Miksi matkustelu on osa nykyajan "ihanne-elämää"?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennustan, että ollaan menossa Ruotsin suuntaan eli lentomatkustaminen tulee vähenemään ja lähimatkailu lisääntyy. Itse ainakin koen, että maailmaa on nähty tarpeeksi ja matkalle lähteminen on suurempi työ kuin mitä matkasta jää loppupeleissä käteen. Aika moni muukin ystäväpiirissä on tullut samaan tulokseen, matkustaminen ei ole enää niin suosittua. Asiaan vaikuttaa toki myös ympäristönäkökulma, mielestäni on aika noloa kertoa lähtevänsä jollekin Thaimaan lomalle ja rasittaa pitkällä lennolla ympäristöä. Toki vielä matkustelemme jonkin verran, mutta matkan pitää tarjota jotain niin merkittävää, että se voittaa ympäristökuormituksen ja vaivannäön. Aurinkomatkakin voi sen merkittävän lisäarvon joskus tarjota esim. erittäin rasittavassa elämäntilanteessa, joten ihan täysin emme niistä kuitenkaan luovu.
Itse en kelpuuta lähipiiriini mitään viherpiipertäjiä jotka urputtaisivat tuollaisesta.
Oikeasti: alkaisin varmaan nauramaan päin naamaa jos joku ihan tosissaan sanoisi jotain sen suuntaista.
En pidä meitä tai ystäviäni kovinkaan viherpiipertäjinä. Korkeastikoulutettuja, pääkaupunkiseudulla asuvia, varakkaita lapsiperheitä ollaan enimmäkseen. Ehkä tämä ajattelu leviää sinne maaseudulle ja vähemmän koulutettuihin väestönosiin hieman hitaammalla vauhdilla?
Minä taas pidän teitä viherpiipertäjinä.
Veikkaus asuinpaikastani, koulutuksestani jne taas ei "ihan" osunut...
Viherpiiperryksen leviämiseen taas minulla ei ole tarkempaa kantaa. Osaa porukasta se kiinnostaa, suurinta osaa ei.
Johtuu siitä että ihmiset on tajunnu ettei suomen kulttuuri ole mikään ykkönen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennustan, että ollaan menossa Ruotsin suuntaan eli lentomatkustaminen tulee vähenemään ja lähimatkailu lisääntyy. Itse ainakin koen, että maailmaa on nähty tarpeeksi ja matkalle lähteminen on suurempi työ kuin mitä matkasta jää loppupeleissä käteen. Aika moni muukin ystäväpiirissä on tullut samaan tulokseen, matkustaminen ei ole enää niin suosittua. Asiaan vaikuttaa toki myös ympäristönäkökulma, mielestäni on aika noloa kertoa lähtevänsä jollekin Thaimaan lomalle ja rasittaa pitkällä lennolla ympäristöä. Toki vielä matkustelemme jonkin verran, mutta matkan pitää tarjota jotain niin merkittävää, että se voittaa ympäristökuormituksen ja vaivannäön. Aurinkomatkakin voi sen merkittävän lisäarvon joskus tarjota esim. erittäin rasittavassa elämäntilanteessa, joten ihan täysin emme niistä kuitenkaan luovu.
Itse en kelpuuta lähipiiriini mitään viherpiipertäjiä jotka urputtaisivat tuollaisesta.
Oikeasti: alkaisin varmaan nauramaan päin naamaa jos joku ihan tosissaan sanoisi jotain sen suuntaista.
En pidä meitä tai ystäviäni kovinkaan viherpiipertäjinä. Korkeastikoulutettuja, pääkaupunkiseudulla asuvia, varakkaita lapsiperheitä ollaan enimmäkseen. Ehkä tämä ajattelu leviää sinne maaseudulle ja vähemmän koulutettuihin väestönosiin hieman hitaammalla vauhdilla?
Koulutettu ihminen, jolla on noin kapea ja mustavalkoinen maailmankuva? Sääli. Lähiruokaa kyllä arvostetaan Suomessa pääkaupunkiseudun ulkopuolella, ja on jo vanha ilmiö. Jo aikaa sitten on ollut suosittuja lähiruokapiirejä, joista voi ostaa oman paikkakunnan tuottajien tuottamaa ruokaa. Työpaikoilla mainostetaan naapuritilan luomulähilihaa jota voi tilata suoraan jne.
Itse olen pääkaupunkiseudulla sen korkeakoulutuksen hankkinut, mutta nykyään asun vähän isommassa metropolissa. Työn takia ja sukulaisia tavatakseen on pakko matkustella, ja kyllä minä myös tykkään välillä nähdä uutta. Tunnen työn takia ihmisiä kaikkialta maailmasta, ja kun kuulee ja näkee kuvia upeasta aavikkokohteesta Algeriasta tai Japanin keväästä, kyllä minusta normaalille ihmiselle herää halu matkustaa ja nähdä erilaisia asioita. Ekologisuutta voi ja pitää miettiä, mutta niiden pitää olla läsnä jokapäiväisessä arjessa myös.
Ja jollekin toiselle vastaajalle, mistä te löydätte koneita täynnä kiljuvia lapsia? Olen matkustanut paljon, eikä koskaan ole lapset kiljuneet. Ei omat eivätkä muiden. Eikä lennoilla yleensä kovin montaa lasta edes mukana ole.
Mikä kapea ja mustavalkoinen maailmankuva? Kerroin omista ja ystävieni muuttuneesta matkailusta eli ei matkustella enää ihan turhanpäiten ja hetken mielihyvän tavoittelun takia, josta sain asiatonta ivaa ja pilkkaa. Ympäristöajattelua voi harrastaa ilmankin, että nimitellään viherpiipertäjäksi ja luvataan nauraa päin naamaa. Sinä se varsinainen maailmankansalainen vaikutat olevan, onnea sinne suureen maailmaan.
Minä en nimittele ketään viherpiipertäjäksi, mutta tuo sinun pääkaupunkiseutu vastaan maaseutukommentti oli asiaton ja kertoo kapeasta maailmankuvasta. Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki, ja myös ihan oikealla maaseudulla asuu paljon ihmisiä, joilla on paljon vihreämpi elämäntapa kuin keskiverto helsinkiläisellä.
Ennen matkailtiin, nykyään matkustellaan. Se on varmaan jotenkin hienompaa.
Mietin lähtisinkö käymään lomalla ulkomailla ensimmäistä kertaa 15 vuoteen nyt kun on vihdoin vakityö. Mutta onkohan se kuitenkaan tullut merkittävästi halvemmaksi. Tarjouslennon voi saada muutamalla kympillä, jos sellaisen löytää sopivaan aikaann, mutta normaalihintaiset näyttävät olevan lähes samaa luokkaa kuin ennenkin. Hotellit ovat luultavasti vähintään yhtä kalliita. Joka tapauksessa rahaa palaa aika nopeaan tahtiin.
Suomen ilmasto on surkea. Siinä suurin syy minun matkustelulle. Ennen lapsia syy oli seikkailunnälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelun huonoista puolista ei puhu kukaan mitään,lennot täynnä
,kitiseviä väsyneitä lapsia...
mukavia rokotuksia passien ja viisumien hankkiminen...ihanat oksennustaudit,kuumeet,flunssat...olipa ihana loma helteessä olla kuumeessa...
Ja sitten "virkistyneenä" töihin ja kouluun...Lapset ei häiritse, itselläkin 4 ja 3 lastenlasta joiden kanssa matkustellaan. Rokotuksia ja viisumeja ei tarvitse joka reissulle erikseen, passikin vain 10 vuoden välein - hirveä rasite:)
Ainoat ruokamyrkytykset saanut kotikaupungissani Helsingissä 3x 58 vuoden aikana:D
Kuumeessa en kertaakaan yli 80 matkalla n 40 maassa.
Ihanaa 100% läsnäoloa lapsille ja vanhemmille ilman arjen haasteita - joka kerran
8
Mistä saa vielä tänä päivänä 10 vuoden passeja? Mäkin haluun...
EIkun sori - ne onkin 5v voimassa!
Siis eikä - mä joudun käyttämään 2x 10minuuttia 10 vuoden aikana passin anomiseen kotisohvalla. Ja hakemaan tuosta 1 km päästä ärrältä samalla kun käyn muutenkin kaupassa, 5 min lenkki. Siinä menee 15 extraminuutia elämästä 2 kertaa 10 vuoden aikana. MÄ EN KESTÄ ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku puhui lähiruuasta - sekin ja slow food ideologia on lähtöisin Italiasta:D Siellä (kuten muissakin Euroopan maissa Suomea lukuunottamatta) se on ihan normielämää. Meillä lähiruokakin on vähintään sen 3 pv vanhaa kiertäessään keskusliikkeen varaston kautta ja hups - hinta 10 kertaistuu matkalla! Muualla lähiruoka on sitä mikä nostetaan aamulla maasta, myydään torilla ja kaupassa tuntia myöhemmin kohtuuhintaan johon jokaisella on varaa.
Tässä taas yksi, joka romantisoi ulkomaan kokemuksiaan. Siellä Ulkomailla ei ilmeisesti ole koskaan kiireisiä työläisiä eikä väsyneitä äitejä, jotka ostaisivat edes puolivalmista, vaan kaikki ehtivät toreille ja FreshFood-kauppoihin ja kotona kokkaavat onnellisille perheilleen.
Ihan kaikkialla muualla kuin Suomessa syödään hänen mukaansa tuoretta ja terveellistä. Varsinkin englantilaisissa kouluissa. Sen takiahan Jamie Oliverkin teki tv-sarjansa, jossa käytiin ihastelemassa koulujen ruokalistoja ja hehkutettiin oman maan parhautta.
Kuluneiden 40 matkustusvuoden aikana olen nähnyt kyllä senkin miten Italiaan, Ranskaan ja Espanjaan on tullut valmisruokia marketteihin. Silti en ole koskaan nähnyt kenenkään niitä ostavan tai valmistavan?
Olen paljon tekemisissä "alkuasukkaiden " ja "muuttolintujen" kanssa kun vuosikymmenten mittaan ollaan tutustuttu. Toki ne äidit jotka tekevät työtä kodin ulkopuolella ehtivät tekemään ruokaa ihan kuin mekin täällä Suomessa, en minäkään tarvitse koskaan eineksiä. Ihan normaalia. Tai heillä on mummo, mies, täti tms joka käy laittamassa ruuan tulemaan ennen kuin äiti ehtii kotiin. Ihan samoin kuin Suomessakin, meillä ruuan tekee se joka on ensin kotona. Ja viikonloppuisin vaikka 4 päivän ruuan pitkän kaavan mukaan valmiiksi viikkoa varten ilman että seistään hellan edessä koko päivää.
Suomalaisen kouluruuan ihannointi perustuu siihen että se on oikeaa ruokaa, ei sipsiä, suklaata ja keksejä kuten Englannissa tai hampurilaisia ja pizzapaloja kuten Jenkeissä. Näissä maissa einesten käyttö on varmaan 90%. Välimeren maissa tuskin.
Tässä taas yksi, joka romantisoi ulkomaan kokemuksiaan. Siellä Ulkomailla ei ilmeisesti ole koskaan kiireisiä työläisiä eikä väsyneitä äitejä, jotka ostaisivat edes puolivalmista, vaan kaikki ehtivät toreille ja FreshFood-kauppoihin ja kotona kokkaavat onnellisille perheilleen.
Ihan kaikkialla muualla kuin Suomessa syödään hänen mukaansa tuoretta ja terveellistä. Varsinkin englantilaisissa kouluissa. Sen takiahan Jamie Oliverkin teki tv-sarjansa, jossa käytiin ihastelemassa koulujen ruokalistoja ja hehkutettiin oman maan parhautta.