Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pahoinpidelty pikkupoika: 3 lasua ei aiheuttanut mitään, vasta toimittajalle ilmoitus sai vauhtia sossuihin

Vierailija
21.04.2018 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005650180.html

Näin huonosti hoitavat duunit

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin otti joo. Mutta tuossa tapauksessa jonkun olisi pitänyt selvittää mikä on homman nimi! Vasta kun toimittaja laittoi asiaa eteenpäin, niin lapset otettiin huostaan ja vanhemmat pidätettiin.

Miksi nykyaikana ihminen tuntuu vasta saavan oikeutta ja tukevan kuulluksi soitettuaan lehden toimittajalle ?  Onneksi on iltalehti ja hesari , huhhuh.

Vierailija
62/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toimin terveydenhuollossa, ja ei meidän rekistereistä ainakaan löydy kuin oman alueen asiakkaat. Ei mulla olisi mitään tavan tallaajaa kummempaa konstia yrittää etsiä jotain perhettä mahdollisesti puuttellisin tiedoin. Että voi hyvinnii olla, että sossuilla ei ole oikeasti ollut mitään tapaa löytää näiden ihmisten tietoja (eikä myöskään oikeutta mennä heidän tietoihinsa, vaikka löytyisivät, koska eivät ole heidän alueeltaan). 

Se, mitä olisi heti ensimmäisen yhteydenoton kohdalla pitänyt tapahtua, olisi ollut se, että viranomainen olisi auttanut ilmoituksen tekijää selvittämään, mihin ilmoitus pitäisi tehdä. Kyseessä oli vakavasti otettava huoli, joten jollain olisi pitänyt olla aikaa googletella ja soitella miehen kanssa. Vaikka poliisille, jos ei muualle. 

Mutta multa riittää kyllä sympatiaa viranomaisillekin. Mäkin olen nykyisessä työssäni todella kehnosti perehdytettynä, teen jatkuvasti ilmaisia ylitöitä ja silti jää asioita hoitamatta/hoituu viiveellä, olen väsynyt, itkuinen ja stressaantunut koko ajan. Voi olla, että munkin ensireaktio saattaisi väärässä kohtaa yhytettynä olla, että ei kuulu mulle. Mutta kyllä se muuttuisi auttamiseksi viimeistään parissa sekunnissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantapainen kokemus. Ilmoitin hukuttautuneesta puhelimella Helsingin poliisille. Ei kiinnostanut kun oli tapahtunut Espoon puolella. Käskivät minua ottamaan yhteyttä Espoon poliisiin. Jätin sikseen.

Polkupyöränsä on pöpelikössä vuosien jälkeenkin, lieneekö ruumiskin lammessa.

Pakko puuttua tähän, vaikka menee ohi aiheen. Miksi ihmeessä et soittanut hätäkeskukseen? Siellä eivät kysele kuntarajoja. Ei tuollaista asiaa voi vaan jättää hoitamatta. Tietysti poliisin olisi pitänyt ottaa asiasta koppi kuitenkin, mutta jos jossain (missä ei pitäisi olla) on ruumis, niin kyllä tyhmempikin tajuaa, että asia kuuluu hätäkeskukselle.

Vierailija
64/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että saivat kunnon tuomion. Mutta miksi saivat ehdollista vanhemmat jotka rääkkäsivät omaa lastaan 9 vuotta, jättäen jälkeensä lapsen joka tulee aikuisenakin tarvitsemaan terapiaa ynnä muuta eikä välttämättä ole työkykyinen useampaan vuoteen???

Onko tuomio siis annettu jo, ei ole osunut silmään iltalehdessä tms? Syyttäjähän ainakin vaati äidille yli 3 v ehdotonta ja isälle 2 v. Mikähän tuomio tuli, jos siis on jo tullut?

Vierailija
65/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan yksi syy että puolet ilmoituksista perättömiä/aiheettomia, ja sossujen resurssit rajalliset. Nämä "lapsi itki lohduttomasti auton turvatuoliin nostettaessa", tai "naapurin yyhoolla käy miehiä" lällätykset kannattaisi jättää tekemättä niin riittäisi sossujen resurssit tällaisiin tapauksiin.

Ei itkevää lasta saa laittaa auton turvatuoliin, eikä yyhoolla saa käydä miehiä.

No sä voit sitten kuljettaa väsyneen lapsesi auton katolla ja seurustella lesbojen kanssa...

Vierailija
66/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samantapainen kokemus. Ilmoitin hukuttautuneesta puhelimella Helsingin poliisille. Ei kiinnostanut kun oli tapahtunut Espoon puolella. Käskivät minua ottamaan yhteyttä Espoon poliisiin. Jätin sikseen.

Polkupyöränsä on pöpelikössä vuosien jälkeenkin, lieneekö ruumiskin lammessa.

Pakko puuttua tähän, vaikka menee ohi aiheen. Miksi ihmeessä et soittanut hätäkeskukseen? Siellä eivät kysele kuntarajoja. Ei tuollaista asiaa voi vaan jättää hoitamatta. Tietysti poliisin olisi pitänyt ottaa asiasta koppi kuitenkin, mutta jos jossain (missä ei pitäisi olla) on ruumis, niin kyllä tyhmempikin tajuaa, että asia kuuluu hätäkeskukselle.

Miksi siviiliä pitäisi kiinnostaa, jos ei viranomaistakaan kiinnosta?

Ohis

Vierailija
67/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin otti joo. Mutta tuossa tapauksessa jonkun olisi pitänyt selvittää mikä on homman nimi! Vasta kun toimittaja laittoi asiaa eteenpäin, niin lapset otettiin huostaan ja vanhemmat pidätettiin.

Miksi nykyaikana ihminen tuntuu vasta saavan oikeutta ja tukevan kuulluksi soitettuaan lehden toimittajalle ?  Onneksi on iltalehti ja hesari , huhhuh.

Ja pitäisi vielä olla tuttu toimittaja. En mä ainakaan tunne ketään toimittajaa, että saisin asiani kuulluksi.

Vierailija
68/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toimin terveydenhuollossa, ja ei meidän rekistereistä ainakaan löydy kuin oman alueen asiakkaat. Ei mulla olisi mitään tavan tallaajaa kummempaa konstia yrittää etsiä jotain perhettä mahdollisesti puuttellisin tiedoin. Että voi hyvinnii olla, että sossuilla ei ole oikeasti ollut mitään tapaa löytää näiden ihmisten tietoja (eikä myöskään oikeutta mennä heidän tietoihinsa, vaikka löytyisivät, koska eivät ole heidän alueeltaan). 

Se, mitä olisi heti ensimmäisen yhteydenoton kohdalla pitänyt tapahtua, olisi ollut se, että viranomainen olisi auttanut ilmoituksen tekijää selvittämään, mihin ilmoitus pitäisi tehdä. Kyseessä oli vakavasti otettava huoli, joten jollain olisi pitänyt olla aikaa googletella ja soitella miehen kanssa. Vaikka poliisille, jos ei muualle. 

Mutta multa riittää kyllä sympatiaa viranomaisillekin. Mäkin olen nykyisessä työssäni todella kehnosti perehdytettynä, teen jatkuvasti ilmaisia ylitöitä ja silti jää asioita hoitamatta/hoituu viiveellä, olen väsynyt, itkuinen ja stressaantunut koko ajan. Voi olla, että munkin ensireaktio saattaisi väärässä kohtaa yhytettynä olla, että ei kuulu mulle. Mutta kyllä se muuttuisi auttamiseksi viimeistään parissa sekunnissa. 

Sossuja kiinnostaa kummasti joidenkin asiat yli kuntarajojen. Eikä avi ole moksiskaan, vaikka tietoja olisi käyty katsomassa kymmenessä eri kunnassa.

Vierailija
69/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä joku julkkis, varakas tai r*sismia aiheuttava taho, kun ei sossut puuttuneet? Tai sossun tai poliisin lapsi?

Vierailija
70/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa on valtavasti asiakkaita ja krooninen työvoimapula. Sosiaalityöntekijöitä ei yksinkertaisesti riitä hoitamaan kaikkia asiakkaita. Tästähän tämäkin ikävä tapaus kertoo. Tälläkin hetkellä jopa kokonaisia kuntia on ilman lastensuojelua kuten Parainen.

Lisäksi tehdyt lastensuojeluilmoitukset voivat olla epätarkkoja, epäjohdonmukaisia ja puutteellisia. Kukaanhan ei ole tiennyt ilmoituksentekovaiheessa kaikkea sitä, mikä nyt tässä vaiheessa tiedetään.  "Musta tuntuu"-ilmoja tehdään varmaan satoja päivittäin valtakunnan tasolla, ja jos vanhemmat ja lapsi antavat loogisen selityksen ilmoituksessa epäillylle huolelle, niin viranomaisella ei ole mitään toimivaltaa akuuteille toimenpiteille. Ei edes silloin, kun viranomainen itse sisimmässään epäilee, ettei kaikki ole kunnossa. En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta jos joskus tuntuu, ettei lastensuojelu toimi riittävän aggressiivisesti, niin syy voi olla tosiaan siinä ettei toiminnalle ole riittäviä perusteita. 

Ihan turhaaa täällä puhua järkipuhetta. 90% ajasta av-palstalla ollaan sitä mieltä että kaikki suomen lasusossut huostaanottelee lapsia huvikseen vaikkei vanhemmat ole tehneet mitään väärää. Sitten kun käy tämmöinen juttu niin yhtäkkiä lastensuojelu ei sitten koskaan ikinä tee mitään jne jne jne. Antaa veden virrata, niin kohta taas sossut onkin kehdonryöstäjiä kaikki.

Hanki lukutaito, äläkä liioittele.

Täällä on arvosteltu, että sossujen toiminnassa on liikaa virheitä. Huostataan liian pienistä ongelmista ja jätetään puuttumatta vakaviin ongelmiin (tämä purjevene-perhe, Vilja Eerika, Oulun insesti-isä jne). Siis lähes aina menee pieleen, ja monin eri tavoin. Molemmat ovat epäonnistumisia: liian pieneen puuttuminen ja liian suureen puuttumatta jättäminen.

Vierailija
71/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta viranomaiset ovat niin täystyöllistettyjä että varsinkin näillä jotka työskentelevät vaikeiden asioiden kanssa kuten lastesuojelu ja poliisi, mitä näitä onkaan, niin monella iso pyörä heittää jo pahasti. On nähnyt ja kokenut niin paljon että oma moraali ja empatia ei enää toimi kunnolla vaan ainoa ohjenuora on mennä sääntöjen ja byrokratian mukaan. Tämä siis minun kokemukseni, vaikka olen vain hipaissut pintaa kun itselläni oli vaikeaa vuosia sitten. En todellakaan kokenut olevani ihmisten kanssa vaan joidenkin robottien. Parasta on elää niin ettei koskaan joudu noiden kanssa tekemisiin.

Muuten samaa mieltä, mutta eivät toimi edes sääntöjen ja byrokratian mukaan, vaan mutulla, huolella ja pärstäkertoimella. Eli mielivaltaista touhua. Poliisi joutuu todistamaan kaiken, sossut ei mitään.

Vierailija
72/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityössä ei ole käytössä mitään järjestelmää, josta nappia painamalla saisi ulos puhelinnumerot ym.

Vierailija
73/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityössä ei ole käytössä mitään järjestelmää, josta nappia painamalla saisi ulos puhelinnumerot ym.

No millä ne kaivelee huoltajien tiedot, jos lapsesta tekee joku tuntematon tai puolituttu lasun vaillinaisin henkilötiedoin?

Vierailija
74/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jotain rotia, pysykää asiassa, eikä toisen kirjoittajan moittimisessa. Eli sossu voi tehdä virka-apu pyynnön (lue pitää tehdä) toisen kunnan alueelle, jos ei tapaus ole omassa kunnassa. On kyse pienen ihmisen asiasta, lastensuojelu. Helposti sanotaan ettei kuulu meille ja pestään kädet, vaikka jokaisen työntekijän pitäisi ottaa asiakseen, ja kantaa vastuu ilmoituksesta jatkotoimenpiteineen. Vanhempi mies, joka ilmoituksen teki, tiesi veneen rekisterin, varmasti sillä tiedolla saa lisää tietoa, tavallisen suomalaisen sukunimen perheestä.

Vierailija
75/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa on valtavasti asiakkaita ja krooninen työvoimapula. Sosiaalityöntekijöitä ei yksinkertaisesti riitä hoitamaan kaikkia asiakkaita. Tästähän tämäkin ikävä tapaus kertoo. Tälläkin hetkellä jopa kokonaisia kuntia on ilman lastensuojelua kuten Parainen.

Lisäksi tehdyt lastensuojeluilmoitukset voivat olla epätarkkoja, epäjohdonmukaisia ja puutteellisia. Kukaanhan ei ole tiennyt ilmoituksentekovaiheessa kaikkea sitä, mikä nyt tässä vaiheessa tiedetään.  "Musta tuntuu"-ilmoja tehdään varmaan satoja päivittäin valtakunnan tasolla, ja jos vanhemmat ja lapsi antavat loogisen selityksen ilmoituksessa epäillylle huolelle, niin viranomaisella ei ole mitään toimivaltaa akuuteille toimenpiteille. Ei edes silloin, kun viranomainen itse sisimmässään epäilee, ettei kaikki ole kunnossa. En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta jos joskus tuntuu, ettei lastensuojelu toimi riittävän aggressiivisesti, niin syy voi olla tosiaan siinä ettei toiminnalle ole riittäviä perusteita. 

Ihan turhaaa täällä puhua järkipuhetta. 90% ajasta av-palstalla ollaan sitä mieltä että kaikki suomen lasusossut huostaanottelee lapsia huvikseen vaikkei vanhemmat ole tehneet mitään väärää. Sitten kun käy tämmöinen juttu niin yhtäkkiä lastensuojelu ei sitten koskaan ikinä tee mitään jne jne jne. Antaa veden virrata, niin kohta taas sossut onkin kehdonryöstäjiä kaikki.

Täällä on arvosteltu, että sossujen toiminnassa on liikaa virheitä. Huostataan liian pienistä ongelmista ja jätetään puuttumatta vakaviin ongelmiin (tämä purjevene-perhe, Vilja Eerika, Oulun insesti-isä jne). Siis lähes aina menee pieleen, ja monin eri tavoin. Molemmat ovat epäonnistumisia: liian pieneen puuttuminen ja liian suureen puuttumatta jättäminen.

Tämä! Suomen lastensuojelu on käsittämättömän ammattitaidoton ja moraaliton. Se, mitä itse olen saanyt nähdä sen laitoksen kulissien taakse korkeakoulutettuna ihmisenä, on pöyristyttänyt minua. Koko lasusta on monessa tapauksessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Käyttävät häikäilemätöntä valtaa ja tekevät turhia huostauksia jopa keksityin syin, jos tulee vaikkapa ihan henkilökemiaongelmia. Sitten nämä todelliset pahat tapaukset sivuuttavat tyynesti.

Vierailija
76/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pitäisi vielä olla tuttu toimittaja. En mä ainakaan tunne ketään toimittajaa, että saisin asiani kuulluksi.

Ei tarvitse olla tuttu. Toimittajat ovat todennäköisesti kiinnostuneita jutun aiheista.

Vierailija
77/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että usean eri ilmoituksen laittaminen eri kuntiin sai sossut ajattelemaan, että kyse on kiusaamisesta? Muuta selitystä en keksi. Etenkin jos ovat olleet nimettömiä, niin antaa helposti tuon kuvan. Miksei soittanut hätäkeskukseen, jos lasta akuutisti pahoinpideltiin?

Vierailija
78/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Suomen lastensuojelu on käsittämättömän ammattitaidoton ja moraaliton. Se, mitä itse olen saanyt nähdä sen laitoksen kulissien taakse korkeakoulutettuna ihmisenä, on pöyristyttänyt minua. Koko lasusta on monessa tapauksessa enemmän haittaa kuin hyötyä. Käyttävät häikäilemätöntä valtaa ja tekevät turhia huostauksia jopa keksityin syin, jos tulee vaikkapa ihan henkilökemiaongelmia. Sitten nämä todelliset pahat tapaukset sivuuttavat tyynesti.

Toimit varmaan asianajajana huostaaotettujen lasten vanhemille? Vähän puolueellinen näkökulma, jos saat elantosi siitä, että haetaan huostaanottojen purkuja?

Vierailija
79/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasua ei kiinnosta liian vaikeat tapaukset. Lasu on täynnä laiskaa, ammattitaidotonta ja valtaa käyttävää porukkaa. Sama palkka juoksee, kun valitsee käsittelyyn ja jauhaa lässytilääjuttuja (9v. lapsi nukkuu äidin vieressä) kuin näitä, joita sidotaan, tukehdutetaan ja raiskataan.

Vierailija
80/80 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi