Juoksijat, lenkkeilijät ja hölkkäilijät! Miksi lenkkareiden tulisi olla yhtä, jopa 1,5 numeroa normaalia kengänkokoa suurempi?
Turpoaako jalka juostessa? Eihän aikuisen jalka enää kasva, eikä lenkkaritkaan varmaan käytössä kutistu?
Tämä voi olla tosi tyhmä kysymys, jota en kehtaa urheilukaupassa kysyä.
Kommentit (10)
Urheilutossut on jotenkin pienempiä kuin normaalikengät. Oma normaalikoko ei mahdu, siksi otetaan vähän isompi.
Itse olen ostanut aina oman koon kengät. Varmaan aika hirveää olisi juosta liian isoilla? Kengäthän venyvätkin käytössä, jolloin ne ovat myöhemmin vieläkin isommat. Oman koon kengät ovat toimineet minulle aina 100%.
Kynnet irtoaa varpaista, jos juoksee pitkään tasan jalan kokoisilla kengillä. Jalka vähän leviää osuessaan maahan, joten sitä sormen leveyttä kärjessä tarvitaan vammojen ehkäisemiseksi.
Jalka turpoaa, siksi pitää olla tilaa. Toki ei saa hölskyä.
Vierailija kirjoitti:
Kynnet irtoaa varpaista, jos juoksee pitkään tasan jalan kokoisilla kengillä. Jalka vähän leviää osuessaan maahan, joten sitä sormen leveyttä kärjessä tarvitaan vammojen ehkäisemiseksi.
Eikä ole kivaa, kokemuksesta tiedän.
Ei kokonumero ole aina niin ratkaiseva. Hyvissä lenkkareissa malli on myös hyvin oleellinen asia. Esim. jos lenkkarit on tehty Kiinassa, USAssa tai Italiassa niin saattaa jalan malli ja lesti olla näisssä maissa hyvin erilainen. Jos lenkkari tulee vaativaan käyttöön niin sen valinta saattaa olla melko vaikeaa.
Pimempiä kysymyksiä aikoihin. Lenkkitosujen pitää sopia jalkaan eikä tuolla ole mitään tekemistä sen kanssa mikä numero niihin on painettu. Eri merkkien ja mallien välillä on joka tapauksessa vähintään yhden numeron ero kun sovitat tossuja jotka tuntuvat täsmälleen samankokoisilta.
Lenkkareissa on vielä kokoakin tärkeämpää se että lesti, vaimennus ja pronaatiotuki ovat juuri sinun jalallesi sopivat mutta tuo selviää valitettavasti vasta kun olet juossut ensimmäiset lenkit etkä voi enää palauttaa tossuja.
Mulla on se koko mitä muutenkin käytän juoksulenkkareissa, mutta juoksen tällä hetkellä alle 10 km lenkkejä. Mutta käyttämissäni lenkkareissa on kyllä selvästi varvastilaa, tiukalta ei saa juoksukenkä tuntua jalkaan.
Inhottavaa juosta liian isoissa kengissä. En siis noudata tuota suositusta. Ei ongelmia kynsien kanssa.
Jalka turpoaa varsinkin pidemmillä lenkeillä.