Kandit vs sosionomit -sota: oaj:n lokakampanja
Uuden lakiluonnoksen myötä sosionomien asemaa päiväkodeissa ollaan heikentämässä vääriin tietoihin vedoten. Sosionomit ovat ativoituneet ja lähetelleet sähköpostia kansanedustajille korjatakseen väärät väittämät. Nyt OAJ:n alainen lastentarhanopettajaliitto on lähettänyt jäsenilleen sähköpostia, jossa he väittävät sosionomien levittävän valheellista tietoa. Heitä myös kehotetaan olemaan yhteydessä kansanedustajiin.
Ajatuksia tästä sodasta? Eikö todella päiväkotimaailmassa ole isompia ongelmia? (En tarkoita nyt palkkakuoppaa. Annetaan sen olla tämän keskustelun ulkopuolella, kiitos!) Eikö lapsen ja perheen etu olisi, että päiväkodeissa työskentelisi eri näkövinkkelistä asioit katsovia ammattilaisia?
Me sosionomit haluamme vain jatkaa hyvin tekemäämme työtä lasten ja perheiden hyväksi moniammatillisissa tiimeissä. Miksi oaj heittää havuja yhteiselle ladullemme?
Kommentit (16)
Minä en ymmärrä tätä sotaa kun ainoastaan lastenhoitajat ovat absoluuttisia häviäjiä tässä muutoksessa.
Mietin liiton vaihtoa jo Tiekartan julkaisun jälkeen, mutta tämä on viimeinen pisara. Sosionomien jäsenmaksut kyllä kelpaavat OAJ:lle, mutta ammattitaito ei.
Ämmien ammatteja, joista molemmista saksitaan lähivuosina toimet pois ja tehdään max. vuoden mittaisia määräaikaisia sopimuksia, jotka on alueellisesti muokattavissa kuukauden varoitusajalla.
Loppuu se kuntien palkoilla makoilu...
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä tätä sotaa kun ainoastaan lastenhoitajat ovat absoluuttisia häviäjiä tässä muutoksessa.
Unohdit lapset. :(
Päiväkodissa etenkin pienten ryhmässä on niin paljon perushoitoa, että lastenhoitajien ammattitaito on todella tarpeen.
T. Ap
sosionomi tienaa aika mukavasti...
En tiedä hirveästi kasvatustieteen opiskelusta, mutta sosionomin tutkinto on sosiaalialan tutkinto eli sen perusteella siinä keskiössä on sosiaalisiin ongelmiin puuttuminen eikä kasvatukselliset tehtävät. Sosionomikoulutuksia on myös hyvin erilaisia; jotkut niistä voivat sisältää noin kolmasosan kirkollisia opintoja, jotka ovat rinnastettavissa teologisen tiedekunnan opintoihin ja osa koulutuksista (iso osa?) taas enemmän sekatutkintoja, joissa raapaistaan vähän sitä ja tätä ja loppusijoituspaikka voi olla vapaa-ajan toiminnan (esim.nuorisotyö) tai sosiaaliohjauksen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ämmien ammatteja, joista molemmista saksitaan lähivuosina toimet pois ja tehdään max. vuoden mittaisia määräaikaisia sopimuksia, jotka on alueellisesti muokattavissa kuukauden varoitusajalla.
Loppuu se kuntien palkoilla makoilu...
Ja taas kerran hameväki nokkii ihan itse toisiltaan silmät päästä...
Ei paljon miituut paina kun naiset rupee kateuttaan realisoimaan...
Valmistun pian kasvatustieteen kandiksi ja minulla on pohjalla myös sosionomin opinnot, ja kyllähän noissa koulutuksissa erilaiset sisällöt ovat. Kandi opiskelee kolme vuotta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja kasvatustieteitä ja opintojen pääpaino on varhaiskasvatuksessa, kun taas sosionomin opintojen pääpaino ei ole varhaiskasvatuksessa. Sosionomin opinnoissa se varhaiskasvatuksen osa on hyvin pieni, 60 op. Kun siitä otetaan pois harjoittelu ja oppari, jäljelle jäävä teoreettinen osuus on n. 30 op.
Sosionomin opinnoissa koin hyväksi puoleksi käytännön osamisen joka tuli pitkien harjoittelujen kautta, mutta muutoin varhaiskasvatuksen osuus tuntui ikään kuin pintaraapaisulta, ja hainkin yliopistoon, sillä halusin vankempaa ja laajempaa varhaispedagogista osaamista.
Tämän viestin tarkoitus ei ole lytätä sosionomeja, totesin vain, että opintojen sisällöt ovat erilaiset, ja varhaispedgogiikn osuus on sosionomin koulutuksessa vähäisempi.
Ja alapeukkuja satelee, kun vain totesin faktat - opintojen sisällöt ovat erilaiset, ja sosionomin opinnoissa pääpaino ei ole varhaiskasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja alapeukkuja satelee, kun vain totesin faktat - opintojen sisällöt ovat erilaiset, ja sosionomin opinnoissa pääpaino ei ole varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatukseen suuntautuvan sosionomin opintojen pääpaino nimenomaan on varhaiskasvatuksessa. Lastentarhanopettajan kelpoisuuteen vaaditaan vähintään 60 op varhaiskasvatusopintoja - aivan kuten kandiltakin - mutta se ei tarkoita, etteikö vakan opintoja kertyisi paljon enemmän.
Siis mikä siinä on, että täällä ei saa ääneen sanoa sitä tosiasiaa, että sosionomin ja kandin tutkintojen sisällöt ovat erilaiset, ja toisessa varhaispedagoginen osuus on pienempi? Ei kukaan voi loukkaantua siitä tosiasiasta, koska se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alapeukkuja satelee, kun vain totesin faktat - opintojen sisällöt ovat erilaiset, ja sosionomin opinnoissa pääpaino ei ole varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatukseen suuntautuvan sosionomin opintojen pääpaino nimenomaan on varhaiskasvatuksessa. Lastentarhanopettajan kelpoisuuteen vaaditaan vähintään 60 op varhaiskasvatusopintoja - aivan kuten kandiltakin - mutta se ei tarkoita, etteikö vakan opintoja kertyisi paljon enemmän.
Siis eihän sosionomin tutkinnon pääpaino ole varhaiskasvatuksessa. Sosionomi on sosiaalialan tutkinto, ja siihen kuuluu kyllä varhaiskasvatusta niillä jotka sen erikoistumisen valitsevat, mutta se varhaiskasvatuksen osuus on vain sen 60 op. Kun 210 op laajuisesta tutkinnosta 60 op on varhaispedagogiikkaa, tutkinnon pääpaino _ei_ ole varhaiskasvatuksessa.
Linkkaisitko minulle sellaisen amk:n opetusohjelman, jossa vakan opintoja on soaionomilla enemmän kuin 60 op?
No samahan tilanne olisi sosiaalityössä, mikäli sosionomit saisivat päättää. Omasta mielestään he ovat yhtä päteviä toimimaan sosiaalityöntekijöinä kuin yliopistossa opiskelleet maisterit...
Vierailija kirjoitti:
Valmistun pian kasvatustieteen kandiksi ja minulla on pohjalla myös sosionomin opinnot, ja kyllähän noissa koulutuksissa erilaiset sisällöt ovat. Kandi opiskelee kolme vuotta varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja kasvatustieteitä ja opintojen pääpaino on varhaiskasvatuksessa, kun taas sosionomin opintojen pääpaino ei ole varhaiskasvatuksessa. Sosionomin opinnoissa se varhaiskasvatuksen osa on hyvin pieni, 60 op. Kun siitä otetaan pois harjoittelu ja oppari, jäljelle jäävä teoreettinen osuus on n. 30 op.
Sosionomin opinnoissa koin hyväksi puoleksi käytännön osamisen joka tuli pitkien harjoittelujen kautta, mutta muutoin varhaiskasvatuksen osuus tuntui ikään kuin pintaraapaisulta, ja hainkin yliopistoon, sillä halusin vankempaa ja laajempaa varhaispedagogista osaamista.
Tämän viestin tarkoitus ei ole lytätä sosionomeja, totesin vain, että opintojen sisällöt ovat erilaiset, ja varhaispedgogiikn osuus on sosionomin koulutuksessa vähäisempi.
Harjoittelusta (45 op) ja opparista (15 op) yhteensä jo tulee tuo 60 op, jos kaikki tekee varhaiskasvatukseen suuntautuen, kuten useimmat lto-kelpoisuuden haluavat tekevät.
Mun mielestä lastentarhanopettajien koulutus yliopistoissa voitaisiin lopettaa kokonaan ja kouluttaa vain sosionomeja. Aivan turhaa yhteiskunnan rahojen tuhlaamista kouluttaa yliopistossa, koska sosionomi on paljon monikäyttöisempi työmarkkinoilla.
Tässä sodassa (oajn voittaessa) on vain häviäjiä ja eniten lopputuloksesta kärsivät lapset. Työkunnassani on paljon ammattitaitoisia sosionomi-koulutuksen käyneitä ltoita, varhaiskasvatusjohtajaa myöten, ja hyvin menee!