Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kärsiikö lapsi henkisesti jos antaa itkeä itsensä sängyssä uneen?

Vierailija
19.04.2018 |

Lapseni on aina nukutettu niin, että ollaan vain jätetty sinne, ennen ei ole itkenyt vaan nukahtanut tyytyväisenä. Nyt kun laitan nukkumaan, niin ensin jokeltelee ja höpöttää siellä yksinään, sitten huutaa, menen katsomaan, kaikki hyvin ja nauraa, lähden niin huuto jatkuu. Mitä tässä pitäisi tehdä? Jos olen siellä, nauraa ja höpöttää, jos en, niin itkee. Ja kyllä, on väsynyt ja päiväuniaikaan laitettu nukkumaan. En vain jaksa kokoajan ravata edestakaisin, ei ole nälkäkään sillä. On kyllä hermoja raastavaa kun toinen kirkuu tuolla eikä ole mitään hätää. Ja ikää vauvalla on 7kk.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Vierailija
2/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan itkettäisi vauvaa. En voisi kuunnella menemättä katsomaan. Kyllä sillä joku hätä on. Pelkää jotain tai muuta. Sitä se vanhemmuus useimmissa perheissä  on, että juostaan siellä lapsen sängyn laidalla.  Taisi olla niitä 70-luvun oppeja, että lapsi saa itkeä itsensä uneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroahdistus oireilee erinäisiin aikoihin. Tajuaa että on erillinen ja tajuaa nyt vanhempana että lähdet pois. Minulla ei ole ratkaisua tähän. Minä en raaskinut huudattaa lastani vaan nukutin syliin josta nostin sänkyyn. Oli sellainen tosin jo heti synnytyslaitokselta kun päästiin , minun piti olla vieressä tai hänen sylissä päivällä, kopassa ei alkuun nukkunut kuin 10 min päivisin, vieressäni 2h putkeenkin. Sitten se piteni 30 minuuttiinx3 krt päivä. Nyt nukkuu 1h30 min maksimissaan päiväunet kerran päivässä. Nykyäänkin kohta kaksivuotiaana vaatii että olen huoneessa kun nukahtaa illalla muuten tulee järkyttävää huutoa.

Vierailija
4/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei heti nukahda, ota pois vuoteesta ja yritä uudelleen 15-30min päästä. Päiväunien määrä voi olla muutosvaiheessa joten ei ehkä enää tarvitse useampaa päivässä? Kun nukutus kestää kauemmin kuin päiväunet niin on aika kokeilla josko voisi vähentää yhdet päiväunet päivästä.

Vierailija
5/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva kokee kauhua ja hylkäämistä. Hän alkaa ymmärtää olevansa vanhemmastaan erillinen ihminen ja on kauhuissaan jäädessään yksin koska kun vanhempi poistuu näköpiiristä se on vauvalle sama kun poistuisi koko maailmasta. Koska vauva on täysin riippuvainen vanhemman huolenpidosta hylätyksitulemisen tunne on silkkaa kauhua. Vauva tottuu kyllä siihen että vanhempi poistuu ja oppii itse rauhoittamaan itsensä kun on pakko. Tuo tunne jää kuitenkin alitajuntaan ja voi myöhemmin elämässä muissa tilanteissa aktivoitua (esimerkiksi läheisriippuvuus tai arkuus tehdä asioita yksin).

Vierailija
6/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7kk on aika nuori vielä ja hänen jättämisensä vaan itkemään yksin kunnes nukahtaa on julmaa ja opettaa että hänet hyljätään ja hänestä ei välitetä. Parempi on että käyt minuutin tai kahden välein katsomassa ja laittamassa pitkälleen ja sitten poistumaan uudelleen. Toistetaan x kertaa kunnes nukahtaa tai sitten poistetaan sängystä ja yritetään myöhemmin uudelleen.

Vierailija
7/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutustapoja voi joutua muuttamaan lapsen kasvun myötä. Googlaa tassuttelu, jos haluat pitää kiinni siitä, että oppii itse nukahtamaan sänkyynsä.

Vierailija
8/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on nukkuneet päiväunensa keittiössä tai olohuoneessa, joka tapauksessa paikassa, jossa on ääntä ja hälinää. Ei koe tulevansa hylätyksi, kun elämä ympärillä jatkuu.

Vierailija
9/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroahdistus tulee jossain vaiheessa ja sitä voi lieventää leikkimällä kukkuu leikkiä liinan kanssa ja myös siten että poistuu huoneesta hetkeksi, mutta juttelee kokoajan niin että lapsi kuulee sinut kunnes palaat huoneeseen.

Vierailija
10/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroahdistus oireilee erinäisiin aikoihin. Tajuaa että on erillinen ja tajuaa nyt vanhempana että lähdet pois. Minulla ei ole ratkaisua tähän. Minä en raaskinut huudattaa lastani vaan nukutin syliin josta nostin sänkyyn. Oli sellainen tosin jo heti synnytyslaitokselta kun päästiin , minun piti olla vieressä tai hänen sylissä päivällä, kopassa ei alkuun nukkunut kuin 10 min päivisin, vieressäni 2h putkeenkin. Sitten se piteni 30 minuuttiinx3 krt päivä. Nyt nukkuu 1h30 min maksimissaan päiväunet kerran päivässä. Nykyäänkin kohta kaksivuotiaana vaatii että olen huoneessa kun nukahtaa illalla muuten tulee järkyttävää huutoa.

Mä oon myös aina nukuttanu lapseni vieressä istuen. Tiedostin alusta asti että tulee vuosien kestoinen tapa mutta en oikeastaan koe nukuttamista erityisen raskaana. Istun keinutuolissa sängyn vieressä ja katson tabletilta tv sarjoja. Yleensä lapsi nukahtaa nopeasti. Nyt on jo kohta 4v ja joskus havahtuu hereille kun olen lähdössä. Silloin riittää kun jätän oven raolleen ja kerron että menen vaan olohuoneeseen isin kanssa juttelemaan. Lapsi nukahtaa kun kuulee meidän äänet viereisestä huoneesta. Jos ollaan hiljaa niin huutelee ja varmistelee että ollaan vielä paikalla. Ei varmasti enää tarvitsisi ollenkaan istua vierellä mutta toi tapa on mulle vähän jäänyt päälle.

Vierailija
11/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sillä lapsella hätä on kun huutaa, ei ne turhaan huuda. Huuto on lapsen kommunikaatiota. Lapsi huutaa myös siksi että hän haluaa huomiota, ikävöi tai on kauhuissaan kun ensisijainen huoltaja katoaa. Noin pienillä ei ole ajantajua joten kun olet poissa silmistä olet vain poissa ja tämä aiheuttaa pahimmillaan kauhua. Vähitellen toiston ja aivojen kehityksen myötä lapsi oppii ja rupeaa muistaa että äiti/isä on läsnä vaikka ei ole heti näköpiirissä.

Vierailija
12/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tästä on kyse. Olisin vauvan vierellä kunnes nukahtaa tai nukuttaisin syliin. En antaisi itkeä yksin. Vauvalle ja taaperolle se on vahingollista.

Vierailija
13/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko hampaita tulossa? Meillä tämä aiheutti yöhulinaa. En raaskisi jättää yksin.

Vierailija
14/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapset tekivät samaa, eroahdistuksesta kyse. Hän kertoi ratkaisseensa ongelman niin, että ensi alkuun kiiruhti paikalle heti parun alettua, vähän ajan kuluttua odotti n. minuutin, taas vähän ajan kuluttua vähän pidemmän ajan - ja  kaverin mukaan lapsi tajusi erittäin nopeasti jo pointin, että nyt pitäisi yrittää nukkua, ja että vanhempi on huutoetäisyydellä, vaikkei ehkä ihan samassa huoneessa olekaan. Kysyin siis asiaa, kun näin kaverin nukuttavan lastaan ja ihmettelin, miten helposti se kävi. Hali, pusu poskelle ja hyvän unen toivotus. Sitten lapsi jäi sänkyynsä tyytyväisenä, ja minuutin kuluttua kuului vain onnellinen unituhina, kun me aikuiset jatkettiin keittiössä kahvinjuontia.  Kun en asiantuntija ole niin en ota kantaa, onko tapa hyvä ja oikea, mutta kaveri teki näin ja tilanne vaikutti mun silmään erittäin toimivalta.

Vierailija
15/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä eroahdistuksesta https://www.vauva.fi/artikkeli/vauva_ja_taapero/6_kysymysta_eroahdistuk…

myös

https://www.kaksplus.fi/vauva/vauvan-kehitys/p54338/

Unilelu kannattaa ottaa käyttöön nukutukseen jos sellaista ei vielä ole.

Vierailija
16/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/18 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIEHET ON SIKOJA !!!

Vierailija
18/18 |
19.04.2018 |