"Edellytämme suomenkielen taitoa"
Onko varaa edellyttää, jollei sitä osaa itsekään?
Kommentit (24)
So? Minä olen hakenut sellaista työpaikkaa, missä pitää osata auttavasti saksaa. Esimies eikä kukaan vanhoista työntekijöistä osannut ollenkaan. En saanut sitä, sillä paikan sai sellainen, joka osasi aika hyvin. Ei rekrytoijat tai esimiehet osaa läheskään aina samoja asioita, mitä työntekijöiltä vaaditaan. Ei minunkaan esimieheni hallitse kaikkia niitä asioita, mitä itse osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt vaikka kokki pyytää kiireessä tuomaan jotain on aika oleellista tuotko suolaa vai myrkkyä eikä osaatko kirjoittaa yhdyssanat yhteen. Ei sitä vaatimusta minkään rasismin takia ole sinne laitettu.
Miten ihmeessä yhdistit tähän rasismin?
Osa kokee, että tuolla yritetään rajata pois ulkomaalaisia.
Todellisuudessa Suomen virkamiespakkoruotsivaatimukset rajaavat pois ulkomaalaiset kaikista julkisista viroista. Nimittäin ulkomaalaisten on täysin realistista oppia suomen kieli, jota kuulee Suomessa päivittäin, mutta arjessa täysin turhan ja tarpeettoman ruotsin oppiminen on paljon hankalampi tehtävä ja käytännössä virkamiespakkoruotsi siis rajaa useimmat ulkomaalaiset pois julksista tehtävistä.
Eihän se virkamiesruotsin hyväksytty suorittaminen ole millään tavalla tekemisissä todellisen ruotsin kielen taidon kanssa.
Jotenkin ihmeellisesti siitä tuntuu pääsevän kaikki läpi vaikka ei osaisi yhtä lausetta ruotsiksi muodostaa saati sitten ymmärtää ruotsinkielistä puhetta edes alkeellisesti. Sitten kun ruotsia pitäisi osata puhua niin aletaan sönköttämään englantia ja etsitään kollegaa josko joku osaisi edes vähän ruotsia.
Näin meillä vuonna 2018 poljetaan ihan perus kansalaisoikeuksia kun lusmuilusta on tullut elämäntapa ja mitään ei voi enään vaatia keneltäkään.
Kaikki erikseen, suomen kielen taito.