Siis minkä ihmeen taki tuntemattomi ihmisiä pitäisi alkaa tervehtimään?
https://yle.fi/uutiset/3-10169119
Miksi kaikkia ihmisiä pitäisi tervehtiä? Ymmärrän kaupan kassan tervehtimisen, mutta minkä hiton takia tervehtisin kaupassa vaikka muita asiakkaita? Tuntuu täysin luonnottomalta ja Suomeen sopimattomakta. Minä en ainakaan halua Suomeen amerikkalaista teennäisen tekopirteää kulttuuria. Sama se minulle on mitä suolakurkkuja ostavalle matamille kuuluu. En tunne häntä enkä koe mitään tarvetta tervehtiä vain koska pitää tervehtiä.
Kommentit (5)
Minä taas en kestä tätä ankeuttajien kulttuuria ja ap:n kaltaisia ankeuttajia. Tästä maasta ei koskaan saada kansainvälistä ja avointa, kun kaikki ovat niin yrmeitä. Mä voin oikeasti pahoin ihmisten törkeän käytöksen takia.
Voi jeesus taas.
En minäkään arvosta tekopirteyttä.
Tervehdin kyllä aina minua palvelevia ihmisiä (kassahenkilöä, bussikuskia jne) sekä vaelluspoluilla vastaantulijoita, mutta en silti ymmärrä tuota tyhjänmoikkailua. Esim. samaan hissiin tulijat, wtf, en minä kierrä junassakaan kaikkia matkustajia läpi ja tervehdi.
Olin Kanadassa jonkin aikaa töissä ja alkoi nopeasti ärsyttää, miten samaa tyyppiä piti moikata joka kerta nähdessä, vaikka edellisestä kerrasta oli max 30 min. Minusta on hienoa, että suomalaiset muistavat kenet ovat jo sinä päivänä nähneet ja tervehtivät vain kerran.
Käytöstapojen puute sen sijaan on inhottavaa, kansallisuudesta riippumatta.
Mä asun n. 10 000 asukkaan paikkakunnalla. Täällä on tapana tervehtiä ihmisiä esim. odotushuoneissa ja sen sellaisissa paikoissa, vaikkei tunnettaisikaan. Myös jos kävelee jossain sellaisessa paikassa, jossa ihmisiä ei jatkuvasti liiku (vaikkapa täällä meidän kylänraitilla) tervehditään, vaikka vastaantulija olisikin vieras. Täällä on kuntaliitoksen jäljiltä toinenkin keskusta. Käyn tuolla toisessa keskustassa usein harrastukseni takia, ja siellä on ihan tavallista, että vastaantulijoita tervehditään, monesti kaupassakin ihmisiä tervehditään, vaikka toinen olisi ihan vieras. Eli ei se muiden tervehtiminen mitenkään amerikkalaista tekopirteää kulttuuria ole, vaan ihan Suomessakin tätä harrastetaan. En koe sitä mitenkään hankalaksi tai kuormittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en kestä tätä ankeuttajien kulttuuria ja ap:n kaltaisia ankeuttajia. Tästä maasta ei koskaan saada kansainvälistä ja avointa, kun kaikki ovat niin yrmeitä. Mä voin oikeasti pahoin ihmisten törkeän käytöksen takia.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus tarkoittavat sitä, että eri maissa on erilaisia tapoja. Suomessa on tapana moikkailla harvemmin, jossain USA:ssa taas useammin. Tämä ei tarkoita, että ihmiset olisivat yrmeämpiä.
Monikulttuurisuuteen pitäisi kuulua myös se, että kunnioitetaan suomalaisia tapoja ja käytäntöjä.
Niinpä.