millaisia alueita on Iivisniemi, Soukka, Laurinlahti ja Kivenlahti? (ov)
Moi,
Olen muuttamassa Suomeen 8 Englannin-vuoden jälkeen mieheni kanssa ja ollaan katseltu pk-seudun asuntotilannetta jo jonkin aikaa. Muutetaan eka toki vuokralle mutta haluttaisiin ostaa oma asunto mahdollisimman pian muuton jälkeen. Halutaan muuttaa paikkaan josta pääsee suht helposti Helsingin keskustaan mutta missä on rauhallista ja paljon luontoa ja tilaa ympärillä. Katseltiin Itä-Helsinkiä,. mutta miehen työt tulee näillä näkymin olemaan Espoossa ja olisi fiksumpaa muuttaa sille puolen.
Halutaan siis asua jossain aika rannan tuntumassa. Meillä on koira mutta ei lapsia vielä (suunnitteilla). Eli tärkeää olisi rauhallinen asuinalue, hyvät yhteydet keskustaan, hyvät ulkoilumaastot, päiväkoti, kaupat ym. palvelut suht lähellä. Millaisia alueita on nuo otsikossa mainitsemani paikat? Metrohan laajenee pitemmälle Länteen mikä olisi meidän kannalta hyvä juttu.
Budjetti meillä on n. 250k ja haussa 3/4h + keittiö ja ainakin etuovesta löytyy tolla hinnalla vaikka millä mitalla kivoja asuntoja.
Kommentit (50)
nostan vielä kerran, olisi tosi kiva kuulla kokemuksia.
Vanhempani ovat asuneet muutaman vuoden Soukassa ja mitä olen aluetta nähnyt niin oikein mukavalta ja viihtyisältä vaikuttaa. Merikin on lähellä ja seuraavan viiden vuoden sisällä pääsee Metrolla suoraan Helsingin keskustaan.
Älä muuta Kivenlahteen/Espoonlahteen! Muutamassa vuodessa alue mennyt tosi levottomaksi. Ryöstöjä, pahoinpitelyjä, ahdisteluja ja raiskausten yrityksiä on enemmän kuin koskaan ennen. Soukasta en osaa sanoa, mutta se on ainakin aikoinaan ollut aika rajua seutua. Olen asunut puolet elämästäni Kivenlahdessa, ihan siinä rannan tuntumassa ja nyt olen hakenut kaupungilta asuntoa rauhallisemmilta seuduilta. Pelkästään meidän taloyhtiössä on viime vuoden aikana ollut kaksi raiskauksen yritystä, en tiedä onko samojen miesten toimesta. Toisessa tilanne ollut se, että nainen on avannut kotinsa oven ja rappusten yläpäästä on joku mies syöksynyt alas, työntänyt naisen kotiinsa ja ängennyt itse perässä. Naisen oma mies oli yläkerrassa ja kuuli huudon, Luojan kiitos! Olen itsekin joutunut jne., tein rikosilmoituksen reilu vuosi sitten, mutta päätekijän kavereita ei edes kuulusteltu. En todellakaan suosittele aluetta, koska merkkejä rauhottumisesta ei näy.
Kives ja Soukka: köyhää, likaista, turvatonta, nistejä, ilkivaltaa, väkivaltaa
Iivis: ihan ok, normi
Laur.lah.: vähän parempaa aluetta
Kannattais mielummin kattoo asuntoa Tapiolasta, Otaniemestä, Westendistä tms
Olen asunut ylä-Kivenlahdessa nyt 16-v. Rauhallinen. Ei ravintoloita, ei baareja, ei kauppoja. Rantaan matkaa ~400m. Metron tulon myötä on matka-aika keskustaan pidentynyt. Ei kiva. Olenkin itse muuttamassa parin kolmen vuoden kuluessa Helsinkiin.
Presidentti Niinistö asui Kivenlahdessa ennen avioitumistaan. Laurinlahdessa asuvat mm. Anne Berner ja Temppeliaukion kirkon suunnitellut arkkitehti Suomalainen.
Soukkassa asuu vanhempia taviksia, jotka on muuttanu sinne silloin kun talot oli uusia. Samoin Kivenlahdessa. Nykyään niissä on paljon työttömyyttä, alkkiksia, nistejä, mammutteja ja vanhuksia ja erityisesti ostarin seutuja kannattaa vältellä ilta- ja yöaikaan. Laurinlahti taitaa olla kaikista noista alueista paras.
Laurinlahti on ihana - siellä on kaikki, mitä arjessa tarvitsee. Lapset menevät hyviin kouluihin(suomen- ja ruotsinkieliset), on mm. kaksi jäähallia ja 50m uimahalli, iso urheilupuisto, ratsastustalli, kolme uimarantaa ja venesatamaa kävelyetäisyydellä kuten Lippulaiva, joka nyt uudelleenrakentamisen ajaksi on korvattu "Pikkulaivalla".
Jos tarkoitat 'hyvillä yhteyksillä keskustaan' julkista liikennettä, niin valitettavasti tällä haavaa matka kivenlahdesta keskustaan vie 40-50 minuuttia (bussi+metro). Suora metroyhteys valmistuu nykyisen arvion mukaan vasta vuonna 2023 tai 2024.
Miten olis Matinkylä? Rantaa on ja lyhyempi matka metrolle.
Hei kiitos vastauksista!
Osaisitteko suositella jotain muuta aluetta Espoosta? Westend/Otaniemi ei sovi budjettiin.
Ollaanko noita alueita 'siivoamassa' millään tavalla? Onko siellä niin paljon huonompia kaupungin vuokrataloja että meno on levotonta eikä hintojen nousu muuta väestörakennetta?
Siis samaan tapaan kuin joku Roihuvuori oli aika erilaisessa maineessa vielä 10v sitten ja nyt se on lapsiperheiden suosiossa. Tosi harmi jos noin mukava merellinen alue on levotonta :(
Ollaan siis muuttamassa ensi keväänä ja varmaan ostetaan oma asunto 2019 lopulla.
Laurinlahden koulun läheisyydessä on kerrostaloasutusta, niin kaupungin vuokrataloja kui omistusasuntojakin ja se on ihan rauhallista ja siistiä puolta espoonlahdesta/kivenlahdesta. Itse en haluaisi muuttaa täältä mihinkään, mutta julkinen liikenne on vaikeutunut metron myötä, joten karvain mielin olen alkanut harkitsemaan muuttoa muualle.
Laurinlahti on tosi rauhallinen pientaloalue. Ei vuokrataloja, ei levotonta väkeä. Alueen ainoa palvelu on päiväkoti ja alakoulu, Espoonlahden palvelut ja urheilumahdollisuudet kyllä lähellä. Lisäksi oma venesatama.
Julkinen liikenne oli ennen loistavaa, nyt länsimetron myötä heikentynyt ( niin kuin lähes kaikkialla länsimetron varrella ).
Soukka ei ole levotonta nähnytkään. Todella rauhallista, asun siellä itse. Ja siellä on yksi Espoon parhaista alakouluista. Espoonlahti on työmaata tällä hetkellä, mutta yleensä ihan ok, siellä olen kasvanut. Kivenlahdessa on levottomia alueita, mutta suurelta osin ok sekin. Laurinlahti on rauhallista seutua, mutta lähipalvelut puuttuvat. Meri kaikissa lähellä, samoin muu luonto ja mainiot harrastusmahdollisuudet.
Soukkaa paras välttää, pahemman luokan m a t u s l u m m i. Nuo muut alemman keskiluokan kantispaikkoja. Aivan rantarivin okt:t hieman parempia.
Keskiluokan alueita samalla suunnalla Haukilahti, Nuottaniemi ja Tapiola. Paremman väen seutua Westend, Kuusisaari, Munkkiniemi
Onko miehen työ Keilaniemessä? Siihen pääsee hyvin metrolla myös idästä. Esim. kulosaari täyttää kaikki vaatimuksenne, on lähellä keskustaa ja metro tuo näppärästi Espooseen. Hintataso edullisempi kuin Westendin rannassa. Helsingin puolella myös Lehtisaari on kiva ja edullisempi alue kuin viereiset.
Kuinka lähellä sen rannan pitäisi olla? Niinkö, että ikkunasta näkyy vai käykö 1-2 kilometrin etäisyys? Esim. jos jälkimmäinen sopii teille, niin Laajalahti voisi olla kiva paikka.
Itsellä huono kokemus Soukasta, kun narkkijengi rupesi seuraamaan minua ja kaveriani keskellä kirkasta arkipäivää, mutta se tapahtuikin ostarin liepeillä. Rannan tuntumassa varmaan sitten toinen meininki.
Laurinlahdessa Ristiniementiellä paljon rivariasutusta. Kävisikö budjettiinne?
Vierailija kirjoitti:
Onko miehen työ Keilaniemessä? Siihen pääsee hyvin metrolla myös idästä. Esim. kulosaari täyttää kaikki vaatimuksenne, on lähellä keskustaa ja metro tuo näppärästi Espooseen. Hintataso edullisempi kuin Westendin rannassa. Helsingin puolella myös Lehtisaari on kiva ja edullisempi alue kuin viereiset.
Juu todennäköisesti on juurikin siellä töissä. Kulosaari on ikävä kyllä meidän budjetin ulottumattomissa, Laajasaloon voitaisiin muuttaa mutta sieltä on taas matkaa metrolle. Herttoniemeen ei ole varaa ja Roihuvuorenkin hinnat alkaa olla aika suolaisia. Pitääkin katsoa tuo Lehtisaari.
Espoo on houkutellut siksi, että siellä on tosi paljon asuntoja myynnissä ja niistä on iso osa suht uusia (= isot ikkunat & järkevä pohjaratkaisu), itä-helsingissä samalla hinnalla saa huonompaa laatua.
Iso plussa olisi jos alueella olisi hyvä englanninkielinen päiväkoti tai Montessori.
-ap
Asuin soukassa lapsena 20 v. En käy siellä nykyään ikinä.