Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paha mieli siitä, miten yksi isoäiti kohtelee lastenlastaan. Kohtaan tämän parivaljakon kerran viikossa.

Vierailija
20.04.2018 |

Olen vastaanottovirkailija yhdessä paikassa, johon tuo isoäiti tulee 2-3 vuotiaan lapsenlapsen kanssa viikottain aina samaan aikaan.

Isoäiti sättii lasta joka ikinen kerta, uhkailee tyhjillä uhkauksilla ja on aina huonolla päällä. Tätä kestää aina noin tunnin, kun nämä kaksi odottavat äitiä ovien ulkopuolella.

Joka ikinen kerta isoäiti uhkailee jättävänsä lapsen yksinään odottamaan äitiä, kun on niin hankala, eikä tottele. "En enää ikinä tule tänne sun kanssa! Jätän sut tähän yksin, jos et nyt heti pue haalaria. Tänään ei sitten osteta mitään herkkuja, kun et tottele yhtään. Äitikään ei kyllä tykkää yhtään, kun kerron, miten sinä kiemurtelet tuolissa ja juoksentelet täällä ympäri taloa. Sinä et osaa kyllä yhtään käyttäytyä!" Jne jne.

Ei tee lapsen kanssa mitään ja odottaa, että voisi istua tunnin paikallaan niin, että lapsi istuisi nätisti vieressä tekemättä yhtään mitään. Jokainen liike ärsyttää isoäitiä. Lapsi ei puhu koskaan mitään. Lähtee joskus kävelemään, mutta isoäiti vetää aina väkisin viereen istumaan penkille.

Tänään isoäiti kailotti kovaan ääneen, kun lapsenlapselle oli tullut iso hätä housuun. "HYYYI SINÄ HAISET. Katso nyt, kun kaikki täällä katsovat ja haistelevat miten pahalta täällä haisee! Miksi sinä k*kkasit housuun, hyi että!"

Tätä on nyt jatkunut kuusi viikkoa putkeen, joka perjantai. Minun asiani ei ole puuttua tähän, mutta tekisi mieli sanoa jotain. En voi itse mennä olemaan lapsen kanssa, mutta välillä sisälläni kiehuu niin, että olen ollut vähällä mennä sanomaan suorat sanat tälle isoäidille.

Harmittaa lapsen puolesta.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin isoäiti, niin hymyilisin maireasti ja sanoisin lapselle, että hienoa, tämä täti haluaa leikkiä kanssasi sillä aikaa, kun äiti käy terapeutilla. Sen jälkeen ilmoittaisin sinulle, että ole hyvä vaan ja leiki, koska jos osaa tuoda esille ongelman, niin saa varautua siihen, että ratkaisu on sinussa.

Hurjan moni äiti tekee tuota kertomaasi kaupassa eli uhkailee,vähättelee ja vaatii lasta olemaan ihmisiksi. Jostain syystä isoäiti ei saa tehdä samaa?

Vierailija
2/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit puuttua sano lapselle esim. Sinähän olet reipas.. Kun lapsi lähtee liikkeelle, sano hänelle, tietenkin sinun tekee mieli lähteä katselemaan, mitä täältä löytyy. Oletko huomannut , miten äiti käyttäytyy. Voisitko puhua äidin kanssa. Tuo isoäidin käytös on tuhoisaa lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin isoäiti, niin hymyilisin maireasti ja sanoisin lapselle, että hienoa, tämä täti haluaa leikkiä kanssasi sillä aikaa, kun äiti käy terapeutilla. Sen jälkeen ilmoittaisin sinulle, että ole hyvä vaan ja leiki, koska jos osaa tuoda esille ongelman, niin saa varautua siihen, että ratkaisu on sinussa.

Hurjan moni äiti tekee tuota kertomaasi kaupassa eli uhkailee,vähättelee ja vaatii lasta olemaan ihmisiksi. Jostain syystä isoäiti ei saa tehdä samaa?

No onpa kommentti. Ei kukaan äitikään saisi tehdä samaa, eli uhkailla ja vähätellä lasta - ei kaupassa, eikä kotona. Ei se ole hyväksyttävää koskaan. On toki totta, että huonona päivänä meistä vanhemmista jokainen on uhannut jättää joululahjoitta tai herkuitta, jos ei toimita kuten pyydetään. Ei tyhjät uhkaukset ole silti millään tavalla hyväksyttäviä - nehän viestittävät lapselle, ettei mitään uhkausta tarvitse koskaan ottaa tosissaan. 

Isoäiti on välinpitämätön. 2-3v ei jaksa istua tuntia paikoillaan tekemättä yhtään mitään. Tuon ikäisen lapsen kanssa pitäisi olla joko ulkona puistossa odottamassa äitiä tai keksiä odottamisajalle jotain tekemistä - kuten lukemista, piirtämistä. Tai edes keskustella lapsen kanssa. Lapsella on myös oikeus vähän kävellä ympäriinsä tilassa, mitä sellainen haittaa ketään?

ap

Vierailija
4/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voit puuttua sano lapselle esim. Sinähän olet reipas.. Kun lapsi lähtee liikkeelle, sano hänelle, tietenkin sinun tekee mieli lähteä katselemaan, mitä täältä löytyy. Oletko huomannut , miten äiti käyttäytyy. Voisitko puhua äidin kanssa. Tuo isoäidin käytös on tuhoisaa lapselle.

En ole nähnyt äitiä koskaan, sillä odotustila on eri paikassa kuin missä äiti on. Isoäiti vain puhuu äidistä, jota he odottavat. Lähtevät aina tiettyyn aikaan muualle, josta äiti sitten oletettavasti pääsee.

Kyse ei siis ole mistään lääkäristä, tämä odotustila ei ole mikään sairaiden tai hiljaisuutta vaativien odotustila. Täällä saa tosi mieluusti kävellä, hyppiä ja tutkia paikkoja. Voi keskustella ihan vapaasti ja piirtää.

Minä en voi valitettavasti lähteä työpisteeltäni pois. Tekisi mieli kyllä ottaa lapsi viereeni ja jutella, antaa kyniä ja piirustuspaperia (joita tosin ei täällä ole..) ja olla läsnä.

ap

Vierailija
5/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hartaasti toivon, ettet ole äiti, eikä sinusta tule tällöin myöskään kuvailemaasi isoäitiä.

Vierailija
6/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä! Lapsi parka.

Mun äiti oli tuollainen, kun poikamme oli pieni. Olin itsekin jotain aavistellut, ettei mummo taida kauniisti pojalle puhua... mutta pari naapuria vahvisti epäilyni. Äitini kävi omasta pyynnöstään viikottain ulkoiluttamassa poikaa. Piipahdin siinä välissä kaupassa tai salilla.

He olivat hiekkalaatikolla ja piti vastaavaa natkutusta. Milloin pojalla oli liikaa päällään, että saa hävetä, kun toisilla on kesävaatteet ja tällä on collegepuku ja kumpparit. Vähän ajan päästä otti ne pois, kun oli kuuma ja siitähän sitten taas alkoi natkutus, ettei paljainvarpain voi olla, saa vielä taudin. Piti olla hiekkalaatikolla paikallaan ja leikkiä hiekkakakkuleikkejä, kun poika olisi mielellään juossut muiden mukana pitkin pihaa. Armotonta tylytystä ja lapsen haukkumista oli ollut.

Kerran sitten äitini parahti mulle tunnin poissaoloni jälkeen, että hän ei enää jaksa tuota hullua lasta. Se pitää saada hoitoon, ei tuo poika ole normaali! Mä oikeasti järkytyin ja tajusin, että olen antanut pienen lapseni tuon hoitoon. Lapsessa ei ole mitään vikaa, vaan kyllähän se on rajoitteinen mummo. Mä ajoin äitini pois meiltä, eikä ihan heti tarvinnut tulla takaisin.

Kyselin sitten hiekkalaatikolla, että miten täällä on mennyt, niin onneksi nuo sitten suoraan kertoivat, että kamalaa kieltähän se mummo käytti. Pari äitiä ei enää halunnut ulkoilla omiensa kanssa samaan aikaan, kun äitini ja poika. He olivat tietty ajatelleet tulla sanomaan, mutta miten tuotakaan puolitutulle kertoo? Ja onneksi ei niin pitkä aikaista ollut kerrallaan.

Poika on nyt 17 vuotias lukiolainen ja vieläkin kannan syyllisyyttä, että annoin äitini hoitaa lasta silloin. Mitään "vikaa" ei lapsessa ole ikinä ollut. Iloinen, menevä ja sydämellinen lapsi on ollut vauvasta tähän päivään.

Pitkä tarina, mutta terapiaa mulle. ;) Kunpa vaan voisit jotenkin puuttua tilanteeseen. Onhan se hankala siitä sivustaseuraajana napata kiinni tilanteesta.. Siitähän voi tulla sulle duunin puolesta ongelmia, vaikka oikeassa oletkin. Voimia. Toivottavasti se äiti näkisi kuulisi tilanteen ja puuttuisi varmasti.

Vierailija
7/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän kuuloista. Kerran ymmärrettävää (vaikkei hyväksyttävää), jos on huono päivä ja ollut vaikka aivan kamala kaaosaamu. Mutta että joka viikko :( Tosi sääli lasta, joka on täysin syytön tähän.

Minä kyllä sanoisin jo ensi viikolla jotain, onhan tuota jatkunut jo viikkotolkulla. Tässä olisi viikko aikaa miettiä rakentavia ja kannustavia, ei missään nimessä syyllistäviä asioita tuolle isoäidille. Jospa tajuaisi.

Vierailija
8/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla noin julma? Toivottavasti sulla ei ole lapsia!

Vierailija
9/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miltä tuon katselu ja kuuntelu tuntuu.

Olisiko se mahdollista, että laitat siihen tuolin viereen piirustusvälineet ja jotain leluja, joilla lapsi voi kuluttaa aikaansa?

Antaisiko se isoäiti lapsen leikkiä niillä, jos ne olisi ihan siinä lähellä?

Vai onko se vielä rankempaa kun on olisi leluja vieressä, mutta isoäiti ei antaisi niillä leikkiä?

Tai pääsetkö senverran lapsen luo, että antaisit ne lelut lapselle itse?

Olisiko isoäiti niin törkeä, että silti kieltäisi lasta niillä leikkimästä?

Minä itse ajattelisin, että vaikka asia ja muutaman lelun hankkiminen ei minulle kuulu, niin tekisin sen silti, koska isoäiti toimii väärin ja julmasti ja lapsi säälittää.

Vierailija
10/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä se on sinun asia puuttua siihen.

Vierailija
11/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kyllä se on sinun asia puuttua siihen.

Olen monta kertaa tätä miettinyt, että pitäisi puuttua. Ehkä nyt viikon päästä uskallan tehdä asialle jotain. Otan ainakin kotoa pari palapeliä ja piirustusvälineitä mukaan. Ajattelin kerätä viikon verran rohkeutta ja oikeita sanoja kohdata tuo isoäiti. En missään nimessä halua alkaa riidellä asiasta, isoäitihän varmasti toimii kuten parhaaksi näkee. Jotain rakentavaa ja edistävää pitäisi olla, etteivät nämä tuskaiset perjantait jatku.

ap

Vierailija
12/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaikka kotoa piirustuspaperia tai värityskirja, värikyniä ja jokin alusta ja vie ne seuraavalla kerralla lapselle. Sano sille isoäidille vaikka, että olet huomannut, kuinka ihmeen hienosti lapsi jaksaa istua paikallaan mutta arvaat, että hänelle kuitenkin kelpaisi jokin tekeminen. Joskus on pakko uskaltaa, vaikka siinä tuleekin rikkoneeksi sovinnaisia käyttäytymissääntöjä.

Vierailija
13/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri samaa kirjoittelit jo itsekin! Hyvä!

Vierailija
14/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle raakimuskommentoijalle täällä.

Kysehän ei ole siitä onko äiti, isoäiti, vaari tai eno tai kumminkaima, vaan se, että tuollainen käytös lasta kohtaan on väärin!

Miten edes tuli mieleesi vääntää juttu niin, että äideille tuo kuvaamasi käytös on oikeutettua, mutta isöäidille ei ole?

Ei tosiaan ole!

Tyhmäkin tajuaa tai luulisi tajuavan, että tässä aloituksessa ei ole kyse mistään vastakkainasettelusta vaan asiasta itsestään.

Terveisin neljän lapsen isoäiti!

Vierailija
15/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että tekee pahaa lukea tällaista!

Vierailija
16/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa henkistä väkivaltaa, tied miten paljon tuo mummo lapsen kanssa viettääkään aikaa ja jos noin kammottavaa on käytös ihmisten ilmoilla niin mitä se sitten on neljän seinän sisällä. Lasun tuosta saisi tehdä, jos vain saisi henkilöllisyyden selville!

Vierailija
17/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa kommentti. Ei kukaan äitikään saisi tehdä samaa, eli uhkailla ja vähätellä lasta - ei kaupassa, eikä kotona. Ei se ole hyväksyttävää koskaan. On toki totta, että huonona päivänä meistä vanhemmista jokainen on uhannut jättää joululahjoitta tai herkuitta, jos ei toimita kuten pyydetään. Ei tyhjät uhkaukset ole silti millään tavalla hyväksyttäviä - nehän viestittävät lapselle, ettei mitään uhkausta tarvitse koskaan ottaa tosissaan. 

Isoäiti on välinpitämätön. 2-3v ei jaksa istua tuntia paikoillaan tekemättä yhtään mitään. Tuon ikäisen lapsen kanssa pitäisi olla joko ulkona puistossa odottamassa äitiä tai keksiä odottamisajalle jotain tekemistä - kuten lukemista, piirtämistä. Tai edes keskustella lapsen kanssa. Lapsella on myös oikeus vähän kävellä ympäriinsä tilassa, mitä sellainen haittaa ketään?

ap

Miksi et sano isoäidille, että lapsella on oikeus kävellä ympäri siinä tilassa ja sinä vastaanottovirkailijana luonnollisesti katsot lapsen perään, koska kyseisen oikeuden annat. Kaikki on tyytyväsiä! tai voit ostaa sinne leluja lapsen leikkiä tms. Jos odotustila on noin tylsä, niin miksi et tee sille jotain?

Vierailija
18/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle raakimuskommentoijalle täällä.

Kysehän ei ole siitä onko äiti, isoäiti, vaari tai eno tai kumminkaima, vaan se, että tuollainen käytös lasta kohtaan on väärin!

Miten edes tuli mieleesi vääntää juttu niin, että äideille tuo kuvaamasi käytös on oikeutettua, mutta isöäidille ei ole?

Ei tosiaan ole!

Tyhmäkin tajuaa tai luulisi tajuavan, että tässä aloituksessa ei ole kyse mistään vastakkainasettelusta vaan asiasta itsestään.

Terveisin neljän lapsen isoäiti!

Sinä et taida käydä koskaan kaupassa? Siellä on äitejä, jotka toimivat juuri noin ja samanikäiset kanssaostelijat ovat sitä mieltä, että juuri noin tulee tehdä, jos lapsi ei tottele. Ei pidä antaa periksi, ei pidä päästää lasta niskanpäälle, ei pidä kuunnella itkua tai narinaa vaan pitää näyttää, kuka on pomo. Näitä ketjuja täällä on joka viikko, joissa kerrotaan, miten "olin lapsen kanssa kaupassa, lapsi märisi ja karjui, en sanonut sille mitään, koska huonoa käytöstä ei pidä sietää, mutta tempaisin kädestä kiinni ja pidin väkisin vierellä". Tai vaihtoehtoisesti annoin juosta pitkin kauppaa, koska niinhän lapset tekevät.

Mitä mahtaisi ap  todeta, kun tuo lapsi juoksentelisi ympäriinsä, sotkisi odotustilaa ja isoäiti sanoisi, että lapset nyt ovat tuollaisia.

Vierailija
19/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi akka on ihan seko ja sairas. Mä ajattelen lapsista kyllä samoin, pelkkiä riesoja, mutta koitan välttää tuollaista käytöstä julkisesti. Tiedän, että siitä tulee muille paha mieli. Ja lapsia ei tartte kotona niin paljon hävetä, niin ei tarvitse niin paljon moittiakaan.

t.kristallikissa

Vierailija
20/37 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just hienoa, jos on äitinä tuollainen sairas akka, kuten mulla oli, kun aikuisista kukaan ympärillä ei sano sille lapselle, että äitis/isoäitis tekee sulle väärin, toi on väärin. Ja jos toi lapsi raivoaisi tuon takia, kun ois esim. isältään oppinut, että saanpas kävellä ympäriinsä, saanpas piirtää, mua pitää viihdyttää, eikä kuvitella, että voin istua tässä tunnin hiljaa, niin LASTA syyteltäisiin, vaikka aikuinenhan siinä väärin tekee.

t.kristallikissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi