Kehotatko teiniäsi käymään rippikoulun ja valehtelemaan uskoon tulemisesta?
Onko tämä maan tapa? Käsittääkseni sakramenttia ei tulisi ottaa vastaan, ellei usko opetukseen? Harva kieltäytyy ripille pääsystä rippikoulun käytyään, koska odotettavissa on sukujuhlat, maine menisi muuten ja ennenkaikkea juhlilla tienaa? Juhlitaanko teillä, jos lapsi käy rippikoulun, mutta päättää olla vahvistamatta vanhempien usein jo vauvana heille järjestämää kastetta menemällä ripille?
Kommentit (40)
Tosiaan teoriassa budhalaiset vaikuttavat EHKÄ fiksuimmilta, jos minunkin pitäisi uskontoa katsoa, mutta käytännössä hekin ovat uskontonsa kautta perustelleet itselleen sotatoimiaan. Sodissa puhuu raha ja valta. Sotimaan manipuloidaan uskontojen avulla, joten ei kiitos uskonnoille! Kauempana ei ole paremmin kuin täällä lähellämme, kaikki ei vain kantaudu korviimme.
Kehottaisin menemään rippikouluun, mutta en valehtelemaan mistään uskoon tulemisesta. Ehtoollinen on tarkoitettu kaikille armoa tarvitseville, mitään vankkumatonta uskonvakaumusta ei tarvitse olla. Rippikoulun tavoitteena ei ole bileet ja rahastaminen, mutta minun puolestani on oikein juhlia rippikoulun suorittamista, vaikka nuori katsoisi, ettei voi osallistua konfirmaatioon.
"Uskoon tuleminen" on ns. viidennen herätysliikkeen termistöä, ja kelpo luterilainen ja kristitty voi olla ilman mitään uskoon tulemisiakin. Tämän haluaisin teinille myös opettaa.
Ööö...what? Olen eronnut kirkosta parikymppisenä eikä lapsia ole kastettu. Saa mennä Prometeusleirille jos haluaa.
Itse olin teini-iän alkaessa vähitellen tajunnut, etten usko. Menin kuitenkin massan mukana rippileirille, mutta jätin konfirmaatiossa uskontunnustuksesta osan sanomatta, koska halusin jotenkin pitää kiinni vastalöytyneestä vakaumuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia omia lapsiani ei ole kastettu.
He saavat sitten vanhempana ihan itse päättää mitä haluavat tehdä, mihin uskoa ja mihin osallistua.
Tämä on luonnollisesti uskovaisille kauhistuttava ajatus.
Miten se kaste veisi oman päätösvallan pois? Minutkin on lapsena kastettu, ja kyllä silti pystyin varttuneempana päättämään, että eroan kirkosta.
Sen sijaan sitä en pysty itse päättämään, mihin uskon. En minä voi päättää, että uskonpa että on olemassa jumala, tai päättää että enpäs uskokaan. En minä voi sitä päättää sen enempää kuin voin päättää, uskonko että sinulla on ajokortti tai uskonko että ei ole.
Sitä vain uskoo joitakin asioita, toisia ei sitten lainkaan, ja joidenkin suhteen myöntää ettei tiedä miten asia on. Yritys uskoa jotain mitä ei usko on lähinnä itsepetosta.
Jos nyt lapsenne myöhemmin haluaakin liittyä kirkkoon, hän ei voi sitä tehdä käymättä kasteella ja lausumatta uskontunnustusta. Minulla on helppoa, senkun ilmoitan että liityn. Muuta ei tarvita. Minun ei tarvitse väittää uskovani mitään, sinun lapsesi täytyy väittää.
Minulla tässä enemmän valinnanvapautta on kuin sinun lapsellasi, vaikka toisin luulet.
Itse asiassa jos saisin lapsia niin haluaisin sen aikaa olla kirkon jäsen ainakin, että lapset kastetaan. Juuri siksi, että heillä myöhemmin olisi paremmat mahdollisuudet tehdä sekin valinta että liittyvät kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Teinini halusi erota kirkosta ja käydä protun ja mulle se sopi oikein hyvin kun en itsekään kirkkoon enää kuulu.
Mutta mitä tulee maan tapaan, se näyttää olevan tuollainen ja sun on ihan turha moralisoida tuota. Tämä maa on täynnä kirkkoon kuuluvia jotka maksavat lampaina veronsa vaikka vähät välittävät uskonasioista.
Se kastekin on vaan maan tapa, eikä mikään oikeasti uskonnollinen juttu. Se nyt vaan on tehty kun ihmiset eivät tajua ettei sillä ole nimeämisen kanssa mitään tekemistä.
Jos näitä lampaita ei ois, sunkin pitäis maksaa jäsenyydestäsi ja kirkon palveluista enemmän joten suosittelen että et jatka lampaiden arvostelemista jotta ne eivät suutu, eroa kirkosta ja aiheuta sillä tavalla lempipappisi irtisanomista tuta-syistä. Kävikö mielessä?
Kuitenkin halutaan pitää nimiäiset ja protut ja muut kirkolta varastetut asiat. Ketkä niitä lampaita ovatkaan?
Toiset haluavat, toiset eivät. Mietipä mitä kaikkea kirkko on varastanut? Lampaita ovat ne kiltisti kirkollisveronsa tavan vuoksi maksavat, edelleen.
Itse en kuulu mihinkään seurakuntaan, eikä lapsiani ole kastettu. Uskon kyllä Jumalaan ja olen lukenut paljon Raamattua. 15-vuotiaani päätti itse mennä rippileirille ja ottaa kasteen. Tärkeintä on opettaa lapset jattelemaan itse ja tekemään omat valintansa. Minusta tällaisissa asioissa pakottaminen on henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi porukka haluaa näitä kirkollisia juhlia, kuten myös häät, vaikka eivät ole uskonnollisia. Jokseenkin tekopyhää.
Häät eivät ole luterilaisille kirkollinen juhla.
Luterilaisen opetuksen mukaan avioliitto on yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin kuuluva asia, eikä kirkon tarvitse olla sen solmimisessa mukana millään tavoin.
Häät taas varsinaisesti tarkoittaa bileitä vihkimisen jälkeen, ja niitähän ei ole pakko järkätä ollenkaan.
Ihmisen uskonnollisuuden arvioiminen taas ei kuulu kenellekään. Ei sen tarvitse näkyä käytöksessä eikä edes siinä, puhuuko ihminen uskonasioista koskaan mitään.
Itse olen luterilainen kristitty, ja jos joskus menen naimisiin niin haluan että vihkiminen tapahtuu maistraatissa. (Tietysti jos puoliso on kovasti toisilla linjoilla niin voin joustaa.)
Eri juttu tuo vihkiminen tietysti, jos on kysymys kirkkokunnista, joille avioliitto on sakramentti (roomalaiskatoliset ja ortodoksit).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Teinini halusi erota kirkosta ja käydä protun ja mulle se sopi oikein hyvin kun en itsekään kirkkoon enää kuulu.
Mutta mitä tulee maan tapaan, se näyttää olevan tuollainen ja sun on ihan turha moralisoida tuota. Tämä maa on täynnä kirkkoon kuuluvia jotka maksavat lampaina veronsa vaikka vähät välittävät uskonasioista.
Se kastekin on vaan maan tapa, eikä mikään oikeasti uskonnollinen juttu. Se nyt vaan on tehty kun ihmiset eivät tajua ettei sillä ole nimeämisen kanssa mitään tekemistä.
Jos näitä lampaita ei ois, sunkin pitäis maksaa jäsenyydestäsi ja kirkon palveluista enemmän joten suosittelen että et jatka lampaiden arvostelemista jotta ne eivät suutu, eroa kirkosta ja aiheuta sillä tavalla lempipappisi irtisanomista tuta-syistä. Kävikö mielessä?
Kuitenkin halutaan pitää nimiäiset ja protut ja muut kirkolta varastetut asiat. Ketkä niitä lampaita ovatkaan?
Niin no kristityt eivät vietä nimiäisiä. Jos kastetta tarkoitat niin sehän ei ole mikään nimenantojuhla.
Itse kuulun kirkkoon eikä minua haittaa jos ihmiset viettävät nimiäisiä tai menevät prometheus-leireille.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia omia lapsiani ei ole kastettu.
He saavat sitten vanhempana ihan itse päättää mitä haluavat tehdä, mihin uskoa ja mihin osallistua.
Tämä on luonnollisesti uskovaisille kauhistuttava ajatus.
Ai minkä takia?
Siksikö, että lapsesi eivät tienaamismielessä menisi riparile ja osallistuisi konfirmaatioon ilman uskoa?
Aiotko kieltää heitä menemästä, jos he ihan itse keksivät, että siinähän olisi hyvä bisnes?
Kyllä sinne riparille pääsee, vaikka ei olisi kastettu.
Rippikouluhan on vain sitä, että tutustutaan siihen mitä kristinusko on. Rippikouluun voi mennä vaikkei olisi kastettu, ja se ei myöskään sido mihinkään. En ymmärrä mitä niin kamalaa siinä olisi että teini käy rippikoulun. Ja voihan sitä mennä myös protuleirille, ei rippikoulu sitäkään estä. Ja kummankin suorittamista voi juhlia siinä kuin peruskoulun tai autokoulun tai uimakoulun suorittamista.
Ei pakotettu, sanottiin että jos haluaa lahjarahnuja niin ois syytä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset haluavat, toiset eivät. Mietipä mitä kaikkea kirkko on varastanut? Lampaita ovat ne kiltisti kirkollisveronsa tavan vuoksi maksavat, edelleen.
Minä en maksa, mutta eihän se tähän teinien rippikoulun käymiseen mitään kuulukaan.
Tapakristityt ovat kyllä erikoinen lauma. Meidät vihittiin maistraatissa ja sen jälkeen oli isolle porukalle hääjuhla. Meiltä kysyttiin onko ne ihan oikeat häät. Kerroin, että emme ole uskonollisia millään tavalla, joten kirkollinen vihkiminen ei tuntunut luontevalta. Tähän sanottiin, että eihän mekään mitään uskovaisia olla, mutta onhan ne kirkkohäät paljon hienommat! Ja kun se on tapana. Tapana on myös kastaa lapset ja laittaa ne rippikouluun, koska näin on aina tehty. Minusta se on jopa hiukan epäkunnioittavaa kirkkoa ja oikeasti uskovia kohtaan. Pyydetään jopa papilta, ettei puhuisi niin kovasti mitään uskonnollista häissä. Wtf?! Tätä asiaa en vaan ymmärrä. Kirkko tekee paljon hyvää työtä vähäosaisten parissa, sitä en kiellä enkä aliarvioi, mutta miksi suuri lauma ihmisiä ilman uskoa roikkuu mukana moisessa organisaatiossa? Omistakin kavereista suurin osa toimii näin, mikä kummastuttaa.
Pitäis ensin määrittää sana tapakristitty, koska uskon että heistäkin suurin osa on Jumalaan uskovia.
Vierailija kirjoitti:
Tapana on myös kastaa lapset ja laittaa ne rippikouluun, koska näin on aina tehty. Minusta se on jopa hiukan epäkunnioittavaa kirkkoa ja oikeasti uskovia kohtaan.
Öööh, eikös me kirkkoon kuuluvat kristityt saada itse päättää, mikä meitä loukkaa? Ei sinun tarvitse myötäloukkaantua :)
Täten ilmoitan, että minua evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvaa kristittyä ei loukkaa, jos joku kastaa lapsensa ja laittaa sen rippikouluun ihan vain siksi että näin on aina tehty. ("Oikeasti uskovaksi" en kuitenkaan uskalla itseäni väittää; ei kuulu uskon mittailu minulle, ei edes oman uskoni.)
Maan tapa, etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Rippileiri on osa aikuistumista, kiva viettää kesää leirikeskuksessa hormonihuuruissa, riparin jälkeen on "aikuinen" eli ennen vanhaan sai lähteä tanssimaan/discoihin, sai seurustella ym. Sillä uskolla tai uskoontulemisella ei nyt ole pitkään aikaan ollut suurelle enemmistölle mitään tekemistä rippikoulun tai ripillepääsyn kanssa. Perinne ja riitti, ei muuta. Oma lapsi ensi vuonna ripari-iässä. Saa mennä tai olla menemättä, saa mennä protuleirille jos haluaa. Todennäköisesti menee johonkin laskettelu- tai seikkailuriparille ja käy sen siinä kuin ikätoveritkin. Juu, asutaan Etelä-Pohjanmaalla eli aika konservatiivisella alueella. En kuulu puolisoni kanssa enää kirkkoon, mutta ei sitä kauheasti täällä kannata mainostaa, lapset on kyllä kastettu aikanaan perinnemielessä ja osallistuvat evlut opetukseen yleistieto- ja kulttuurimielessä ja siksi, ettei tarvi erottua muista lapsista, et-opetus on aika harvinaista ja välttämättä.joka koulussa ei edes järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis ensin määrittää sana tapakristitty, koska uskon että heistäkin suurin osa on Jumalaan uskovia.
Raamatun mukaan Jeesuskin oli tapauskis: "Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan." (Luuk. 4:16.)
Meillä ei ketään pakotettu rippikouluun. Ihan omasta tahdostaan menivät. Ja kävivät vielä isoiskoulunkin. Pari sisartani ei kuulu kirkkoon, eikä näin ollen heidän lapsiaan ole kastettu, mutta kas, kun tulivat rippikouluikään , halusivat rippikoulun käydä. ihan omasta halustaan. Ei se siis kaikille ole niin kamalaa pakkopullaa. Veljeni kävi rippikoulun vasta 40vuotiaana. Ihan omasta halustaan. Antaa niiden jotka haluaa kuulua kirkkoon ja käydä rippikoulun. Mitä niitä aina mollaamaan. Mitä se teiltä/sinulta on pois, jos koku käy rippikoulun. Tuskin siellä kukaan ihan hirveästi paheneekaan. Itsellä ainakin ihan mukavat muistot rippikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa niistä nuorista töröttää siellä lahjojen toivossa.
Ei tee edes tiukkaa myöntää :D Raha oli mulle ainoa motivaatio, mutta ei se loppujen lopuksi edes ollut sen muutaman satasen ja pakollisten sydänkorujen arvoista vaikka olenkin pihi ja rahanhimoinen nuori. Ennemmin olisin viilettänyt senkin kesälomaviikon vapaalla tai vaikka töissä, mutta en viitsinyt keskenkään lopettaa. Käteen mulle jäi lähinnä huonoja muistoja. Vanhemmat eivät todellakaan painostaneet riparille, kuuluvat kirkkoon lähinnä tavan vuoksi.
N19
Paimen ja lammaslauma... Toivottavasti lapsilla on oma ja tarpeeksi voimakas tahto.