Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettämisen lopettaminen - pullorumbaan vinkkejä!

23.04.2006 |

Joudun ilmeisesti lopettamaan imettämisen, vauva 2 kk. Kertoisitteko käytännön vinkkejä, miten selviätte pullorumbasta? Ja miten voisi pitkittää syöttöhetkiä, kun ne pullon kanssa ovat ohi muutamassa minuutissa ja rinnalla ollessa aikaa menee vaikka tunti!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat syöttöhetkien pitkittämisellä? Kyllä sitä lasta voi sylitellä, vaikkei enää söisikään.

Ensimmäisenä vinkkinä tulee mieleen se, että hommaa riittävän monta pulloa. Mulla niitä on toistakymmentä. Voisi sanoa, että niitä ei ole koskaan liikaa. Varsinkin alussa pulloja menee vähän väliä, koska vauva syö pienemmän määrän kerrallaan ja usein. Tutteina olen pääasiassa käyttänyt Ainun silikonisia, anatomisesti muotoiltuja tutteja, joita en tod. ole vaihtanut kerran kuussa. Pari Aventin (koliikki)pulloa olen ostanut, ja ovat käytössä älyttömän hyviä, niitä suosittelen lämpimästi. Noissa muissa pulloissa olen jättänyt tutinrenkaan tarkoituksella löysäksi, jotta tutti " ilmastuu" riittävästi. Muutoin tuo imee tutin aivan lyttyyn, ja sitten menee hermo kun ei maitoa tule.

Toinen vinkki -osta iso kattila, jollei sellaista sulla jo ole :). Muutoin sitä saa olla jatkuvasti lieden ääressä steriloimassa pulloja ja muuta sälää. Mulla on 10 ja 5 litran kattilat käytössä, kympin kattilaan mahtuu helposti koko päivän pullo- ja tuttisatsi. Keittoaikahan on se 5 min.

Pulloissa annetaan ohjeeksi keittää pullot mieluiten yksitellen, jotta värit säilyisivät. Yeah sure :). Mulla värit on jonkin verran tarttuneet pullosta toiseen, mutta mitä siitä.

Huuhtele pullot ja tutit aina heti käytön jälkeen kylmällä vedellä, muutoin maidon proteiinit tarttuvat niihin kiinni. Vaarallista se ei ole, mutta esim. tutit menevät helposti ikävän harmaiksi.

Pullot ja pullorenkaat olen pessyt koneessa, mutta pesun jälkeen ne on syytä huuhdella huolellisesti ennen sterilointia. Tutit pesen aina käsin.

Tässä siis joitain ohjeita, kysy lisää jos jäi epäselväksi.

KL.

Vierailija
2/6 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi syömään myös pullosta, oli ikää jo reilusti yli 3kk ja tuon jälkeenhän ei pulloja välttämättä tarvitse keittää. Koneessa pesen itse pullot suurimmaksi osaksi. Yleensä tulee nykyäänkin keiteltyä kerran päivässä " tuttikeittoa" , joksi sitä meidän perheessä kutsutaan.

syötön jälkeen huuhdon pullon + tutin kylmällä vedellä ja monesti pullon pojhjalle jätän vähän vettä. Illalla/tarpeen vaatiessa 10l kattilaan vettä ja sinne kaikki käden ulottuvilla ja mitä kummallisimmista paikoista löytyvät tutit, tuttipullon osat, tuttipullot jne. Kun vesi kunnolla kiehuu, sammutan levyn ja saa siinä sitten muutaman minuutin vielä porista. Kellosta en ikinä ole ehtinyt aikaa katsomaan. Meidän hella on aika nopea, joten eivät kiehumattomassa vedessä joudu kauaa olemaan.

Me olemme tykänneet nuk-tuteista, niistä isommista siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehestä tärkeintä että pullot saman merkkisiä!! Alussa joukossa oli muutama eri merkkinen. Miehellä paloi hermo kun ei millään muistanut mitkä " suuosat" kävi mihinkin pulloon!:) Nyt kaikki Ainun pulloja meillä:)

Vierailija
4/6 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aventit. siitä käteviä, että nokkamukiin siirryttäessä mukinokat sopivat pullo-osiin tutin tilalle (ei tarvi ostaa erillisiä mukeja sitten, kun ostaa vaan nokat ja mahd. kahvat, joita myydään erikseen)). Muutenkin kaikki aventin tuotteet ovat yhteensopivia. Tutteja on saatavilla ikäkausien mukaan. Alle 4kk:n iässä tiskasin pullot joko käsin tai koneessa ja sitten steriloin keittämällä muutaman minuutin. Laitoin kamat ihan kylmään veteen ja siinä levylle lämpiämään kiehuvaksi. 4kk:n jälkeen kiinteitten myötä siirryin pelkkään pesuun koneessa tai käsin. Tutit pesen aina käsin Fairylla ja Aventin omalla pulloharjalla ja alle 4kk:n iässä steriloin ne samalla pullojen kanssa. Mulla on muistakseni 8 pulloa ja niillä olen pärjännyt. Tutteja oli varmaankin tuplamäärä, mutta niistä jäi osa aina pois käytöstä, kun siirryttiin isomman vauvan tuttimalliin. Tuttien pesu on muutenkin musta ärsyttäväämpää, joten siksi niitä oli enemmän, niin ei tarvinnut pestä niin usein. Nykyään käytössä enää vaan nokkis, kun tyttö kohta 1v. Siirtyminen oli aventin välineillä tosi hellppoa! Tsemppiä sulle " pullorumbaan" , ei se niin vaiketa ole!

Vierailija
5/6 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestäni on hyvä, että pulloja on reilusti. Meillä taitaa olla noin 10kpl/lapsi. Mua rasitti ajatus pullojen keittämisestä (vaikka se ei kuulemma niin kovin kamalaa puuhaa olekaan :D), joten meille hankittiin Aventin sterilaattori. On ollut meillä ihan ehdoton. Laitteeseen laitetaan loraus vettä, sisään mahtuu 6 pulloa, höyrytys kestää 9 minuuttia ja laite sammuttaa itse itsensä. Hinta noin 100 euroa, mutta oon nähnyt myytävän käytettynä 50-60 eurolla. Oon itseasiassa vieläkin steriloinut pullot, kun on niin näppärä laite. ;D Saavat kuitenkin bakteereja yms ihan tarpeeksi jo käsistään, joita pitää natustaa jatkuvasti.

Olin hankkinut valmiiksi Aventin pulloja, mutta meidän neiti ei siitä osannutkaan syödä. Poika vetelee isän sanoin vaikka haarukalla, mutta tyttö söi alkuun vain ja ainoastaan Ainun pullotutilla. Nukilla on mielestäni kivempia pulloja, joten ostin mieleisiä pulloja, joihin oon vaihtanut Ainun pullotutit. Meillä syödään siis eri pulloista.

Pullojen huuhtelu käytön jälkeen kylmällä vedellä on tosiaan suositeltavaa.

Ei pullosta aina syödä supernopeasti, meidän pieni prinsessa ei alkuun oikein jaksanut imeä, joten 70ml syömiseen saattoi mennä jopa 1,5 tuntia. Joten ihan tarpeeksi saatiin sylitellä. :D Ja vauvaa voi todella sylitellä ihan " muuten vaan" , eipä se syöminen oo siinä mikään erityinen juttu.

Kommentoisin vielä, että pienet masut reagoivat tosi eri tavoin eri korvikkeisiin, joten sopivan löytämiseen saattaa mennä hetki. Meille ei esimerkiksi paljon käytetty Nan sopinut ollenkaan.

Hyviä pullotteluhetkiä,

Mia79 ja touhukaksikko pian 5kk

Vierailija
6/6 |
24.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kummasti kun vaan tiskaa pullot. Olen ne nyt reilu kahden vkon kotona olon aikana kahdesti keittänyt. Ja neiti on terve =) Itse en halua luoda lapselle liian steriiliä ympäristöä, jotta vastustuskyky muodostuisi hyväksi. TH oli sitä mieltä että käytäntö on hyvä. Niin ja jos haluaa kuitenkin puhdasta, on pullopussit hyvä keksintö. Ei tarvi sitten keitellä niin usein ku pelkät tutit.

Iglu ja Kepa 1kk