Miksi sotkuista kotia pidetään normaalina?
Ja jos jollain on järjestyksessä oleva, jopa vähätavarainen koti, se on jotain kummallista, nipottamista ja siivousfriikkeyttä, henkilöllä ei varmasti ole muuta elämää ja lapsetkin pakotetaan elämään kuin museossa.
Kommentit (53)
Mutta näinhän se on. Luonteeltaan lapset sotkevat aina tonne teini-iän ohi. Ja ripustelevat piirustuksia ja julisteita seinille.
En tajua minäkään. Tykkään siististä kodista ja se pysyy yksinkertaisesti ja helposti sellaisena vie mennessäs-tuo tullessas -konstilla tavarat paikoilleen. En ole mikään siivousfriikki, en esim imuroi kuin kerran viikossa mutta ihmiset aina ihmettelevät kun kotonani on niin siistiä. Ja niin kyllä kieltämättä onkin verrattuna heidän koteihinsa, mutta en kuitenkaan kiertele siellä päivittelemässä kuinka sotkuista heillä on.
Ei se vaadi mitään tunteja päivässä pitää paikat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua minäkään. Tykkään siististä kodista ja se pysyy yksinkertaisesti ja helposti sellaisena vie mennessäs-tuo tullessas -konstilla tavarat paikoilleen. En ole mikään siivousfriikki, en esim imuroi kuin kerran viikossa mutta ihmiset aina ihmettelevät kun kotonani on niin siistiä. Ja niin kyllä kieltämättä onkin verrattuna heidän koteihinsa, mutta en kuitenkaan kiertele siellä päivittelemässä kuinka sotkuista heillä on.
Niillä sotkevilla ihmisillä on erilainen mindset. Itse en jaksa siivoilla koko ajan, kun se jotenkin keskeyttää ajatukseni/miellyttävät puuhat ja tuntuu mukavammalta siivota sitten urakassa.
Useamman kerran olen mennyt tinder treffeille (panollle) parikymppisten tyttöjen luo.
Ovella kärynnyt kissan/koiran pissa, kämppää ei siivottu varmaan kuukausiin, yms yms. En ole mikään siivousnatsi, sotkuista voi olla mutta nämä oli jo ihan törkyä.
Tytöt itse kuitenkin viimeisen päälle meikattuja ja pukeutuneita. Ilmeisesti kodinhoito ei ole nykynaisten juttu.
Jokaisella kerralla kun vastaanotto on ollut tämä, olen kahvit juonut ja liuennut paikalta..
Ukko35 kirjoitti:
Useamman kerran olen mennyt tinder treffeille (panollle) parikymppisten tyttöjen luo.
Ovella kärynnyt kissan/koiran pissa, kämppää ei siivottu varmaan kuukausiin, yms yms. En ole mikään siivousnatsi, sotkuista voi olla mutta nämä oli jo ihan törkyä.
Tytöt itse kuitenkin viimeisen päälle meikattuja ja pukeutuneita. Ilmeisesti kodinhoito ei ole nykynaisten juttu.
Jokaisella kerralla kun vastaanotto on ollut tämä, olen kahvit juonut ja liuennut paikalta..
Miksi et kutsu tyttöjä siistiin kotiisi?
Minäkään en ymmärrä. Minä viem aina tavarat paikalleen saman tien. Imuroin kerranviikossa. Aina joku jaksaa ihmetellä liikaa siisteyttä.
Eikä pidetä. Normaalina pidetään sellaista, jossa on perussiistiä, mutta elämisen jälki näkyy. Se ei ole normaalia, että jos pienen lapsen olemassaoloa ei näy missään lastenhuoneen ulkopuolella kuin korkeintaan kuvana hyllyssä. Harrastusvälineet eteisessä siististi on ok. Leluja lattialla on ok - en tarkoita että siinä on niin paljon, että tarttee raivaustraktorin, vaan että saa nyt leikkiä ja olla muun perheen kanssa samalla. Jotain lehtiä pöydällä pinossa on ok eikä se ole sotkua, jos joku kahvikuppi on tilapäisesti tiskipöydällä odonttamassa, että tiskikone tyhjennetään ja täytetään taas.
Meillä ei ole siistiä, mutta ei meillä nyt niin erityisen sotkuistakaan ole. Olohuoneen pyödällä on jotain lehtiä ja mun jumppapallo on siellä lattialla. Keittiössä näkyy vielä aamupalan jäljet, juon tässä kahvit ja menen kohta siivoamaan keittiön kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä sotkevilla ihmisillä on erilainen mindset. Itse en jaksa siivoilla koko ajan, kun se jotenkin keskeyttää ajatukseni/miellyttävät puuhat ja tuntuu mukavammalta siivota sitten urakassa.
Voi olla, kun kaikki ollaan erilaisia :) Minulla tuo tavaroiden paikoilleen pistäminen menee ihan automaatiolla eikä sotke ajatuksia, vaan pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä. Minä viem aina tavarat paikalleen saman tien. Imuroin kerranviikossa. Aina joku jaksaa ihmetellä liikaa siisteyttä.
Niin minäkin vien tavarat paikoilleen, mutta kun neljä muuta perheenjäsentä ei teekään niin! En todellakaan vietä elämääni muiden sotkuja siivoten! Joten eletään sitten sotkussa...
Hyvä että jotkut jaksavat siivota joka viikko. Mua ei kiinnosta siivota.
Justhan tässä kaikki yrittää todistaa, että kaikilla kavereilla on sotkuista ja heillä siistiä, niin eikös se sotku oo just se normaalimpi olotila.
Jotkut siivoo vasta kun viranomainen tai vuokranantaja puuttuu asiaan....voi että häpeisin silmät päästäni.
Kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä asiat täytyy priorisoida ja siivous tulee vikana. Sitten kun lapset on ruokittu, läksyissä autettu, harrastuksissa kuskattu, koira ulkoilutettu, kaupassa käyty ja omat työasiat kotona tehty (olen ope, joten kotona riittää tuntisuunnitelmaa, kokeiden tarkistusta, wilmaviestintää) on aika mennä nukkumaan, että jaksaa.
Perusarjessa hoidetaan ihan pakolliset kuten tiskit ja keittiö ylipäätään, muut jäävät odottamaan aikoja parempia. Joskus sellainen hetki tulee viikonloppuna, joskus seuraavana viikonloppuna. Se voisi olla just nyt, mutta koska muut meillä nukkuvat, en ala imuroimaan, vaikka tarvetta olisi.
Ukko35 kirjoitti:
Tämä taitaa olla se normikäytäntö nykyään nuorten keskuudessa. Mun siskon tyttö (23v) on todella viimeisen päälle huoliteltu ja meikattu, mutta asuntonsa on ihan sekaisin. Vaatteet lojuu pitkin lattioita ja pesemättömiä tiskejä ja vessan siisteys....No, ei ole siisteyttä. Mun miehen tyttö (22v) asuu kissanpaskan ja kusen keskellä. Ja kaikki vaatteet lattialla. Ilmeisesti ostaa aina uuden rätin päälleen Henkkamaukasta kun muita ei jaksa pestä. Ja molempien vanhemmat ovat ihan tavallisia ja normaaleja ihmisiä, joiden koti on siisti ja aika kova kuri on tytöillä ollut kotona asuessaan. En vaan jaksa ymmärtää.
Ei sotkuista kotia pidetä normaalina. Miksiköhän kaikenlaisia kuvitelmia pidetään normaalina?
Vierailija kirjoitti:
Kolmen lapsen työssäkäyvänä äitinä asiat täytyy priorisoida ja siivous tulee vikana. Sitten kun lapset on ruokittu, läksyissä autettu, harrastuksissa kuskattu, koira ulkoilutettu, kaupassa käyty ja omat työasiat kotona tehty (olen ope, joten kotona riittää tuntisuunnitelmaa, kokeiden tarkistusta, wilmaviestintää) on aika mennä nukkumaan, että jaksaa.
Perusarjessa hoidetaan ihan pakolliset kuten tiskit ja keittiö ylipäätään, muut jäävät odottamaan aikoja parempia. Joskus sellainen hetki tulee viikonloppuna, joskus seuraavana viikonloppuna. Se voisi olla just nyt, mutta koska muut meillä nukkuvat, en ala imuroimaan, vaikka tarvetta olisi.
Huh, sun arki kuulostaa aivan uskomattoman rassaavalta. En jaksaisi tuollaista päivääkään. Nostan hattua!
Vierailija kirjoitti:
Mutta näinhän se on. Luonteeltaan lapset sotkevat aina tonne teini-iän ohi. Ja ripustelevat piirustuksia ja julisteita seinille.
Siskoni lapsi on opetettu laittamaan tavarat sinne mistä ne on otettu. Hän on ollut taaperosta asti sellainen. En kyllä ymmärrä miten julisteet tai piirustukset seinällä olisivat sotkemista tai mitenkään tiellä...
Tuo, että nuoret tytöt eivät siivoa johtuu siitä, että nämä ovat monet sitä ikäpolvea, että kotona ei ole tarvinnut tehdä mitään tai ei edes anneta auttaa, kun ovat tiellä tai sotkevat lisää. Sitten huokaillaan, kun eivät yhtäkkiä alakaan oppia itsestään.
Menee vähän aiheesta ohi, mutta yhdellä tuttavalla on aina siisti ja puhdas koti. Mutta minäpä poikkesin heillä tässä yhtenä päivänä varoittamatta ja yllättäen. Olipas hirveä siivo! Talo oli kuin pommituksen jäljiltä. Eli ns. siisteys olikin silmänlumetta vieraita varten.
En mä ainakaan jaksa aina siivota