Jännittää... Saanko pysyvän eläkkeen 32-vuotiaana? Tänään se taitaa ratketa.
Oon kytännyt kelan asiointipalvelussa eläkkeen käsittelytilaa monta päivää ja nyt siellä oli tiedot muuttuneet, mutta päätöstä ei ollut vielä nähtävissä. Viimeksi kun noin oli, niin keskiyöllä se päätös tuli näkyviin. Ranteet auki meininki jos tulee hylsy ja bileet jos tulee hyväksytty. Hylsyä veikkaan, mutta saa nähdä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma ap. Mitäs meinasit elämälläsi nyt tehdä? Itse pakkaisin äkkiä kassit ja muuttaisin maalle. Eikun hups muutin jo. Sinkkumies, sinäkin varmaan saisit jonkun diagnoosin kun menisit juttelemaan asioistasi ammattilaiselle.
Samaa kuin ennenkin eli asustelen yksikseni koirieni kanssa ja harrastan aktiivisesti eri lajeja :). Nyt se vaan tulee olemaan paljon helpompaa, eikä tarvii kinuta äidiltä tai sossusta lisäavustusta jatkuvasti. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljon se eläke sit olis?
Mä olen kohta 34 ja jäisin mielellään eläkkeelle vaikka heti.
No kun en ole tehnyt melkein ollenkaan elämässäni töitä, niin ihan minimi takuueläkehän se (eli about 775e), mutta sillä sitä on eletty jo vuosia. t.ap
No nyt en ihan taida uskoa tuota. Asuminen on jo pelkästään niin kallista, että vuokran maksettuasi ei paljon käteen jää. Olen ihan varma, että olet myös toimeentulotuen asiakas.
Monena kuukautena olinkin. Jos sossun hyväksymiä laskuja tuli yli 130e kuussa, niin sain kyllä toimeentulotukea. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap :)) nyt voit rauhallisin mielin kuntoutua, omaa tahtia. Jos joskus parannut työkykyiseksi, eläkkeen voi lopettaa.
Luuletko, että sitä kiinnostaa enää pätkääkään kuntoutua mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Utelias olen mutta mitä mieltä teidän vanhemmat on kun olette nuorena saaneet eläkkeen mt ongelmista?
Äitini oli puolestani tyytyväinen/ilahtunut ja isä ei tiedä. t.ap
Vierailija kirjoitti:
3000 kertakorvauksena? Eipä tuossa paljon ole riemuitsemisen aihetta. Noin pieni raha on äkkiä mennyt.
Kyllä, etenkin sellaisella ihmisellä, jolle tuo on olevinaan joku suurikin summa.
Sairaseläkkeelle on aika helppo päästä teeskentelemälläkin. Äitini tästä esimerkki. Täysin ehjä työura takana, ei koskaan käytännössä saikulla. Isä jäi eläkkeelle ja äiti oli 57. Halusi myös pois, mutta täydellä eläkkeellä. Tämäpä haki sairaslomaa, kun ei kestä töissä. Kävi terapiassa vuoden, sai lääkkeitä (jotka haki ja heitti roskiin), aina psyykkasi itsensä itkuisaksi jotain tapaamista varten ja marisi, marisi. 1v3kk sairaslomalla -> työkyvyttömyyseläke. Ja tuli vielä hyvillä ehdoilla. Saa eläkettä melkein 3500 eli ennen tuota "projektiaan" veti tosi pitkää työpäivää, niin sai laskennallisen tulotason korkealle. Nyt äitini on 71 ja ihan kunnossa ollut koko ajan. Ei ole elämässään yhtään masennuslääkettä tai unilääkettä heittänyt nassuun.
Vierailija kirjoitti:
3000 kertakorvauksena? Eipä tuossa paljon ole riemuitsemisen aihetta. Noin pieni raha on äkkiä mennyt.
Ton verran heiluu mun osakkeiden arvo päivässä
Vierailija kirjoitti:
Sairaseläkkeelle on aika helppo päästä teeskentelemälläkin. Äitini tästä esimerkki. Täysin ehjä työura takana, ei koskaan käytännössä saikulla. Isä jäi eläkkeelle ja äiti oli 57. Halusi myös pois, mutta täydellä eläkkeellä. Tämäpä haki sairaslomaa, kun ei kestä töissä. Kävi terapiassa vuoden, sai lääkkeitä (jotka haki ja heitti roskiin), aina psyykkasi itsensä itkuisaksi jotain tapaamista varten ja marisi, marisi. 1v3kk sairaslomalla -> työkyvyttömyyseläke. Ja tuli vielä hyvillä ehdoilla. Saa eläkettä melkein 3500 eli ennen tuota "projektiaan" veti tosi pitkää työpäivää, niin sai laskennallisen tulotason korkealle. Nyt äitini on 71 ja ihan kunnossa ollut koko ajan. Ei ole elämässään yhtään masennuslääkettä tai unilääkettä heittänyt nassuun.
Porvoosta päivää
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä olet hakenut eläkettä? T. utelias
Miks Tino, Rainer, Leif yleensäkki hakee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap :)) nyt voit rauhallisin mielin kuntoutua, omaa tahtia. Jos joskus parannut työkykyiseksi, eläkkeen voi lopettaa.
Luuletko, että sitä kiinnostaa enää pätkääkään kuntoutua mihinkään?
En ole ap enkä hänen kiinnostuksistaan tiedä mitään. Mutta olen itse joutunut olemaan nyt muutamia vuosia on/off sairaslomalla ja välillä opiskelemassa/töissä. Tällä hetkellä opinnot käytännössä katkolla ja osallistun vain jonkinlaiseen ns sosiaaliseen kuntoukseen ja vertaistukisysteemiin pari kertaa viikossa.
Ainakin jos on yhtään saanut maistaa sitä elämää, jota "normaalit" ihmiset elää, en ymmärrä, miksi kukaan valitsisi tämän sen sijaan. Kyse ei ole pelkästään siitä, että rahaa saa kuntoutustuella vähemmän. Ihan perusarki on moninkertaisesti parempaa työssäkävijänä tai opiskelijana. Se, että herää aamulla ja lähtee johonkin ja on sellainen olo, että on jollain tavalla osa yhteiskuntaa, on ehkä yksi tärkeimmistä asioista. Ja minä olen ajatellut näin myös silloin, kun ne aikaiset aamuherätykset väsyttää ja päivittäiset rutiinit tympii.
Siellä sosiaalisessa kuntoutuksessa kaikki muutkin tuntuvat haluavan vain just sitä, että pystyisi taas tekemään jotain mielekästä. Ehkä sen arvon sitten ymmärtää kunnolla vasta sitten, kun sen menettää.
Osaiskohan joku vastata, että vaikuttaako tää mun asumistukeen mitenkään? t.ap
Vierailija kirjoitti:
Osaiskohan joku vastata, että vaikuttaako tää mun asumistukeen mitenkään? t.ap
Soitin kelaan, niin ei kuulemma vaikuta mitään muihin tukiin toi kertasuorituseläke, jeah! t.ap
Äiti on kuollut, isä huolehtii ja murehtii miten pärjään. En kaikkea voinnistani ja arjestani ole hänelle kertonutkaan (niin kuin en muillekaan), mutta yritän aina tuoda esille että mulla menee kuitenkin verrattain ihan hyvin. Nyt toimeentulo on vakaa ja olen oikeassa "lokerossa" ja edelleen hoidon piirissä. Mutta ainahan (hyvät) vanhemmat kantavat lapsistaan huolta.