pahoinpidelty pikkupoika: 3 lasua ei aiheuttanut mitään, vasta toimittajalle ilmoitus sai vauhtia sossuihin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005650180.html
Näin huonosti hoitavat duunit
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Mies soitti kolmeen toimistoon, antoi yksityiskohtaisesti tiedot kaikesta mitä perheessä oli vuosien aikana tapahtunut ja näyttöä väitteiden tueksi. Eikä silti pienen lapsen hätää kuultu, koska kolmen kunnan kaikki sossuntädit olivat mieluummin pelastamassa m.a.a.h.a.n.m.u.u.t.t.a.j.i.a ja juomassa kahvia, kuin töitä tekemässä!
Rasisti.
Lastensuojelussa on valtavasti asiakkaita ja krooninen työvoimapula. Sosiaalityöntekijöitä ei yksinkertaisesti riitä hoitamaan kaikkia asiakkaita. Tästähän tämäkin ikävä tapaus kertoo. Tälläkin hetkellä jopa kokonaisia kuntia on ilman lastensuojelua kuten Parainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kritisoimme otsikkoa, josta saa kuvan että lapsesta tehtiin kolme lastensuojeluilmoitusta eikä niihin reagoitu. Tällaisia tapauksia on. Samasta lapsesta samaan lastensuojeluun monia ilmoituksia eikä silti saa apua.
Parempi muoto mielestämme olisi että ilmoitus tehtiin kolmeen eri kaupunkiin eikä tapaus kuulunut kenenkään toimivaltaan. Sitten voisi miettiä miten tähän voisi puuttua.
Laki säätää mikä kuuluu kunnan lastensuojelun vastuulle. Voisiko sen yli koittaa toimia? Onko inhimillistä ettei henkilö ota tapausta omakseen?Miten hätäkeskus voisi auttaa?
Hätäkeskus hukkuu "kissa puussa" tyylisiin ongelmiin vaikka kukaan ei ole koskaan nähnyt kuollutta kissaa puussa, ja täten kissa pääsee kyllä puusta ilman palokuntaakin.
Toisaalta hätäkeskus ei toivottavasti ala kyselemään minkäs kunnan asukkaita siellä kolariautossa on...
Ehkä tämäkin vielä on edessä...
Ai, teil siel Turus riehuu joku puukon kanssa? Kurja juttu, mut sori mä en voi auttaa. Ko mä oon tääl Riksus. Soita jollekin siellä Turus!
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa on valtavasti asiakkaita ja krooninen työvoimapula. Sosiaalityöntekijöitä ei yksinkertaisesti riitä hoitamaan kaikkia asiakkaita. Tästähän tämäkin ikävä tapaus kertoo. Tälläkin hetkellä jopa kokonaisia kuntia on ilman lastensuojelua kuten Parainen.
Lisäksi tehdyt lastensuojeluilmoitukset voivat olla epätarkkoja, epäjohdonmukaisia ja puutteellisia. Kukaanhan ei ole tiennyt ilmoituksentekovaiheessa kaikkea sitä, mikä nyt tässä vaiheessa tiedetään. "Musta tuntuu"-ilmoja tehdään varmaan satoja päivittäin valtakunnan tasolla, ja jos vanhemmat ja lapsi antavat loogisen selityksen ilmoituksessa epäillylle huolelle, niin viranomaisella ei ole mitään toimivaltaa akuuteille toimenpiteille. Ei edes silloin, kun viranomainen itse sisimmässään epäilee, ettei kaikki ole kunnossa. En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta jos joskus tuntuu, ettei lastensuojelu toimi riittävän aggressiivisesti, niin syy voi olla tosiaan siinä ettei toiminnalle ole riittäviä perusteita.
Jotenkin ajattelisin, että sosiaaliviranomaisena työskentely on kutsumusammatti. Mutta näin ei taida monessa tapauksessa olla.
Kamalaa, että pieni lapsi ilmeisesti kärsi kauan ja kukaan ei auttanut :( Onneksi tämä eläkeläismies oli sitkeä. Kiitos hänelle. Lapset eivät voi puolustaa itseään, se on meidän aikuisten tehtävä.
Lastensuojelu on ihan turha. Mikään ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tehdyt lastensuojeluilmoitukset voivat olla epätarkkoja, epäjohdonmukaisia ja puutteellisia. Kukaanhan ei ole tiennyt ilmoituksentekovaiheessa kaikkea sitä, mikä nyt tässä vaiheessa tiedetään. "Musta tuntuu"-ilmoja tehdään varmaan satoja päivittäin valtakunnan tasolla, ja jos vanhemmat ja lapsi antavat loogisen selityksen ilmoituksessa epäillylle huolelle, niin viranomaisella ei ole mitään toimivaltaa akuuteille toimenpiteille. Ei edes silloin, kun viranomainen itse sisimmässään epäilee, ettei kaikki ole kunnossa. En tiedä mitä tässä on tapahtunut, mutta jos joskus tuntuu, ettei lastensuojelu toimi riittävän aggressiivisesti, niin syy voi olla tosiaan siinä ettei toiminnalle ole riittäviä perusteita.
Ihan turhaaa täällä puhua järkipuhetta. 90% ajasta av-palstalla ollaan sitä mieltä että kaikki suomen lasusossut huostaanottelee lapsia huvikseen vaikkei vanhemmat ole tehneet mitään väärää. Sitten kun käy tämmöinen juttu niin yhtäkkiä lastensuojelu ei sitten koskaan ikinä tee mitään jne jne jne. Antaa veden virrata, niin kohta taas sossut onkin kehdonryöstäjiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu on ihan turha. Mikään ei toimi.
Paraisten malli koko Suomeen!
Viranomaisilla on kaikista tiedot, muutamalla näpäytyksellä saat kaikki suomessa asuvat samalle ruudulle pyörimään ja samalla näkyy osoitteet ja isät ja äidit ja puhelinnumerot kotiin ja töihin ja ym. Ei ole lainkaan vaikeaa löytää tietoja, eikä silloin tarvitse tietää kuntaa missä asuuu. Valtakunnan rekisteristä löydän kyllä alle kolmessa minuutissa. Lastensuojelussa onkyllä jotain pahasti vialla, meneekö laiskuus empatian edelle. Miten olisi jos sinne palkattaisiin vaikka sairaanhoitajia, auttaisko jonkinlainen kutsumus ja oikea välittäminen pikkulapsia. Kuvottaa ihan lukea tosta tapauksesta. Hyi olkoon.!
Hyvä että saivat kunnon tuomion. Mutta miksi saivat ehdollista vanhemmat jotka rääkkäsivät omaa lastaan 9 vuotta, jättäen jälkeensä lapsen joka tulee aikuisenakin tarvitsemaan terapiaa ynnä muuta eikä välttämättä ole työkykyinen useampaan vuoteen???
Vierailija kirjoitti:
Varakkaiden narsistien lapsi. Raha suojelee tehokkaasti viranomaisilta. Rikkaat vanhemmat ovat sossujen mielestä automaatiolla hyviä vanhempia.
Nyt on pakko huudahtaa TÄMÄ!
Minusta viranomaiset ovat niin täystyöllistettyjä että varsinkin näillä jotka työskentelevät vaikeiden asioiden kanssa kuten lastesuojelu ja poliisi, mitä näitä onkaan, niin monella iso pyörä heittää jo pahasti. On nähnyt ja kokenut niin paljon että oma moraali ja empatia ei enää toimi kunnolla vaan ainoa ohjenuora on mennä sääntöjen ja byrokratian mukaan. Tämä siis minun kokemukseni, vaikka olen vain hipaissut pintaa kun itselläni oli vaikeaa vuosia sitten. En todellakaan kokenut olevani ihmisten kanssa vaan joidenkin robottien. Parasta on elää niin ettei koskaan joudu noiden kanssa tekemisiin.
Rikkailta ei lähdetä yhtä helposti huostaanottamaan kuin köyhiltä.
Mun mielestä nämä selkänsä kääntäneet henkilöt pitäisi vetää syytteeseen heitteillejätöstä. Tää on suoraan verrannollinen Eerikan tapaukseen. Miten pahaksi tilanne olisi mennyt jos toimittajan ilmoitukseenkaan olisi reagoitu. Voimme vain arvailla. But it ain’t pretty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on väärinkäsitys. Mies otti yhteyttä eri kuntien lastensuojeluun, koska ei ollut selvää mihin kuntaan lapsi kuuluu. Ymmärrät varmaan tämän?
Emme ymmarra.
Jos lapsi on pulassa ja kuten tässä tapauksessa, myös kiireellisen avun ja huostaanoton tarpeessa, järki sanoo, että viranomainen alkaa tutkia ja hoitaa asiaa, eikä lyö luuria korvaan.
Ilmeisesti se tukehdutetun pikku tytön tapaus ei ollut riittävä osoitus, että jotain on todella pahasti vialla, kun voidaan jättää huomiotta lastensuojeluilmoitus vetäytymällä byrokratian suojalasien taakse toteamaan, ettei kuulu mulle, seuraava luukku, olkaa hyvä!
Kansalaisten on hyvä tietää ja ottaa vastaisuudessa huomioon, että vakavat asiat kannattaa heti tuoda julkisuuteen, jos vain huonon julkisuuden pelko saa lastensuojeluviranomaiset toimimaan.
Emme ymmärrä? Kirjoitatko yhdessä jonkun kanssa?
Kyllä kirjoitti ainakin minun kanssani koska olen täysin samaa mieltä: byrokratian suojalasiin on helppo vetäytyä.
Sovitteli yhdessä että laitetaan meidän mielipide yhdessä? Oletteko samassa tilassa vai sovitteli viestillä
Älä yritä.
Minä en ole kumpikaan heistä mutta yhdessä minunkin kanssa hän kirjoitti.
Erehdyit joten anna asian olla äläkä koita olla sarkastinen, et onnistu kuin nolaamaan itsesi.
Minäkin olin kyllä mukana.
Tämä kiusattu lapsi kertoo itse videolla, että äiti haluaa päästä minusta. kaikesta päätellen isä oli äitiä 20 vuotta vanhempi. Olisiko tässä ehkä sellainen tapaus, jossa mies piileskelee ja haluaa piilottaa edelliseltä ex-vaimoltaan rahansa ja omaisuutensa. Jos niitä lapsia on useammasta liitosta jo ennestään, koittaa näin vältellä elatusmaksuja. Tunnen näitä liikemiehiä elämän varrelta. Portugalissa siellä Algarven auringon alla voisi elellä väärällä nimellä. Kukaan ei olisi tiennyt mitään jos ei toivottu katoaisi Biscaijan lahdelle. Jos isä on saanut tiedot salaisiksi Suomessa, pitää perheessä olla jo ennestään joku rikollisjuttu. Vene näyttää Nauticat- tyyppiseltä, on siis siitä kalleimmasta päästä. Siis minä vain oletan. Hermot menee helposti lasten kanssa purkkarissa. Yök, mikä perhe!!!!!
Itsellekin tuli sellainen olo, että olisivatko lopulta pitkällä matkalla heittäneet pojan mereen. Kukaan ei olisi siellä Euroopan reunalla kysellyt perään.
Työn puolesta tiedän että suurten kaupunkien lastensuojelu on romahduspisteessä, sosiaalityöntekijät hakeutuvat mukavampiin hommiin, työntekijöitä ei yksinkertaisesti saada ja jos joku saadaan rekrytoitua vaihtaa työpaikkaa pian. Samanaikaisesti lastensuojelun tarve suurissa kaupungeissa on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on väärinkäsitys. Mies otti yhteyttä eri kuntien lastensuojeluun, koska ei ollut selvää mihin kuntaan lapsi kuuluu. Ymmärrät varmaan tämän?
Tässä ei ollut mitään väärinkäsitystä. Ilmi tulleet asiat perustuivat paikalla (veneessä) olleen ulkopuolisen miehen havaintoihin. Siis sitomiset, teippaamiset, kylmät suihkut jne. Kun tällaista saatetaan viranomaisen tietoon, niin hänen ensisijainen velvollisuutensa on ottaa asia hoitaakseen. Eli tässä tapauksessa kirjata tiedot ylös ja selvittää itse, minkä kunnan lastensuojelun piiriin tämä tapaus kuuluu. Eikä missään nimessä jättää näin räikeää tapausta tutkimatta. Nyt kävi niin, ettei ketään kiinnostanut, 'ei ole mun homma*. Jo nuo sitomiset/teippaamiset ovat niin hälyttävä tieto, että juttuun olisi ehdottomasti pitänyt puuttua. Vilja-Erika sai samanlaista kohtelua osakseen ja hänelle kävi todella surullisesti. Silloin viranomaiset tekopyhästi vakuuttivat, että tästä murheellisesta tapauksesta otetaan ehdottomasti opiksi. Nyt tuntuu, että se oli vain virkamiesliturgiaa vailla todellista merkitystä. Ainoat, jotka hoitivat hommansa, olivat juttuun tosissaan suhtautuneet toimittaja ja poliisit.
Tapauksesta oli jo ketjua palstalla. Me-muoto viittasi siinä ketjussa ilmenneeseen palstan enemmistön mielipiteeseen.
eri (jonka puolesta se kirjoitus myöskin oli tehty)