Minkä näistä syistä uskot vaikuttavan eniten syntyvyyden laskuun?
Kommentit (460)
Vastaisin, että eniten vaikuttaa aiempien sukupolvien esimerkki ja oma lapsuudenperhe. Keskimäärin ihmiset pitävät ihanteellisena sellaista perhekokoa, missä he ovat itse kasvaneet (poikkeuksia toki on). Nythän kokonaishedelmällisyysluku ei ole erityisen alhainen, esim. 70-luvun alkupuolella hedelmällisyysluku per nainen oli nykytasoa alhaisempi. Jostain syystä 00-luvulla oli hetkellinen piikki ja hedelmällisyysluku oli jonkin aikaa vähän korkeammalla tasolla.
Suurilla ikäluokilla on ollut ihanteena kahden lapsen perhe ja sama on jatkunut siitä asti. Suuret ikäluokat tekivät vähän lapsia. Nykynaiset eivät tee yhtään sen vähempää, mutta tietysti heidän ikäluokkansa on paljon pienempi, niin absoluuttinen syntyneidenkin määrä on pienempi. Vanhoihin lukemiin syntyneiden lasten suhteen päästäksemme nuorten naisten pitäisi tehdä huomattavasti enemmän lapsia kuin mitä heidän vanhempansa tai isovanhempansa ovat tehneet. Tähän on käytännössä aika hankala houkutella. Kun on omaksunut sen aiemman sukupolven perhemallin, tarvittaisiin jotain hyvin poikkeuksellista, että merkittävä osa nuorista naisista alkaisi tehtailla lapsia tätä enemmän.
Minun tapauksessa paineet urakehityksestä. Työskentelen miesvaltaisessa organisaatiossa, jossa ei kannusteta vapaisiin/äippäreihin. Töitä tehdään ilman ylityökorvausta pitkiä iltoja, sunnuntai-iltaisin meilejä. Tämä ajaa kilpailuun palkasta & positioista.
Itse en koe että voisin jäädä vielä (28v) äippärille, sillä haluan edetä esimiespositioon ja tietylle palkkatasolle ennen vuosia poissa töistä.
tämä kommentti voi saada alapeukkuja mutta on syy miksi minä ja monet muut korkeakoulutetut naiset eivät uskalla hankkia lapsia kuin vasta yli kolmekymppisinä.
Sellaisia miehiä on harvoin tarjolla, joiden kanssa voisi pariutua.
En pidä lapsista, ja lapsen itku esim. kaupassa jota äiti ei saa loppumaan, on vaan jotain sellasta mikä saa veren kiehumaan. Olin itse erittäin hankala lapsi, joten pelkään omanikin sellaisen olevan. Maailma on epävarma ja huono paikka nykyään, joten en edes haluaisi putkauttaa lasta tähän maailmaan. En ole edes löytänyt sitä oikeata jonka kanssa tehdä lapsi, enkä ketä tahansa siihen kelpuuta samalla tavalla kun en kelpuuta kumppaniksenikään ketä tahansa.
M23
Naisilla nykyään parempi asema kuin ennen. Enää ei ole pakko olla miestä tai toimia synnytyskoneena ja sen lisäksi hoitaa miehen ja lasten kokopäiväinen passaus. Nainenkin saa nyt valita mitä tekee elämällään ennen ei. Tässä nähdään, että perheensä orjana oleminen ei se ole se unelma johon halutaan oikeasti tähdätä vaan se on yhteiskunnan luoma mielikuva, jota on aina tuputettu. Voi voi, ku ihmiset alkaa ajattelemaan omilla aivoillaan eikä suostu yhteiskunnan painostuksesta huolimatta muottiin.
Varmaan monen asian summa tämä lisääntymättömyys.
- lapsuudenperheen ikävät vanhemmuuskokemukset (katkera yh-vanhempi, päihteet, rakkaudettomuus)
- omien vanhempien avioero johtaa epäluottamukseen parisuhteissa
- työsuhteiden epävarmuus, pätkätyöt, köyhyys, nuorten naisten syrjintä työelämässä
- 90-luvun laman karut kaiut lapsuudesta
- koulutettujen citysinkkunaisten ja maaseudun peräkammarinpoikien kohtaanto-ongelmat
- nuorten miesten lapsellisuus ja sitoutumiskammo yli kolmikymppisiksi
- vanhemmuuden suorituspaineet
- mielikuva perhe-elämän tylsyydestä ja vastuista
- ja kun kaikki olisi vihdoinkin ns. Hyvin ja lisääntyminen voisi alkaa, tulee vastaan hedelmättömyysongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Kelvollisten isäkandidaattien harvinaisuus.
Tämä!
naisten kouluttautuminen ja oikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy on nettideittailu, kokemuksesta voin sanoa että tinderissä ei normi naamalla mies pärjää ja muut sovellukset vaatii satojen aloitusten tekoja.. Myös asuin paikka vaikuttaa, ei täällä maalla ole vapaita naisia, lukion käytyä niitä ei enää näissä nurkissa pyöri. Asun 5000 ihmisen kylässä, ikäluokassani on kymmeniä sinkku miehiä ja ei yhtään sinkku naista.
Mulla on lapsia ja moni muukin mies haluis mutta käytännössä se on mahdotonta. M37[/quoteItse asun alle 8000:nen asukkaan kylässä ja kyllä meitä sinkkunaisia on, mutta emme kelpaa kenellekään. Siksipä olemmekin yksin.
Nuo vaihtoehdot eivät kaikki sulje toisiaan pois. Voisiko ajatella, että lapsen saaminen kiinnostaa, mutta ei niin paljon että lapsi haluttaisiin tehdä työttömyyden keskelle?
Omassa lähipiirissä asia on ainakin näin. Perhe olisi kiva perustaa, mutta raskausmaha ja työnhaku eivät vain sovi yhteen. Raskaus ei saisi näkyä voimassaolevan työsuhteen loppumetreillä, kun jatkoa arvioidaan. Eikä myöskään uuden työn koeajalla, jos työpaikkaa pitää vaihtaa. Ja tietenkin pitäisi olla työsuhde vanhempainvapaalta palatessa.
Käytännössä kaikki alle 2v työsopimukset toisin sanoen siirtävät perheen perustamista juuri tästä syystä. Muuten ei pääkaupunkiseudulla yksinkertaisesti pysty elättämään itseään - saati sitten vauvaa.
Mua ei vain kiinnosta äidin rooli tai äitiys ylipäätään. Ei ole koskaan kiinnostanut, en leikkinyt edes nukeilla. Jossain oli muistaakseni tutkittu, että ainakin hiirillä on olemassa ns. "äitiys-geeni", joka vaikuttaa siihen kiinnostaako lisääntyminen naarasta vai ei. Multa taitaa puuttua toi kokonaan, koska pidän kyllä kovasti lapsista, mutta ajatus omalta tuntuu kovin vieraalta. On pelkästään helpottavaa, että nykyään ei ole enää kummajainen, jos ei naisena halua lapsia, toki huolettaa tämä syntyvyyskeskustelu, kun tietää olevansa osa ongelmaa. En kuitenkaan ala tehtailla lapsia vain valtiota varten, koska uskon että olisin onneton äitinä, vaikka varmasti lapset toisivat elämään myös paljon ihaniakin asioita. Tätä on vaikea selittää, mutta ei siis ole olemassa varsinaista syytä, miksen halua lapsia.
Jälkiajatuksena tuli mieleen, voisiko individualismi, yksilöllisyys, vahvuuden korostaminen jne. asiat suosia evoluutiossa sitä, että on olemassa enemmän naisia, jolta tuo äitiys-geeni puuttuu? Tämä on kyllä todella vahvaa mutua eikä mulla ole mitään jolle pohjata tätä väitettä. Tuli vain mieleen.
Vierailija kirjoitti:
- lapsuudenperheen ikävät vanhemmuuskokemukset (katkera yh-vanhempi, päihteet, rakkaudettomuus)
- omien vanhempien avioero johtaa epäluottamukseen parisuhteissa
Aika vähän puhutaan noista omista kokemuksista. Mutta niitä on todellakin monella. Olen huomannut, että erityisne katkerasti tai happamasti lapsiasioihin suhtautuvat ne, jotka eivät muutenkaan puhu perheistään.
Sitten vuosien kuluttua on selvinnyt, että lapsuudessa on ollut turvattomuutta tai henkistä, jopa fyysistä väkivaltaa. Ei kai siinä ole hyvää mallia, joten miksi lapsia haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Heikentynyt siemenneste?
Kantasuomalaisten siemenneste on heikentynyt vuosi vuodelta jo pitkään, mutta onneksi priimaspermaa ja -geenejä on runsaasti saatavilla Afrikan sarvesta ja Lähi-Idästä tuontitavarana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- omien vanhempien avioero johtaa epäluottamukseen parisuhteissaAika vähän puhutaan noista omista kokemuksista. Mutta niitä on todellakin monella. Olen huomannut, että erityisne katkerasti tai happamasti lapsiasioihin suhtautuvat ne, jotka eivät muutenkaan puhu perheistään.
Sitten vuosien kuluttua on selvinnyt, että lapsuudessa on ollut turvattomuutta tai henkistä, jopa fyysistä väkivaltaa. Ei kai siinä ole hyvää mallia, joten miksi lapsia haluaisi.
Ja mielenterveysongelmia on paljon.
Miksi jatkaa hullungeenejä edelleen, esim. Bipolaarisuus periytyy vahvasti joka toiseen polveen. Myös masennusta on Suomessa paljon, johtuneeko pienestä geenipoolista.
Hyvä, ettei kukaan lisäänny väkisin, aivan liikaa on rikosjuttuja kaiken maailman hulluista sadisti-vanhemmista, jotka pakastaa vauvoja jne. Omat kylähullut riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin huono työllisyystilanne, koska se oli noista lähinnä sitä omaa mielipidettä, eli taloudellinen epävarmuus. Vaikka olisi töissäkin, potkut voi tulla koska tahansa ja uutta työtä voi olla vaikea löytää.
Olen samaa mieltä. Epävarmuus rassaa, olet missä elämänvaiheessa tahansa!
Tässäkin näkyy jumalattomuus :( Kun uskoo Jumalaan, ihmisellä on uskon ja rakkaauden lisäksi TOIVO. Ei tarvitse pätkän vertaa olla epävarma, kun voi luottaa, että Hän kantaa, Hän pitää huolen, Hän järjestää asiat parhain äin. Ja kyllä, tähän asti Herra on auttanut :)
N49
Miksi alapeukkuja niin paljon? Eikö epävarmuus rassaakaan, kuten edellinen sanoi? Vai mieluummin elätte epävarmuudessa kuin luotatte Jumalan huolenpitoon? Vai ette usko, että minulla on asiat menneet hyvin? Vai uskotte, ja olette kateellisia?
Naisten nirsous.
Minä olen halunnut parisuhteen ja perheen jo pitkään mutta kukaan nainen ei kelpuuta minua.
Treffejä takana kymmeniä ilman edes suudelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluaa elää sinkkuina, eli ei ole perheitä.
Juurisyy tälle? Tämä vain seurausta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekeskeisyys ja narsismi.
Edellä mainitut naisten ominaisuuksina = nyky tilanne.
Ei ehkä niinkään hallituksen leikkaukset vaan kaikki muut (etenkin sipilän) tekemiset ja tekemättä jättämiset.
http://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/seks…
"Julkisesta keskustelusta voisi saada kuvan, että seksuaalinen uskottomuus olisi suomalaisissa parisuhteissa yhä yleisempää. Todellisuus on kuitenkin toista. Trendinä on ollut jo pitkään uskollisuuden lisääntyminen. Se ilmenee myös uskollisuuteen liittyvissä asenteissa. Niitä on mitattu FINSEX-tutkimuksessa pitkällä aikavälillä kysymällä, tulisiko aviovaimon tai aviomiehen tilapäinen syrjähyppy hyväksyä."