lihavampi kuin neljä muuta lastani. Samaa ruokaa söivät ja liikkuivat yhtä paljon. Tai no tämä juuri pyöreämpi tytär liikkui ulkona metsissä yms enemmän kuin muut, leikki siis ystävänsä kanssa ja oli/on kova uimaan. Lasteni isä on pitkä ja hoikka ja kova syömään, samoin kolme lastamme, mutta tämä yksi tytär on lyhyt ja pieni ruokainen kuten minä, mutta me joudumme tekemään kamalasti töitä pysyäksemme edes lähellä normaali painoa. Että kyllä niillä geeneillä yms on merkitystä tämän asian kanssa. Niin ja minä harrastan liikuntaa, mies ei.

Vierailija
13/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnioita molempia sellaisina kuin ovat. Onko toisella joku lääkitys, kilpirauhasongelma tms. Tai toisella lapamato? Älä liikaa kiinnitä huomiota vain ulkoisiin ominaisuuksiin, tehkää yhdessä juttuja esim liikunta, ulkonäköön katsomatta.

Kilpirauhasen vajaatoiminta tuli mullekin mieleen, tosin silloin ei usein siihen liikuntaankaan riitä voimia.

Vierailija
14/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on hoikka, mutta entä lasten isät?

Vierailija
15/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeniperimä.

Vierailija
16/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tullaan juuri siihen miksi ihmiskropat ovat erilaisia. Itse todennut jo aikaa sitten, ettei syömällä lihoa.

No sitten sotii kaikkea sitä vastaan, minkä tieteenä ja matematiikkana tunnemme.

Molemmat noista ovat sitä mieltä, että kun syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo.

Vierailija
17/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on hoikka, mutta entä lasten isät?

No meilläpäin yleensä aviomies on perheen lasten isä, ellei toisin mainita.

ap

Vierailija
18/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ollut lainkaan kyse arvostelusta, vaan ihmettelin vain sitä, miten siskokset ovat niin erilaisia samoilla ruoilla ja liikunnalla. Yhtä ihania ja rakkaita, itsevarmoja nuoria naisia ovat kumpikin. 

Hoikempi on ehkä aktiivisempi kuin toinen, nousee hakemaan vettä itse, kun toinen pyytää toista tekemään saman puolestaan. Mutta silti, aikamoiset erot. Mietin, josko tämä olisi jotenkin geeneissä, kun itsellänikin painon kurissa pitäminen on työn ja tuskan takana, kun taas mies voi vedellä perhepizzan vaikka joka päivä niiden suklaalevyjen ja muiden ruokien lisäksi.

ap

Vierailija
19/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataanpa taas mitä tarkoittaa hyvät ja huonot geenit.

Mervin vatsalaukku ja suolisto toimii siten, että hän ottaa hyötysuhteella 0.95 energiaa ruuasta talteen.

Lauralla taas on "huonott geenit jotain hän ottaa hyötysuhteella 0.75 energiaa ruuasta.

Kummankin laskennallinen kulutus on vaikka 2000kcal päivässä. 

Koska Mervillä on hyvä hyötysuhde hän saa syödä vain 2100kcal päivässä lihomatta. 

Laura taas saa syödä ~2700kcal päivässä lihomatta koska isompi osa menee hukkaan. 

Tässä ei ole mitään ihmeellistä, että toisen hyötysuhde on parempi kuin toisen.

Muistetaan kuitenkin aina, että HYÖTYSUHDE ei voi olla yli 1.0. Eli kumpikin kyllä laihtuu tai pysyy normaalipainoisena kun pistää syömistet kuntoon. Lauroilla se vaan on helpompaa koska he "huijaavat" paskoilla geeneillään. Mervien pitää olla tarkempia. 

Vierailija
20/26 |
25.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrataanpa taas mitä tarkoittaa hyvät ja huonot geenit.

Mervin vatsalaukku ja suolisto toimii siten, että hän ottaa hyötysuhteella 0.95 energiaa ruuasta talteen.

Lauralla taas on "huonott geenit jotain hän ottaa hyötysuhteella 0.75 energiaa ruuasta.

Kummankin laskennallinen kulutus on vaikka 2000kcal päivässä. 

Koska Mervillä on hyvä hyötysuhde hän saa syödä vain 2100kcal päivässä lihomatta. 

Laura taas saa syödä ~2700kcal päivässä lihomatta koska isompi osa menee hukkaan. 

Tässä ei ole mitään ihmeellistä, että toisen hyötysuhde on parempi kuin toisen.

Muistetaan kuitenkin aina, että HYÖTYSUHDE ei voi olla yli 1.0. Eli kumpikin kyllä laihtuu tai pysyy normaalipainoisena kun pistää syömistet kuntoon. Lauroilla se vaan on helpompaa koska he "huijaavat" paskoilla geeneillään. Mervien pitää olla tarkempia. 

Juuri noin, tuo on lopulta suhteellisen yksinkertaista matematiikkaa.

Kaikki sekin nivoutuu perusteesiin, jos syö enemmän kuin kuluttaa niin lihoo.

Toiset kuluttaa luontaisesti vähemmän ja niiden on pakko syödä vähemmän tai liikkua enemmän, jos ei halua lihoa. Onko epäreilua? Elämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan