Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sotkuista kotia pidetään normaalina?

Vierailija
22.04.2018 |

Ja jos jollain on järjestyksessä oleva, jopa vähätavarainen koti, se on jotain kummallista, nipottamista ja siivousfriikkeyttä, henkilöllä ei varmasti ole muuta elämää ja lapsetkin pakotetaan elämään kuin museossa.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa parin viikon päästä isompi siivous.Ikkunat pestään ,kaikki kaapit siivotaan ,kevyet kesämatot lattiaan ja verhot vaihdetaan.Saman tyylinen siivous taas marraskuussa ,mutta mutta lapsia ei ole ja teen vajaata työviikkoa.

Tuommoinen verhojen ja mattojen vaihtelu on kyllä mun mielestäni ennemmin harrastamista kuin siivoamista.

Vierailija
42/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan jaksa aina siivota

Kukaa vaadikkaan AINA siivoomaan, ei vaadi hirveitä uhrauksia pitääkseen kodin siistinä,ei se tarkoita,että on luuturätin kanssa päivät pääksytysten.

Miksi pitäisi elää just kuten sinä? Miksei saa olla hieman sotkuinen koti, etenkin kun se ei ole sinun kotisi?Tosissaanko sinua haittaa jonkun anonyymin ei-täydellinen olohuone?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivottumuuden fiilis ja vaikeus tulee liiasta tavarasta. Sitä lojuu siellä täällä ja sille ei ole tarpeeksi tilaa. Lisää tulee, mutta ei lähde samalla vauhdilla. Ei kodit yleensä mitään aidosti siivottomia ole tyyliin kakkaa ja jätteitä, vaan roinaa, lehtiä, leluja, tavaraa, kenkiä, papereita, kuppeja jne lojuu joka tasolla ja lattioilla voi olla hiekkaa. Tavaraa on myös paljon ihan huonekaluista lähtien.

Jos huonekaluja on "sopivasti" niin että huoneissa voi liikkua ja niissä on myös tyhjää tilaa, ja huonekalut on aseteltu tuomaan tilan tuntua (ei esim reunustaen seiniä aina) ja tavaroita on karsittu ja niillä on aina kotipaikka jossain niin sellainen asunto ei VOI olla sotkuinen. Ne tavarat on helppo viedä koteihinsa ja pyyhkiä pinnat ja lattia.

Vierailija
44/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun lapsi on näitä viimeisen päälle possuja. Likka on ensimmäisen oman asunnon jälkeen muuttanut 5-6 kertaa koska ei jaksa siivota. Nauroin ääneen kun kuulin siitä. Miten muutto voi olla helpompaa kuin siivota?

Vuokratakuu on joka kerta jäänyt saamatta siivouskulujen takia. Äitinsä maksaa kun pikku prinsessa on lievästi sanottuna hemmoteltu kakara. Lysti taitaa loppua kun isänsä joka lopulta maksaa on päättänyt lopettaa likan elämän rahoittamisen.

Vierailija
45/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän aiheesta ohi, mutta yhdellä tuttavalla on aina siisti ja puhdas koti. Mutta minäpä poikkesin heillä tässä yhtenä päivänä varoittamatta ja yllättäen. Olipas hirveä siivo! Talo oli kuin pommituksen jäljiltä. Eli ns. siisteys olikin silmänlumetta vieraita varten.

Hmm, ei välttämättä, vaikka tahdotkin ajatella niin?

Meillä on aina hyvin siistiä, kaikella on paikkansa ja kaikki paikallaan. Kuitenkin olen viiden lapsen äiti. Vanhin nyt muuttanut omilleen eli neljä asuu kotona.

Kuitenkin meillä myös eletään elämää ja otetaan rennosti eli järjestämme lelut ym paikoilleen illalla ja aamulla kerätään tavarat ja pyykit ym. laitamme koneet päälle ja tarvittaessa imuroidaan. Eli jos satut tulemaan meille kylään juuri ennen iltasiivoa niin näet sotkun, et kuitenkaan likaa. Moni kun nekin asiat sekottaa keskenään. Sotku on helppo siistiä kun on puhdasta.

En siis siivoa vieraita varten vaan teen mieluusti hommat ns. Alta pois, jotta voin keskittyä vieraaseeni täysillä ja keskustella ilman jatkuvaa pomppoilua paikasta toiseen. Sitten vaan siistin kun vieras lähtee (kerään astiat, pyyhin tasot ja lapset saavat keräillä lelujaan jos ovat sillä välin sekoittaneet).

En häpeä avata ovea aamulla kun sängyt on petaamatta ja astiat pöydällä enkä myöskään illalla kun lelut on leväällään ja iltapalat keittiössä. Meillä on silti puhdasta ja hetken päästä taas siistiäkin. :))

Kai nyt sunkin kaverisi saa elää. Hassu olet. :)

Vierailija
46/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tipuin taloudellisesti monta rappusta alas avioeron myötä. Puoli vuotta meni, että sain karsittua tarpeettomat tavarat ja vaatteet, niillä kirppistuloilla ostettiin ruokaa.

Edelleen, tänä päivänä, käyn kodin jokaisen tavaran läpi 2 x vuodessa ja tarpeettomat lähtee kirppikselle. Ostan hyvin satunnaisesti, siis ehkä 2 x vuodessa jotain itselleni.

Nyt sain 20 e lahjakortin, kun olen vastannut nettikyselyihin, ostan sukkia. Kaikki sukkani on parsittu moneen kertaan.

Viikkosiivouksen menee aikaa n 30 min.

Tosin eilen pesin ikkunat.

Vierailija
47/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli myös normikäytäntö 50 vuotta sitten. Vain sillä erotuksella, että heitin kaikki rojut, vaatteet ym. vaatekomeroon. Tuleva mieheni oli ainoa, joka aloitti siivoamisen 😆

Vierailija
48/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaa vaadikkaan AINA siivoomaan, ei vaadi hirveitä uhrauksia pitääkseen kodin siistinä,ei se tarkoita,että on luuturätin kanssa päivät pääksytysten.

Miksi pitäisi elää just kuten sinä? Miksei saa olla hieman sotkuinen koti, etenkin kun se ei ole sinun kotisi?Tosissaanko sinua haittaa jonkun anonyymin ei-täydellinen olohuone?

Menikö tunteisiin? Olenko väittänyt moista? Miks se mua häiritsis,ei mun tarvii siell asua? Kyseenalaistin vaan sen ettei tarvisekkaan A I N A jynssätä ja helpolla pääsee kun ei päästä ryöstäytymään rytökämpäksi! Mut mukavaa kevättä vaan sinnekki,paistaa se aurinko ......kasaankin.

Vierailija
49/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siistiä. Vaatii noin puolen tunnin panostuksen/päivä. Joku päivä ei tarvi tehdä oikein mitään, joskus vähän enemmän.

Meillä asuu äiti ja kolme 6-15v lasta. On sovittu, että tavaroita ei jätetä lojumaan. Jokainen korjaa jälkensä. Jos ei korjaa, mä kerään tavarat ja nostan kasan ko. lapsen huoneen lattialle ja sanon "laitapa paikoilleen". Ja ne tavarat menee paikoilleen.

Muutoin järjestön tavarat käytön jälkeen paikoilleen. En lykkää tavaraa käsistäni jonnekin, vaan oikealle paikalle. Tavaroilla on paikat. Toisaalta olen valinnut usein esillä olevat tavarat niin, ettei ne häiritse. Esim. kasvien sumutepullo on kaunis ja sopii olohuoneen sisustukseen, joten ei haittaa, että se jääkin viherkasvin viereen. Jos pullo olisi ruma, niin haittaisi. Seuraavaksi aion hankkia kauniin pullon keittiöön yleispesuaineelle. Silloin keittiön taso näyttää harmoniselta, vaikka suihkepullo olisikin siinä (verrattuna esim. Tolu suihkeeseen). Sama koskee esim. kaakaopurkkia. Huomasin, että lapsilta jäi se usein tasolle. Näytti rumalta. Nalkutin siitä, jäi silti. Ostin kaakaolle ison kauniin purkin, joka saa jäädä tasolle. Ongelma ratkaistu. Tällaisia ratkaisuja meillä on paljon. Kylppärissä on puutarjottimen päällä asetelma tuikkukynttilöistä, viherkasvista ja pienestä sävyihin sopivasta kupista. Sinne kuppiin teinityttö pudottaa nykyään käsistään koruja tms suihkuun mennessään. Aiemmin ne pyöri tasoilla ja tippui ja meni hukkaan.

Meillä 6v levittää lelujaan omaan huoneeseen. Olkkarissa voi esim. lautapelejä pelata, mutta ne kerätään sitten pois. En mä mitään legoleikkejä hyväksy muualla kuin omassa huoneessa. Siellä ne saa olla levällään kyllä. Mutta ei joku perheenjäsen voi vallata yhteistä tilaa itselleen siten, että sitä ei muut voi käyttää. Jos leikit olisi ok olkkarissa, me muut ei voitais kävellä, istua, venytellä, löhötä jne siellä. En siis ymmärrä, miksi olisi outoa se, että lasten leikit pysyy heidän huoneissaan. Meillä eletään tosi lapsikeskeistä elämää, mutta tuossa menee raja.

Vierailija
50/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan ihan kympillä. Ei kodin tarvitse olla steriili kuin leikkaussali. Siinä on vissi ero onko sotkuista vai vähän sen näköistä että siellä elää ihmisiä.

Vierailija
51/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan ihan kympillä. Ei kodin tarvitse olla steriili kuin leikkaussali. Siinä on vissi ero onko sotkuista vai vähän sen näköistä että siellä elää ihmisiä.

Miks vedetään ääripää? Ettekö ymmärrä lukemaanne? Kuka on väittänyt että kodin pitää olla kuin leikkaussali? Ei kukaan.

Vierailija
52/53 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kotiäitinä tein sen virheen että siivosin niin että lattialta olisi voinut syödä. Senkin ajan olisin voinut leikkiä lapsen kanssa. Onneksi isänsä vei joka päivä töitten jälkeen ulkoilemaan.

Vierailija
53/53 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siistiä neljästä lapsesta huolimatta parista syystä. Ensinnäkin tavaraa ei ole liikaa ja kaikelle on oma paikkansa. Sotkut siivotaan sitä mukaa kun niitä syntyy ja joka toinen viikko tehdään perusteellisempi siivous. Paitsi että puhtaus luo kodikkuutta ja rauhaa, koti on iso taloudellinen sijoitus, jonka arvo säilyy paremmin, kun kotia hoitaa.

En ymmärrä ihmisiä, jotka esim. rakentavat unelmakämpän ja sinne vimpan päälle keittiön, joka näyttää kahden vuoden jälkeen ihan karsealta, kun kaikki paikat on pinttyneitä ja nuhjuisia siivoamattomuuden takia.