Mitkä kasvikset erityisen suositeltavia laihdutuksessa?
Palsternakka, kukkakaali, bataatti...? Mitkä ovat laihduttajien superkasviksia?
Kommentit (16)
Voit syödä ihan kaikkia ja niin paljon kuin haluat. Vaikka perunaa, kunhan siihen ei ole lisätty rasvaa (ei siis mitään uppopaistettuja/ranskanperunoita).
Muista aina kasvisten kanssa yhtä aikaa nauttia joku rasvanlähde (2 saksanpähkinää riittää) niin rasvaliukoiset vitamiinit imeytyvät.
Ei tarvitse siis öljyllä lotrata. Avokado tai pähkinät riittävät.
Jo pelkästään yhdistelmä parsakaali + täysjyväriisi sisältää tarpeelliset aminohapot.
Kasvikunnan tuotteissakin on proteiinia, ei tarvitse laihduttaessa aina miettiä sitä proteiininlähdettä edes siihen kylkeen niin orjallisesti.
Joten anna mennä.
T.plant based ruokailija:-D
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan bataatti ja muutenkin juurekset minimiin. Mitä vihreämpi sen parempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan bataatti ja muutenkin juurekset minimiin. Mitä vihreämpi sen parempi!
Just näin! Samoin mm. avokado, munakoiso ja tomaatti kokonaan pois. Liikaa rasvaa. Hedelmistä ei varmaan tarvitse puhuakaan.
Tomaatti ei muuten sisällä rasvaa, huoh.
Olen laihtunut parikymmentä kiloa ja syön kaikkia kasviksia niin paljon kuin saan menemään. En myöskään rajoita hedelmiä millään lailla.
Ihan perinteiset. Vihreät salaatinlehdet , tomaatti, kurkku voit maustaa esim pähkinöillä ja omenalla. Hyvää tulee. Kokeile. Kun jätät pois sokerit , perunat, pullat , leivät ja riisit niin hyvää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perinteiset. Vihreät salaatinlehdet , tomaatti, kurkku voit maustaa esim pähkinöillä ja omenalla. Hyvää tulee. Kokeile. Kun jätät pois sokerit , perunat, pullat , leivät ja riisit niin hyvää tulee.
Ei todellakaan mitään pähkinöitä ja siemeniä. Älytön määrä turhaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut parikymmentä kiloa ja syön kaikkia kasviksia niin paljon kuin saan menemään. En myöskään rajoita hedelmiä millään lailla.
Taas joku av-mamma tietää paremmin kuin ravitsemusalan ammattilaiset. 😂 taitaa sitä ylipainoa olla edelleen useampi kymmentä kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin! Samoin mm. avokado, munakoiso ja tomaatti kokonaan pois. Liikaa rasvaa. Hedelmistä ei varmaan tarvitse puhuakaan.
Avokado näistä on tosiasiassa ainoa, joka oikeasti on merkittävän energiapitoinen, niin että sitä ei ylen määrin pitäisi laihduttaessa syödä.
Mutta ihan oikeasti, kukaan ei ole lihonut tai jäänyt laihtumatta munakoisojen, tomaattien tai edes hedelmien takia. Jopa se pahamaineinen banaani on käytännössä painoneutraalia ruokaa, koska kukaan ei ahmi banaaneja tolkuttomasti eikä banaaninkaan energiatiheys ole tolkuton.
Sama koskee myös perunoita ja bataatteja. Ne ovat hedelmiä(kin) tiheämpää energiaa, koska ovat vähemmän vesipitoisia. Mutta jos näitä ei nauti rasvassa paistetussa, juustolla kuorrutetussa tms muodossa, ei kukaan syö näitä niin isoja määriä että niistä lihoisi.
Muutenkin ihme juttua nämä että pitäisi kauheasti jättää pois kaikkea: leivät, riisit, hedelmät, bataatit jne. Itse olen laihduttanut 30 kg syöden näitä ihan kaikkia. Miksi tehdä elämästään rajoittuneempaa kuin on tarpeellista, kun oikeaseti kaikkia noita voi syödä ja laihtua tai pysyä hoikkana?
Kurkku. Voit syödä jopa 30 keskikokoista kurkkua päivässä lihomatta grammaakaan! Nautinnollista laihdutusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku av-mamma tietää paremmin kuin ravitsemusalan ammattilaiset. 😂 taitaa sitä ylipainoa olla edelleen useampi kymmentä kiloa.
Enpä ole kuullut yhdenkään koulutetun ravitsemusalan ammattilaisen kieltävän hedelmiä tai kasviksia keltään. Itselläni oli harhaluuloja että esim. banaani olisi ei, mutta ravitsemusterapeutti sanoi että siitä voidaan lähteä että kasviksia ja hedelmiä voit vetää niin paljon kuin haluat eikä se laihtumista estä. Eikä tosiaan estänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokado näistä on tosiasiassa ainoa, joka oikeasti on merkittävän energiapitoinen, niin että sitä ei ylen määrin pitäisi laihduttaessa syödä.
Mutta ihan oikeasti, kukaan ei ole lihonut tai jäänyt laihtumatta munakoisojen, tomaattien tai edes hedelmien takia. Jopa se pahamaineinen banaani on käytännössä painoneutraalia ruokaa, koska kukaan ei ahmi banaaneja tolkuttomasti eikä banaaninkaan energiatiheys ole tolkuton.
Sama koskee myös perunoita ja bataatteja. Ne ovat hedelmiä(kin) tiheämpää energiaa, koska ovat vähemmän vesipitoisia. Mutta jos näitä ei nauti rasvassa paistetussa, juustolla kuorrutetussa tms muodossa, ei kukaan syö näitä niin isoja määriä että niistä lihoisi.
Muutenkin ihme juttua nämä että pitäisi kauheasti jättää pois kaikkea: leivät, riisit, hedelmät, bataatit jne. Itse olen laihduttanut 30 kg syöden näitä ihan kaikkia. Miksi tehdä elämästään rajoittuneempaa kuin on tarpeellista, kun oikeaseti kaikkia noita voi syödä ja laihtua tai pysyä hoikkana?
Epäilen vahvasti että olet oikeasti hoikka, mutta terve et tuolla ruokavaliolla ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole ainuttakaan ravitsemusalan ammattilaista ellei tosiaan joku mammoista ole sellainen. Pitää myös muistaa että kaikki ei toimi kaikilla.
Kasvikset ovat hyväksi suurimalle osalle ja vaikuttavat edullisesti myös suoliston mikrobeihin. Jos on taipumusta veritulppiin pitää kasvisten määrää rajoittaa.
Sulla ei ollut itselläsi mitään järkevää antia tähän keskusteluun. Parikymmentä kiloa tiputtaneella kokemusasiantuntijalla taas oli.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti että olet oikeasti hoikka, mutta terve et tuolla ruokavaliolla ainakaan ole.
No en varmaan ole sinusta oikeasti hoikka, mutta normaalipainon sisällä kuitenkin. Painan 60 kg, kun pahimmillani painoin vähän päälle 90 kg. Tällaiselle keski-ikäiselle äiti-ihmiselle riittää tämä paino, en tavoittele varsinaista hoikkuutta.
Tervekin olen, ei ainakaan mitään sairauksia ole todettu ja vointi on hyvä. En muutenkaan ymmärrä, miten kasvispitoinen ruokavalio olisi nyt yhtäkkiä jotenkin epäterveellinen. Tai no ymmärrän, hiilarikammoistsen mielestä varmasti. Mutta esim. monessa tutkimuksessa terveelliseksi todettu Välimeren ruokavalio on varsin hiilihydraattipitoinen, joten itse en jaksa uskoa karppaajien pelotteluja. En varsinkaan, kun oma kroppani tuntuu voivan parhaiten kun aika suuri osa energiasta tulee hiilareista, kunhan on myös riittävästi rasvaa ja proteiinia.
En syö paljoa vihanneksia, mutta tykkään hörppiä kädenlämpöistä kaalimehua...aah...
En tiedä kasviksista mutta Kurkuma mauste mustapippurin kanssa tosi tehokas.
Ihan kaikki. Kasviksissa ei tarvitse miettiä. Mikä maistuu, sitä voi syödä vapaasti.