Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännittää... Saanko pysyvän eläkkeen 32-vuotiaana? Tänään se taitaa ratketa.

Vierailija
18.04.2018 |

Oon kytännyt kelan asiointipalvelussa eläkkeen käsittelytilaa monta päivää ja nyt siellä oli tiedot muuttuneet, mutta päätöstä ei ollut vielä nähtävissä. Viimeksi kun noin oli, niin keskiyöllä se päätös tuli näkyviin. Ranteet auki meininki jos tulee hylsy ja bileet jos tulee hyväksytty. Hylsyä veikkaan, mutta saa nähdä.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon kateellisia täällä alapeukuista päätellen :D Mäkin varmaan päädyn lopulta sairaseläkkeelle. Ja mulla on "vain" muutama pers. häiriö, sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelko ja ADHD. Joidenkin mielestä varmaan pitäisi olla umpihullu että saisi yhtään mitään tukia mielenterveysongelmien takia.

Mutta hienoa Ap, että sait eläkkeen.

Kyllähän se aiheuttaa kateutta kun pitää itse herätä 05 yöllä ja toiset jää vain pieremään sänkyihinsä.  Miksi minulla ei ole tuollaisia etuja?

Sinkkumies

Vierailija
42/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva juttu, jos olet tyytyväinen. Minusta on aina vaan surullista, kun nuoret ihmiset joutuvat/pääsevät mt-ongelmien vuoksi eläkkeelle. On varmasti niitä joiden kohdalla kaikki on tehty, mutta lähipiirissä on niitökin jotka eivät ole edes yrittäneet kaikkia keinoja, esimerkiksi psykoterapiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 ja juhlit kuin lottovoittaja 😂. Speden kurjistumisteoria näköjään toimii sittenkin. Mä oon ihan pas...na jos käteen laskujen jälkeen tilipäivänä jää alle 3500€. Muista että tuo on kertakorvaus ja alat kerryttämään eläkettäsi NOLLASTA.

Eli et varmaan koskaan tuu saamaan paljon yli 1000€ käteen. Sulla on vielä 50v elämää jäljellä, joten en hirveesti juhlisi. Itse masentuisin.

Vierailija
44/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma ap. Mitäs meinasit elämälläsi nyt tehdä? Itse pakkaisin äkkiä kassit ja muuttaisin maalle. Eikun hups muutin jo. Sinkkumies, sinäkin varmaan saisit jonkun diagnoosin kun menisit juttelemaan asioistasi ammattilaiselle.

Vierailija
45/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ap niin vakavaa, ettei siitä voi kuntoutua? :(

Kylläpä ihmisiä kiinnostaa, kateus?

Vierailija
46/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänne kannata tuollaisia kirjoitella. Jos olisit koomassa niin jengi varmaan ymmärtäisi. Tai en kyllä ole ihan varma tuostakaan. :D

Vierailija
47/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva juttu, jos olet tyytyväinen. Minusta on aina vaan surullista, kun nuoret ihmiset joutuvat/pääsevät mt-ongelmien vuoksi eläkkeelle. On varmasti niitä joiden kohdalla kaikki on tehty, mutta lähipiirissä on niitökin jotka eivät ole edes yrittäneet kaikkia keinoja, esimerkiksi psykoterapiaa.

Potilas ei päätä, mitä hoitoja kokeillaan - esimerkiksi psykoterapiaa.

Vierailija
48/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajia riittää :D. Mä vaan olen niin onnellinen ja helpottunut ja vielä kerran onnellinen tosta kirjeestä :))))! t.ap

Olen onnellinen puolestasi. Älä välitä muista nillittäjistä. 

Vierailija
49/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljon se eläke sit olis?

Mä olen kohta 34 ja jäisin mielellään eläkkeelle vaikka heti.

No kun en ole tehnyt melkein ollenkaan elämässäni töitä, niin ihan minimi takuueläkehän se (eli about 775e), mutta sillä sitä on eletty jo vuosia. t.ap

No nyt en ihan taida uskoa tuota. Asuminen on jo pelkästään niin kallista, että vuokran maksettuasi ei paljon käteen jää. Olen ihan varma, että olet myös toimeentulotuen asiakas.

Vierailija
50/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös hyväksytty päätös pysyvästä eläkkeestä noin viikko sitten. Oon 29vuotias. Mulla oireina vakava masennus joka kestänyt 15vuotta. Lisäksi vaikea sosiaalisten tilanteiden pelko ja paniikkihäiriö. Näitä olen sairastanut yhtä kauan kuin masennusta.

Olen onnellinen, kun sain pysyvän eläkkeen. Se tavallaan helpottaa, mutta olen myös tämän vuoksi paljon itkenyt ja ahdistaakin välillä. Että sen elämän piti mennä näin. Mietin useasti että miksi juuri minä? Miksi mulle tuli nämä sairaudet? Vaikka tiedän etten todellakaan ole ainoa.

Minusta on jotenkin säälittävää ja lapsellista, jos joku on kateellinen sellaiselle, joka on eläkkeellä. Miksi olla kateellinen vakaville mt-ongelmille? Tai fyysiselle sairaudelle? Olisiko teistä oikeasti mukavaa päästä myös eläkkeelle 29vuotiaana tai jopa paljon aikaisemmin?

Kyllä minä olisin mielelläni työelämässä. Ja haluaisin elää normaalia elämää, pystyä normaaleihin asioihin.

Mutta helpottunut ja onnellinen olen siinä mielessä, että saa jonkunlaisen ns. päätepysäkin tälle hommalle. On ollut raskaita vuosia käydä terapiassa ja tapella kelan kanssa milloin mistäkin. Paperisotaa, stressiä, murhetta. Stressiä siitä, saako taas vuodeksi kuntoutustukea vai hylkääkö kela sen. Millä elän sitten? 

Pienellä rahalla mennään eläkkeelläkin, mutta kylläpä tässä on pienellä rahalla tottunut elämään koko elämänsä.

Vierailija
51/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Olen kateellinen :(

Vierailija
52/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 kertakorvauksena? Eipä tuossa paljon ole riemuitsemisen aihetta. Noin pieni raha on äkkiä mennyt.

Vierailija
53/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas ei päätä, mitä hoitoja kokeillaan - esimerkiksi psykoterapiaa.

Kyllä mä ainakin ihan lääkärin ja kunnallisen hoitajan kanssa keskustelin jatkosta ja päätettiin kokeilla hakea Kelan tukemaa terapia. Kukaan ei tietenkään myöskään estä asiakasta hakeutumasta itse psykoterapiaan. Toki se on kallista mutta siihen voi saada toimeentulotukea tai vammaistukea. Ihan niin kuin potilasta saisi riepotella miten sattuu sinun mukaan.

Vierailija
54/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain 34 vuotiaana toistaseks voimassa olevan. Nyt tässä 5v jo sellasta "nauttinut". Nettona tulee n. 1340€ ja asumistukea päälle. Kyllä tällä jotenkin pärjää.

Miksi tääkin on saanut näin paljon alapeukkua? Kateellinen toisen sairaudesta?

T: viestin alkuperäinen kirjoittaja

Vierailija
55/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon samanikäinen, oon ollut kuntoutustuella vähän päälle 20-vuotiaasta asti. Mulla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa enkä ole ylioppilas. Joo, alapeukuttakaa vaan. Mulle haettiin jossain vaiheessa pysyvää eläkettä, en saanut. Mulla on taustalla vakavaa traumatisoitumista lapsuudessa, minkä vuoksi olen ollut työ- ja opiskelukyvytön. Älystä mulla ei ole mitään vikaa, peruskoulun päästötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo oli yli 9. En käytä päihteitä, mulla ei ole velkoja enkä koskaan ole ottanut pikavippiä.

Vihdoin kaikkien näiden vuosien jälkeen olen pääsemässä kiinni elämään. Olen opiskellut vajaan vuoden. Pärjään todella hyvin koulussa, kaikista tenteistä ja näytöistä olen saanut täydet pisteet. Olen nyt tyytyväinen että en saanut eläkettä silloin kun sitä haettiin. Valmistun noin kahden vuoden päästä ja jos kuntoutuminen etenee kuten viimeiakoina on edennyt, saavutan unelmani eli voin niin hyvin että pystyn käymään töissä.

Tsemppiä ap:lle, toivon sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti eläkkeelle pääsy helpottaa sun vointia.

Vierailija
56/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon kateellisia täällä alapeukuista päätellen :D Mäkin varmaan päädyn lopulta sairaseläkkeelle. Ja mulla on "vain" muutama pers. häiriö, sosiaalisten tilanteiden ja julkisten paikkojen pelko ja ADHD. Joidenkin mielestä varmaan pitäisi olla umpihullu että saisi yhtään mitään tukia mielenterveysongelmien takia.

Mutta hienoa Ap, että sait eläkkeen.

Täytyy olla aika huonosti asiat, jos on kateellinen reilun 700 euron eläkkeestä. Itse menisin varmaan narun jatkoksi.

Vapaa-aika on tietysti hienoa, mutta rajaton vapaa-aika persaukisena olisi hirveä rangaistus.

Alapeukutukset johtuvat varmaan tuosta työkyvyttömyyseläkkeen juhlimisesta, mutta kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin en sano, etteikö se jollekin voisi tuntua juhlan aiheelta. Mutta kuten sanottu, jos nyt sanottaisiin, että lopun ikääsi joudut tulemaan toimeen takuueläkkeellä, niin se olisi järkyttävä isku.

Vierailija
57/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain 34 vuotiaana toistaseks voimassa olevan. Nyt tässä 5v jo sellasta "nauttinut". Nettona tulee n. 1340€ ja asumistukea päälle. Kyllä tällä jotenkin pärjää.

En isko että 1340 nettotuloilla yksinelävä saa asumistukea. Valehtelet.

Vierailija
58/74 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En isko että 1340 nettotuloilla yksinelävä saa asumistukea. Valehtelet.

No en valehtele. Tiedä sitten mitä muualla, mutta Helsingissä ainakin saa asumistukea tällä summalla.

Vierailija
59/74 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utelias olen mutta mitä mieltä teidän vanhemmat on kun olette nuorena saaneet eläkkeen mt ongelmista?

Vierailija
60/74 |
27.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä alapeukutin tuota "kyllä tällä jotenkin pärjää".

t. takuueläke  (775,27e) ja 24e asumistukea