Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sotkuista kotia pidetään normaalina?

Vierailija
22.04.2018 |

Ja jos jollain on järjestyksessä oleva, jopa vähätavarainen koti, se on jotain kummallista, nipottamista ja siivousfriikkeyttä, henkilöllä ei varmasti ole muuta elämää ja lapsetkin pakotetaan elämään kuin museossa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko35 kirjoitti:

Useamman kerran olen mennyt tinder treffeille (panollle) parikymppisten tyttöjen luo.

Ovella kärynnyt kissan/koiran pissa, kämppää ei siivottu varmaan kuukausiin, yms yms. En ole mikään siivousnatsi, sotkuista voi olla mutta nämä oli jo ihan törkyä.

Tytöt itse kuitenkin viimeisen päälle meikattuja ja pukeutuneita. Ilmeisesti kodinhoito ei ole nykynaisten juttu.

Jokaisella kerralla kun vastaanotto on ollut tämä, olen kahvit juonut ja liuennut paikalta..

Tämä taitaa olla se normikäytäntö nykyään nuorten keskuudessa. Mun siskon tyttö (23v) on todella viimeisen päälle huoliteltu ja meikattu, mutta asuntonsa on ihan sekaisin. Vaatteet lojuu pitkin lattioita ja pesemättömiä tiskejä ja vessan siisteys....No, ei ole siisteyttä. Mun miehen tyttö (22v) asuu kissanpaskan ja kusen keskellä.  Ja kaikki vaatteet lattialla. Ilmeisesti ostaa aina uuden rätin päälleen Henkkamaukasta kun muita ei jaksa pestä. Ja molempien vanhemmat ovat ihan tavallisia ja normaaleja ihmisiä, joiden koti on siisti ja aika kova kuri on tytöillä ollut kotona asuessaan. En vaan jaksa ymmärtää.

Itsekkin elin vielä parikymppisenä sotkun keskellä, tavarat lattialla, hyvä kun pystyi edes kävelemään astumatta minkään päälle. En asunut kuitenkaan yksin. Eron tultua muutin yksin ja ihme tapahtui: osaankin pitää asuntoni siistinä! Ikääkin on jokunen vuosi enemmän, kai tämä on sitten sitä aikuistumista. Enää en voisi kuvitellakkaan eläväni siinä sekasotkussa jossa aikoinaan elin.

Exällä taas on edelleen vaikeuksia nostella tippuneita tavaroita, pyyhkiä pölyjä tai ylipäätään havaita sotkua.

Vierailija
22/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkuja kaikille 1980-luvun kotiäitien lapsille. Mitäs se äiti aikanaan teki? Leikkikö? Lukiko? Veiko retkille? Eikun se siivosi.

Itselläni on kolme alle kouluikäistä, ja alan tässä aamukahvin jälkeen siivota, mutta suurimman osan viikkoa teen ihan muuta, ja sen kyllä huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että nuoret tytöt eivät siivoa johtuu siitä, että nämä ovat monet sitä ikäpolvea, että kotona ei ole tarvinnut tehdä mitään tai ei edes anneta auttaa, kun ovat tiellä tai sotkevat lisää. Sitten huokaillaan, kun eivät yhtäkkiä alakaan oppia itsestään.

Voi voi, meillä ei mitään muuta tehdäkään kun yritetään opettaa teinityttö siivoamaan. Joutuvat molemmat teinit tekemään paljon kotitöitä. Mut ei auta.

Vierailija
24/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä. Minä viem aina tavarat paikalleen saman tien. Imuroin kerranviikossa. Aina joku jaksaa ihmetellä liikaa siisteyttä.

Niin minäkin vien tavarat paikoilleen, mutta kun neljä muuta perheenjäsentä ei teekään niin! En todellakaan vietä elämääni muiden sotkuja siivoten! Joten eletään sitten sotkussa...

Tämä.

Vierailija
25/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä pidetä. Normaalina pidetään sellaista, jossa on perussiistiä, mutta elämisen jälki näkyy. Se ei ole normaalia, että jos pienen lapsen olemassaoloa ei näy missään lastenhuoneen ulkopuolella kuin korkeintaan kuvana hyllyssä. Harrastusvälineet eteisessä siististi on ok. Leluja lattialla on ok - en tarkoita että siinä on niin paljon, että tarttee raivaustraktorin, vaan että saa nyt leikkiä ja olla muun perheen kanssa samalla. Jotain lehtiä pöydällä pinossa on ok eikä se ole sotkua, jos joku kahvikuppi on tilapäisesti tiskipöydällä odonttamassa, että tiskikone tyhjennetään ja täytetään taas.

Meillä ei ole siistiä, mutta ei meillä nyt niin erityisen sotkuistakaan ole. Olohuoneen pyödällä on jotain lehtiä ja mun jumppapallo on siellä lattialla. Keittiössä näkyy vielä aamupalan jäljet, juon tässä kahvit ja menen kohta siivoamaan keittiön kunnolla.

Just noin. Meilläkin esim. imuroidaan vain kerran viikossa mutta jos joku tulee kylään päivää ennen viikkoimurointia voi luulla että ri olisi imuroitu kuukauteen. Lapsiperheen (varsinkin pienten) kotiin sitä sotkua vaan syntyy paljon enemmän ja nopemmin kun esim. lapsettomalle tai jonkun yhden aikuisen ja yhden teinin kotiin.

Esim. lelut olohuoneen lattialla saa aikaan tosi sotkuisen kuvan mutta hei, ne on vidun leluja. Ei meillä niitä kerätä koko ajan koreihin takaisin, hulluksihan siinä tulee mun kymmeniä kertoja päivässä koriin ja takaisin. Saastaisuus ja sotkuisuus on eri asia. Meilläkin esim. koti voi olla kuin pommin jäljiltä aamulla kun ei illalla ole kukaan jaksanut raivata keittiötä ennen nukkumaanmenoa ja siivonnut muita sotkuja. Ei kiireisessä lapsiperheen arjessa viitsi ottaa stressiä siitä että kaikki tehdään juuri ensimmäisellä minuutilla kun voi eikä edes voi koska jos esim. astianpesukone on valmis ei välttämättä ole mahdollisuutta heti rynnätä sitä tyhjentämään koska voi olla jotain muuta tärkeämpää mitä pitää tehdä ja tai sitten voi olla niin rättiväsynyt että ei vaan jaksa juuri sillä sekunnilla. Mutta sellaisen puolen tunnin pikasiivouksen (johon sisältyy keittiön siivous, pyykkien hoito, lelut ja tavarat paikoilleen, jälkeen on koti jo melko siisti tai tarpeeksi siisti meidän mittapuun mukaan. Jonkun toisen mielestä voi olla tosi sotkuista kun ei ole imuroitu pariin päivään ja pölyjen pyyhkimisestä on jo viikko.

Jos lapsiperheen asunnossa on sepersiistiä joka päivä ja hetki se tarkoittaa yleensä sitä että joko siellä siivotaan hullun lailla koko ajan (esim. imuroidaan joka päivä) tai sitten siellä on aika tiukat säännöt esim. ei saa syödä ikinä leipää muualla kun pöydän ääressä. Ja hiekan kulkeutuminen eteisestä muualle on tosi vaikea estää ilman kunnon kuraeteistä. Jokainen voi elää varmaan oman perheen sisällä niin siististi kun haluaa tai siivota niin usein kun haluaa. Saastaisuus on sitten jo ihan eri asia. Ihmisillä voi olla aika eri käsitykset siitä mikä on tarpeeksi siistiä ja mikä normaalin ylittävää sotkuisuutta.

Vierailija
26/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä asiat täytyy priorisoida ja siivous tulee vikana. Sitten kun lapset on ruokittu, läksyissä autettu, harrastuksissa kuskattu, koira ulkoilutettu, kaupassa käyty ja omat työasiat kotona tehty (olen ope, joten kotona riittää tuntisuunnitelmaa, kokeiden tarkistusta, wilmaviestintää) on aika mennä nukkumaan, että jaksaa.

Perusarjessa hoidetaan ihan pakolliset kuten tiskit ja keittiö ylipäätään, muut jäävät odottamaan aikoja parempia. Joskus sellainen hetki tulee viikonloppuna, joskus seuraavana viikonloppuna. Se voisi olla just nyt, mutta koska muut meillä nukkuvat, en ala imuroimaan, vaikka tarvetta olisi.

Juuri näin! Pakollisiin on pakko löytää se aika vaikka väkisin mutta jos ensimmäisen kerran voit istahtaa sohvalle n. klo 21.30 iskee ”lusmu” fiilis ja jää katselemaan ehkä uutisia mielummin kun tekee vaikka perusteellisen vessan siivouksen, imuroinnin tai kaappien järjestelemisen.

Vierailija
27/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä asiat täytyy priorisoida ja siivous tulee vikana. Sitten kun lapset on ruokittu, läksyissä autettu, harrastuksissa kuskattu, koira ulkoilutettu, kaupassa käyty ja omat työasiat kotona tehty (olen ope, joten kotona riittää tuntisuunnitelmaa, kokeiden tarkistusta, wilmaviestintää) on aika mennä nukkumaan, että jaksaa.

Perusarjessa hoidetaan ihan pakolliset kuten tiskit ja keittiö ylipäätään, muut jäävät odottamaan aikoja parempia. Joskus sellainen hetki tulee viikonloppuna, joskus seuraavana viikonloppuna. Se voisi olla just nyt, mutta koska muut meillä nukkuvat, en ala imuroimaan, vaikka tarvetta olisi.

Voi huh huh,taidat ihan itsekkin uskoa kertomaasi 😀😀😀

Vierailija
28/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua minäkään. Tykkään siististä kodista ja se pysyy yksinkertaisesti ja helposti sellaisena vie mennessäs-tuo tullessas -konstilla tavarat paikoilleen. En ole mikään siivousfriikki, en esim imuroi kuin kerran viikossa mutta ihmiset aina ihmettelevät kun kotonani on niin siistiä. Ja niin kyllä kieltämättä onkin verrattuna heidän koteihinsa, mutta en kuitenkaan kiertele siellä päivittelemässä kuinka sotkuista heillä on. 

Ei se vaadi mitään tunteja päivässä pitää paikat kunnossa.

Onko lapsia, monta, minkä ikäisiä?

Vierailija
29/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua minäkään. Tykkään siististä kodista ja se pysyy yksinkertaisesti ja helposti sellaisena vie mennessäs-tuo tullessas -konstilla tavarat paikoilleen. En ole mikään siivousfriikki, en esim imuroi kuin kerran viikossa mutta ihmiset aina ihmettelevät kun kotonani on niin siistiä. Ja niin kyllä kieltämättä onkin verrattuna heidän koteihinsa, mutta en kuitenkaan kiertele siellä päivittelemässä kuinka sotkuista heillä on. 

Ei se vaadi mitään tunteja päivässä pitää paikat kunnossa.

Niillä sotkevilla ihmisillä on erilainen mindset. Itse en jaksa siivoilla koko ajan, kun se jotenkin keskeyttää ajatukseni/miellyttävät puuhat ja tuntuu mukavammalta siivota sitten urakassa.

Voi olla, kun kaikki ollaan erilaisia :) Minulla tuo tavaroiden paikoilleen pistäminen menee ihan automaatiolla eikä sotke ajatuksia, vaan pikemminkin päinvastoin. 

Minulla samoin. Nautin siististä kodista. Lisäksi kun työ on hektistä siisti koti on ainoa mitä voin hallita - jotain mikä on "valmis" edes hetken.

Nyt meillä on kissa hoidossa ja karvaa joka paikassa. Joka toinen päivä imuroitava

Vierailija
30/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan jaksa aina siivota

En minäkään.

Vierailija
31/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Useamman kerran olen mennyt tinder treffeille (panollle) parikymppisten tyttöjen luo.

Ovella kärynnyt kissan/koiran pissa, kämppää ei siivottu varmaan kuukausiin, yms yms. En ole mikään siivousnatsi, sotkuista voi olla mutta nämä oli jo ihan törkyä.

Tytöt itse kuitenkin viimeisen päälle meikattuja ja pukeutuneita. Ilmeisesti kodinhoito ei ole nykynaisten juttu.

Jokaisella kerralla kun vastaanotto on ollut tämä, olen kahvit juonut ja liuennut paikalta..

Missähän kunnossa se kahvinkeitin on...

Vierailija
32/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mennään ääripäiden mukaan. On joko hohtavan puhdas tai törkyinen läävä. Oikeasti monilla on siltä väliltä. Jotenkin friikkiä sellainen ylisiisteys. Kaverin muija on sellainen ettei siellä uskalla kaljapulloa laskea pöydälle. Muuten alkaa mulkoilu ja pöydän pyyhkii aina jos joku laskee siihen pullon tai lasin. No ei siellä ole kukaan käynyt kylässä pitkään aikaan.

Lapsiperheissä on aina leluja lattioilla. Nirsoimmille se on sotkuisuutta ja mun mielestä täysin normaalia. Nyksä on vähän ongelma kun meillä on erillainen siisteyskäsitys. Parit leivänmurut pöydällä on sille hirveä sotku. Itse en pidä muutamia muruja vielä minään sotkuna.

Vierailija
33/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko35 kirjoitti:

Miksi et kutsu tyttöjä siistiin kotiisi?

Tuleeko nuorista naisista siistimpiä sitten?

Vierailija
34/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon just sellainen että siivoan ennen vieraiden tuloa ainakin tavarat paikoilleen. Kerran viikossa sitten imurointi, vessan pesu ym. Välillä voi olla sotkuisempaa. Mun mielestä siisti koti on myös kunnioitusta vieraita kohtaan.

Suurin osa kavereiden kodeista on ihan perussiistejä mutta on myös muutama missä on aina likaista ja sotkuista ja välillä ihmettelen eikö se sotkuisuus häiritse asukasta itseään. Ovat sellainen koteja että kaveri saattaa sanota että just siivosin mutta mistään sitä ei kyllä huomaa.

Vierailija
35/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan jaksa aina siivota

Kukaa vaadikkaan AINA siivoomaan, ei vaadi hirveitä uhrauksia pitääkseen kodin siistinä,ei se tarkoita,että on luuturätin kanssa päivät pääksytysten.

Vierailija
36/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon just sellainen että siivoan ennen vieraiden tuloa ainakin tavarat paikoilleen. Kerran viikossa sitten imurointi, vessan pesu ym. Välillä voi olla sotkuisempaa. Mun mielestä siisti koti on myös kunnioitusta vieraita kohtaan.

Suurin osa kavereiden kodeista on ihan perussiistejä mutta on myös muutama missä on aina likaista ja sotkuista ja välillä ihmettelen eikö se sotkuisuus häiritse asukasta itseään. Ovat sellainen koteja että kaveri saattaa sanota että just siivosin mutta mistään sitä ei kyllä huomaa.

Aivan,likaisuus ja epäjärjestys on kaksi eri asiaa...

Vierailija
37/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tietysti ottaa huomioon, että sulla työpäivä voi olla vaikkapa 8.30 - 14.30. Tai jos on pidempi, sulla on päivän aikana aikaa tehdä noita opettajantöitä.

Vierailija
38/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

No tuollaisia luokattomia ja laiskoja possuja nämä 18-30 v. nyky emansipaatuneet naiset ovat.

Ei ole sen enempää ruuanlaitto kuin kodinhoito taitojakaan. Mutta se mikä kyllä luonnistuu ja vieläpä nopeammin kuin Lucky Luke :lta 6 laukeavan veto, sidukka pullon sihautus ja sipsipussin teurastus.

Kyllä tuollaisen miinan havaitessaan, kuin ukko35 :lla on käynyt, kannattaa pyörähtää ympäri ja jättää tuollaiset siat rypemään karsinaansa kaikessa rauhassa.

Vierailija
39/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministinen ongelmanratkaisu. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko35 kirjoitti:

Miksi et kutsu tyttöjä siistiin kotiisi?

Tuleeko nuorista naisista siistimpiä sitten?

Tulee

Olin itse tosi sottapytty..sit kävin poikaystävän luona ja sen huone oli siisti valoisa ja kamat oikeissa paikoissa.

Kauhistuin ja opettelin siistiksi, koska en halunnut menettää sitä

Nyt yhdessä 30v ja koti on siisti:)

Vierailija
40/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa parin viikon päästä isompi siivous.Ikkunat pestään ,kaikki kaapit siivotaan ,kevyet kesämatot lattiaan ja verhot vaihdetaan.Saman tyylinen siivous taas marraskuussa ,mutta mutta lapsia ei ole ja teen vajaata työviikkoa.