Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö 19-vuotiaan muuttamaan omilleen?

Vierailija
21.04.2018 |

Niin.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä amatööri-ilta täällä on tänään? Niin heikkoja provoaminen, että ihan säälittää.

Etkö muka saanut memoa?

Vierailija
22/44 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu elämäntilanteesta. Enhän mä voisi esteenä olla, mutta suosittelisin asuvan meidän luona vielä opiskeluajan.. ja ehkä senkin ajan, että kerkee töistä vähän säästöjä kerätä. Oma kämppä ei ole mikään halpa perustettava.

Aika monia vaan alkaa ahdistaa, jos pitää parikymppisenä tai kovin pitkälle yli 20-vuotiaaksi asua vanhempien kanssa. Sitä haluaa rakentaa oman elämänsä ja mennä ja tulla kuten itse haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin pakkaamaan.

Vierailija
24/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin tuon ikäisenä ulkomaille.

Vierailija
25/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän keskimmäinen muutti pois 19 vuotiaana. Oli ammatti ja vakituinen työkin jos siinä vaiheessa.

Vierailija
26/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin pois jo yläasteen jälkeen, opiskelija-asuntoon mutta kuitenkin. Juhlapäivinä kävin ja käyn vanhempia katsomassa.

Vierailija
27/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuten joku jo aiemmin sanoi, Etelä-Euroopassa asutaan kotona aina kolmekymppiseksi asti. Eli kulttuurillisia juttuja, ei absoluuttisia totuuksia, mikä on hyväksi.

Mutta lain mukaanhan täysivaltainen 18-vuotias pitää päästää muuttamaan omilleen.

Vierailija
28/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni muutti 18-vuotiaana. Asumme jopa eri maissa! Tyttö asui yksin 22-vuotiaaksi, kunnes muutti yhteen saman ikäisen poikakaverin kanssa. Nyt olleet yhdessä 5 vuotta ja ostaneet oman asunnon. Hyvät työpaikat kummallakin, elämä hyvin.

Muuttaessaan tyttö ei osannut edes laittaa ruokaa. Nyt loistava kokki ja tekee hyvää ruokaa! Itsenäinen ja reipas eteenpäin pyrkivä tyttö ollut aina.

Vierailija
29/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on maailman sivu muutettu paljon nuorempanakin.

Vierailija
30/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni muutti 18v. On kaivannut paljon tukea, apuja ja neuvoja, mutta pärjää kyllä. Anna lapselle juuret ja siivet.

Vierailija
31/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein odotan sitä, ja tuo ikä olisi minusta sopiva, lukion tai ammattikoulun jälkeen.

Vierailija
32/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kysymystä. Tuon ikäinen päättää itse.

Vierailija
33/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä aloittaja itse muutti?

Meillä täällä maalla on aivan tavallista, että 16-vuotiaat muuttavat pois kotoa lähtiessään opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Muutamat säälittävät luuserit jäävät kotinurkkiin, kun tarpeeksi läheltä ei löydy koulutuspaikkaa. Useimmat aloittavat "oman elämän" koulun asuntolassa, jossa on valvoja, mutta ... moni muistelee villiä asuntolaelämää vielä vanhainkodissa.

Monia kalvaa koti-ikävä niin että itku tulee, mutta se on elämää. 

Vierailija
34/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu elämäntilanteesta. Enhän mä voisi esteenä olla, mutta suosittelisin asuvan meidän luona vielä opiskeluajan.. ja ehkä senkin ajan, että kerkee töistä vähän säästöjä kerätä. Oma kämppä ei ole mikään halpa perustettava.

Aika monia vaan alkaa ahdistaa, jos pitää parikymppisenä tai kovin pitkälle yli 20-vuotiaaksi asua vanhempien kanssa. Sitä haluaa rakentaa oman elämänsä ja mennä ja tulla kuten itse haluaa.

Meidän lapsi on 17, ja toinen jalka jo ulkona kotoa, toisen saa siirtää täysi-ikäisenä, kun saa tehdä omat vuokrasopimuksensa jne. Tyyppinä on sellainen että tulee kyllä pärjäämään. Näin äitinä muakin ahdistaisi ajatus, että jälkikasvu pyörisi mamman nurkissa vielä 25-vuotiaana, ohjattaisiin jo aiemmin lempeästi omaan elämään, jos ei itse ymmärtäisi irroittautua. Asunnon saa isovanhemmilta, sieltä on hyvä aloittaa.

Vierailija
35/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on varsin tavallinen ikä muuttaa omilleen. Moni käy lukion vielä lapsuudenkodista käsin ja muuttaa sitten kauemmas opiskelemaan. Joten tottakai päästät tai mitäpä sinulla voi täysi-ikäisen ihmisen päätökseen olla edes sanottavana. Kannattaa miettiä onko sinulla liiallista holhousmentaliteettia, kun joudut asiaa miettimään ja muiden mielipiteitä kyselemään.

Vierailija
36/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v on varmasti kypsä asumaan omillaan. Naapurissa asuu vanhempiensa nurkissa 23v ja 21v ”pojat”, viikonloppuisin meno on kovaa, kun pojat kavereineen ajelevat vanhoilla autoillaan yötä myöten kilpaa. Molemmilla nuorilla miehillä myös tyttöystävät, jotka ilmeisesti ovat muuttaneet asumaan poikien luokse.

Talvella juttelin perheen äidin kanssa, joka hyväntuulisesti kuittasi perheen ruokakulujen nousseen, kun on tullut kaksi suuta lisää ruokittavaksii.

No kukin tyylillään, itse en olisi valmis elämättämmän aikuisia lapsia ja heidän kumppaneitaan. Olkoonkin vaikka kuinka vaikeaa työllistyminen.

Vierailija
37/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on nyt 12, ja todella yritän ja toivon, että saan opetettua hänelle itsenäisen elämisen perusteet 18 ikävuoteen mennessä. Ei silloin vielä muuttaa tarvitse, jos ei itse halua, mutta taidot pitäisi jo olla. Se on minusta paljon kiinni, opetanko kotityöt ja rahankäytön ja vaadinko niitä harjoittelemaan. Toki autan ja neuvon jos apua tarvitsee. Vielä muuton jälkeenkin sitten aikanaan.

Vierailija
38/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistani 4 on lähtenyt 18-vuotiaina, 1 lähti 20-vuotiaana ja loput 6 on vielä alaikäisiä, mutta eiköhän nekin seuraa vanhempien esimerkkiä ja lähde siinä 18-19-vuotiaina.

Vierailija
39/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha asiat vain mietityttää - millä vuokran maksaa ?!?

Vierailija
40/44 |
22.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha asiat vain mietityttää - millä vuokran maksaa ?!?

Asumistuki, toimeentulotuki, opintotuki, opintolaina, palkka. Jollakin noista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme