Keskiverto suomalainen aivan todella tyly
Asiakaspalvelijaa ei tervehditä eikä kiitetä.
Jos tuntematon tulee kysymään apua, esitetään kuuro-mykkä-sokeaa.
Ei kiinnitetä ollenkaan huomiota siihen, että ympärillä on muitakin ihmisiä, vaan mennään asenteella "minä, minä, minä ja vielä kerran minä".
Miksi ihmeessä me suomalaiset olemme tällaisia?
Kommentit (31)
Suomalaiselle on tärkeää saada olla rauhassa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se johtuu? Heikosta itsetunnosta, joka johtaa pahaan oloon, masennukseen ja sitä kautta kuoreensa vetäytymiseen.
Sitä minäkin ihmettelen. Aikoinaan asuin ulkomailla ja siellä jopa tervehdittiin satunnaista vastaantulijaa metsälenkillä!
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole tuosta. Ihmiset jotka kertovat viihtyvänsä seurassa ovat usein todella tylyjä. Se on vain joku kanssakäymisen tyyli täällä.
Kunnioitetaan liikaa ihmisten omaa tilaa, ei haluta vaivata ketään, kursaillaan.
Miksi emme olisi? Siis miksi meidän pitäisi olla jotain muuta?
Ne olettaa että miehet aloittaa sillä tavalla tutustumisen ja iskemisen.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi meidän pitäisi olla kohteliaita ja hyväkäytöksisiä?
Ehkä ihan vain siksi että kaikilla olisi hyvä mieli.
Miksi pitäisi olla tyly, itsekäs ja epäkohtelias? Kuka siitä saa hyvän mielen?
Mua ei yhtään kiinnosta toiset ihmiset, joten ei huvita esittääkään kiinnostunutta.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitetaan liikaa ihmisten omaa tilaa, ei haluta vaivata ketään, kursaillaan.
Miten on kunnioittamista että ei tervehditä tai kiitetä tai miten ei haluta aiheuttaa vaivaa ja siksi ei vastata mitään sille joka apua pyytää?
Jo on kumma (kansallinen?) käsitys kursailusta ja toisen huomioimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle yksinolo ja oma rauha ovat äärettömän tärkeitä asioita. Se ei kuitenkaan estä minua olemasta kohtelias muille eikä mikään syy välttää perustapoja.
Ollaan liikaa omissa oloissa (mökkeydytään).
Yksinkertaisesti ei ole käytöstapoja.
Täysin samaa ilmiötä olen hämmästellyt kuin ap ja lisäyksenä myös huono asiakaspalvelu (riippuu toki paikasta ja työntekijästä!).
Tänään kävin asioimassa eräässä pikkuliikkeessä niin myyjä ei tervehtinyt eikä sanonut sanaakaan, sen sijaan edellä olevaa asiakasta tervehti ja puhui samalla toiselle myyjälle. Itsekin myyjän työtä tehneenä ei moinen käytös tulisi kuuloonkaan :D
Suomalaiset ovat tosi tylyjä, varsinkin täällä missä asun. Vastaantulijat syljeskelee ja eivätkä väistä vaan tönivät jos kohdalle satutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi meidän pitäisi olla kohteliaita ja hyväkäytöksisiä?
Ehkä ihan vain siksi että kaikilla olisi hyvä mieli.
Miksi pitäisi olla tyly, itsekäs ja epäkohtelias? Kuka siitä saa hyvän mielen?
Mistä päättelet, että kaikille tulisi hyvä mieli, jos he vastoin omaa tahtoaan tervehtisivät muita?
Itse uskon niin, että suomalaisten sietokyky erilaisuudelle on hyvin rajallinen. Jokainen tavallaan aistii tämän ja koska tietää, että kuitenkin löytyy itsestä ja omasta elämästä huomautettavaa, eristäytyy ja alkaa välttää ylimääräisiä ihmiskontakteja. Tämä näkyy tylyytenä muita ihmisiä kohtaan.
Otetaan esimerkiksi vaikka tuo ahmatti sukulaislapsi -ketju. Jotenkin siitäkin saadaan hirveän pitkä haukkumisketju niitä ihmisiä kohtaan, joilla on käytössä karkkipäivä ja jotka antavat juhlissa ensin lapsille kakkua ja vasta sitten ottaa itse.
Itse olen melko kiltti luonteeltani. Pyrin välttämään ihmisten tuomitsemista ja erilaisten elämäntyylien ja valintojen alentamista ja kritisointia ihan siksi, että siitä vain tulee kaikille paha olo. Lopulta elämässä on moni asia ihan mielipide-eroista kiinni ja ne on pieniä juttuja. Kuka jaksaa syyttää liikalihavuudesta vanhempia, jotka ovat käyttäneet karkkipäivää metodia?
Elämä on hirveän raskasta muutenkin. Kaikenlainen toisten syytteleminen ja arvostelu pitäisi jättää pois. Ja aina lähteä liikkeelle siitä itsestä. Jos asiakkaat eivät hymyile, voi itse hymyillä kaksi kertaa enemmän. Ehkä ne asiakkaat seuraavalla kerralla muistavat, että tuo oli ihana ja iloinen asiakaspalvelija ja tulevat kohteliaammin paikalle.
Pätee kaikkiin suuriin kaupunkeihin. Maalla on tuota vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Pätee kaikkiin suuriin kaupunkeihin. Maalla on tuota vähemmän.
Mutta mistä se johtuu?