Ylipainoinen esiteini, leivän puputus ja energiajuomien lipitys
Ihan ensimmäisksi, en ymmärrä miten 11-vuotiaalle myydään energiajuomaa sillä tuossahan rikotaan lakia! En todellakaan ole innoissani, että lapsi vetää noita lisäaine ja sokeripommeja, rahastakaan se ei ikävä kyllä ole kiinni sillä halvin tölkki maksaa alle euron. Ja sitten leipä! Kaikki leipä kelpaa ja leipäpussi rapisee välein.
Tyttö syö aamupalan. lämpimän ruuan koulussa ja sitten kotona välipalan sekä toisen lämpimän ruuan.
Välipalaksi saattaa olla kasviksia & dippiä sekä sämpylöitä, vispipuuroa tai lämpimiä voileipiä, päivällinen on sitä ns "kotiruokaa" eli vaikkapa kinkkukiusaus tai lihapullia ja bataatti/perunamuussia.
Virallilen karkkipäivä eli herkkupäivä on lauantai, jolloin saa ostaa irtiksiä tai sipsejä mutta minusta tuntuu, että mättää kyllä makeaa karkkipäivän ulkopuolellakin .(
Nettiaikaa on kolmesti viikossa tunti, mutta kännykällä nyhjäämistä en voi kontrolloida.
Tyttö on siis 135cm pitkä ja painaa 44 kg, tiukka paita päällä näyttää kuin olisi raskaana.
Kommentit (23)
Meillä on ollut vastaava ongelma pojan kanssa. Eikä asiaan auta yhtään, että käy töissä, etten mä voi siltä rahojakaan ottaa pois, ettei sais koliaan ja sipsejään.
Kotona kyllä syö tavallista kotiruokaa. Kasviksia ja hedelmiäkin. Leipää mielellään pupeltaa, mutta vaan margariinin kanssa. Ostin sitten vaan ruisleipää. Eikä tuo siitä välitä. Alkoi syömään puuroa! Ei huono. Sekin meni alas ensin sokerilla ja voilla, mutta kuukausi sitten kyseli, että onko meillä pakkasessa marjoja. :D Joten nyt se syö aamu- ja iltapalaksi lautasellisen puuroa marjoilla.
Lisäksi tämä on juonut kahvia aika paljon, mutta nyt se on vähentänyt huomattavasti ja lopetti sokerin käytön kokonaan kahvissa. Ihanaa! Nimittäin hyvinkin upotti pari ruokalusikallista sokrua yhteen kupilliseen. Ei enää.
Myös olen huomannut, että energiajuomien ja kolan litkiminen on vähentynyt huomattavasti. Nyt kulkee kivennäisvesipullon kanssa.
Ihan olen puhunut syömisen tärkeydestä ja sokerin ja rasvan "vaarallisuudesta". Ihminen jaksaa niin erilailla, kun ei lappaa turhia energioita itseään täyteen. < tästä oli hedelmällinen keskustelu viime viikolla. Niin tää poika on nyt 17 vuotias, viimiset pari vuotta on ollut ongelmana. Ehkä juurikin, kun oma raha lisääntyi. Säästänytkin hyvin, mutta kurkusta alas on mennyt liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut vastaava ongelma pojan kanssa. Eikä asiaan auta yhtään, että käy töissä, etten mä voi siltä rahojakaan ottaa pois, ettei sais koliaan ja sipsejään.
Kotona kyllä syö tavallista kotiruokaa. Kasviksia ja hedelmiäkin. Leipää mielellään pupeltaa, mutta vaan margariinin kanssa. Ostin sitten vaan ruisleipää. Eikä tuo siitä välitä. Alkoi syömään puuroa! Ei huono. Sekin meni alas ensin sokerilla ja voilla, mutta kuukausi sitten kyseli, että onko meillä pakkasessa marjoja. :D Joten nyt se syö aamu- ja iltapalaksi lautasellisen puuroa marjoilla.
Lisäksi tämä on juonut kahvia aika paljon, mutta nyt se on vähentänyt huomattavasti ja lopetti sokerin käytön kokonaan kahvissa. Ihanaa! Nimittäin hyvinkin upotti pari ruokalusikallista sokrua yhteen kupilliseen. Ei enää.
Myös olen huomannut, että energiajuomien ja kolan litkiminen on vähentynyt huomattavasti. Nyt kulkee kivennäisvesipullon kanssa.
Ihan olen puhunut syömisen tärkeydestä ja sokerin ja rasvan "vaarallisuudesta". Ihminen jaksaa niin erilailla, kun ei lappaa turhia energioita itseään täyteen. < tästä oli hedelmällinen keskustelu viime viikolla. Niin tää poika on nyt 17 vuotias, viimiset pari vuotta on ollut ongelmana. Ehkä juurikin, kun oma raha lisääntyi. Säästänytkin hyvin, mutta kurkusta alas on mennyt liian paljon.
Rasva ei ole vaarallista, vaan välttämätön. (no vaarallista on tietty margariini ja siemenöljyt, ei muut)
meillä taas 11v poika mielestäni jopa liian laiha. Pituutta 155cm ja painaa vaivaiset 38kg. Harrastaa jalkapalloa 5-6krt viikossa useamman tunnin kerralla. Ruokahalua pojalla vaan todella huono:(
Herkkuja kyllä söisi vaikka kuinka paljon.