Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä täysin normaalia olla reagoimatta whatsapp/tekstiviestiin? (Ov)

Vierailija
21.04.2018 |

Siis jos viesti sisältää kysymyksen niin yleensä siihen vastataan jossain kohtaa, ehkä viiveelläkin. Mutta kyse siis ihan vaan toteamuksesta/infoamisesta ilman kysymystä niin onko teistä ihan ok, ettei sellaiseen viestiin vastata mitään? Minusta se on vaan epäkohteliasta ja välillä tulee mieleen, että miksi edes vaivaudun viestiä laittamaan jos siihen ei mitenkään reagoida.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän usein vastaamatta yhdelle tyypille, kun kyselee mua ties minne mukaansa harva se päivä. En jaksa keksiä tekosyitä sanoa ei silloin kun ei vaan huvita. On epäkohteliasta olla vastaamatta toki, mutten koe että pelkkä "ei" olisi sen kohteliaampi vastaus ja aiheuttaa usein vain rasittavia lisäkysymyksiä ("miksi ei?" "entä myöhemmin/huomenna/kahden viikon päästä?"). Emmä aina jaksa enkä ole tilivelvollinen tekemisistäni kenellekään.

Usein käy myös niin, että lukaisen tulleen viestin ja olen kieltäytymässä muutenkin, mutten siinä hetkessä ehdi vastata ja sitten se vaan unohtuu.

Miksi et blokkaa? Onko tämä ystäväsi, vai joku puolituttu? Ei kai kukaan puolituttu pyydä mukaansa harva se päivä? Oudolta kuulostaa. Oletko itse hoitanut tilanteen oikein?

Vierailija
62/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen: Te jotka ette vastaa jonkun viesteihin, koska koette niiden olevan turhia- miksi koette olevanne jotenkin muiden ihmisten yläpuolella? Miksi kukaan lähettäisi turhaa viestiä? Jos joku viestittää jotain, eikö se normaalisti tarkoita sitä, että hänellä on sinulle jotain asiaa? En nyt tarkoita mitään turhien linkkien tai videoiden jakoa, jos joku sellaisia jakaa fbssä viestissä tai Messengerissä.

Pitääkö meidän kaikkien nyt kuitata, että olemme lukeneet viestisi?

Mikä kiusaaja säkin olet? Painu kävelylle ulos, jos olet noin huonolla tuulella. En ole pyytänyt mitään kuittauksia keneltäkään. En myöskään viestittele veemäisille ihmisille, joten sun ei tarvitse huolehtia.

Onneksi itse et vaikuta yhtään veemäiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, yleensä, jos toinen kertoo vaikka kuulumisia, on hyvä kommentoida. Se osoittaa kiinnostusta kaverin asioista. Minulla on yksi tuttu, joka ei vaivaudu vastaamaan viesteihin kunnolla. Olen tässä miettinyt, että pitäisikö lopettaa yhteydenpito, koska hän vaikuttaa välinpitämättömältä. Tulee väkisinkin sellainen olo, että haluaako toinen olla tekemisissä.

Näin minäkin ajattelen. Tässä ei kuitenkaan nyt haettu kommentointia saatuun viestiin vaan kuittausta tyyliin peukku tai "ok". En ymmärrä ihmisiä, joille se peukku tai "ok" tarkoittaa kommentointia kaverin kuulumisiin. Mutta joillekin se ilmeisesti on elintärkeä asia. Paljon tärkeämpi kuin kommentoida jotain järkevää. 

Vierailija
64/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus reagoin, joskus ihan suoraan sanottuna unohdan. Esim. ne viestit satojen synttäriviestien joukossa, kun joku vanha luokkakaveri muistaa päivän kunniaksi kysyä mitä kuuluu. Ehkä ihan oikeasti surkein päivä kysellä kuulumisia, kun viestejä tulee muiltakin ja luultavasti olen tekemässä jotain.

Vierailija
65/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi vastata heti. En sitä odotakaan. Eikä tarvi pidempään jatkunutta keskustelua loputtomiin kohteliaisuuksilla jatkaa. Ei ole kyse siitäkään. Mutta jos laitan ensimmäisen viestin/lisäinfoa aiemmin keskustellusta aiheesta niin odotan kyllä jonkinlaista reagointia ja jos sitä ei tule, tulee MINULLE vaikutelma siitä, etten ole edes sen "ok:n" tai peukun arvoinen ja siitä, että toinen on väliinpitämätön ja epäkohtelias. Ja en ole teini ollenkaan. Minusta tällainen epäkohteliaisuus korostuu nimenomaan nuoremmissa ikäpolvissa, vaikka omassa ikäluokassanikin (35+) tätä tapahtuu. Ei ole muista ihmisistä niin väliä. Ymmärrän, että kaikki on nykyään niin kiireisiä, että mitään ei ehdi, mutta se yks peukku vie 2 sekuntia. Kiitos kommenteista kuitenkin. Vaikuttaa siltä, että joissakin piireissä väliinpitämättömyys on ihan normaalia.

Ap

Ei vaan sinä olet nipottaja. Väität, että sinua kohdellaan välinpitämättömästi ja epäkohteliaasti, jos jokaista viestiäsi ei vähintäänkin peukuteta, mutta mieluummin pitäisi vastata pitemmänkin kaavan mukaan, jotta kokisit olosi arostetuksi. Kuten edellä on kirjoitettu, whastapp kyllä näyttää viestin luetuksi eli kuittaus on automaattinen. Näet, että loppuhihkaisusi on luettu. Jos viestisi ei ole ollut sellainen, että se vaatii vastausta, niin tuon pitäisi riittää normaalille ihmiselle, joka ei keksi loukkaantumisen aiheita jokaisesta pikkuasiasta. 

Vierailija
66/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon sanonut kaikille, että en yksinkertaisesti ehdi/jaksa/muista lukea viestejä saati vastata niihin ja että mulle pitää soittaa, jos asia on tärkeä tai haluaa nopean vastauksen. Ihan hyvin toimii näin, en jaksa ottaa paineita siitä että pitäis kokoajan päivystää ja näpytellä, meneehän siihen jo aikaakin. Varsinkaan mitään huvin vuoksi viestittelyä en jaksa, kuulumiset ja hauskat sattumuksetkin on kivempi vaihtaa puhelimitse, mieluiten toki kasvotusten.

Vierailija
67/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että joillekin ihmisille se lukematta jättäminen on peli. Tai se, että ei vastaa. Kuvittelee olevansa joku erikoinen, ja saa kiksejä siitä että sorsii muita. Näin se vaan menee. 

Vierailija
68/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tekstaaja on puolituttu, joka käy sairauden aikana haukkumassa sairaslomalaisen siskoni asunnon sotkuutta, laittamatta tikkua ristiin sen siivouksen tiimoilta?

Hän kuulemma jatkoi pommitusta, kun ei saanut paluuviestiä. Kertoi miten systeri "paranisi" jos siivoaisi hänen ehdottamallaan tavalla. Joku konmarijuttu? Lopuksi vieras kuulemma haukkui tekstarilla  siskon epäkohteliaaksi kun ei sisko ei vastannut - eikä  toiminut määrätyllä tavalla. Ja kai "parantunut" voi hyvät hyssyt.a. Missä tällaisia ihmisiä sikiää?

En vastaisi. Tosin kuulin vain siskon kertoman puolen asiaa.

Vierailija
69/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen: Te jotka ette vastaa jonkun viesteihin, koska koette niiden olevan turhia- miksi koette olevanne jotenkin muiden ihmisten yläpuolella? Miksi kukaan lähettäisi turhaa viestiä? Jos joku viestittää jotain, eikö se normaalisti tarkoita sitä, että hänellä on sinulle jotain asiaa? En nyt tarkoita mitään turhien linkkien tai videoiden jakoa, jos joku sellaisia jakaa fbssä viestissä tai Messengerissä.

Kyllä monet lähettävät nykyään turhia viestejä. Ne ovat vähän kuin statuspäivityksiä. Eivät liity mitenkään vastaanottajaan, eivät sisällä mitään erityistä, johon haluttaisiin erityistä kommentointia. Mutta silti vaaditaan, että pitää peukuttaa ja tykätä ja kuitata. Reagoitko jokaisen tuttavasi FB-statuspäivitykseenkin? Koska sen tasoisia viestejä monet nykyään lähettävät. Ap taitaa siis olla tällainen, joka haluaa kerätä "tykkäyksiä" myös turhiin viesteihin, koska itsekin myöntää, etteivät ne välttämättä vaadi vastausta vaan vain peukutuksen. 

Vierailija
70/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku laittaa viestin tyyliin "pääsen töistä klo 16" mitä siihen pitäs vastata. "Aha"?

No jos se on toiselle tärkeää tietoa syystä x niin laittaisin kyllä itse vastaukseksi joko "ok" tai peukun ihan vain viestiäkseni, että asia pantu merkille, kiitos tiedosta -tyyliin.

Eikö lukukuittaus jo kerro että asia on huomioitu?

Eli mielestäsi ihmiselle ei pidä vastata, vaan pelkkä lukukuittaus kertoo sen että asia on huomioitu? Aika kylmää. Entä jos viestiin liittyy kysymys? Et vaivaudu vastaamaan siihenkään?

Ok

:)

:) :)

Vierailija
71/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millaisella viiveellä niihin viesteihin vielä voi vastata ilman, että viestin lähettäjä loukkaantuu?

Minulla kun ei ole viestiääniä päällä puhelimessa enkä aina edes kuljeta puhelinta mukana. Esim. golfkierroksella, joka kestää hyvinkin 5 tuntia. Kotonakin puhelin on usein toisessa päässä taloa kuin minä ja etsin sen käsiini vasta, kun minulle tarve soittaa jollekin.

Mullakin on usein känny hiljaisella, enkä heti huomaa viestejä. Jos huomaan jonkin viestin vasta myöhään illalla ennen nukkumaanmenoa, vastaan viestiin vasta aamulla. Omasta mielestä kohteliasta ei ole pommittaa viesteillä yömyöhään, eli siksi odotan aamuun. Mutta ap:n kaltaisille tämä taas olisi sitten varmaankin epäkohteliasta huomiotta jättämistä, kun vastaa liian pitkän aikavälin päästä.

Vierailija
72/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että ihmisten välinen kommunikointi on kokenut inflaation nykyisten viestintävälineiden vuoksi. Olen jo vanha kalkkis ja elänyt nuoruuteni aikana, jolloin kirjoitettiin kuulakärkikynällä paperille kirjeitä. Jos sellaisen saadessaan olisi vastannut kirjoittamalla kirjeen, jossa lukee vain OK, sitä olisi pidetty erittäin epäkohteliaana. Suorastaan v**tuiluna. Nykyisin on kohteliasta, kun vastaa saamaansa viestiin OK. 

Ymmärrän sen, että joissain tilanteissa on hyvä vastata OK, jos viestin lähettäjä ei muulla tavoin saa selville, että vastaanottaja on lukenut viestin. Esimerkiksi jos ystäväni lähettää tekstiviestin ja kertoo myöhästyneensä bussista ja arvioi myöhästyvänsä puoli tuntia sovitusta tapaamisajasta. Silloin kuittaan OK, jotta hän tietää, että olen saanut hänen viestinsä. Jos taas hän laittaa viestinsä mulle vaikkapa Messengerissä, mielestäni ei tarvita tuota OK:ta, koska hän näkee heti, kun olen lukenut hänen viestinsä. Voin toki vastata, jos on jotain muuta vastattavaa kuten esim "OK, menen sillä aikaa käymään apteekissa ja kirjakaupassa". Tällöin toinen tietää, että jos en hänen saapuessaan olekaan sovitussa paikassa, olen hoitamassa muita asioita ja tulen paikalle apteekissa ja kirjakaupassa käynnin jälkeen. 

Vierailija
73/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö meidän kaikkien nyt kuitata, että olemme lukeneet viestisi?

Mikä kiusaaja säkin olet? Painu kävelylle ulos, jos olet noin huonolla tuulella. En ole pyytänyt mitään kuittauksia keneltäkään. En myöskään viestittele veemäisille ihmisille, joten sun ei tarvitse huolehtia.

Eli nytkö sitten pitääkin kuitata vain silloin, jos kuittausta tai vastausta erikseen pyydetään?

Vierailija
74/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää olla hyppyytettävissä turhien ja turhaakin turhempien viestien voimalla.

Vierailija
75/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet lähettävät nykyään turhia viestejä. Ne ovat vähän kuin statuspäivityksiä. Eivät liity mitenkään vastaanottajaan, eivät sisällä mitään erityistä, johon haluttaisiin erityistä kommentointia. Mutta silti vaaditaan, että pitää peukuttaa ja tykätä ja kuitata. Reagoitko jokaisen tuttavasi FB-statuspäivitykseenkin? Koska sen tasoisia viestejä monet nykyään lähettävät. Ap taitaa siis olla tällainen, joka haluaa kerätä "tykkäyksiä" myös turhiin viesteihin, koska itsekin myöntää, etteivät ne välttämättä vaadi vastausta vaan vain peukutuksen. 

Minusta tuntuu, että ihmiset kokevat esimerkiksi Facebookin olevan nykyisin liian julkinen kanava, kun monella on kaikki sukulaiset ja työkaveritkin siellä. Niitä samoja juttuja, joita ennen julkaistiin statuspäivityksinä, spämmätään nyt suoraviesteinä eri kavereille tai kaveriporukoiden keskusteluryhmiin. Tämä on ikävää, koska vastaanottajien on vaikeampaa kontrolloida sitä millaisia viestejä haluavat vastaanottaa.

Minä esimerkiksi haluaisin vastaanottaa "Ehditkö nähdä perjantai-iltana?" tyylisiä viestejä, mutta en mitään "Söinpäs hyvän aamiaisen :)" tyylisiä viestejä, joissa sitten liitteenä kuva aamiaispöydästä. Ennen aamiaisviestit oli Facebookissa ja pystyin ohittamaan ne, nyt ne tunkevat Whats App -kanavaan noiden asiallisten viestien joukkoon, joissa esimerkiksi pyritään järjestämään tapaamisia tai sopimaan asioista.

Vierailija
76/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku laittaa viestin tyyliin "pääsen töistä klo 16" mitä siihen pitäs vastata. "Aha"?

No jos se on toiselle tärkeää tietoa syystä x niin laittaisin kyllä itse vastaukseksi joko "ok" tai peukun ihan vain viestiäkseni, että asia pantu merkille, kiitos tiedosta -tyyliin.

Eli mielestäsi ihmiselle ei pidä vastata, vaan pelkkä lukukuittaus kertoo sen että asia on huomioitu? Aika kylmää. Entä jos viestiin liittyy kysymys? Et vaivaudu vastaamaan siihenkään?

Ok

Mukavaa loppupäivää! :-)

Vierailija
77/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ettei minulla ole kavereita enkä kuulu mihinkään ryhmiin kun viestittelystä on tehty noin vaikeaa. 

Vierailija
78/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei olisi aiemmin tullut mieleenkään, että joitain turhanpäiväisiä jorinoita naputeltaisiin silloin-kalliisiin-tekstiviesteihin tai lähetettäisiin vaikkapa kirjeenä.

Vierailija
79/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok

Mukavaa loppupäivää! :-)

Ok

Vierailija
80/85 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että ihmiset kokevat esimerkiksi Facebookin olevan nykyisin liian julkinen kanava, kun monella on kaikki sukulaiset ja työkaveritkin siellä. Niitä samoja juttuja, joita ennen julkaistiin statuspäivityksinä, spämmätään nyt suoraviesteinä eri kavereille tai kaveriporukoiden keskusteluryhmiin. Tämä on ikävää, koska vastaanottajien on vaikeampaa kontrolloida sitä millaisia viestejä haluavat vastaanottaa.

Minä esimerkiksi haluaisin vastaanottaa "Ehditkö nähdä perjantai-iltana?" tyylisiä viestejä, mutta en mitään "Söinpäs hyvän aamiaisen :)" tyylisiä viestejä, joissa sitten liitteenä kuva aamiaispöydästä. Ennen aamiaisviestit oli Facebookissa ja pystyin ohittamaan ne, nyt ne tunkevat Whats App -kanavaan noiden asiallisten viestien joukkoon, joissa esimerkiksi pyritään järjestämään tapaamisia tai sopimaan asioista.

Ongelma on, että joillain ihmisillä tuntuu olevan tarve nonstoppina kertoa kaikesta, mitä heidän elämässään tapahtuu. Ei ennenkään soitettu kaverille jokaisesta asiasta, mitä päivän mittaan tapahtui. Kuulumisia vaihdettiin sitten, kun joko soitettiin tai tavattiin ja samalla kerralla kerrottiin kaikki edellisen soiton/tapaamisen jälkeen tapahtuneet merkitykselliset asiat. Nykyisin tilanne voi olla tämä:

Maija (klo 9:30): Söinpäs hyvän aamiaisen :) *kuva*

Kaija (klo 9:45): Näyttää hyvältä.

Maija (klo 10:30): Oi voi, Nico-Petteri kaatui pyörällä.

Kaija (klo 10:35): Voi kurja.

Maija (klo 11:00): Ollaan päivystyksessä.

Kaija (klo 11:15): Ok

Maija (klo 11:45): Nyt menossa röntgeniin.

Kaija (klo 11:50): Ok

Maija (klo 12:15): Ei ollut luita poikki.

Kaija (klo 12:30): Ok

Maija (klo 13:00): Ollaan kotona, ei ollut mitään vakavaa.

Kaija (klo 13:10): Hyvä juttu. 

Maija (klo 15:00): Ompa pojalla komea mustelma *kuva*

Kaija (klo 15:05): No niin on.

Maija (klo 15:10): Kovasti on kipeä.

Kaija (klo 15:15): Varmasti

Maija (klo15:30): Nyt me lähdetään mummolaan.

Kaija (klo 16:00) Ok.

Maija voisi kertoa koko episodin soittamalla mummolareissun jälkeen Kaijalle tai vaikka vasta sitten, kun tapaa Kaijan seuraavan kerran. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi