Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin kielen osaajat - kysymys lausumisesta

Vierailija
18.04.2018 |

Lausutaanko KAIKKI -ER tavut -> ÄR?

Verbeissä näitä tulee koko ajan vastaan, niin lausutaanko tosiaan kaikki er -> -är?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lausutaanko KAIKKI -ER tavut -> ÄR?

Verbeissä näitä tulee koko ajan vastaan, niin lausutaanko tosiaan kaikki er -> -är?

Ei tuu ainakaan heti mieleen mitää verbia missä ei lausuttais ÄR.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tycker

Vierailija
4/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim ske, sker ei lausuta är. Vaan shee, sheer.

Vierailija
5/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ge ja ger. Se on jeer.

Vierailija
6/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu murteesta lausutaanko -er "er" vai "är", oli kyse sitten verbin päätteestä tai substantiivin monikosta. Sana er (teille, teitä) lausutaan murteesta riippumatta "eer".

Vierailija
7/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu murteesta lausutaanko -er "er" vai "är", oli kyse sitten verbin päätteestä tai substantiivin monikosta. Sana er (teille, teitä) lausutaan murteesta riippumatta "eer".

Lisäys: pitkän vokaalin ollessa kyseessä se lausutaan toki aina e:nä.

Vierailija
8/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tycker

Se lausutaan "tykkär".

Esimerkiksi:

"Jaag tykkär at åbligatuurisk svenska i skuulan äär een braa saak"

Vierailija
9/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran riippuu murteesta. Esim. sana "ersättning" (korvaus) lausutaan Ruotsissa monissa murteissa er- (siis e:llä), mutta suomenruotsissa useimmiten är-. Olen suomenruotsalaisen, mutta useamman vuoden ajan Ruotissa asuneena oma lausumiseni on tiettyjen sanojen kohdalla taipunut ruotsalaisempaan suuntaan. Riikinruotsissa on hyvin paljon vaihtelua vokaalien lausumisessa. Yleinen intonaatio minulla pysyy sitkeämmin suomenruotsalaisena.

Vierailija
10/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei mietitä Ruotsin murteita, vaan vaikkapa ihan standardi suomenruotsia. Niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (sker, ger), -er samassa tavussa on siis -är?

kuten

ringer -> ringär

heter -> hetär

Kuinka paha virhe on, jos yrittää puhua tätä suomenruotsia ja lausuu nuo -er tavut kuten kirjoitetaankin eli -er?

Vierailija
11/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ei mietitä Ruotsin murteita, vaan vaikkapa ihan standardi suomenruotsia. Niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (sker, ger), -er samassa tavussa on siis -är?

kuten

ringer -> ringär

heter -> hetär

Kuinka paha virhe on, jos yrittää puhua tätä suomenruotsia ja lausuu nuo -er tavut kuten kirjoitetaankin eli -er?

Ei ole paha virhe, siitä ei kukaan ruotsinkielinen pahastu ja jos kuitenkin pahastuisi on hänellä joku asennevamma. Olen suomenruotsalainen ja puhun itse aika sikinsokin heittäen suomenkielisiä sanoja sekaan enkä niin aina välitä kieliopista (pilkunn*ssimista). 

Vierailija
12/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tycker

Lausutaan ”tyckär”. Ja lauseessa ”Jag heter...” lausutaan ”hetär”.

Tosin nuo lausumiset riippuvat todella paljon murrealueesta. Ruotsissakin on monta murretta ja he kyllä joutuvat välillä sinnittelemään kun kuuntelevat toistensa puhetta. Esim. skoonelainen ja Ruotsin Lapista olevat ihmiset puhuvat aivan eri tavalla ruotsia.

Ruotsissa on niin paljon nysvenskejä, että siellä ollaan tolerantteja lausumisen suhteen eli aivan turhaa stressata menikö jonkun päätteen lausuminen oikein. Aina kun ei tiedä miltä murrealueelta toinen on kotoisin. Myös sj- ja sk-äänteet vaihtelevat todella paljon murrealueittain.

Vierailija
13/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim ske, sker ei lausuta är. Vaan shee, sheer.

Ei vaan ”she”.

Vierailija
14/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tycker

Lausutaan tyckär

Vierailija
15/15 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos R lausutaan, sanotaan ÄR. Jos R jätetään lausumatta, sanotaan EE. 

Eli jag är Pelle > voidaan sanoa "jag ÄR Pelle" "jag EE Pelle".

Näin olen aina luullut?