Sanoja, joita käytettiin ennen, mutta ei enää nykyään, ainakaan siinä määrin? LUETELLAAN:)
Kommentit (1373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mennä kartsalle/kapeen" (kaupungille), joista jälkimmäinen oli joku teinien juttu, "kartsaa" taisivat käyttää vanhempanikin joskus.
(Tai en tiedä sanooko kukaan enää nykyään "mennä kaupungille"kaan, mutta näitä käytettiin ainakin Kuopion suunnilla, kun olin itse nuori. :D)
Hämeenlinnassa se oli Reska, nykyisin kävelykadun nimi.
Kun keskusta on oikeasti todella pieni, vain kadunpätkä. Nykyään se taitaa olla Goodman. ;)
Vierailija kirjoitti:
Moka/mokata. Nyk. fail, feilata.
Kyllä mä mogaan edelleen. Feilaaminen on jo isompi epäonnistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Konttori, kun tarkoitetaan toimistoa. Sen sijaan pankkimaailmassa taidetaan vielä käyttää.
Siis täähän tuli uudestaan, kun tuli Konttori-sarja...
Vierailija kirjoitti:
Tässä ällösanoja yhdessä paketissa: "Haastavaa (=ikävää) kun lumia (=lunta) ja vesiä (=siis vettä) tippuu (=putoaa) niskaan. "Mahtavaa kun vanha jengi on taas kasassa", sanoi joku ip-lehdessä. Miksi siitä tuli mieleen kuvat keskitysleireiltä?
"Viikonloppuja". Miksei voi sanoa "Hyvää viikonloppua" tai vaan olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa nauhalle. Nykyään tallennetaan.
Kuka tallentaa ja mitä? Mäkin, vanha mummo, katon nykyään netistä, ruudusta tai katsomosta.
Vierailija kirjoitti:
miukumauku
Mä käytän edelleen. Jotenkin hauskempi sana kuin at.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konari (=konekirjoitus) Yläasteen valinnaisaine 80-luvulla. En ymmärrä, miksi niin moni sitä opiskeli.
Hyvä että opiskelin. Aine mistä on ollut yllättävän paljon hyötyä! Kirjoitan näppiksellä nopeammin kuin työkaverini. Veikkaan että muissakin hommissa, missä tarvitaan sormien, silmien ja aivojen nopeaa yhteistyötä ja koordinaatiota konekirjoituksesta on ollut hyötyä.
Konekirjoitustaidossa on edelleen se etu että tietokoneen näppäimistölle kirjoittaessa voi käyttää vapaasti soveltaen kymmensormijärjestelmää ei vain oikean ja vasemman käden etusormia. Esimerkiksi A ja S kirjaimien kirjoittamiseen minä käytän edelleen vasemman käden pikkusormea. Tosin muista että siinä vaiheessa kun ihmiset siirtyivät sähkökirjoituskoneista 1980- ja 1990-luvun vaiheessa tekstinkäsittelyohjelmiin, niin osa kirjoittajista painoi tietokoneen näppäimistöä samalla voimalla mihin he olivat tottuneet kirjoituskoneella kirjoittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moka/mokata. Nyk. fail, feilata.
Kyllä mä mogaan edelleen. Feilaaminen on jo isompi epäonnistuminen.
Verbi ryssiä tarkoittaa myös epäonnistumista tai asioiden huonoa hoitamista. Sanan etymologia viittaneen itänaapurissa esiintyvään korruptioon ja hälläväliä meininkiin.
Tää ei ole sana, mutta... :
059
Hojo hojo. Apuuva. Auts töks töks. Kliffaa hei! Onks Viljoo näkyny? Ota Ohvi! Herää, pahvi! Montaks söit? Xxxx tekee sen. Noilla lihaksilla? Siks et saisit kysyy. Kukamitähäh? Mistä on kymysys? Annetaan sille mahtavat alpodit!
POKS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konttori, kun tarkoitetaan toimistoa. Sen sijaan pankkimaailmassa taidetaan vielä käyttää.
Siis täähän tuli uudestaan, kun tuli Konttori-sarja...
Konttori, kun puhutaan pienestä komerosta. Esim. ruokakonttori.
Flanellipöksyt, hermopumpuli (entisajan pika-apu esim. hammassärkyyn), kamferti, krinoliini, puolipohja, korvike, vastike, selvike.
Portieeri,
Kaupparatsu,
Lasaretti,
Ryytimaa,
Huvipursi,
Posteljooni,
Kasvatuslaitos
Nollaviisysi, entinen some
"Kuka tuli?"
Vierailija kirjoitti:
Tää ei ole sana, mutta... :
059
Hyvä että opiskelin. Aine mistä on ollut yllättävän paljon hyötyä! Kirjoitan näppiksellä nopeammin kuin työkaverini. Veikkaan että muissakin hommissa, missä tarvitaan sormien, silmien ja aivojen nopeaa yhteistyötä ja koordinaatiota konekirjoituksesta on ollut hyötyä.