Kansalaisaloite: Kirkuvat lapset pihoilla 17-21 välisenä aikana, VERO 500e/ pentu
Melusaaste on järkyttävä, koita siinä töiden jälkeen rentoutua omalla pihalla kun meteli on korvia viiltävä monta tuntia.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaunuille 10€:n maksu julkisissa kulkuvälineissä. Äidin lipun lisäksi.
Se vaunujen maksu olisi ihan hyvä, mutta hidastaa vaan bussin kulkua, kun joutuu pysähtymään paljon pidemmäksi aikaa aina pysäkeille, minkä takia siitä on monessa paikassa luovuttu.
Nääh, tähänkin ongelmaan on olemassa ratkaisu: siihen keskioven viereen laitetaan yksi lippujen leimauslaite ja mammat pitävät jatkossa vaan huolen, että matkakortilla on tarpeeksi saldoa vaunukyydin maksamiseen. Tadaa, bussiyhtiö saa lisätuloja ja tarpeeton vaunuilla ruuhkabussiin änkeäminen vähenee.
Offtopic: kaupunkiliikenteessä lipputulot menevät yleensä liikenteen tilaajalle eli kunnalle tai kuntayhtymille (kuten HSL). Bussiyhtiö saa tilaajalta vakiokorvauksen, joka ei kasva lipputulojen myötä.
Vinkki meluherkille: käytä korvatulppia ja/tai kuulosuojaimia!
Tämä ei ole piruilua. Olen itse meluherkkä ja stressi pahentaa vaivaa. En voi läheskään aina vaikuttaa ympäristöni ääniin, joten olen ratkaissut ongelman käyttämällä kuulosuojaimia silloin, kun ärsytyskynnys ylittyy. Jos ne eivät riitä, ensin korvatulpat ja niiden päälle kuulosuojaimet. Ei kuulu naapurin pianonsoitto (minulla ei ole mitään sitä vastaan klo 9-21 noin muuten), oman perheen mölyt eikä ikkunan alla pärisevä lehtipuhallin. Suosittelen lämpimästi.
Meillä kuuluu kesällä kaukanta kuuluvaa lasten kiljuntaa. Siis miten helkkarissa ne penskat voi huutaa niin kovaa että koko kylä raikuu. Onko pakko huutaa vielä klo 23 aikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vero ainoastaan tietyn desibelin ylittävästä toiminnasta.
Ehkä se selventää asiaa jos joku ei pysty omalla pihalla puhumaan puhelimessa... =)
Murheita on monenlaisia, voi olla elämässä vaikka miten pahoja murheita, haluat hengähtää omalla pihalla nauttien lintujen laulusta ja luonnon äänistä... mutta ei, nautimme ylivilkkaiden lasten päättömästä kirkumisesta monta tuntia, normaali lapsen leikkinen ei todellakaan häiritse ketään.
Ettet kuule vähän liioittelisi? Että ihan tuntia noin kovaa kirkumista? Ei edes hoplopissa tai huvipuistossa kuule tuollaista yhdeltä lapsiporukalta tunteja putkeen.
Kuka oikeesti tän uskoo? :D
Ja missä kaupunkialueella pystyt kuulemaan luonnon ääniä ja linnun laulua? Saat mennä aika syvälle korpeen, jos vain linnunlaulua haluat kuunnella. Kaupunkialueella kuuluu jatkuvasti liikenteen melu, ruohonleikkurin pärinä, mopojen äänet, naapurin kailotus, kun puhuu puhelimeen, naapureiden grillijuhlat. Ei elämistä eikä elämisen ääniä voi lopettaa sen takia, että joku murehtii.
On ero meteleissäkin, kaikkea ei tarvitse sietää todellakaan.
On normaaleja ääniä, ruohonleikkuu ja lasten leikkiminen juu, mutta sellainen päätön, järjetön kiljuminen ja huutaminen ei ole kivaa, jos haluat oman pihan rauhasta nauttia.
Meilläkin on iso piha (asumme maalla), naapuri ei ole niin kyljessä kuin pientaloalueella, mutta se meteli mikä tuosta suurperheen lapsista lähtee on aivan järjetön, vanhemmat pakenee itse sisälle eivätkä korvia lotkauta vaikka usein siellä pienimmät huuhtavat kun sattuu.
Ei todellakaan puhettakaan, että kesällä voisit istua ulkona terasilla ja nauttia tästä "maaseudun rauhasta".
Lapset on ihania, on niitä itselläkin, mutta mikä siinä on että sellainen normaali leikkiminen on jäänyt, ainoastaan metelin tuottaminen on tärkeää.
Tästä ihan esimerkkinä, yksi lapsista puhalsi nokkahuilua (ei siis soittanut) tauotta 2h putkeen, normaalia juu ei. Meteli siitä tosin oli pienempi mikä normaalisti lähtee siitä laumasta, monta lasta yhdessä tuottavat aikamoisen älämölön kun tarkoitus on vaan metelöidä.
Tekemistä heillä ole, eivätkä vanhemmat koskaan tee mitään lasten kanssa pihalla, ymmärrän siis toisaalta tuon että ei ole mitään muuta kuin tuo metelöinti niin saa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on herkkä melulle, niin on kyllä silkkaa typeryyttä muuttaa tiheään asutulle alueelle ja sitten valittaa äänistä. Tää on tätä nykyaikaa: minä, minä, minä, minun herkkyyteni, minun stressini, minä! Pitää valita sellainen asuinpaikka, jossa saa olla enimmäkseen rauhassa ja hiljaisuudessa, niitähän tästä maasta kyllä löytyy. En minäkään muuttaisi keskelle korpea ja sitten valittaisi, että täällä ei olekaan supermarketteja ja kauppakeskuksia.
Valitettavasti meillä kaikilla ei ole varaa asua missä toivoisi....
No sitten on vaan pakko hyväksyä.
Ei, ei ole pakko hyväksy tenavia jotka kirkuvat 08-23 joka ikinen päivä ulkona ikkunani alla tai rappukäytävässä. Opettakaa itse lapsillenne käytöstapoja. Mä niiiin odotan että tuo naapurin kiljukaula-perhe saa häädön.
No etköhän nyt liioittele? Tuskin ovat joka päivä klo 8-23 ikkunasi alla. Tuskin lapset niin kauan paikoillaan malttaa pysyä. Ja eivätköhän ne jossain vaiheessa kouluikään tule. Silloin ovat ainakin koulussa.
Ostin asunnon kerrostalosta, jonka monen talon muodostamassa sisäpihakorttelissa on päiväkoti, ei samalla kadulla kuin oma asuntoni, mutta sisäpihalla vastapäätä. Niin kaukana puiden ja pensaiden takana, etten edes ikkunoiden perusteella nähnyt/osannut epäillä, että on kyse päiväkodista. Heillä on aidattu pihansa. Kun oli ekaa kertaa vapaapäivä viikolla ja istuin ihanalla parvekkeellani, niin voi sitä metakkaa, joka lapsista lähti ja äänet kaikuivat talojen seinistä ihan uskomattomaksi meteliksi. Hyvällä säällä, kun haluan viettää aikaa viihtyisällä parvekkeellani, myös päiväkodin lapset viettävät tunteja kirkuen, huutaen, karjuen pihallaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on herkkä melulle, niin on kyllä silkkaa typeryyttä muuttaa tiheään asutulle alueelle ja sitten valittaa äänistä. Tää on tätä nykyaikaa: minä, minä, minä, minun herkkyyteni, minun stressini, minä! Pitää valita sellainen asuinpaikka, jossa saa olla enimmäkseen rauhassa ja hiljaisuudessa, niitähän tästä maasta kyllä löytyy. En minäkään muuttaisi keskelle korpea ja sitten valittaisi, että täällä ei olekaan supermarketteja ja kauppakeskuksia.
Valitettavasti meillä kaikilla ei ole varaa asua missä toivoisi....
Okei, no korvatulpat ja vastamelukuulokkeet on keksitty. Ovat todella hyvät-varsinkin laadukkaat vastamelukuulokkeet.
Kenenkään ei tarvitse kotonaan pitää tulppia tai kuulokkeita saadakseen olla rauhassa. Kyllä se on vanhemmat jenen pitää pitää äpäränsä kurissa ja opettaa käytöstapoja.
Entä räksyttävät rakit kerrostalossa?
Jatkuva haukunta on toki rasittavaa ja omistajan pitäisi kitkeä se pois. Tosin jos omistaja on töissä päivisin ja koira haukkuu hänen poissaollessaan, ei omistaja välttämättänole edes tietoinen haukunnasta. Yleensä koira haukkuu eroahdistustaan kun omistaja on poissa.
Tuosta haukkumisesta olisi hyvä mainita omistajalle ja rakentavasti keskustellen. Omistaja ei välttämättä tiedä, että koira haukkuu omistajan poissa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vaikka kymmenen lasta huutamaan aamusta iltaa korvieni juureen, jos siitä saisi palkaksi sen ettei koko pyörä- ja kävelyteitä olisi kuorrutettu p*skalla. Kuuntelisin itkua ja huutoa hymyhuulilla, jos se takaisi sen ettei jälleen kerran joudu pomppimaan pyörätiellä kuin joku arojänis kun koitan väistellä ulostekasoja. Nauraisin, jos saisin valita huutavien lasten välilllä, jos palkaksi tästä olisi se että voisin pyöräillä rauhassa, ilman että sitä ulostetta lentelisi pyörääni, kengilleni tai housuilleni.
Maksaisin mitä vain tästä ilosta, ottaisin ne lapset kiljumaan korvani viereen, jos ne pirun ulosteella kuorruttajat vihdoin lopettaisivat meidän muiden elinympäristön saastuttamisen.Sitten disclaimerit niihin perinteisiin ulosteella kuorruttajien "no entäs.."-juttuihin.
En heittele roskiani luontoon, en polta tupakkaa, en aja autolla, minua ei haittaa astua roskakasaan, lasinsirut eivät ole vielä kenkieni läpi menneet ja raahautuneet kenkieni mukana sisätiloihin sotkemalla eteisen, pyöränrenkaan voi korjata jos se lasinsiruun rikkoutuu.
Missä ihmeessä asut? En ole vielä paikkakuntaa nähnyt, missä kävelytiet olisivat täynnä paskaa. Siellä tien reunassa sitä ehkä on. Ja kävelen paljon, joka päivä teen kävelylenkin. Ja olen asunut useammassa kaupungissa. Omassa kotikaupungissani tiet ovat tällä hetkellä tosi puhtaat kun hiekat on putsattu pois. Jos siellä on jostain syystä paskakasa ollut, niin kyllä sekin on pois. Ihmettelen näitä kirjoituksia, että kävelytiet ovat täynnä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon kerrostalosta, jonka monen talon muodostamassa sisäpihakorttelissa on päiväkoti, ei samalla kadulla kuin oma asuntoni, mutta sisäpihalla vastapäätä. Niin kaukana puiden ja pensaiden takana, etten edes ikkunoiden perusteella nähnyt/osannut epäillä, että on kyse päiväkodista. Heillä on aidattu pihansa. Kun oli ekaa kertaa vapaapäivä viikolla ja istuin ihanalla parvekkeellani, niin voi sitä metakkaa, joka lapsista lähti ja äänet kaikuivat talojen seinistä ihan uskomattomaksi meteliksi. Hyvällä säällä, kun haluan viettää aikaa viihtyisällä parvekkeellani, myös päiväkodin lapset viettävät tunteja kirkuen, huutaen, karjuen pihallaan....
No et sitten selvittänyt, minne muutat? Kannattaisiko selvittää mitä lähistöllä on? Eivätkä ne lapset koko päivää siellä tarhan pihalla ole. Menevät ehkä 9 aikaan aamulla pihalle, klo 11 menevät syömään ja päiväunille. Klo 14 on välipala, ehkä n. 14.30-15 ulos. Ja sitten joukko alkaa harvenemaan, kun lapsia haetaan kotio. Jos haluat rauhassa istua, niin mene parvekkeellesi silloin kun ne lapset ovat sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan voi ajatella, että murheet on aika pieniä, jos suurin murhe on metelöivät lapset. Sitten kun kohdalle osuu "oikea" murhe, esim läheinen kuolee tai sairastuu vakavasti, ei enää jaksa ottaa pultteja lasten mekastuksesta. Tässä elämässä kaikki on niin suhteellista. Tuo veroasia on siitä hankala, että läheskään kaikki lapset ei melua siellä ulkona. Pitäiskö silti kaikista lapsista maksaa "meluvero"?
Kyllä se kuule vituttaa silloinkin yhtälailla ja ehkä vähän enemmänkin. Juu nou, kun ei muun paskan lisäksi jaksaisi kuunnella enää infernaalista meteliä.
Nimim. kokemusta on kummastakin mainitsemastasi tilanteesta, joten älä tuu jauhaan paskaa.
Pitäisikö käydä psykiatrin luona juttelemassa jos noin vituttaa? Sieltä voisit saada jotain lääkettä, joka auttaa ahdistukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle lapselle pitäisi lätkäistä 100 000 euron ympäristö- ja haittavero.
Lähdetään siitä että maksat sen ensin itsesi olemassaolosta, samanlainen äänekäs lapsi sä oot aikoinaan ollut.
Lasten hyvä puoli on se, että kerran hekin ovat aikuisia ja pitävät vieläpä suunsa kiinni, jos kasvatus on onnistunut.
Entäs jos ei käytä säännöllisesti bussia? Ei kukaan hommaa mitään matkakorttia, jos matkustaa 3 kertaa vuodessa. Ja jokaisella on oikeus matkustaa, joko vaunujen kanssa tai ilman. Tuskin nuo mammatkaan tarpeettomasti vaunuja ruuhkabussiin änkee. Ja jos sua ne mammat vaunuineen häiritsee niin hommaa oma auto ja kulje sillä. Saat nauttia omasta seurastasi.