Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä puhuu taukoamatta, eikä kuuntele. Kokemuksia?

Lilia
22.04.2018 |

Hän puhuu päälleni, päättää lauseeni puolestani, korottaa ääntään, kontrolloi kaikkia keskusteluita. Hänen elämänsä, mielipiteensä, ruokailutottumuksensa, uransa, menneisyytensä ja ihmissuhteensa ovat minun vähäpätöisiä asioitani tärkeämpiä.
Kännykkäni, sähköpostini ja naamakirjani täyttyvät hänen elämänsä yksityiskohtia tulvivista yksityisviesteistä, ääniviesteistä ja videoista. Viestien kylkeen saan selfieitä eri kuvakulmista, kuvia ruoka-annoksista ja päivän asuista, sekä ruutukaappauksia kämppisten/muiden kavereiden/perheenjäsenten (häntä loukanneista) viesteistä.
Hän on päänäyttelijä ja minä kuin yleisö. Käytämme paljon aikaa hänen ongelmiensa ja elämänsä analysointiin. Tunnen usein oloni ärsyyntyneeksi, turhautuneeksi ja yksinäiseksi vietettyäni aikaa hänen kanssaan.

Ihmisenä hän on kaikesta huolimatta positiivinen, sosiaalinen, lämmin ja antelias. Hänen seurassaan on helppo olla. Keskusteluiden dominoimisen vastapainoksi hän ostelee lahjoja ja kertoo usein, miten kiitollinen on ystävyydestäni, miten olen yksi harvoista häntä ymmärtävistä ihmisistä, ja miten etuoikeutetussa ja onnekkaassa asemassa olen, koska hän on valikoinut minut lähipiiriinsä. Lahjat ja kehut saavat minut taas vuorostaan tuntemaan syyllisyyttä negatiivisista tuntemuksistani ja ajatuksistani. Tämä tunteiden noidankehä on kuitenkin henkisesti raskas.

Olemme tunteneet toisemme kolmen vuoden ajan. Ystävystyimme nopeasti. Mitä kauemmin tunnemme, sitä vähemmän minun elämäni ja mielipiteeni merkitsevät.
Kuulluksi tuleminen ja keskustelut ovat ystävyyden perusta, joten uskaltauduinkin pitkän harkinnan jälkeen mainitsemaan asiasta hänelle. Tiesin, kuinka herkästi hän loukkaantuu, joten pyrin esittämään asian hänelle mahdollisimman hienovaraisesti. Nostin asiaa selventämään esimerkiksi parin viikon takaisen tapaamisemme, jolloin yritin kertoa hänelle masennuksestani. Tuolloin hän vain kylmästi sivuutti aiheen ja aloitti keskustelun työpaikkansa juomakulttuurista.
Hän suuttui verisesti kuultuaan paljastukseni. Räjähdystä seurasi päivien mykkäkoulu, jota taas vuorostaan seurasi jono pitkiä, vihaisia viestejä. Hän kertoi, miten petetty olo hänellä on tämän hurjan paljastukseni jälkeen, miten hän aina puhuu minusta pelkkää hyvää kaikille, miten hänellä olisi taas ollut minulle lahja valmiina, ja miten hän ei halua ikinä kertoa minulle enää ikinä mitään. Huomautin, että tämä on emotionaalista kiristystä ja että asiat selviävät vain puhumalla, eivät uhmaikäisen tuittuilulla ja mäenpuhusulleikinämitään-mutristelulla.

Mykkäkoulua kesti muutaman viikon. Hiljaisuuden jälkeen hän lähestyi minua katuvana, myönsi ylireagoineensa ja sanoi, että ei haluaisi tämän rikkovan ystävyyttämme. Tapasimme, ja hän oli kuin muuttunut nainen. Hän kuunteli, ei vilkuillut kännykkäänsä, puhunut päälle tai aloittanut monologia. Pystyimme molemmat tasapuolisesti ilmaisemaan itseämme. Oloni oli helpottunut. Tuntui, että tästä voisi sittenkin syntyä kunnon ystävyys, ja että pieni riitamme vain vahvistaisi suhdettamme.

Toisin kävi. Asiat ovat nyt palautuneet entisille uomilleen. Hän puhuu, minä kuuntelen. Olemme taas lähtöruudussa. Kaiken lisäksi hän ei myöskään omien sanojensa mukaan usko, että puhuu liikaa, sillä kukaan hänen muista kavereistaan ei ole ikinä maininnut asiasta. Vika on minussa. Hän itse sanoo olevansa hyvä ystävä kaikille. Kaduttaa, annoin hänen lirkutella tiensä takaisin elämääni. Minulla on melkein huijattu olo.

Meillä on muutama yhteinen tuttu, ja ajatus tämän henkilön hylkäämisestä ja siitä mahdollisesti koituvasta mustamaalauksesta, draamasta ja sanasodasta tuntuu ahdistavalta. Mitä tekisitte tilanteessani? Oletteko kohdanneet vastaavanlaisia ihmisiä tai olleet samanlaisessa tilanteessa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian puheeksi ottaminen oli sinulta suoraselkäinen teko, mutta jos viesti ei mennyt perille, et voi häntä muuttaa. Jos dramaattinen välien poikki laittaminen ahdistaa, yritä vähentää tapaamiskertoja ja keskusteluja. Vietä enemmän aikaa muiden kanssa, älä näe tuota kaveria aina kun hän pyytää. Kun näet, puhu reippaasti myös omista asioistasi ja jos hän kääntää puheen itseensä, käännä se takaisin alkuperäiseen puheenaiheeseen.

Vierailija
2/20 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai. Minulla valitettavasti oli samanlainen ”ystävä”. Erotuksena se että kyllästyin hänen tyyliinsä ja sellaiseen vähättelevään puheeseen ja aloin itse ottaa etäisyyttä. Hän huomasi tämän ja alkoi kamala syyttely ja sellaiset raivarit että oksat pois. Välit nykyään tyystin poikki. Samalla meni 4-6 yhteistä kaveria. Hän kun oli tietämättäni mustamaalannut minua selän takana jo kauemmin. Ise toivon etten olisi koskaan tyyppiä tavannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/20 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kokemusta. Nämä ovat sellaisia mustia aukkoja, jotka imevät toisesta kaiken energian. Minä en kestänyt, että päälleni puhuttiin enkä muutakaan päällepäsmäröintiä ja pomottamista. Välit poikki vaan, niin tuli ihanan vapaa olo.

Parempi yksin kuin huonossa seurassa.

Vierailija
4/20 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aina puhutaan että negatiiviset, masentuneet tms on energiasyöppöjä mutta entä iloiset ja pirteät jotka jauhaa taukoamatta omista ajatuksistaan ja tekemisistään piittaamatta lainkaan kiinnostaako ketään, ja kuuntelematta ketään muuta..

Vierailija
5/20 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystäväni oli juuri tuollainen. Pieni lisäjuonne oli vielä se, että hän kadehti lähestulkoon kaikkea mahdollista, ja ehkä juuri siksi puhui negatiiviseen sävyyn mollaten mm. siitä että opiskelin, etenin uralla ja tein paljon töitä.  Muutaman kerran erehdyin 'jakamaan iloani' jostakin tapahtuneesta, jolloin hän reagoi tavalla jota ei voinut tulkita muuten kuin syyllistämiseksi siitä että loukkaan häntä jollakin tavalla. Se että puhuin mistään minuun liittyvistä asioista oli erittäin harvinaista, kaikki yritykset torpattiin nopeasti. 

En ole ollut missään yhteydessä häneen noin kymmeneen vuoteen. Jälkeen päin ajatellen ihmettelen itseäni. Miksi ihmeessä vietin aikaani noin omituisen henkilön kanssa? 

Vierailija
6/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ystävä kyllä tietää mitä tekee, mutta ei halua muuttaa tapojaan. Ja miksi muuttaisikaan, pomottaminen ja dominointi ei ole hänelle ongelma tai rasite vaan ainoastaan sen kohteelle. Voi olla että ystäväsi pitää vain yhtä ihmistä (tai ”uhria”) kerrallaan tuon päsmäröinnin objektina, muille ollaan sitten ns. normaali kaveri.

Vierailija
7/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijai. Minulla valitettavasti oli samanlainen ”ystävä”. Erotuksena se että kyllästyin hänen tyyliinsä ja sellaiseen vähättelevään puheeseen ja aloin itse ottaa etäisyyttä. Hän huomasi tämän ja alkoi kamala syyttely ja sellaiset raivarit että oksat pois. Välit nykyään tyystin poikki. Samalla meni 4-6 yhteistä kaveria. Hän kun oli tietämättäni mustamaalannut minua selän takana jo kauemmin. Ise toivon etten olisi koskaan tyyppiä tavannut.

Eli ap:n on hyvä jo nyt mainita ohimennen näille yhteisille tutuille, että "tuon Marjaleenan käytös on ollut vähän sellaista, että onkohan hän vähän alakuloinen..." Osa ehkä sitten ymmärtää yskän, osa ei.

Vierailija
8/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on pahinta lahjojen antaminen.

Älä ota niitä.

Vierailija
9/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian puheeksi ottaminen oli sinulta suoraselkäinen teko, mutta jos viesti ei mennyt perille, et voi häntä muuttaa. Jos dramaattinen välien poikki laittaminen ahdistaa, yritä vähentää tapaamiskertoja ja keskusteluja. Vietä enemmän aikaa muiden kanssa, älä näe tuota kaveria aina kun hän pyytää. Kun näet, puhu reippaasti myös omista asioistasi ja jos hän kääntää puheen itseensä, käännä se takaisin alkuperäiseen puheenaiheeseen.

Sä et ole ollut tekemisissä tällaisen henkilön kanssa.

Vierailija
10/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämän jatkuva väkisintuputtaminen somessa ja lahjojen ostelu kuulostaa erittäinkin oudolta käytökseltä. Luuleeko kaveri ihan oikeasti, että hänen henkilökohtaiset asiansa ovat maailman tärkeimpiä myös sinun mielestäsi?? Itse vetäytyisin pois noin tiiviistä ja symbioottisesta ”ystävyys”suhteesta, jos vastapuoli ei ajattele muita kuin itseään.

Vierailija
11/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, tosin ei noin pahana. Mutta silleen, että ystäväni puhui kuin papupata aivan taukoamatta itsestään, lapsistaan, sukulaisistaan, asioistaan. Ja kun minä yritin sanoa jotain väliin jostain muusta, niin hän käytti sen vain aasinsiltana puhua jostain omasta asiastaan taas. Sanaakaan ei meinannut saada väliin. Mutta ei hän sentään minun facea terrorisoinut. Oli kyllä ihan lämmin ja iloinen ihminen. Hän oli kaikille tuollainen, joskus seurasin hiljaa sivusta miten hän keskustelee muiden kavereidensa kanssa, ja silloinkin hän täytti kaiken ilmatilan taukoamattomalla papatuksella itsestään ja sukulaisistaan ja työstään ja itsestään ja lapsistaan ja kodistaan ja itsestään. Minä päädyin ottamaan etäisyyttä, koska uuvuin niin paljon. Hän loukkaantui ja katkaisi välit minuun lopullisesti.

Vierailija
12/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä ei kiinnosta mitä muille kuuluu.

Vierailija
13/20 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lilia kirjoitti:

Kännykkäni, sähköpostini ja naamakirjani täyttyvät hänen elämänsä yksityiskohtia tulvivista yksityisviesteistä, ääniviesteistä ja videoista. Hän on päänäyttelijä ja minä kuin yleisö. Käytämme paljon aikaa hänen ongelmiensa ja elämänsä analysointiin. Tunnen usein oloni ärsyyntyneeksi, turhautuneeksi ja yksinäiseksi vietettyäni aikaa hänen kanssaan.

Ihmisenä hän on kaikesta huolimatta positiivinen, sosiaalinen, lämmin ja antelias. Hänen seurassaan on helppo olla. Keskusteluiden dominoimisen vastapainoksi hän ostelee lahjoja ja kertoo usein, miten kiitollinen on ystävyydestäni, miten olen yksi harvoista häntä ymmärtävistä ihmisistä, ja miten etuoikeutetussa ja onnekkaassa asemassa olen, koska hän on valikoinut minut lähipiiriinsä.

Ei ihme että turhauttaa ja ärsyttää, tämä henkilöhän on mestarimanipuloija eikä aito ystävä. Etkö itse tajua miten kieroutuneelta esim. tuo etuoikeutetuksi kutsuminen vaikuttaa, ikäänkuin kuningatar olisi armollisesti hyväksynyt sinut hoviinsa.

Vierailija
14/20 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin, se lahjojen ostelu tässä on kaikista erikoisinta...samoin tuo etuoikeutetuksi kutsuminen. 

Vierailija
15/20 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan. Tuollaiset kannattaa jättää sinne juna-asemalle, täyttä ajanhukkaa.

Vierailija
16/20 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä narsissi.

Vierailija
17/20 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä yhteinen ystävä? Porukassa iso osa ajasta menee hänen elämänsotkujen selvittelyyn, kahdestaan ollessa puhuu vain itsestään ja lapsistaan. Jos yritän ottaa puheenvuoron ei jaksa kuunnella keskittyen vaan silmät harhailee ja hän hypähtelee tämän tästä tekemään jotain tärkeää,ei osaa vain olla ja kuunnella. Jotkut on  niin itsekkäitä että muut on lähinnä yleisöä heidän näytelmässä nimeltä elämä

Vierailija
18/20 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on hiukan samanlainen ystävä ja olen miettinyt miten toimia jatkossa hänen kanssaan. Kokonaan en halua katkaista välejä, koska ystävässäni on hyvätkin puolensa. Joskus vain tulee tunne, että hänen elämänsä on suurta dramaa, jossa me muut näytellään pientä sivuroolia.

Vierailija
19/20 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilyttäisi tuollaista "ystävää". Itse tunnen myös pari sellaista, joilta ei millään saa suunvuoroa edes kommentoidakseen heidän juttujaan. Näistä pahempi papupata on kuitenkin varsin ihana ihminen ja sinänsä kiinnostunut myös muista kuin itsestään. Tällaisen ihmisen pidän elämässäni, koska kaikissa meissä on puutteemme.

Ap:n ystävä on jollain tavalla häiriintynyt. Kannattaa varmaan pikkuhiljaa tehdä pesäeroa ja sitten kun olet saanut riittävästi välimatkaa, asetat omat rajasi uusiksi. Tämä kylläkin tarkoittanee sitä, että tuo henkilö poistaa itsensä elämästäsi. Mutta mitään et siinä menetä.

Vierailija
20/20 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille, ap tässä. Lohduttavaa kuulla, että en ole yksin.

Hän on nyt itse asiassa liuennut elämästäni kokonaan ja näyttäisi elävän erittäin sosiaalista ja hauskaa elämää ilman minuakin. 

Yhteydenpito loppui yhtäkkiä kuin seinään. "Virallista" syytä en tiedä. Hän ei luultavasti enää tuntenut voivansa jutella minulle avoimesti asioistaan, joten minulle ei enää ole käyttöä. 

Vähän on edelleenkin jotenkin "huijattu" ja hyväksikäytetty olo (luultavasti siksi, että oma egoni tässä hieman kolhiintui, päätinhän itse antaa hänelle ns. toisen mahdollisuuden ja nyt minut on sitten dumpattu sivuun). Luulen, että hän halusi sopia riitamme ja leikkiä hetken ystävää puhdistaakseen omatuntonsa raivopurkauksensa jälkeen, ja pystyi nyt sitten siirtymään uuden yleisön ihailtavaksi puhtaalla omallatunnolla ja kirkkaalla sädekehällä.

Vaikka nyt harmittaa, uskon, että ajan myötä hänkin jää unholaan. Yli kaksi vuotta kestänyt kierre tunneroskiksena on päättynyt.

Mitä opimme? Luottakaa intuitioonne, ja älkääkä tuhlatko energiaanne jo valmiiksi rikkinäisten "ystävyys"suhteiden korjaamisen tai analysointiin. Ihmisiä ei voi muuttaa.