lapsenne taidot, joita ihmettelette?
Siksi ihan laitoin tuollaisen kysymyksen, kun itsestä tuntuu oudolle kun meillä 2v3kk osaa aakkoset ja numerot osin, tunnistaa sanoja ja luettelee helposti kaikki aakkoset, myös ne vaikeat, osaa laskea viiteen, esim. montako sormea pystyssä jne.
Onko tuo miten epätavallista? Mites muilla?
Tuohon aiempaan vielä, lisäys, että tyttö myös " kirjoittaa" eli piirtää äärimmäisen tarkasti ja kuola valuen ja välillä saa aikaa kirjaimia jotka sitten hihkuu innoissaan meillekkin, yksi lempiharrastus on ristikoiden täyttö ja sudokut ;)
Kommentit (18)
pitaa kynaa kadessa aivan oikea oppisesti,eli peukku-etusormi-nojaa keskisormella.Lieko tama normaalia,en tieda,mutta itse kylla hammastyn joka kerta kun annan kynan pojalle ja han kayttaytyy kuin aika mies ja kirjoittelee sian saksaa paperille.
T;Peyton ja pieni kyna-nikkari.
Enkä lakkaa ihmettelemästä että miten nopeasti tuo kielellinen kehitys tulee. Siis kun 2v neuvolassa ei vielä puhunut paljon mitään ja nyt " kertoo tarinoita" ja siis vaikka mitä. Välillä ihmettelee, että mistä se edes on kuullut kaikkia sanoja!
Kuten ap:llä meillä on innostus aakkosiin ja numeroihin ollut jo pidempään. Eli viiteen asti osataan laskea. Just yks päivä hämmästytti mua kun kyläpaikassa oli helmitaulu niin alkoi siitä latoa helmiä toiseen reunaan ja laskea. Aika pitkälle pääsi tosiaan ilman virheitä.
Myös muistipelin pelaaminen tuntuu ihmeelliseltä kun lapsi muistaa enemmän kuin äiti =)
On osannut hypätä reilu vuoden vanhasta. Kiipeää pihalla köysitikkaita ylös ja viikko sitten oppi tekemään kuperkeikan. Muutenkin on motorisesti kehittynyt ja äitiä aina ihmetyttää (ja hirvittää) miten hyvin osaa kiivetä joka paikkaan. =)
laskee kymmeneen, ajaa 3-pyöräisellä, puhuu mahdottoman paljon pitkiäkin sanoja. useimmiten taivutusmuodot -ssä, -ssa jne menee oikein.
tekee kuperkeikan, seisoo yhdellä jalalla. näitä siis tehnyt jo ainakin jonkin aikaa, joitakin pidempäänkin. pitää kynää oikein (ainakin useimmiten)
oli 9,5kk kun lähti kävelemään, 1v juoksi. 1v kiipesi myös itse keinuun (rengaskeinu, n aikuisen polvenkorkeudella) 8kk, kiipesi liukumäkeen.
nimimuisti on aika hurja.... se on oikeastaan ainut mitä ihmettelen, en niinkään noita muita..
Hän on ollut kans erityisen kiinnostunut piirtämisestä, numeroista ja kirjaimista. Ei nyt ihan noin aikaisin aakkosia luetellut kuin ap:n tyttö, taisi olla 3v6kk paikkeilla kun tunnisti kirjaimet ja osasi lähes jokaisen kirjoittaa.
Numerot oppi 18:een vajaa 2 v iässä, perhepäivähoidossa heillä oli tapana laskea portaita kun tulivat 3. kerroksesta alas ja nopeastihan lapset oppivat asioita kun joka päivä toistetaan. Silloin se kyllä hämmästytti äitiä kovasti:)
Nyt joulun jälkeen, juuri 4 täytettyään, poitsu hämmästytti meidät alkamalla lukemaan. Ensin luultiin että tunnistaa sanoja näkömuistin avulla mutta kun autollessamme alkoi tavata paikkojen nimikylttejä, niin pakkohan se oli uskoa että osaa sanat hahmottaa. Me ei olla juurikaan opetettu mitään, vaan itse oivaltaen oppi tuon taidon, toki jos kysyy jotain niin kerrotaan. Nyt hänellä on kova hinku oppia tekstauskirjaimet sekä kirjoittaminen. Kauppalistaa kun teen niin hän tekee omaansa, aika hyvin lyhyet sanat jo sujuukin.
Omastani ihmettelen, miten kummassa 2-v osaa syödä puikoilla. Oppi n. 2v3kk ikäisenä ja nyt puolen vuoden päästä, jona aikana perhe on syönyt wokkiruokaa puikoilla n. 4 kertaa, lapsi ihan oikeasti syö puikoilla kätevämmin kuin minä!
Tosin Kiinassa tämä ei olisi ihme eikä mikään :)
poika osaa jo leikittää kissoja seisaaltaan kävellen ns. keppihiirellä eli kepin päässä naru jonka päässä leikkihiiri :).
osasi kirjaimet (ei aakkosluettelona) ja kirjoitti tietokoneella omia kirjeitään. Numerot osasi n.15 ja laskea kymmeneen. Nyt kun on 2,5-vuotias, osaa yli 20:een. Taivutusmuodot menevät myös aivan oikein ja tulee pitkiä lauseita. Nämä kaikki taidot ovat aiheuttaneet meille paljon ihmetystä ja iloa, kun tasan 2-vuotiaana osasi vain 5 sanaa. Nyt poika tapailee jo lukemista eli sanelee kirjaimia teksteistä ja maitopurkeista yms. peräkkäin (on oppinut siis jo isot ja pienet kirjaimet) ja on jo oivaltanut lukusuunnan ja lyhyistä sanoista ikään kuin lukisi jo, sillä kirjaimet tulevat niin nopeasti...
Hämmästyin kun 4-vuotiaamme tekaisi mummilassa 250 palan palapelin ja pikkusisko 3v 80 palan. Molempien keskittymiskykyä tuollaisiin hommiin jaksan ihmetellä. 4-vuotias myös askartelee tosi hienoja juttuja itsekseen. Lukemaanoppiminen on hänellä aika hilkulla. 3-vuotias yllätti meidät pääsiäislomalla kun sai ensimmäistä kertaa laskettelusukset jalkaansa ja tuli rinteen alas pystyssä. Oivalsi homman heti.
Tyttö osaa aakkoset, tosin lähinnä isän kielellä (vietnamiksi) ja laskee kahdella kielellä. En pidä sitä mitenkään ihmeellisenä: lapsille tulee kausia, jolloin jokin asia kiinnostaa, ja jos siihen saumaan saa ohjausta, kyllä sitä oppii. Tyttö myös muistaa monia kirjoja ulkoa.
Eniten olen ihmetellyt tytön huumorintajua. Esim. kerran vähän alta 2-vuotiaana hän sanoi toistuvasti tietyn sanan väärin. Mä korjasin, taas väärin jne. Yht' äkkiä tyttö sanoi isälleen vietnamiksi: " XXXX kiusaa äitiä!"
meidän neiti (2,9v.) hämmästyttää uusilla taidoillaan nyt lähes päivittäin. Tänään näytti ensimmäisen kerran miten hypitään yhdellä jalalla, eilen piirsi ensi kertaa hienon ympyrän.
Laskee sujuvasti viiteentoista, siitä eteenpäin kahteenkymmeneen välillä oikein (välillä numerot menee vielä sekaisin). Tunnistaa melkein kaikki kirjaimet, osaa hämmästyttävän hyvin värit (myös tummat ja vaaleat sävyt väreissä), tekee kuperkeikan, voimistelee erilaisia liikkeitä (tekee mm. sillan), puhuu täydellisesti ja taivuttaa sanat oikein (pyytää äitiä toistamaan" vaikean" sanan ja harjoittelee sitten uudestaan), laskee liukumäestä kaikissa mahdollisissa asennoissa (uusin taito on polvillaan laskeminen..niinkuin " isot tytöt" hänen mielestään),pesee aika hyvin jo itse itsensä (myös hiukset), sekä harjaa hampaat kun on sillä päällä....jne. jne..... ja äiti vaan hämmästelee tätä kehityksen huimaa vauhtia...juuri nyt tuntuu olevan neidillä kova vauhti " kasvaa isoksi tytöksi" ...hienoa seurata!
Oppi 2 vuotiaana piirtämään hienon täyden ympyrän. Oppi n. 1v7kk pitämään kynää oikealla otteella kädessä. Nykyään " kirjoittaa" paperille, eli tekee pientä sahalaitaa (siksakkia) kynällä ja kertoo aina mitä siinä lukee. Eniten on hämmästyttänyt hänen " äitiytensä" nallea kohtaan. Tytölle syntyi pikkusisko 2kk sitten ja sen jälkeen hoivavietti kasvoi. Nykyään siis jopa imettää nalleaan :) Myös röyhtäyttää nallen, vaihtaa vaipat jne. On myös aivan ihana pikkusiskoaan kohtaan, halii, pusii ja hoivaa. Auttaa aina minua kun pyydän vaikka hakemaan vauvan tutin. En koskaan ole tiennyt, että isompi voi noin hirveästi ja puhtaasti vain nauttia pikkusisaruksesta. Ettei ole yhtään mustasukkainen. Aivan ihanaa!
Osaa myös kiusoitella, eli kun isoäiti kysyy oletko isoäidin kulta, tyttö sanoo että en kun ukin kulta.
Osaa maalinteon taidon. Laukoo odottomattomaan paikkaan.
Toisaalta pojalla on ollut maila kädessä jo 3½vuoden ajan.
Lähti ryömimään kun näki mailan lattialla ja siitä asti on aina ollut keppi tai maila kädessä.
meidän 1v11kk ikäinen oppi ajamaan polkupyörällä (apupyörät kyllä käytössä =)
Usein lapsilla on juuri tuossa 1-2,5v välillä suuriakin eroja taidoissa, mutta yleensä n. 4v iässä lapsien taidot ovat tasoittuneet. Eli jos vaikka meidän Maija osasi kirjaimet 2v ja naapurin Matti ei, niin 4v maidän Maija osasi kirjaimet ja numerot, samoin kuin naapurin Mattikin. Ei silti, kyllä äidit niistä lapsistaan ylpeitä saa olla, mutta lohdutuksen sanana niille äideille, jotka lukevat tätä pinoa, eikä oma 2v vielä niitä kirjaimia hallitse.
Meidän esikko osasi 1v9kk iässä lähes " kaikki" värit alkaen harmaasta, vaaleanpunaisesta ym. myös harvinaiset. Osasi myös suurimman osan kirjaimia alle 2v. Puhui jo 1v2kk iässä lausetasoisesti.Laski alle 3v plus laskuja itsenäisesti, kokosi 1v10kk iässä 12 palaisen palapelin ym. Mutta piirrustustaidot olivat heikommat ja leikkitaidot ikätasolla.
Nyt 5v leikkitaidot ovat selvästi yli ikätason, piirrustustaidot kehittyivät vuodessa sen mitä yleensä lapset kehittyvät n. 2v aikana, kellon tuntemus ja ilman apupyöriä ajo tulivat tänä keväänä, mutta eipä silti osaa " vielä" lukea. Eli taidot ovat tasoittuneet muiden ikätoverien kanssa samalle tasolle. Se täytyy myöntää, että matemaattisia lahjoja kyllä on edelleen ja plus laskut onnistuvat jo yli 10 luvuilla, eli se tulee olemaan hänen vahvaa aluettaan, mutta eipä tullut meille kuitenkaan ihmelasta, vaikka monet niin meinasivatkin silloin 2v iässä. =)
sana varasto on suunnattoman laaja. puhuu pitkiä lauseita ja PALJON :)
pojan huumorin taju ihastuttaa joka päivä.
vielä, että ei meistä vanhemmista varmaan kovin moni silti ajattelekaan niin, että nämä varhaiset kirjain- sun muut taidot viittaisivat mihinkään ihmelapseuteen, vaan kyse on pelkästä ilosta/ihmetyksestä siitä, kuinka varhain lapsi jo osoittaa kiinnostusta kyseisiin asioihin ja kuinka nopeasti lapsi oppii asioita, joista on innostunut.
Meidän lähipiirissä on kyllä yksi (ei oma ;)) ihmelapsikin, jonka älylliset taidot on oikein virallisesti testattu (koulussa vasta tosin) ja todettu, että 99,9% hänen ikäisistään on älyllisesti heikommalla tasolla kuin hän (testattu ulkomailla ja vielä muulla kun omalla äidinkielellään...). Ja minkälainen hän sitten oli 2-3-vuotiaana? Osasi kirjaimet, erittäin laaja sanavarasto ja täydelliset lauseet (oppi puhumaan siinä 1-vuotiaana ensin suomea ja sitten englantia - ei koskaan sekoillut kielissä, vaan puhui joko tai), oppi lukemaan n. 3-vuotiaana. Oli erityisen kiinnostunut eläimistä ja luonnosta yleensäkin. Luki mielellään tietokirjoja (siis silloin 2-3-vuotiaana myös). On perheen ainoa lapsi, äiti kotona ja todella kiinnostunut lahjakkaitten lasten opetuksesta ja luulen, että iso osa lapsen edistyksestä onkin siinä, että häntä on alusta asti ohjattu älylliseen toimintaan (välillä minusta tuntuu, että leikin kustannuksella, mutta mikäs minä olen sanomaan...).
piirtää ja maalannutkin pitkiä aikoja(n 6-9kk)..numerot tulee kuuteen asti oikein.Ja laulaa tosi paljon ja tanssiikin oivasti..en mä lähde ihmettelemään kuin tuota maalarin lahjaa,ja olen iloinen että lapsella on nyt jo kykyjä ilmaista itseään paljon..