Lastentarhanopettajien palkat!
A-Studiota tänään katsellessani tuli mieleen, että ruokaan taitaa onneksi kuitenkin palkka riittää. :)
Kommentit (8)
Köyhät ovat yllättävän usein ylipainoisia..
Olen kymmenen vuoden päästä eläkkeelle jäävä lastentarhanopettaja. itselleni palkka on aina riittänyt vaikka se nyt ei iso olekkaan. Kuitenkin suhteessa muihin vastaaviin ammatteihin aivan ok.
Ongelmat ovat omasta mielestäni muualla kuin palkassa.
Työkuvien sekavuus on yksi suurimmista ongelmista. Enkä sano tässä kohtaa, onko syy enemmän lastentarhanopettajissa itsessään vai jossain muualla. Ongelmat alkoivat kun ryhmien kahdesta opettajasta luovuttiin. Sihen asti opettajat vastasivat ryhmien toiminnasta. Nykyään homma on hyvin kirjavaa ja hiljaiset valtataistelut työpisteissä elävät pinnan alla koko ajan.
Toinen suuri ongema sitten tietenkin on että resurssit eivät enää riitä varsinaiseen työhön lasten kanssa. Moni opettaja turhautuu ja väsyy siihen että heidän aikansa menee lukemattomiin turhalta tuntuviin paperitöihin yms. Osa taas pakenee näihin..
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ovat yllättävän usein ylipainoisia..
Epäterveellinen ruoka on usein halvempaa kuin terveellinen.
Kyllä mä soisin heille isommat palkat ja arvostan varhaiskasvatusta. Ehkä pitäisi lähteä korostamaan varhaiskasvatuksen merkitystä koko ihmisen elinkaarten kannalta. Kaikkein eniten huonoista lähtökohdista olevien lasten pärjäämistä elämässä tuetaan varhaiskasvatuksen kautta. Syrjäytymisen ehkäiseminen lähtee jo sieltä, ja vain palkankorotusten kautta saadaan alalle miehiä ja muutenkin parhaita hakijoita.
Tämä keskusteluhan ajautuu nyt aivan sivuraiteille. Ap taisi haluta herättää keskustelua lastentarhanopettajien palkan riittävyydestä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä soisin heille isommat palkat ja arvostan varhaiskasvatusta. Ehkä pitäisi lähteä korostamaan varhaiskasvatuksen merkitystä koko ihmisen elinkaarten kannalta. Kaikkein eniten huonoista lähtökohdista olevien lasten pärjäämistä elämässä tuetaan varhaiskasvatuksen kautta. Syrjäytymisen ehkäiseminen lähtee jo sieltä, ja vain palkankorotusten kautta saadaan alalle miehiä ja muutenkin parhaita hakijoita.
Miten ihmeessä vanhemmat ennen osasivat hoitaa ja kasvattaa lapsensa itse, kun nykyisin se ei kuulemma enää tahdo AMK-tasoinen koulutuskaan riittää vaan pitäisi olla maisteri. Jotenkin ymmärrän, että jo peruskoulussa opettajilla on yliopistokoulutus, mutta että lapsilla, jotka tarvitsevat ennen kaikkea aikaa ja hoivaa.
Mutta kai lapiomiehiäkin voisi yliopistossa kouluttaa.
Miks lasten kanssa leikkimisestä ja peppujen pyyhkimisestä tarvitsisi maksaa yhtään 1500 euroa enempää.
No kyllähän heille olisi hyvä antaa kova palkka jolloin alasta tulisi miehinen ja saataisiin kunnon toimintaa. itseäni tarhassa ärsytti tätien lässytys ja , että ei ollut älyllistä keskustelua vaan jotain typeriä lauluja jne.
mies
ps. tuen lakkoja 100%