Minkä näistä syistä uskot vaikuttavan eniten syntyvyyden laskuun?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Miesten syrjäytyminen on paha, mutta sanoisin että vielä pahempi on tuo nykyajan muutokset parisuhteiden muodostumisessa. Tinder-kulttuuri, ei sitouduta vaan etsitään koko ajan vaan parempaa.
Minusta taas ihmiset sitoutuvat, vai pitäisikö sano kiinnittyvät, liian varhain ja liian nopeasti vääriin kumppaneihin. Väärän kanssa taas ei vauvaa haluta. Itsekin olen tässä tilanteessa, kun tyhmä ja rakkaudenjanoinen nuori minä kelpuutin ihan väärän miehen...
Toinen juttu jota olen miettinyt on hormonaalinen ehkäisy. Lisääntyminen oli mielessäni "sitten joskus" -tasolla kun söin vuosia pillereitä. Kun lopetin, kauhea vauvakuume pamahti heti päälle. Avomieheni kanssa en siis kuitenkaan lapsia halua ja ikää uuden etsimiseen alkaa olla liikaa, joten taisin menettää mahdollisuuteni... :'(
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vaan ole varaa lapsiin. Eikä myöskään parisuhteeseen. Palkasta jää asumiskustannusten jälkeen 800€ käteen. Siinä ollaan kotosalla hyvin tiiviisti eikä mennä rillutella. Kukaan nainen nykypäivänä huoli köyhää miestä kumppaniksi.
Itselläni vähän sama juttu. Palkasta jää asumiskustannusten jälkeen 510€ rahaa. Ei ole varaa juuri muuhun kuin töissä käymiseen ja kotona oloon. Eli ei niitä miehiä missään juuri tapaa. Nettideitit ja Tinder olivat masentavia kokemuksia. Ei löytynyt yhtään miestä joka olisi ollut kiinnostunut muustakin kuin seksistä. 😢
Ne jotka haluaa lapsia, ei ole varaa hankkia, koska alhaiset palkat tai työttömyys. Ja rikkaat taas eivät ehdi rahan tienaamiseltaan ja kauneusleikkauksiltaan. On myös aika todennäköistä kun perheolot huonontuu vaan koko ajan ettei halua monistaa ongelmaista lapsuuttaan tulevaisuudessa.
Mutta mitäpä näistä, maailmassa onkin jo ihan liikaa ihmisiä. Johonkin se ihmismassakin kasvunkin täytyy loppua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole laskettu, että lapsi maksaa lapsuusajalta noin 100 000€. Aika iso investointi, jos ei tiedä onko töitä tulevaisuudessa. Oma työsopparini on voimassa vuoden loppuun, eikä todellakaan ole varaa olla pari vuotta töistä pois ja luulla sen jälkeen vielä saavansa töitä. Mies sai vastikään vakkariduunin mutta sote-alalta. Ei siis voi tietää onko töitä kahden vuoden päästä. Ikää meillä 30 ja 34v.
Se kun ei edes riitä tuo 100.000€ siihen! Kun tuplaat tuon summan niin alkaa olla lähempänä totuutta.
Tuollaisia summia kun saa perse hiessä revittämällä yrittää tienata sen parikymmentä vuotta, niin siinä kun sitten alkaa tekemään arvovalintoja sen suhteen että maksaako asuntolainaa tai muita pakollisia menoja, tai harrastaako jotain elämisen ohessa vai sitten työntääkö ne rahat kersaan. Kyllä sitä kakaraa täytyy tosiaan haluta jos meinaa saman ajan raapia rupia polvistaan ruuakseen ja känsiä käsistään jälkiruuaksi, vain sen tähden että saa 20 vuotta katsella nälissään kun kersa pyörii nurkissa. Kersojen hankkijoille ja tuohon tilanteeseen itsensä hankkivia, eli Yh:t saa ja pitää rangaista kovimman mukaan tyhmyydestä. Jos on aikomuksia Yh:ksi, niin sellaiselta pitäisi poistaa KAIKKI tuet, että alkaisi järki pakottamaan päätä ja jäisi tuollaiset himot Yh:ksi.
Pistäkää gallup pystyyn syntyvyyden nousun syistä, ja juontakaa todelliset syyt sieltä.
t. Vipusen Vinkit.
Poikaystävän mukaan: koulutus; mitä korkeammin koulutetaan porukkaa, sitä myöhemmin syntyy lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluaa elää sinkkuina, eli ei ole perheitä.
Tuskin..on vaan vaikea löytää miestä josta on isäksi...perustetaan perhe, mutta mies on laiska, passattava, tai pettää tai päihteet..uskon et nuo on suurimmat syyt eroihin.
Miehet tekevät kotitöitä enemmän kuin koskaan ja miesten alkoholin kulutus on laskenut 10 vuotta putkeen. Silti tämä ei ole näkynyt avioerojen vähenemisenä. Kyllä nyt on jostain muusta kyse.
Tekevätkö edelleen tarpeeksi?
Niinpä. Tutkimusten mukaan Suomessa naiset tekevät noin 60% kotitöistä. Ei siis tasavertaisia olla siinä vieläkään. Lisäksi lasten asioista huolehtiminen jää vielä hyvin paljon naisten vastuulle. Miehet viettävät lasten kanssa aikaa ja naiset huolehtivat että lääkäriajat tulee varatuiksi ja hoidetuiksi, että tarhan metsäretkelle on eväät mukana, vanhempainillat kalenteriin kirjattuna, ilmoittautumiset harrastuksiin sun muihin tapahtuu ajallaan jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävän mukaan: koulutus; mitä korkeammin koulutetaan porukkaa, sitä myöhemmin syntyy lapsia.
Näinpä sillon ei ole hyvä hetki hankia lasta kun koulutus vie suurimman osan ajasta ja lapsi vain hankaloittaisi opiskelua. Itse taas en halua lapsia, mutta se syy minkä takia. Ni on liian karua luettavaa.
Mun kohdalla jalat laittaa ristiin se, minkälaisia kurittomia ja huutavia paskahousuja nykyisin kasvatetaan.
N27
Työelämän muuttuminen pätkätyövaltaiseksi on suurin syy siihen että lisääntymishalut vähenee. Suomessa taitaa mennä hyvin vain harvalla, nekin pääasiassa eläkeläisiä.
Kaupunkien käsittämättömät neliöhinnat, autoilun rajoitukset ja verotus pitävät lapsiluvun tehokkaasti hyvin pienenä. Lisäksi nämä maapallosta huolestuneet luovat lapsikielteistä ilmapiiriä.
Itsekeskeinen selfie kulttuuri.
Ihmiset keskittyy itseensä ei perheeseen.
Tätä jopa ihannoidaan.
Henkisesti hyvin sairas aika.
Työllisyystilannen ei vaikuta pätkääkään eika varsinkaan mikään hallituksen toimet
Lapset on ärsyttäviä, ei niitä jaksa. Menee vaan rahaa, aikaa, vaivaa ja oma elämä hukkaan. Ennemmin hankin vaikka koiran.
Nuorten tulot ovat tällä hetkellä samaa luokkaa kuin suurten ikäluokkien keskimääräinen eläke. Nuorten pitää vaan siitä samasta rahasta maksaa vuokra, joka voi Helsinkiläisessä kaksiossa olla 800-900 euroa kuukaudessa. Ja tietenkin opintolainan lyhennykset päälle.
Lapsen jos tekee, niin tulot tippuvat, mutta vuokra tietenkin pysyy ennallaan ja samalla muut kulut kasvaa. Työelämään ei välttämättä olekaan paluuta ennen kuin opiskelee uuden tutkinnon. Kuka tällaiseen tilanteeseen pystyy tekemään lapsia? Meille se ei ainakaan ole mahdollista, ellei jompi kumpi voita lotossa. Perintökin tulee vasta 25-30v päästä, jos on tullakseen.
Vihervasemmiston myyräntyö Suomea kohtaan.Kannattaa ennemmin lopettaa tälläinen valtio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haluaa elää sinkkuina, eli ei ole perheitä.
Tuskin..on vaan vaikea löytää miestä josta on isäksi...perustetaan perhe, mutta mies on laiska, passattava, tai pettää tai päihteet..uskon et nuo on suurimmat syyt eroihin.
Näinhän se on kun tavallinen mies ei enää kelpaa.
M35
Vierailija kirjoitti:
mikä ihme syntyvyystrolli täällä meuhkaa joka päivä. kyllä meillä ihmisiä riittää, ongelma on päinvastainen, liikaa ihmisiä.
Voiko joku olla näin lapsellinen?
En jaksa enää selittää typeryksilke syntyvyyden laskun seurauksia Suomessa. Jos haluaa olla laput silmillä kulkeva puupää, niin siitä vaan. Kyllä se todellisuus sitten tulevaisuudessa iskee nyrkillä naamaan.
Ainakin omalla kohdalla lasten tekemistä on vain lykätty. Olen 32-vuotias nainen ja olen seurustellut kahdeksan vuotta avomieheni kanssa. Hän on 39-vuotias.
Alussa minä opiskelin, ja me molemmat ajattelimme olevamme liian nuoria ja seikkailun haluisia hankkimaan lapsia vielä. Nyt me molemmat olemme vakituisissa kokoaikatöissä ja ainakin minä tiedän, että biologisesti olisi jo hyvä syy yrittää.
Mutta jarruja on edelleen:
- Me molemmat haluaisimme häät ennen lapsia. Miehelle häät eivät vain ole ajankohtaiset. Tästä on silloin tällöin keskusteltu. Hän ei ehkä edelleenkään luota, että ajoittain sotaisa suhteemme kestäisi hautaan asti.
- Mies on joskus suoraan sanonut pelkäävänsä raskausaikaa ja sitä, millainen minä olisin äitiyshuuruissa.
- Edelleen ennen kaikkea rakastan sitä vapautta, joka meillä lapsettomana parina on: voimme tehdä sponttaaneja ratkaisuja miettien vain itseämme. Lähteä myöhään illalla ulos syömään, matkustella, nukkua aamulla pitkään... Voihan lasten kanssakin matkustaa ja käydä ravintolassa, totta kai voi, mutta olisihan se erilaista.
- Lapsen vaikutus talouteemme ja varsinkin minun tuloihini mietityttää.
Edelliseltä sukupolvelta on opittu, että kun lapset on väännetty nuorina ja nainen on taloudellisesti riippuvaisessa tilassa miehestä, se mies alkaa ryyppäämään, juoksemaan naisissa ja hylkää lapsensa.
Eli jos haluaa lapsia, on pakko opiskella ja löytää vakituinen työpaikka - miehen varaan ei voi lasten tulevaisuutta laskea.
- juopon tytär
lasten hankkiminen ei vain yksinkertaisesti enää kiinnosta
Ihanaa olla vanhana velana vihdoinkin normaali, kun tällainen ajatus ei enää ole friikkiyttä ja mt-ongelma :)
Minä (koulutettu 30v nainen - eli syyllinen) olisin valmis tekemään lapsen kouluttamattoman ja työttömän miehen kanssa, jos arvopohja muuten on samanlainen ja jos pystyisin omilla tuloillani turvaamaan perheen taloudellisen tilanteen. Mutta nyt joudun laittamaan kaikki panokset töihin siinä toivossa, että saisin jatkaa taas toisen pätkän, ja kolmannen. Vuokrakin alkaa olla lähempänä 800e, vaikka asun hyvin vaatimattomasti. Aika vaikeaa kuvitella lasta tähän yhtälöön, vaikka se parisuhde olisi taakkaa jakamassa.