Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä erilaisia masennuksen ja ahdistuksen hoitokeinoja on olemassa?

Vierailija
17.04.2018 |

Lähipiirissä eräs alkaa vaipua yhä syvempään masennukseen ja haluan selvittää mitä eri keinoja sen hoitoon on. Hinta ei ole este, mutta mielummin laillisia ja suomessa saatavia.

Nämä tiedän:

- terapia
- lääkkeet
- sähköshokki

Onko vielä jotain?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkikuismauute. Omega3 - ravintolisä.

Vierailija
22/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mindfullness! 

Ei ole uskonto tai 'hiipihömppää'. Kliinistä lääketieteellistä näyttöä tehosta löytyy.

Hiirihömppää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksen vaikutukset näkyvät jopa aivokuvissa. Jokainen oikeasti masentunut haluaisi nousta sieltä helvetistä. Valitettavasti asia ei ratkea noin helposti. Suosittelen lääkitystä ja terapiaa sekä liikuntaa tietysti. Sähköshokkia en suosittele kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Toivoo kaikkia näitä kokeillut.

Itselläni on sähköhoidosta vain hyviä kokemuksia, ja nykyisin pyydän sitä itse, jos vointi lähtee huonontumaan terapiasta ja lääkityksestä huolimatta.

Minulle tuli muistihäiriöitä, jotka vaikeuttivat töiden tekemistä paljon. En tiedä, jäikö pysyviä vaurioita, kun nyt hyvin keski-ikäisenä muutoinkaan ei muisti toimi kuin nuorella.

Joo, se on kyllä ikävää, jos muistihäiriöitä tulee haitaksi asti. Mulla ne oli hyvin lieviä ja korjaantuivat niin nopeasti, ettei ongelmia tullut. Mä tosin pyydän aina saada sähköä unilateraalisesti, koska siinä muistihäiriöiden riski on pienempi kuin bilateraalisella hoidolla. Olen sitten pystynyt opiskelemaankin samalla.

Vierailija
24/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokeilemiani: liikunta (vaikutus negatiivinen), omega3 + d-vita (ei vaikutusta), SSRI-lääkkeet x 3 (vaikutus negatiivinen), saunakaljan ja kofeiinin lopettaminen (ei vaikutusta), karppaus (ei vaikutusta)

Vierailija
25/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhan hoito

Vierailija
26/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä mulla on auttanut on 20mg essitalopraamia.

Vierailija
27/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin vähentäminen

Vierailija
28/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttanut NLP ja EMDR terapia. Terapeuteissa on suuria eroja,kokenut kannattaa valita. Itsehoitona EFT tapping.

Vierailija
29/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-epa. Isolla annostuksella 1000-2000mg/pv.

Vierailija
30/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa elämään kunnolla ilman nahjustelua.

Toivottavasti sulla ei oo lapsia.

Kaksi lasta. Toinen on vielä lääkiksessä mutta toinen pärjää jo oikein hyvin yrittäjänä. Meidän perheessä ei keksitä tekosyitä. Me teemme itse elämästämme onnellisen.

Vierailija
31/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä luusereita tämä palsta pitää sisällään.

Vierailija
32/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuksen vaikutukset näkyvät jopa aivokuvissa. Jokainen oikeasti masentunut haluaisi nousta sieltä helvetistä. Valitettavasti asia ei ratkea noin helposti. Suosittelen lääkitystä ja terapiaa sekä liikuntaa tietysti. Sähköshokkia en suosittele kuin aivan äärimmäisessä hädässä. Toivoo kaikkia näitä kokeillut.

Itselläni on sähköhoidosta vain hyviä kokemuksia, ja nykyisin pyydän sitä itse, jos vointi lähtee huonontumaan terapiasta ja lääkityksestä huolimatta.

Voika ihan yleislääkärikin määrätä sähköhoitoa? Psykiatrille kun ei tahdo päästä ainakaan julkisella puolella.

Vierailija
33/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listassa on muutamia asioita jotka ei tule kysymykseen, jos on masennusvoittoinen kaksisuuntainen:

Omega3

Kirkasvalohoito

SSRI-lääkkeet

Hikiliikunta

Vierailija
34/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkua ei sais yli 8h.

Vierailija
35/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listassa on muutamia asioita jotka ei tule kysymykseen, jos on masennusvoittoinen kaksisuuntainen:

Omega3

Kirkasvalohoito

SSRI-lääkkeet

Hikiliikunta

Miksi???

Vierailija
36/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapaino on se mihin tähdätään. Joten kaikki, mikä mahdollisesti tuottaa epätasapainoa olisi tarkasteltava. Voi aloittaa

+ mikä tuo mulle lisää hyvää oloa

- mikä vie multa voimia

Sitten olo tasapainoon niin että saa miinuksia kumoon. Plussapuolelta löytyy myös se oikea hoitomuoto: onko se esim tanssi- ja liiketerapiaa, kirjallisuusterapiaa, uimista, lomareissu lämpöön..? Ehkä jos tuntuu että kunnon kumautus kalloon niin se voi olla sähköshokkihoitokin... Kun on oikein masentunut, on vaikea miettiä plussapuolta, mutta ystävän avulla niihin hyviin muistoihinkin pääsee paremmin kiinni kuin yksin, (mustan) huumorin kanssa itkien ja nauraen.

Ravintoaineet on sellaiset, joita ei itse osaa plussiin ja miinuksiin suhteuttaa, mutta niilläkin on osuutensa. Joten ravitsemus kuntoon, se vaikuttaa jaksamiseen ja sitä kautta ihan kaikkeen (uneen, liikkumisintoon jne.).

Vierailija
37/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voika ihan yleislääkärikin määrätä sähköhoitoa? Psykiatrille kun ei tahdo päästä ainakaan julkisella puolella.

En osaa sanoa. Omalla kohdallani se on mennyt niin, että psykiatrian polilta on hoitava lääkärini laittanut lähetteen sähköhoitoa antavaa yksikköön, missä sitten heidän lääkärinsä on vielä arvioinut sähköhoidon tarpeen.

Mutta sillä nyt pääsee alkuun, että kysyy yleislääkäriltä miten sähköhoitoon pääsee. Hän sitten kyllä lähettää eteenpäin jos katsoo sen (tai asian arvioimisen) tarpeelliseksi.

Vierailija
38/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

päihteet. tutkitusti yleisin hoitokeino mutta hoidon tehokkuutta ei ole muistettu selvittää eikä siitä välitetä.

Vierailija
39/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta..hikiliikunta siis

Totta! Ap

Tässä kohtaa kannattaisi ensin varmistaa ettei kuulu meihin onnettomiin, joilla liikunta ainoastaan pahentaa oloa. Eli liikunta aiheuttaa pienellä osaa ihmisistä aivan päinvastaisia reaktioita aivoissa kun normaalisti pitäisi.

Vierailija
40/45 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nämä:

- tekeminen, esim työt tai opiskelu. Pahinta on olla kotona ilman selkeää päivärytmiä ja ns. Järkevää tekemistä. Teen osa-aikatyötä ja opiskelen, opinnoissa on etäpäiviä ja ne tuntuvat kauheilta. Ne menevät poikkeuksetta täysin hukkaan, nukun puolet päivästä ja olen väsynyt. Silti ei ole mitään ongelmaa jaksaa normaalia työpäivää. Eli heti aamusta liikkeelle ja tekemään jotain.

- hyvät tai edes kohtalaiset yöunet.

- hyvä ja terveellinen ruoka. Tulee olo, että elämä on hanskassa, kun syö terveellistä ruokaa säännöllisesti. Parantaa tietty myös fyysistä oloa.

- Tekeminen. Ulkoilu, harrastukset. Mitä enemmän tekee, sitä enemmän on energiaa. Mitä enemmän olen kotona, sitä vähemmän jaksan edes nousta sängystä.

- Siisti koti. Mieli lepää siistissä ympäristössä ja taas, tuntuu että edes tämä asia on hallinnassa.

Työttömäksi jääminen olisi minulle karmea tilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme