Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiatesti negatiivinen, vatsaan vain koskee

Vierailija
19.04.2018 |

Söin paahtoleipää ja saa nähdä, miten pahasti kaasutan töissä ja montako kertaa pitää juosta vessassa! Olen turhautunut.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoliston tulehdusarvot katsottiin ja olivat ok, kuulemma ei ole tarve nyt millekään lisätutkimuksille eikä erikoisruokavaliolle. Minulla on kolme lasta + mies,  mielelläni teen ruuan jota kaikki syövät kuten makaronlaatikko mutta hintana on kipeä vatsani :(. 

Ap

No kokeile tehdä gluteenittomasta makaronista. Ja kyllä se perhe tottuu jos alat tehdä myös muuta ruokaa.

Lapset sylkivät maissimakaronit lautaselle ja gluteeniton lasagne taas oli hyvää, mutta niin sitkeää että leuat kipeytyivät.

Ap

Vierailija
22/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suoli tähystetty? Veritesti ei ole 100% luotettava osoittamaan keliakiaa.

Keliakiaa ei tutkita suolta tähystämällä. Mahantähystys eli gastroskopia silloin tehdään. Suolesta voi löytyä moniakin sairauksia muttei keliakiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks joka vaivaan tarvitaan diagnoosi. Jos paahtoleipä ja pasta saa mahan kipeäksi niin eikö ratkaisu ole, että jättää paahtoleivän ja pastan pois?? Ihan samallalailla ne joutuisi jättämään pois, jos olisi keliakia todettu? En tajuu. Kokeile vaikka kvinoaa pastan sijasta ja tee itsellesi pastapäivinä jotain muuta ruokaa. Jos peruna saa vatsan kipeäksi, keitä tilalle vaikka porkkanaa. Ei se sen vaikeampaa ole ja sen pystyy tekemään ihan ilman diagnooseja.

Vierailija
24/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoliston tulehdusarvot katsottiin ja olivat ok, kuulemma ei ole tarve nyt millekään lisätutkimuksille eikä erikoisruokavaliolle. Minulla on kolme lasta + mies,  mielelläni teen ruuan jota kaikki syövät kuten makaronlaatikko mutta hintana on kipeä vatsani :(. 

Ap

No kokeile tehdä gluteenittomasta makaronista. Ja kyllä se perhe tottuu jos alat tehdä myös muuta ruokaa.

Lapset sylkivät maissimakaronit lautaselle ja gluteeniton lasagne taas oli hyvää, mutta niin sitkeää että leuat kipeytyivät.

Ap

No sitten on aika olla aikuinen kasvattaja ja kieltää lapsilta noin törkeä pöytäkäytös.

Gluteenittomaan pastaan tottuu, kun syö pitkään. Aluksi maistuu vähän popcornille, mutta lopulta makuaistit tottuu.

Vierailija
25/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No sitten on aika olla aikuinen kasvattaja ja kieltää lapsilta noin törkeä pöytäkäytös.

Gluteenittomaan pastaan tottuu, kun syö pitkään. Aluksi maistuu vähän popcornille, mutta lopulta makuaistit tottuu.

Tein joskus makaronilaatikon maissimakaronista, eikä se kyllä ollut hyvää. Semperin gluteenittomasta makaronista siitä tulee varsin tavallisen makuista, joten on noissa eroja. Lapsellani on IBS ja kyllä hänelle keitän usein makaronin erikseen, silloin kun se siis on vain lisäke. 

Vierailija
26/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että syön mitä tahansa kohta pulputtaa ja vääntää :(  Mutta makaroni ja leipä tuntuvat olevan pahimmat!

Ap

Vilja-allergia.

Moni karppaaja on päässyt noista vaivoista täysin eroon. Kun ei syö hiilareita, niin samalla jää viljat, jauhot ja muut epäterveellisyydet syömättä.

Jeesus mitä paskaa puhut. Hiilihydraatit ovat ihmiselle elintärkeitä.

Miten ne monet karpit, jotka ovat menneet yli 10 vuotta ilman hiilareita ovat edelleen elossa? Eikös niiden pitänyt olla elintärkeitä?

Vierailija
27/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että syön mitä tahansa kohta pulputtaa ja vääntää :(  Mutta makaroni ja leipä tuntuvat olevan pahimmat!

Ap

Vilja-allergia.

Moni karppaaja on päässyt noista vaivoista täysin eroon. Kun ei syö hiilareita, niin samalla jää viljat, jauhot ja muut epäterveellisyydet syömättä.

Millä tavalla?

Vierailija
28/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullapa todettiin haavainen koliitti. Ei ollut vatsa koskaan kipeä, ripulilla erittäin harvoin, ainoastaan hemoglobiinin nopea lasku havahdutti lääkärin tutkimaan syytä. Että voi se näinkin mennä. 

Vierailija
29/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vilja-allergia.

Miten ne monet karpit, jotka ovat menneet yli 10 vuotta ilman hiilareita ovat edelleen elossa? Eikös niiden pitänyt olla elintärkeitä?

Maksa muuttaa proteiinia glukoosiksi aivoja varten (glukoneogeneesi). Karppaus toimii, mutta on yleensä paljon liikkuvalle huono valinta.

Vierailija
30/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vilja-allergia.

Maksa muuttaa proteiinia glukoosiksi aivoja varten (glukoneogeneesi). Karppaus toimii, mutta on yleensä paljon liikkuvalle huono valinta.

Miksi?

Vierailija
31/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vilja-allergia.

Onko maratoonari paljon liikkuva? Miten se sitten sopii heille:

I didn’t just beat my best time running on a keto diet — I crushed it

https://nypost.com/2018/03/19/heres-how-to-crush-a-race-by-running-on-a…

Vierailija
32/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nykyään nyt ihan oikeasti otetaan huomioon, että vatsakipuja aiheuttaa moni muukin asia kuin keliakia?

Itselläni btw oireet oli ennen diagnoosia jatkuva ripuli, alavatsassa pysyvä kipu (ei helpottanut enää hetkeksikään, koska ohutsuoli niin tulehtunut), ja jatkuva väsymys. Vapaapäivät vain käytännössä nukuin, ei ollut enää voimia juuri mihinkään.

Ripulin laukaisi välillä vain lasillinen vettä, joten töissä en enää uskaltanut syödä enkä juoda.

Mikä diagnoosi siis? Keliakia?

Vierailija
33/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä se sama, joka eilenkin valitti mahakipua, kun oli syönyt paahtoleipää ja makaroonilaatikkoa?

Vierailija
34/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vilja-allergia.

Onko maratoonari paljon liikkuva? Miten se sitten sopii heille:

I didn’t just beat my best time running on a keto diet — I crushed it

https://nypost.com/2018/03/19/heres-how-to-crush-a-race-by-running-on-a…

Ultrapitkissä aerobisissa suorituksissa kroppa käyttää enemmän rasvaa polttoaineeksi. Hiilaria tarvii enemmän esim. kuntosaliharjoittelussa.

Vierailija
35/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen kanssa tuota itkua, että maha tulee kipeäksi, jos syön paahtoleipää. Älä syö, niin kuin moni jo vastasi.

Mulla on aina turvonnut vatsa vehnästä, sitten iski sama vaiva kuin tuossa edellämainitut mainittiin. Hirveä väsymys, oksentelu ja vatsavaivat. Oksensin siis lopussa ihan kaikesta, mitä suuhuni laitoin. Lääkäri ei suoraan laittanut mihinkään testeihin. Jätin vehnän pois ja voin hyvin. Voin jopa syödä ruisleipää nyt, kun olen jo pari vuotta välttänyt vehnää.

Välillä ihmiset pyörittelee mulle silmiään, kun sanon etten syö vehnää ja ei, mulla ei ole keliakiaa. Tuntuu, että mua pidetään ihan tyhmänä, mutta sama se mitä ne miettii, enpähän oksenna terveyttäni pilalle.

Vierailija
36/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen kanssa tuota itkua, että maha tulee kipeäksi, jos syön paahtoleipää. Älä syö, niin kuin moni jo vastasi.

Mulla on aina turvonnut vatsa vehnästä, sitten iski sama vaiva kuin tuossa edellämainitut mainittiin. Hirveä väsymys, oksentelu ja vatsavaivat. Oksensin siis lopussa ihan kaikesta, mitä suuhuni laitoin. Lääkäri ei suoraan laittanut mihinkään testeihin. Jätin vehnän pois ja voin hyvin. Voin jopa syödä ruisleipää nyt, kun olen jo pari vuotta välttänyt vehnää.

Välillä ihmiset pyörittelee mulle silmiään, kun sanon etten syö vehnää ja ei, mulla ei ole keliakiaa. Tuntuu, että mua pidetään ihan tyhmänä, mutta sama se mitä ne miettii, enpähän oksenna terveyttäni pilalle.

Niin no vehnä voi aihettaa vaivoja tai allergiaa vaikka keliakiaa ei koskaan todettaiskaan.

Vierailija
37/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa vaan sanoa olevasi vehnäallergikko? Kun kerran kirjaimellisesti olet.

Vierailija
38/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaa vaan sanoa olevasi vehnäallergikko? Kun kerran kirjaimellisesti olet.

Niin mä sanonkin. Se on vaan joidenkin vaikea sisäistää, että se ei ole sama kuin keliakia. Tosin aikoinaan eräs tuttu joutui aina selventämään maitoallergiaansa, kun jotkut ajattelivat, että hän tarkoitti laktoosi-intoleranssia.

Vierailija
39/39 |
19.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei ole keliakaa testien mukaan eikä edes varsinaista vehnäallergiaa, mutta herkän stressivatsani vehnä silti sekoittaa. Ei joku ihan pieni määrä esimerkiksi jossakin kastikkeessa, mutta jos syön vaaleaa leipää, pullaa, kakkua tms niin takuulla on vatsa kipeä, turvonnut ja sekaisin. Siksi olenkin siirtynyt gluteenittomiin vaihtoehtoihin tai sitten vaihtoehtoisesti syön leipää, jossa on pelkkää kauraa (esim. Lidlistä saa sellaisia sydämenmuotoisia kauraleipiä) tai pelkkää ruista. Ne kun just mulle sopivat hyvin :)

Kannattaa testata olisiko tuollaiset vaihtoehdot sullekin sopivia. Mun mielestä on fiksua ja tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja sitä mikä sille sopii ja mikä ei eikä vaan väkisin syödä jotain, jos ei ole virallisesti lääkärissä todettu, että se ei missään nimessä käy. Vehnän lisäksi on muutama muukin juttu, joita välttelen ihan vaan oman vatsani hyvinvoinnin takia, kuten todella tuliset ruoat, kahvi ja sipuli suuressa määrin. Nykyään oikeasti aika moni karsii ruokavaliostaan esim. vehnän tai maitotuotteet juurikin vatsaoireilun takia tai ainakin vähentää niiden käyttöä merkittävästi ja usein se auttaa kummasti :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän